Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door en-es »

Ik kan me voorstellen dat met het personeelstekort werkgevers geneigd zijn om beter te betalen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door VIRM »

Facebook kijkt mee met jullie opmerkingen: gisteren kreeg ik een advertentie van het GVB om daar aan de slag te gaan tijdens de studie. Alleen ben ik al zeven jaar geleden afgestudeerd natuurlijk. En ik heb een vermoeden dat ik niet aan diverse eisen zal voldoen...
Beul van de blindegeleidelijn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Milco »

Ik ben het eventjes kwijt met de stakingen, maar gaan treinen van Arriva Groningen en Friesland ook staken maandag of de komende periode?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Maandag is er een staking bij Qbuzz DMG voor de CAO multimodaal. Dat betreft daar sowieso de treinen, maar ook een deel van de buschauffeurs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

Even wat olie op het vuur :')
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... e-inflatie
Vakbond FNV pleit bij andere bedrijven voor automatische prijscompensatie in de cao zodat werknemers er nooit in koopkracht op achteruit gaan. Maar in de cao voor het eigen personeel vond de directie van de bond dat niet nodig. Daarom moeten zij het stellen met een loonsverhoging van 3 procent over 2022.
Ik heb geen onderschrift
PHS

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door PHS »

20 procent loonsverhoging eisen bij de CAO OV en zelf maar 3 procent loonsverhoging bieden :') ____!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

^^ logisch toch.. als het 20% moet worden, dient het lidmaatschapsgeld omhoog geschroefd te worden. Zijn de leden (weer) boos. ;)

Het is net als met de politiek / Tweede Kamerleden etc. Vergoedingen omhoog bijstellen is altijd lastig.. want de publieke opinie. etc.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Frank93 »

De vakbonden en werkgevers hebben vannacht geen akkoord bereikt. Komende donderdag en vrijdag wordt er dus gestaakt.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door VIRM »

Leuk hoor, slechts één dag van tevoren een staking aankondigen...

Gaat het hier om alle vakbonden, dus niet alleen FNV?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Frank93 »

CNV deed wel mee aan de onderhandelingen maar heeft nog niet opgeroepen tot staken, omdat ze eerst een uitvraag willen doen onder leden of ze actie willen voeren.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Hendrik »

Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

Het afgewezen voorstel:

Nieuw loonbod: 8%

Looptijd: 1 jaar

Ouderenregeling: vastzetten op 61 jaar

Generatiepact vanaf 63 jaar, of of, of een combi, 3 jaar GP en 1 jaar RVU inkomen 80%. Bij langer dan 5 jaar in dienst, of korter dan 10 jaar, mogelijkheid deelname 1 jaar RVU

Wendbaarheid (I): 13 weken, vrije dagen patroon 1 keer per jaar, 2 maal per jaar werkpatroon vasthouden (elke 26 weken)

Wendbaarheid (II): werkgevers willen toch de mogelijkheid om mensen vrijwillig af te laten wijken van de cao als het gaat om: aantal Gebroken diensten, Maaltijddiensten, meerdere Standplaatsen en diensten uit de roulering halen met schriftelijke vastlegging, minimaal twee maanden na in diensttreding

Gebroken diensten: maximaal 2 per week akkoord

Maaltijddiensten: max 1 per 14 dagen, niet gemiddeld, akkoord

Rouwverlof: uitbreiding naar 10 dagen, bij overlijden kind, of partner, ouders of stiefouders


Volgens mij best een aardig bod. Acht procent en volgend jaar de boel opnieuw bekijken. Kan dan tegenvallen, maar kan ook meevallen. Vooral het stuk "wendbaarheid (II)" lijkt mij een hele goede stap vooruit als je inzet op flexibiliteit en lagere werkdruk.
Ik zie sowieso niet waar hier het enorm verschil zit wat het rechtvaardigt om de hele boel twee dagen plat te gooien.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door VIRM »

8% in één jaar is best netjes ja.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Voor de FNV is het nooit genoeg, dat is het grootste probleem in het OV.
Hoorde FNV laatst ook al over rijtijden die te krap zouden zijn volgens hun en ook steeds krapper zouden worden. Ahja, vandaar dat ik t.o.v. vijf jaar terug 20 minuten eerder van huis moet om op dezelfde tijd op m'n bestemming te zijn met een bus die nog continu tijd staat af te wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door zone2000 »

Had inmiddels toch ook wel een reactie van CNV verwacht op het verloop van de onderhandelingen.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Frank93 »

zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door zone2000 »

Ah top :pos:

Goed om te zien dat de vakbonden een keer op dezelfde lijn zitten.
Arnhem_EW
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 nov 2022, 22:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Arnhem_EW »

Gaat de 303 van Ede Wageningen naar de Campus in Wageningen ook staken? Vorige keer met de staking reden de meeste bussen per uur. Niet elke 20 minuten maar zeker 2 in het uur. iemand enig idee?
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Philip »

https://nos.nl/artikel/2460339-streekve ... -jouw-reis

Het zal afwachten worden. Maar CNV staakt nu ook.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Selivio »

CNV staakt deels. Ze staken wel mee met CAO MUMO, maar (nog) niet met het CAO OV. Dat is om het overzichtelijk te maken (A) :roll:
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door marvinkok »

Keolis start morgen pas na 10:00 het treinverkeer.
https://www.keolis.nl/staking.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door htm_tram »

Daniel schreef: wo 18 jan 2023, 12:07 Voor de FNV is het nooit genoeg, dat is het grootste probleem in het OV.
Hoorde FNV laatst ook al over rijtijden die te krap zouden zijn volgens hun en ook steeds krapper zouden worden. Ahja, vandaar dat ik t.o.v. vijf jaar terug 20 minuten eerder van huis moet om op dezelfde tijd op m'n bestemming te zijn met een bus die nog continu tijd staat af te wachten.
Maar dit zijn je bevindingen over die (paar) lijnen waarmee jij mee reist? Er zijn ook genoeg lijnen in verschillende concessies die wel veel te krap in de rijtijd zitten. En dat met de onnodige extra bus wissels maakt het toch dat een een bepaalde werkdruk is. Ook zijn er genoeg lijnen die qua tijd van begin tot eindpunt wel kloppen maar de rijtijd verdeling niet kloppen. Net als de melding over de diverse kruisingen waar de prioriteit ineens verdwenen is en waar je als chauffeur dat soort punten 100x kan melden terwijl er niks mee gebeurd.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Bemined »

Maar is staken wel het juiste middel om je zorgen te uiten over een vermeende hoge werkdruk? Ik zou dan eerder denken aan stiptheidsacties waarbij men bijvoorbeeld niet inlevert op pauzes bij vertraging, geen extra diensten draait en bij te hoog opgelopen vertraging tegen het einde van de dienst vervroegd omkeert naar de garage. Lijkt me ook een stuk effectiever omdat je dan de gevolgen van die hoge werkdruk veel zichtbaarder maakt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

htm_tram schreef: wo 18 jan 2023, 19:42Maar dit zijn je bevindingen over die (paar) lijnen waarmee jij mee reist? Er zijn ook genoeg lijnen in verschillende concessies die wel veel te krap in de rijtijd zitten.
Ja, er zullen uiteraard verschillen zijn tussen lijnen. Maar op zich reis ik ook wel weer vaak zat door het hele land, dus het is niet zo dat ik daar nul ervaringen mee heb.
En dat met de onnodige extra bus wissels maakt het toch dat een een bepaalde werkdruk is.
Wat voegt een buswissel toe aan de werkdruk? En wanneer is een buswissel onnodig?
Ook zijn er genoeg lijnen die qua tijd van begin tot eindpunt wel kloppen maar de rijtijd verdeling niet kloppen.
Ow dat ontken ik niet hoor, precies dat is bij de lijnen die ik regelmatig gebruik juist het probleem... Een vervoerder die steeds meer rijtijd toe blijft voegen waardoor de bus op het eerste stuk van de rit om de haverklap staat te wachten, terwijl juist een klein beetje extra buffer voor het eindpunt het verschil wel gemaakt zou hebben.
Eigenlijk vereist dit ook wel een verandering in het eisen stellen door opdrachtgevers: op talrijke lijnen (met bv. onderweg weinig tot geen knooppunten) zou het helemaal geen probleem zijn als de bus onderweg steeds licht vertraagd rijdt, zolang er op het eind maar wat ruimte zit om de reizigers tijdig voor hun overstap (en de chauffeur tijdig voor z'n pauze) op het eindpunt af te leveren.
Al zal je altijd chauffeurs houden die zichzelf dan extra stress bezorgen door dan alsnog te proberen de tijden onderweg te halen. Heb in het verleden meermaals ervaren dat chauffeurs die de hele tijd zitten te jagen om maar op tijd te zijn juist meer moeite hebben met op tijd komen dan een chauffeur die gewoon op z'n gemakje de rit rijdt.
Net als de melding over de diverse kruisingen waar de prioriteit ineens verdwenen is en waar je als chauffeur dat soort punten 100x kan melden terwijl er niks mee gebeurd.
Dat lijkt me wel een lastige om te constateren dat er niks mee gebeurd. Wellicht doet de vervoerder er wel degelijk wat mee, maar blijkt het uiteindelijk een keuze van de wegbeheerder te zijn.

@Bemined: Inderdaad, dat lijkt me een veel logischer aanpak. En daar zou ik ook wel meer begrip voor hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door zone2000 »

Wat voegt een buswissel toe aan de werkdruk? En wanneer is een buswissel onnodig?
-Je wil op tijd zijn voor de buswissel, er staat immers een collega te wachten
-2 minuten hebben wij in het uiterste geval voor een buswissel. Chauffeur eruit, en dan moet ik nog mijn stoel/spiegel instellen en aanmelden op het systeem.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten