Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Maar dat is dus vooral een probleem bij een wissel onderweg. Op een knooppunt waar een bus toch al staat te wachten heb je daar weer minder last van.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Suus »

Zo’n raglijn is bus 117 Fijnaart - Breda. Praktisch elke rit heeft al bij de eerste halte na Fijnaart Busstation vertraging, meer dan de helft houdt die vertraging na Zevenbergen Station, ongeveer de helft is weer op tijd bij de laatste halte voor Station Breda en omdat de ingeplande rijtijd naar het station 2 minuten langer is dan nodig komt vrijwel elke rit op tijd naar het station aan. Maar de chauffeur heeft ondertussen wel alle reizigers in zijn minstens 8 jaar oude bus (maar niet zelden 13 jaar oude gelede bus) over de betonplaten laten stuiteren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Chrysa »

De 122 is ook vrij krap, maar echt geragd wordt er niet heb ik het idee. Ik heb een keer een chauffeur gehad die met 80 over drempels knalde en toen zat ik wel in het plafond ja, maar verder valt het alleszins mee. Of misschien ben ik wel wat gewend als Brabander.
IIVQ
Berichten: 853
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

Omgekeerd heb je ook lijnen die je achteruit rijdend nog kan halen. Chauffeurs weten dat, vertrekken 5m te laat en rijden de lijn met 30, en komen alsnog te laat *Kuch lijn 31 Den Helder kuch*

Het is een bekend fenomeen dat als er te weinig rijtijd in een lijn zit, dat uit metingen blijkt dat er wel tijd uit kan, en als er teveel tijd in zit, dat uit metingen blijkt dat er nog meer tijd bij moet.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Lijn 45 »

Ook touringcarbedrijven gaan morgen en overmorgen staken.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door htm_tram »

Daniel schreef: wo 18 jan 2023, 20:01
htm_tram schreef: wo 18 jan 2023, 19:42Maar dit zijn je bevindingen over die (paar) lijnen waarmee jij mee reist? Er zijn ook genoeg lijnen in verschillende concessies die wel veel te krap in de rijtijd zitten.
Ja, er zullen uiteraard verschillen zijn tussen lijnen. Maar op zich reis ik ook wel weer vaak zat door het hele land, dus het is niet zo dat ik daar nul ervaringen mee heb.
En dat met de onnodige extra bus wissels maakt het toch dat een een bepaalde werkdruk is.
Wat voegt een buswissel toe aan de werkdruk? En wanneer is een buswissel onnodig?
Ook zijn er genoeg lijnen die qua tijd van begin tot eindpunt wel kloppen maar de rijtijd verdeling niet kloppen.
Ow dat ontken ik niet hoor, precies dat is bij de lijnen die ik regelmatig gebruik juist het probleem... Een vervoerder die steeds meer rijtijd toe blijft voegen waardoor de bus op het eerste stuk van de rit om de haverklap staat te wachten, terwijl juist een klein beetje extra buffer voor het eindpunt het verschil wel gemaakt zou hebben.
Eigenlijk vereist dit ook wel een verandering in het eisen stellen door opdrachtgevers: op talrijke lijnen (met bv. onderweg weinig tot geen knooppunten) zou het helemaal geen probleem zijn als de bus onderweg steeds licht vertraagd rijdt, zolang er op het eind maar wat ruimte zit om de reizigers tijdig voor hun overstap (en de chauffeur tijdig voor z'n pauze) op het eindpunt af te leveren.
Al zal je altijd chauffeurs houden die zichzelf dan extra stress bezorgen door dan alsnog te proberen de tijden onderweg te halen. Heb in het verleden meermaals ervaren dat chauffeurs die de hele tijd zitten te jagen om maar op tijd te zijn juist meer moeite hebben met op tijd komen dan een chauffeur die gewoon op z'n gemakje de rit rijdt.
Net als de melding over de diverse kruisingen waar de prioriteit ineens verdwenen is en waar je als chauffeur dat soort punten 100x kan melden terwijl er niks mee gebeurd.
Dat lijkt me wel een lastige om te constateren dat er niks mee gebeurd. Wellicht doet de vervoerder er wel degelijk wat mee, maar blijkt het uiteindelijk een keuze van de wegbeheerder te zijn.

@Bemined: Inderdaad, dat lijkt me een veel logischer aanpak. En daar zou ik ook wel meer begrip voor hebben.
Een buswissel in 2 minuten, soms 1 minuut en in het ergste geval komt de bus te laat binnen en dat je dus al weg had gemoeten. Als je een bus correct wilt overnemen zit je toch met een rondje om de bus om te controleren op schades, daarna stoel, stuur spiegels goed instellen. Aanmelden op de boordcomputer. En dan heb je diensten met 7 bussen in een dienst van 8 uur. En wetende dat je op bepaalde lijnen de tijd nooit meer goed kunt rijden op een fatsoenlijke manier. Denk aan veilig en comfortabel rijden. Dan natuurlijk nog het commentaar van de ongeduldige reizigers. Mij maakt het niet uit. Bij mijn vorige werkgever kon ik de reiziger alleen adviseren om een klacht in te dienen bij de opdrachtgever. In dit geval bij de MRDH. Bij de streekvervoerder waar de MRDH over gaat was de regie centrale elke dag alle uitgevallen/vertraagde ritten aan het verdelen in het leugenbriefje. Zoveel procent wegen technische storingen, zoveel procent vanwege verkeersdrukte enz. Als de procenten in het totaal plaatje maar klopte want dan trapt de MRDH er wel in.

Over de niet kloppende rijtijd verdeling kan ik je lijn 45 van Leiden naar Den Haag centraal als voorbeeld geven. In ieder geval tot september 2022. Vanaf Leiden moest je heel langzaam rijden tot Voorschoten Centrum. Dat was een meethalte met direct daarna een KAR kruising waar lijn 5 van Arriva wel prioriteit heeft en je met lijn 45 je vertraging oploopt omdat je geen Kar aanvraag hebt en dus geen prioriteit. Die vertraging rij je overdag niet meer uit tot na de volgende meethalte Voorburg station. Daar kom je te vaak te laat voor een goede meet beoordeling. Om vervolgens het laatste stuk (overdag) weer ruim de tijd te hebben tot Den Haag Centraal. In de nieuwsbrieven wordt continu gehamerd over de slechte punctualiteit op bepaalde meethaltes. Maar je kan met meerder chauffeurs uitleggen en melden hoe dat komt maar er gebeurd niks. Ook als je de zogenaamde vervoerskundige vraagt voor een afspraak wordt dat tegen gehouden. Er word dus wel naar de chauffeur gewezen maar oplossen doen ze niet. Ook daar kan ik me voorstellen dat sommige collega's dat kunnen zien als "werkdruk"

En dat over prioriteiten over diverse kruisingen. Vaak verdwijnen de meldingen van chauffeurs uit het computer systeem. Ook hier spreek ik dan over mijn ervaring bij de streekvervoerder wat in opdracht van de MRDH rijdt. ook verdwijnen meldingen over storingen van bussen. Ik heb een tijd lang alle meldingen (storingen en prioriteiten) zelf ook genoteerd met datum, lijn en wagennummers. Daarvan verdween ruim 80% wat niet meer terug te vinden was.
Wat me wel opviel dat als je als "burger" een mailtje stuurt naar de gemeente of de provincie afhankelijk wie de wegbeheerder is dat er dan wel heel snel storingen verholpen werden. Dan heb ik het over de halte Krakeelpolderweg in Delft. Meer dan 30 meldingen via het bedrijf en er gebeurt niks. Mailtje naar de gemeente en het is binnen een week gemaakt. Een negenoog dit vast wit had terwijl de situatie zo is dat het knipper wit moet zijn. Zo vaak gemeld, vervolgens naar de gemeente en binnen een week is het opgelost. En zo kan ik nog wel een paar voorbeelden geven.
Ik snap dat niet in alle gevallen het bedrijf er alles aan kan doen en dat je afhankelijk bent van de wegbeheerder. Maar ook in die situaties kost het je dus tijd wat vertraging veroorzaakt en dus kan leiden tot werkdruk.

Dat de werkdruk dus word mee genomen naast onder andere een hoger loon bij de stakingen lijkt dus een goede reden. Ziekte verzuim is op sommige stalling ook best hoog en dat kan met de werkdruk te maken hebben.
Daniel schreef: wo 18 jan 2023, 20:55 Maar dat is dus vooral een probleem bij een wissel onderweg. Op een knooppunt waar een bus toch al staat te wachten heb je daar weer minder last van.
Wat zou het verschil zijn dan? Of er nou onderweg reizigers in de bus zitten of het station er allemaal mensen op de halte wachten?
Laatst gewijzigd door htm_tram op do 19 jan 2023, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door htm_tram »

Bemined schreef: wo 18 jan 2023, 19:49 Maar is staken wel het juiste middel om je zorgen te uiten over een vermeende hoge werkdruk? Ik zou dan eerder denken aan stiptheidsacties waarbij men bijvoorbeeld niet inlevert op pauzes bij vertraging, geen extra diensten draait en bij te hoog opgelopen vertraging tegen het einde van de dienst vervroegd omkeert naar de garage. Lijkt me ook een stuk effectiever omdat je dan de gevolgen van die hoge werkdruk veel zichtbaarder maakt.
Ik ken genoeg chauffeurs die al jaren hun eigen stiptheidsacties houden. Netjes rijden, hun pauze houden enz. Maar ook hier dupeer je je reizigers. Als jij te laat komt en je tijd moet opzoeken laat je reizigers staan. Als je bus te laat binnen komt omdat je netjes rijdt en je collega te laat weg gaat daar door dupeer je de reizigers van die rit. En tegen het einde van je dienst de reizigers eruit zetten en op tijd naar de garage voor je einde dienst dupeer je ook je reizigers. Leg dan maar uit hoe je stiptheidsacties kan doen zonder reizigers te duperen. Ik ben benieuwd.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Education
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Education »

In elk geval zijn de reizigers de dupe... en de FNV geeft haar eigen personeel niet eens genoeg.
Volgens mij draait veel om het ledenaantal van de FNV op te krikken. In elk geval zal zijn er aan beide kanten mensen de dupe.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door marvinkok »

marvinkok schreef: wo 18 jan 2023, 19:35 Keolis start morgen pas na 10:00 het treinverkeer.
https://www.keolis.nl/staking.
Er is een manier gevonden om toch treinen te laten rijden.
ZHO rijdt alles, Zwenzwoka mist een enkele rit in de opstart.
RB61 gaat vanaf 20358 weer doorrijden naar Hengelo. Tot die tijd keert alles in Bentheim.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Selivio »

Ik heb het idee dat op de Emmerlijn ook vrijwel alles rijdt. Op busstation Emmen is het daarentegen wel maar een treurig gezicht zo midden in de spits en vrijwel geen bus :s
Grt. Stefan
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door iamthedutchdude »

De Emmerlijn was voor zover ik gezien heb (site CNV) vandaag ook nog niet opgeroepen. Zij zijn morgen pas aan de beurt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Z2N »

Ik heb het echt te doen met de Utrechtse studenten die nu tentamenweek hebben op de Uithof: tram 20/21/22 rijdt de hele dag niet, en bus 28 rijdt tussen 07:00 en 09:00 in totaal vier keer vanaf Utrecht Centraal naar de Uithof. Bij de UU is de staking geen geldige reden om afwezig te zijn bij tentamens. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door JordiBrabant »

Als de OV-bedrijven en autoriteiten daar van af willen, is er een mogelijkheid in gaan op het bord van de vakbond.
Het weer van vandaag zorgt er absoluut niet voor dat een autoreis betrouwbaar is, maar de Nederlandse Spoorwegen rijden vandaag goed op tijd.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door TffpaA »

Het is ook wel een kwalijke framing om de vakbonden de schuld van het slechte imago van het OV in de schoenen te schuiven. Dat het OV als onbetrouwbaar wordt gezien is eerder het resultaat van decennialange marktwerking en efficiencydenken, waarbij zoveel mogelijk resultaat tegen zo weinig mogelijk kosten moet worden gerealiseerd. Dat kan op zich prima in vette tijden, maar je ziet dat het meteen afkalft in magerder tijden zoals de huidige, waarin externe oorzaken als personeelstekorten en sterk stijgende kosten zich wreken.

Richt je tot de politiek, niet tot de vakbonden, als je meent dat het OV betrouwbaarder moet. Want dat kost geld, en dat heeft Den Haag decennialang vertikt eraan uit te geven.
🗣
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door jelmerrr »

JordiBrabant schreef: do 19 jan 2023, 08:55 Als de OV-bedrijven en autoriteiten daar van af willen, is er een mogelijkheid in gaan op het bord van de vakbond.
Het weer van vandaag zorgt er absoluut niet voor dat een autoreis betrouwbaar is, maar de Nederlandse Spoorwegen rijden vandaag goed op tijd.
Vanwege een beetje natte wegen? Verder is het lekker droog weer alleen iets nat van de regen van vannacht.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door JordiBrabant »

Hier in Brabant, Eindhoven en Tilburg in het bijzonder, staat het autoverkeer helemaal vast vanwege sneeuw, regen, hagel én ingezette dooi. Ik kwam met de trein en fiets ipv bus helemaal op tijd aan.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
PHS

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door JordiBrabant »

Wanneer moeten ze dan eerder aangekondigd worden als ze tot in de nacht van dinsdag op woensdag onderhandeld hebben? Als ze daarvoor al groots aankondigd werden zou dat de onderhandelingen niet ten goede komen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Frank93 »

Op 12 januari is al aangekondigd dat er vandaag en morgen gestaakt zou worden mochten ze er niet uitkomen dinsdag.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door TffpaA »

PHS schreef: do 19 jan 2023, 09:11 De enige kwalijke frame hier komt voor jouw rekening, Alargule.
Welk kwalijk frame trek ik volgens jou dan op, olof? Want ik zie je toch echt dit schrijven:
PHS schreef: do 19 jan 2023, 08:51 Het bezorgt het OV een slechte naam: wil je een betrouwbare reis? Neem dan de auto.
De vakbonden bezorgen met hun aankondiging een dag van tevoren het OV dus een slechte naam - iets anders kan ik hier niet in lezen. En zoals de rest hier al aangeeft hebben de onderhandelingen lang geduurd, maar zijn ze op het laatst pas geklapt. Ook de vakbonden hadden dus de hoop en deden er alles aan om met een goed resultaat te komen, maar dat is helaas dus niet gelukt.

En eenieder die het nieuws gevolgd heeft, wist dat een stakingsdreiging bij het klappen van de onderhandelingen in de lucht hing. Men heeft dus enige tijd gehad zich hierop voor te bereiden, waarbij naast de auto natuurlijk ook het thuiswerken tegenwoordig voor velen een optie is.
🗣
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door jelmerrr »

JordiBrabant schreef: do 19 jan 2023, 09:06 Hier in Brabant, Eindhoven en Tilburg in het bijzonder, staat het autoverkeer helemaal vast vanwege sneeuw, regen, hagel én ingezette dooi. Ik kwam met de trein en fiets ipv bus helemaal op tijd aan.
Ah vandaar. In Twente mooi autoweer. Dus hier wordt autogebruik bevorderd vandaag.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Meltrain »

Maar wat is dan nu nog het verschil tussen vraag en aanbod?
En is de inflatie daadwerkelijk wel zo hoog als wordt beweerd? De energieprijzen zijn inderdaad gestegen (maar gaan ook weer langzaam dalen) en voor de rest valt het volgens mij best mee.
Z2N schreef: do 19 jan 2023, 08:43 Bij de UU is de staking geen geldige reden om afwezig te zijn bij tentamens. :X
Dat is ook flauw van de UU. :(
Maar goed, dan wordt het dus extreem druk bij de herkansingen. :')
TffpaA schreef: do 19 jan 2023, 09:45 De vakbonden bezorgen met hun aankondiging een dag van tevoren het OV dus een slechte naam - iets anders kan ik hier niet in lezen. En zoals de rest hier al aangeeft hebben de onderhandelingen lang geduurd, maar zijn ze op het laatst pas geklapt. Ook de vakbonden hadden dus de hoop en deden er alles aan om met een goed resultaat te komen, maar dat is helaas dus niet gelukt.

En eenieder die het nieuws gevolgd heeft, wist dat een stakingsdreiging bij het klappen van de onderhandelingen in de lucht hing. Men heeft dus enige tijd gehad zich hierop voor te bereiden, waarbij naast de auto natuurlijk ook het thuiswerken tegenwoordig voor velen een optie is.
Alsnog had men ook kunnen besluiten om pas volgende week te gaan staken.
Laatst gewijzigd door Meltrain op do 19 jan 2023, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door TffpaA »

Meltrain schreef: do 19 jan 2023, 10:07 Alsnog had men ook kunnen besluiten om pas volgende week te gaan staken.
Dus je kondigt ruim vantevoren stakingsdata aan voor als de onderhandelingen onverhoopt zouden klappen, en als ze dan klappen, schuif je die data gewoon op?

Als we het dan over onbetrouwbaar hebben...
🗣
PHS

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten