Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door DPDelft »

Klinkt als een buschauffeur met hart voor zijn werk -0- . Opkomen voor een CAO is prima, maar dat je passagiers je weinig kunnen schelen dat lijkt mij niet wenselijk als buschauffeur. Uiteindelijk zorgen zij, zoals door iemand anders ook benoemd, mede voor jouw salaris.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Z2N »

Een busdienst die niet gereden kan worden omdat er geen personeel te vinden is is ook niet aantrekkelijk. De OV-vervoerders hebben al jaren moeite met het werven van personeel, en de arbeidsvoorwaarden spelen daarin natuurlijk een grote rol.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom98 »

DPDelft schreef: vr 22 apr 2022, 12:10 Klinkt als een buschauffeur met hart voor zijn werk -0- . Opkomen voor een CAO is prima, maar dat je passagiers je weinig kunnen schelen dat lijkt mij niet wenselijk als buschauffeur. Uiteindelijk zorgen zij, zoals door iemand anders ook benoemd, mede voor jouw salaris.
Dat vind ik toch wat te kort door de bocht. De reden dat ik in het OV ben gaan werken is gewoon het geld geweest destijds. Daarom logisch dat dat mijn prioriteit heeft.

Tegelijkertijd, als ik aan het werk ben, probeer ik die dienst zo goed mogelijk uit te voeren. Dat wil zeggen: ik rijd mijn ritten veilig en comfortabel, op de wijze waarop ik zelf ook graag vervoerd zou willen worden. En ik vind dat mij dat aardig lukt. Daarnaast ben ik bovengemiddeld goed op de hoogte van de algemene voorwaarden, huisregels, geldigheid vervoersbewijzen en probeer ik het netwerk van ons én die van naburige concessies zo goed te kennen dat ik op de meeste vragen van reizigers een bruikbaar antwoord kan geven.
Tijdens mijn dienst span ik mij dus zo goed mogelijk in om datgene wat ik moet doen zo goed mogelijk te doen.
Dus onder werktijd draag ik naar eer en geweten zorg voor een correcte uitvoering van mijn dienst.

Het enige wat ik zeg is dat het buiten mijn dienst om allemaal weinig kan schelen. Dus of lijnen opgeheven of gestrekt worden, aansluitingen verloren gaan, enzovoort. Dat is voor mij gewoon niet relevant. Ik woon niet in de regio en gebruik privé sowieso het OV vrijwel nooit. Ik vind dat voor mezelf ook gewoon geen alternatief voor de auto. Dus ik heb er gevoelsmatig geen binding mee verder. Het is een puur zakelijke overeenkomst: ik moet rijden wat op mijn papier staat en dat doe ik zo goed mogelijk. Voor de rest boeit alleen het salaris mij.

En dat zijn dus twee dingen die prima naast elkaar kunnen bestaan. Ik kan best puur voor het geld hier werken en tegelijkertijd toch mijn werk goed doen. Zo lang ik onder werktijd mijn werk maar goed doe, dan kan ik verder prima geen interesse hebben in de staat van het OV in Utrecht. Het een staat het ander niet in de weg. En vanuit dat kader juich ik de mogelijk aanstaande stakingen dus van harte toe.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Dennenboom »

Een bakker die zijn eigen brood niet lust, zoiets?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door WSM »

Er kan weer gestaakt worden, dus staan de verwende rupsjes nooitgenoeg vooraan om lekker te gaan niksen.
Weet gelijk weer waarom ik 0,0 respect heb voor OV-personeel.
Gelukkig houdt de staatssteun volgend jaar op, minder inkomsten plus exorbitante looneisen = flink minder bussen en dus flink minder personeel nodig. Dat ruimt lekker op.

Sinds reizigers ongewenst waren ben ik overigens in groetstaking. Daar ga ik voorlopig dus mee door. :)
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom98 »

Dennenboom schreef: vr 22 apr 2022, 18:27 Een bakker die zijn eigen brood niet lust, zoiets?
Exact, dan kan het dus nog steeds machtig lekker brood zijn, zelfs als hij vindt van niet. :)
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Stefan »

WSM schreef: vr 22 apr 2022, 18:32Weet gelijk weer waarom ik 0,0 respect heb voor OV-personeel.
Geen idee wat ik jou ooit misdaan heb, maar sorry dan daarvoor..... :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door WSM »

Helaas moeten de goeden soms onder de kwaden lijden.
Sorry daarvoor. -0-
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Lange_Dre »

Tom98 schreef: vr 22 apr 2022, 10:42 Ook dat interesseert mij wat minder, aangezien ik toch nog maar maximaal een paar jaartjes blijf. Maar buiten dat denk ik dat het zo'n vaart niet loopt omdat er altijd groepen blijven die geen alternatief hebben en omdat aanbestedende partijen vast nog wel een minimum-frequentie blijven eisen. Maar goed, we zullen het zien. Eerst maar eens staken ;)
Voor chauffeurs zoals jij, heb ik 0 respect. Het is het ike- ike- ike de rest interesseert mij geen klap. Altijd die mensen met grote ego's bah. Van mij hoort iedereen een fatsoenlijk salaris en de nodige waardering te krijgen. Al kom ik daar nu voor deze keer op terug, mensen met een instelling als jij hebt mogen lekker diep weg zakken in eigen medelijden.


Voor de chauffeurs en mensen die niet zo egoïstisch als Tom98 zijn, mijn respect voor jullie. En gecondoleerd als je collega's als Tom98 hebt.
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Philip »

Lange_Dre schreef: vr 22 apr 2022, 19:01
Tom98 schreef: vr 22 apr 2022, 10:42 Ook dat interesseert mij wat minder, aangezien ik toch nog maar maximaal een paar jaartjes blijf. Maar buiten dat denk ik dat het zo'n vaart niet loopt omdat er altijd groepen blijven die geen alternatief hebben en omdat aanbestedende partijen vast nog wel een minimum-frequentie blijven eisen. Maar goed, we zullen het zien. Eerst maar eens staken ;)
Voor chauffeurs zoals jij, heb ik 0 respect. Het is het ike- ike- ike de rest interesseert mij geen klap. Altijd die mensen met grote ego's bah. Van mij hoort iedereen een fatsoenlijk salaris en de nodige waardering te krijgen. Al kom ik daar nu voor deze keer op terug, mensen met een instelling als jij hebt mogen lekker diep weg zakken in eigen medelijden.


Voor de chauffeurs en mensen die niet zo egoïstisch als Tom98 zijn, mijn respect voor jullie. En gecondoleerd als je collega's als Tom98 hebt.
Wat doet Tom98 fout? Hij doet zijn werk als buschauffeur zo goed mogelijk en daar ben ik hem dankbaar voor. Hij is nog in zijn vrije tijd actief op een OV-forum ook.

Ik werk als belastingadviseur. Dat houdt in dat een groot deel van mijn werk er uit bestaat om rijke mensen nog minder belasting te laten betalen dan ze al doen. Natuurlijk doe ik mijn uiterste best op mijn werk. Maar het interesseert me werkelijk niets als de Belastingdienst een dikke boete oplegt aan een klant omdat de vorige adviseur een blunder heeft begaan.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom98 »

Ik had me voorgenomen om niet meer te reageren maar wil toch mijn dank uitspreken voor bovenstaand bericht. Daarnaast heb ik eerder in dit topic aangegeven niet lang te zullen blijven in het OV en dat ik vooral zal staken uit solidariteit met de collega's die wél nog 30 jaar in het vooruitzicht hebben (dit gaf ik aan in een wat oudere post). Hieruit kan je afleiden dat het met dat ''ikke ikke ikke'' wel meevalt.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door DDietzen »

Philip schreef: vr 22 apr 2022, 19:10 Hij doet zijn werk als buschauffeur zo goed mogelijk [...]
Niet als hij vooraan staat om te gaan staken ;)
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Selivio »

WSM schreef: vr 22 apr 2022, 18:32Sinds reizigers ongewenst waren ben ik overigens in groetstaking. Daar ga ik voorlopig dus mee door. :)
Ow, jij bent zo'n chagrijnige reiziger die ons als buschauffeurs als onderdeel van het interieur ziet.... Niet verbaasd opkijken als je dan "per ongeluk" eens met je hebben en houden op de vloer van de bus ligt omdat ik bij zulke reizigers nogal eens vol gas geef voordat je zit :twisted:

Verder is er naar mijn mening weinig mis met wat Tom zegt hoor. Niet iedereen is alleen maar op t werk voor de lol, maar vooral voor het geld (ik ook). En zolang de werkgevers wel heel veel beroep doen op de flexibiliteit en de meegaandheid van het personeel, maar daar niets extra tegenover zetten, dan snap ik volledig dat de collega's daar niet mee akkoord gaan (kleine disclaimer, ik ben het eens dat de beschikbaarheidsvergoeding gecancelled wordt(OV hoort t zelf te kunnen redden, ook nu al) en nee, ik ben geen lid van de vakbond en ook niet van plan om te worden...)
Grt. Stefan
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door WSM »

Waarmee weer bewezen is dat "veiligheid voor alles" in het OV vooral een excuus is om lekker betaald in de kantine te kunnen hangen onder werktijd.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Chrysa »

Ik zou een auto kopen, WSM. :pos:
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Stefan »

Ik zal van de week weer aan WSM denken als ik mijn 3 kwartier onbetaalde pauze mag genieten. (A)

Maar goed, ik heb geen recht meer van spreken, vanuit Duitsland. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door WSM »

Doe je toch iets niet goed, Nederlandse buschauffeurs hebben betaalde pauze -0- .
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door WSM »

Chrysa schreef: vr 22 apr 2022, 21:40 Ik zou een auto kopen, WSM. :pos:
Ik zou naar Shanghai verhuizen, Chrysa. :pos:
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Z2N »

Ik zou betere argumentatie toepassen -0-
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Education
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Education »

Aha waarschijnlijk weer tijdens de examens... het wordt bijna een traditie...
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Stefan »

WSM schreef: za 23 apr 2022, 00:12 Doe je toch iets niet goed, Nederlandse buschauffeurs hebben betaalde pauze -0- .
Was het overigens maar zo’n feest, want dat is lang niet overal altijd het geval.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Zugführer »

Kunnen jullie een beetje vriendelijker tegen elkaar proberen te zijn? Zowel "alle buschauffeurs" als "alle reizigers" over één kam scheren draagt daar niet echt aan bij.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door en-es »

Ik kan me voorstellen dat reizigers niet blij worden van die acties. Maar als werknemer hoef je ook niet alles te pikken van je werkgever.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Meltrain »

Ik ben absoluut geen voorstander van stakingen, maar als dat de enige manier is om uit een impasse te komen, dan hebben de stakers mijn zegen.
(Nu helpt het wel dat ik praktisch nooit gebruik hoef te maken van het streekvervoer. (A))
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Lijn 45 »

Gaan, als dit uitloopt op stakingen, net als de vorige keer alleen de streekvervoerders staken en blijven de onderaannemers dan rijden, of hebben die ook baat bij deze CAO?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten