Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Zugführer »

Een bericht verwijderd dat niets met het onderwerp te maken had
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door umbusko »

Heeft iemand enig idee of van tevoren betrouwbaar bekend wordt gemaakt welke (vroege) ritten wel gaan rijden of dat dat pas op het moment zelf duidelijk wordt? Ik wil graag op donderdag de ICE Karolinger halen en dat kan of met de 350 naar Aachen (onzeker), of met de RE18 naar Herzogenrath (onzeker), of met de 800 naar Sittard en de SB3 naar Geilenkirchen (die zullen allebei wel rijden).

In dat geval moet ik dus wel al de trein van 05:31 hebben in plaats van de RE18 van 06:19, en te voet naar het station. Maar als ik niet 100% zeker weet of die RE18 rijdt (of desnoods een gunstige 350), dan moet dat maar.
Laatst gewijzigd door umbusko op do 08 sep 2022, 06:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Michael »

In principe is pas op de dag zelf bekend welke ritten wel of niet rijden. Ik zou als ik jou was dan voor de optie via Sittard kiezen. Dan heb je tenminste zekerheid.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Suus »

Hoezo weet de RET wel een halve dag van te voren welke ritten uitvallen maar Arriva Limburg niet?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Z2N »

Arriva is niet goed met reisinformatie, dat ligt niet alleen aan de stakingen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Hendrik »

Connexxion zegt iets vergelijkbaars:
Let op: niet al het OV-personeel staakt. De collega’s die wel aan het werk gaan, zullen hun uiterste best doen om onze dienstregeling toch zoveel mogelijk uit te voeren. We weten pas op de dag zelf in hoeverre dat gaat lukken. We kunnen op dit moment daarom nog geen uitspraken doen over de mate van rituitval vertraging, mogelijk gewijzigde routes en eventuele aanspraak op restitutie voor abonnementshouders.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

^^ een werkwillige chauffeur weet dat de dag van te voren toch wel.. dat die komt werken op de stakingsdag?
Het is dan alleen de vraag of die chauffeur zijn oorspronkelijk bedachte dienstkaart mag rijden of een dienst van een stakende collega welke meer reizigers zal helpen (als die er dan allemaal zijn, natuurlijk).
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

Officieel mag personeel geen "besmette" diensten rijden. FNV controleerde daar op toen er een tijd terug een busstaking was.
Ik heb geen onderschrift
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

Suus schreef: vr 02 sep 2022, 16:08 Hoezo weet de RET wel een halve dag van te voren welke ritten uitvallen maar Arriva Limburg niet?
Geen idee, volgens mij is het zo dat je bij aanvang dienst moet laten weten of je staakt of werkwillig bent. Nou zal dat voor een deel van het personeel wel te raden zijn, maar zeker weet je het dus niet.

En qua ritten rijden: alleen de ritten die op je eigen dienstkaart staan, van de dienst die je zelf op die dag hebt.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Bemined »

Bij de RET vallen niet alle chauffeurs onder dezelfde CAO, chauffeurs die al voor 2012 in dienst waren vallen onder de CAO RET en doen dus niet mee aan de staking. Dus uitval zal zich beperken tot nieuwere chauffeurs en chauffeurs die van QBuzz zijn overgekomen.
sirvinniei schreef: vr 02 sep 2022, 23:42Officieel mag personeel geen "besmette" diensten rijden. FNV controleerde daar op toen er een tijd terug een busstaking was.
Volgens mij mag dat gewoon hoor, men kan alleen niet verplicht worden om diensten vak stakers over te nemen (afspraak in de CAO, geen wettelijke verplichting). Maar als het merendeel van de werknemers zich op dat recht beroept dan zal de vervoerder wel uitkijken met het herindelen van diensten. Omdat het in de CAO is opgenomen mogen dus ook niet vakbondsleden dat werk weigeren.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

Ik denk dat je gelijk hebt. Volgens mij gaat het niet mogen rijden van besmette diensten vooral om uitzendkrachten.
Ik heb geen onderschrift
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door htm_tram »

sirvinniei schreef: vr 02 sep 2022, 23:42 Officieel mag personeel geen "besmette" diensten rijden. FNV controleerde daar op toen er een tijd terug een busstaking was.
Bij CXX in 2018 werd er behoorlijk geknipt en geplakt in de de omlopen en de ritten. Al het bewijs is toen naar het FNV gestuurd maar daar heb je nooit meer wat over gehoord vanuit de FNV en of een rechter.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
IIVQ
Berichten: 889
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

Wat ik weet is dat er bij eerdere stakingen bij CXX een uitgedunde dienstregeling is gereden, waarbij de chauffeurs een dienst kregen die binnen het dienstraam viel van hun oorspronkelijke dienst. Daar kunnen dus ritten in zitten die eerst in een dienst van een staker vielen, maar omgekeerd vervielen er ook ritten van werkwilligen, om zo reizigers tenminste nog een enigszins voorspelbare en bruikbare dienst te bieden.


Ook zijn er geen uitzendkrachten ingezet (of iig niet meer dan wat al ingedeeld was voor de staking aangekondigd werd).
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Bemined »

Het extra inhuren van extern personeel bij een staking is wel expliciet verboden. Externe mensen die reeds ingehuurd en ingeroosterd waren kunnen uiteraard wel blijven werken, maar extra mensen inhuren om het vaste personeel te vervangen mag niet.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Bemined »

Suus schreef: vr 02 sep 2022, 16:08 Hoezo weet de RET wel een halve dag van te voren welke ritten uitvallen maar Arriva Limburg niet?
Nou, dat weten ze blijkbaar dus niet :D De beloofde update van maandagmiddag bestaat uit de mededeling dat men geen flauw idee heeft welke ritten er gaan uitvallen...
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Hendrik »

Vanmorgen zei een buschauffeur van Connexxion HWGO dat hij niet al te veel problemen (lees: rituitval) verwacht door de staking. Voor wat het waard is natuurlijk...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: ma 05 sep 2022, 16:40
Suus schreef: vr 02 sep 2022, 16:08 Hoezo weet de RET wel een halve dag van te voren welke ritten uitvallen maar Arriva Limburg niet?
Nou, dat weten ze blijkbaar dus niet :D De beloofde update van maandagmiddag bestaat uit de mededeling dat men geen flauw idee heeft welke ritten er gaan uitvallen...
Ze hadden in elk geval kunnen aangeven op welke lijnen er mogelijk sprake is van uitval van ritten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door ArrivaBas »

https://nos.nl/artikel/2443439-drie-nie ... dag-eerste
Op naar ronde 2. Aanstaande vrijdag ligt de gehele Randstad op de omgeving van Utrecht na plat.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Er lijkt wel een soort van afstemming te zijn: de stakingen op het spoor en bij de bus/tram/metro zijn nooit op dezelfde dag in een regio.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Suus »

Ik snap niet wat het nummer van het Klein orkest met stakingen te maken heeft. Ik denk dat er iemand gepikeerd is dat hij niet heeft geprobeerd zijn salarisverhoging gelijk te laten lopen met de gierende inflatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: ma 05 sep 2022, 22:01 Jammer dat de vakbonden er nu voor kiezen om in meerdere regio's tegelijkertijd gaan staken. De reiziger is het kind van de rekening.
Ik ben er wel blij mee (al had ik uiteraard liever dat staken helemaal niet nodig was).
De vorige keer had ik er namelijk 2 dagen last van (+ de "Utrecht-dag") en nu maar 1 dag (+ eventueel de "Utrecht-dag").
Daniel schreef: ma 05 sep 2022, 22:03 Er lijkt wel een soort van afstemming te zijn: de stakingen op het spoor en bij de bus/tram/metro zijn nooit op dezelfde dag in een regio.
Ik ben er nog niet helemaal over uit of dat een voor- of nadeel is. Enerzijds heb je zo meerdere dagen dat je reis niet mogelijk is, maar anderzijds heb je zo wel een alternatief.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door zone2000 »

Jammer dat de vakbonden er nu voor kiezen om in meerdere regio's tegelijkertijd gaan staken. De reiziger is het kind van de rekening.
Wat voor alternatief stel je dan voor?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... and-bussen
Rtl is ook flink aan het overdrijven met de kop: "Geen bussen en regionale treinen in Flevoland, Zuid-Holland en Zeeland door staking"
Aan ovinfo te zien zijn er op sommige plekken nauwelijks bussen uitgevallen.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten