Acties in het streekvervoer
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik kan me voorstellen dat met het personeelstekort werkgevers geneigd zijn om beter te betalen.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Facebook kijkt mee met jullie opmerkingen: gisteren kreeg ik een advertentie van het GVB om daar aan de slag te gaan tijdens de studie. Alleen ben ik al zeven jaar geleden afgestudeerd natuurlijk. En ik heb een vermoeden dat ik niet aan diverse eisen zal voldoen...
Beul van de blindegeleidelijn
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8601
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik ben het eventjes kwijt met de stakingen, maar gaan treinen van Arriva Groningen en Friesland ook staken maandag of de komende periode?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39114
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Maandag is er een staking bij Qbuzz DMG voor de CAO multimodaal. Dat betreft daar sowieso de treinen, maar ook een deel van de buschauffeurs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3637
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amstelveen
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Even wat olie op het vuur
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... e-inflatie
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... e-inflatie
Vakbond FNV pleit bij andere bedrijven voor automatische prijscompensatie in de cao zodat werknemers er nooit in koopkracht op achteruit gaan. Maar in de cao voor het eigen personeel vond de directie van de bond dat niet nodig. Daarom moeten zij het stellen met een loonsverhoging van 3 procent over 2022.
Ik heb geen onderschrift
Re: Acties in het streekvervoer 2022
20 procent loonsverhoging eisen bij de CAO OV en zelf maar 3 procent loonsverhoging bieden ____!
Re: Acties in het streekvervoer 2022
^^ logisch toch.. als het 20% moet worden, dient het lidmaatschapsgeld omhoog geschroefd te worden. Zijn de leden (weer) boos.
Het is net als met de politiek / Tweede Kamerleden etc. Vergoedingen omhoog bijstellen is altijd lastig.. want de publieke opinie. etc.
Het is net als met de politiek / Tweede Kamerleden etc. Vergoedingen omhoog bijstellen is altijd lastig.. want de publieke opinie. etc.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
De vakbonden en werkgevers hebben vannacht geen akkoord bereikt. Komende donderdag en vrijdag wordt er dus gestaakt.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Leuk hoor, slechts één dag van tevoren een staking aankondigen...
Gaat het hier om alle vakbonden, dus niet alleen FNV?
Gaat het hier om alle vakbonden, dus niet alleen FNV?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Acties in het streekvervoer 2022
CNV deed wel mee aan de onderhandelingen maar heeft nog niet opgeroepen tot staken, omdat ze eerst een uitvraag willen doen onder leden of ze actie willen voeren.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Connexxion noemt ook alleen FNV: https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/fnv ... ar-vervoer
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Het afgewezen voorstel:
Nieuw loonbod: 8%
Looptijd: 1 jaar
Ouderenregeling: vastzetten op 61 jaar
Generatiepact vanaf 63 jaar, of of, of een combi, 3 jaar GP en 1 jaar RVU inkomen 80%. Bij langer dan 5 jaar in dienst, of korter dan 10 jaar, mogelijkheid deelname 1 jaar RVU
Wendbaarheid (I): 13 weken, vrije dagen patroon 1 keer per jaar, 2 maal per jaar werkpatroon vasthouden (elke 26 weken)
Wendbaarheid (II): werkgevers willen toch de mogelijkheid om mensen vrijwillig af te laten wijken van de cao als het gaat om: aantal Gebroken diensten, Maaltijddiensten, meerdere Standplaatsen en diensten uit de roulering halen met schriftelijke vastlegging, minimaal twee maanden na in diensttreding
Gebroken diensten: maximaal 2 per week akkoord
Maaltijddiensten: max 1 per 14 dagen, niet gemiddeld, akkoord
Rouwverlof: uitbreiding naar 10 dagen, bij overlijden kind, of partner, ouders of stiefouders
Volgens mij best een aardig bod. Acht procent en volgend jaar de boel opnieuw bekijken. Kan dan tegenvallen, maar kan ook meevallen. Vooral het stuk "wendbaarheid (II)" lijkt mij een hele goede stap vooruit als je inzet op flexibiliteit en lagere werkdruk.
Ik zie sowieso niet waar hier het enorm verschil zit wat het rechtvaardigt om de hele boel twee dagen plat te gooien.
Nieuw loonbod: 8%
Looptijd: 1 jaar
Ouderenregeling: vastzetten op 61 jaar
Generatiepact vanaf 63 jaar, of of, of een combi, 3 jaar GP en 1 jaar RVU inkomen 80%. Bij langer dan 5 jaar in dienst, of korter dan 10 jaar, mogelijkheid deelname 1 jaar RVU
Wendbaarheid (I): 13 weken, vrije dagen patroon 1 keer per jaar, 2 maal per jaar werkpatroon vasthouden (elke 26 weken)
Wendbaarheid (II): werkgevers willen toch de mogelijkheid om mensen vrijwillig af te laten wijken van de cao als het gaat om: aantal Gebroken diensten, Maaltijddiensten, meerdere Standplaatsen en diensten uit de roulering halen met schriftelijke vastlegging, minimaal twee maanden na in diensttreding
Gebroken diensten: maximaal 2 per week akkoord
Maaltijddiensten: max 1 per 14 dagen, niet gemiddeld, akkoord
Rouwverlof: uitbreiding naar 10 dagen, bij overlijden kind, of partner, ouders of stiefouders
Volgens mij best een aardig bod. Acht procent en volgend jaar de boel opnieuw bekijken. Kan dan tegenvallen, maar kan ook meevallen. Vooral het stuk "wendbaarheid (II)" lijkt mij een hele goede stap vooruit als je inzet op flexibiliteit en lagere werkdruk.
Ik zie sowieso niet waar hier het enorm verschil zit wat het rechtvaardigt om de hele boel twee dagen plat te gooien.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
8% in één jaar is best netjes ja.
Beul van de blindegeleidelijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39114
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Voor de FNV is het nooit genoeg, dat is het grootste probleem in het OV.
Hoorde FNV laatst ook al over rijtijden die te krap zouden zijn volgens hun en ook steeds krapper zouden worden. Ahja, vandaar dat ik t.o.v. vijf jaar terug 20 minuten eerder van huis moet om op dezelfde tijd op m'n bestemming te zijn met een bus die nog continu tijd staat af te wachten.
Hoorde FNV laatst ook al over rijtijden die te krap zouden zijn volgens hun en ook steeds krapper zouden worden. Ahja, vandaar dat ik t.o.v. vijf jaar terug 20 minuten eerder van huis moet om op dezelfde tijd op m'n bestemming te zijn met een bus die nog continu tijd staat af te wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Had inmiddels toch ook wel een reactie van CNV verwacht op het verloop van de onderhandelingen.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ze hebben al gereageerd:
https://www.cnvvakmensen.nl/persbericht ... aderleden/
https://www.cnvvakmensen.nl/persbericht ... aderleden/
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Gaat de 303 van Ede Wageningen naar de Campus in Wageningen ook staken? Vorige keer met de staking reden de meeste bussen per uur. Niet elke 20 minuten maar zeker 2 in het uur. iemand enig idee?
Re: Acties in het streekvervoer 2022
https://nos.nl/artikel/2460339-streekve ... -jouw-reis
Het zal afwachten worden. Maar CNV staakt nu ook.
Het zal afwachten worden. Maar CNV staakt nu ook.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
CNV staakt deels. Ze staken wel mee met CAO MUMO, maar (nog) niet met het CAO OV. Dat is om het overzichtelijk te maken
Grt. Stefan
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Keolis start morgen pas na 10:00 het treinverkeer.
https://www.keolis.nl/staking.
https://www.keolis.nl/staking.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Maar dit zijn je bevindingen over die (paar) lijnen waarmee jij mee reist? Er zijn ook genoeg lijnen in verschillende concessies die wel veel te krap in de rijtijd zitten. En dat met de onnodige extra bus wissels maakt het toch dat een een bepaalde werkdruk is. Ook zijn er genoeg lijnen die qua tijd van begin tot eindpunt wel kloppen maar de rijtijd verdeling niet kloppen. Net als de melding over de diverse kruisingen waar de prioriteit ineens verdwenen is en waar je als chauffeur dat soort punten 100x kan melden terwijl er niks mee gebeurd.Daniel schreef: ↑wo 18 jan 2023, 12:07 Voor de FNV is het nooit genoeg, dat is het grootste probleem in het OV.
Hoorde FNV laatst ook al over rijtijden die te krap zouden zijn volgens hun en ook steeds krapper zouden worden. Ahja, vandaar dat ik t.o.v. vijf jaar terug 20 minuten eerder van huis moet om op dezelfde tijd op m'n bestemming te zijn met een bus die nog continu tijd staat af te wachten.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Maar is staken wel het juiste middel om je zorgen te uiten over een vermeende hoge werkdruk? Ik zou dan eerder denken aan stiptheidsacties waarbij men bijvoorbeeld niet inlevert op pauzes bij vertraging, geen extra diensten draait en bij te hoog opgelopen vertraging tegen het einde van de dienst vervroegd omkeert naar de garage. Lijkt me ook een stuk effectiever omdat je dan de gevolgen van die hoge werkdruk veel zichtbaarder maakt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39114
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ja, er zullen uiteraard verschillen zijn tussen lijnen. Maar op zich reis ik ook wel weer vaak zat door het hele land, dus het is niet zo dat ik daar nul ervaringen mee heb.
Wat voegt een buswissel toe aan de werkdruk? En wanneer is een buswissel onnodig?En dat met de onnodige extra bus wissels maakt het toch dat een een bepaalde werkdruk is.
Ow dat ontken ik niet hoor, precies dat is bij de lijnen die ik regelmatig gebruik juist het probleem... Een vervoerder die steeds meer rijtijd toe blijft voegen waardoor de bus op het eerste stuk van de rit om de haverklap staat te wachten, terwijl juist een klein beetje extra buffer voor het eindpunt het verschil wel gemaakt zou hebben.Ook zijn er genoeg lijnen die qua tijd van begin tot eindpunt wel kloppen maar de rijtijd verdeling niet kloppen.
Eigenlijk vereist dit ook wel een verandering in het eisen stellen door opdrachtgevers: op talrijke lijnen (met bv. onderweg weinig tot geen knooppunten) zou het helemaal geen probleem zijn als de bus onderweg steeds licht vertraagd rijdt, zolang er op het eind maar wat ruimte zit om de reizigers tijdig voor hun overstap (en de chauffeur tijdig voor z'n pauze) op het eindpunt af te leveren.
Al zal je altijd chauffeurs houden die zichzelf dan extra stress bezorgen door dan alsnog te proberen de tijden onderweg te halen. Heb in het verleden meermaals ervaren dat chauffeurs die de hele tijd zitten te jagen om maar op tijd te zijn juist meer moeite hebben met op tijd komen dan een chauffeur die gewoon op z'n gemakje de rit rijdt.
Dat lijkt me wel een lastige om te constateren dat er niks mee gebeurd. Wellicht doet de vervoerder er wel degelijk wat mee, maar blijkt het uiteindelijk een keuze van de wegbeheerder te zijn.Net als de melding over de diverse kruisingen waar de prioriteit ineens verdwenen is en waar je als chauffeur dat soort punten 100x kan melden terwijl er niks mee gebeurd.
@Bemined: Inderdaad, dat lijkt me een veel logischer aanpak. En daar zou ik ook wel meer begrip voor hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Acties in het streekvervoer 2022
-Je wil op tijd zijn voor de buswissel, er staat immers een collega te wachtenWat voegt een buswissel toe aan de werkdruk? En wanneer is een buswissel onnodig?
-2 minuten hebben wij in het uiterste geval voor een buswissel. Chauffeur eruit, en dan moet ik nog mijn stoel/spiegel instellen en aanmelden op het systeem.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten