Re: Acties in het streekvervoer
Geplaatst: do 09 mar 2023, 20:02
Scheelt wel een hoop drama.
Is de bereidheid echt wel zo groot als de vakbonden willen doen geloven? Er zijn wel vaker stakingen in het busvervoer geweest en dan lag het vervoer enkele dagen volledig plat.AppleMoose schreef: ↑do 09 mar 2023, 18:31Dat er nu zoveel stakingsdagen zijn en de bereidheid groot is om mee te doen, geeft mijns inziens aan dat er echt wel wat moet veranderen.
Ik mag er op z'n minst naar vragen en de mensen die vervolgens wederom met vermoedens komen erop aanspreken dat ik dáár niet naar opzoek ben. Dat men dénkt dat dit reizigers gaat kosten was me inmiddels al bekend.
De ene dag rijdt er meer/minder dan op de andere dag (en dat merk ik ook aan opkomstpercentage van de klassen waaraan ik lesgeef) en dat heeft met verschillende factoren te maken. Het zijn nu ook zoveel stakingsdagen achter elkaar waarbij ook verschillende CAO-groepen (en regio's) op verschillende dagen staken, dat het lastig te vergelijken is met eerdere stakingen. Ik hou zelf altijd in gedachte dat de vakbonden de cijfers iets naar boven afronden en de werkgevers iets naar beneden.Daniel schreef: ↑do 09 mar 2023, 20:07Is de bereidheid echt wel zo groot als de vakbonden willen doen geloven?AppleMoose schreef: ↑do 09 mar 2023, 18:31Dat er nu zoveel stakingsdagen zijn en de bereidheid groot is om mee te doen, geeft mijns inziens aan dat er echt wel wat moet veranderen.
Mee eens.Wat ik verder ook wel mis is activisme richting de politiek waar de werkelijke oorzaak van veel van de genoemde problemen ligt.
Natuurlijk mag je dat. Maar je loopt volgens mij al lang genoeg op dit forum mee om te weten wat het antwoord op zo'n vraag ongeveer gaat zijn. Klinkt een beetje als vragen naar de bekende weg.AppleMoose schreef: ↑do 09 mar 2023, 20:21 Ik mag er op z'n minst naar vragen en de mensen die vervolgens wederom met vermoedens komen erop aanspreken dat ik dáár niet naar opzoek ben.
In Amerika worden ze al boos als er om identificatie wordt gevraagd bij het stemmen. Dit gaat nog een heel stuk verder. Ik zeg juist dat het tijdelijk stilvallen van onderwijs iets anders is dan een tweejaarlijkse verkiezing. Het gaat in dit geval dus niet om "overal" maar om een belangrijk democratisch proces, waar het afbreuk doet aan de rechtstaat als het niet voor iedereen toegankelijk is. Waarom je hierover überhaupt discussieert, ontgaat me ook een beetje, want beide vakbonden hebben dus al ingezien dat het kwalijk is om op die dag te staken.AppleMoose schreef: ↑do 09 mar 2023, 18:31Het is een ongelukkig gekozen dag (gelukkig is het nu teruggedraaid), maar we moeten ook niet doen alsof er grote mensenmassa's niet hadden kunnen stemmen. Stembureaus zitten over het algemeen behoorlijk verdeeld over de wijken/buurten, (en waar dat niet zo is, mag je de politiek erop aanspreken), waardoor vrijwel iedereen lopend, fietsend, met de rolstoel of met een scootmobiel daar kan komen.sirvinniei schreef: ↑wo 08 mar 2023, 08:25 www.rtvutrecht.nl/amp/nieuws/3547397/bl ... isch-rechtDit was bijvoorbeeld de reactie van de FNV vakbondsvoorzitter op het feit dat mensen niet kunnen stemmen door de staking. Ergo: ons grondrecht is belangrijker dan andere mensen hun grondrecht.We kunnen niet overal rekening mee houden: de ene keer zijn het verkiezingen, dan zijn het weer toetsweken. Als we met iedereen rekening moeten houden, kunnen we beter stoppen met staken.
Deze stakingen conflicteren wel met meer grondrechten. Zo heb je ook recht op onderwijs, maar door deze stakingen zijn veel scholieren en studenten niet in staat om de lessen te volgen en toetsen/tentamens of examens (die op het mbo het hele jaar door worden afgenomen) te maken. Heel erg vervelend, maar zoals de bondsvoorzitter ook terecht opmerkt: er is altijd wel wat en je kunt niet overal rekening mee houden. Dan kun je simpelweg nooit meer staken.
Je hebt niet goed gelezen, ik zeg niet dat buschauffeurs niks om de reizigers geven, ik zeg dat ze op zo'n manier vrij eenvoudig kunnen tonen dat ze wel om de reizigers geven door een teken van solidariteit te tonen. Wat dus eigenlijk een drogreden (Stroman) is op mijn argument, maar enfin.Een drogreden. Het is niet zo dat je niks geeft om de reiziger als je geen noodnummer hebt.
Nouja, het is in zoverre te vergelijken als in dat er bij vorige stakingen (2019 was voor het laatst geloof ik) helemaal niks reed in het streekvervoer.AppleMoose schreef: ↑do 09 mar 2023, 20:21De ene dag rijdt er meer/minder dan op de andere dag (en dat merk ik ook aan opkomstpercentage van de klassen waaraan ik lesgeef) en dat heeft met verschillende factoren te maken. Het zijn nu ook zoveel stakingsdagen achter elkaar waarbij ook verschillende CAO-groepen (en regio's) op verschillende dagen staken, dat het lastig te vergelijken is met eerdere stakingen.
Ik gaf al aan dat ik het óók een ongelukkig gekozen datum vond én dat ik blij was dat ze het hebben teruggedraaid.sirvinniei schreef: ↑do 09 mar 2023, 20:35 Waarom je hierover überhaupt discussieert, ontgaat me ook een beetje, want beide vakbonden hebben dus al ingezien dat het kwalijk is om op die dag te staken.
Dat klopt. Al zijn er genoeg mogelijkheden om tijdelijke voorzieningen te plaatsen waar men kan stemmen. Dat men dit niet doet, is een politieke keuze. Maar goed, ik dwaal nu af van het onderwerp.En ja, er zijn nog genoeg plekken waar een stemkantoor inrichten niet haalbaar is, denk aan plekken in Friesland, Zeeland, Drenthe en Groningen. Als er in een dorpje überhaupt geen publieke gebouwen zijn kun je lastig een stemkantoor op straat plaatsen.
Door je woordkeus heb ik je bericht anders geïnterpreteerd dan je bedoelde, mijn excuses. Geen drogreden dus, maar een onbedoelde misinterpretatie.Je hebt niet goed gelezen, ik zeg niet dat buschauffeurs niks om de reizigers geven, ik zeg dat ze op zo'n manier vrij eenvoudig kunnen tonen dat ze wel om de reizigers geven door een teken van solidariteit te tonen. Wat dus eigenlijk een drogreden (Stroman) is op mijn argument, maar enfin.Een drogreden. Het is niet zo dat je niks geeft om de reiziger als je geen noodnummer hebt.
Zoals ik al zei, er staken nu meerdere CAO-groepen op verschillende dagen. In 2019 staakten alle groepen tegelijk en deed ook NS mee ( https://www.rijdendetreinen.nl/informat ... 8-mei-2019 ) Dat heeft uiteraard invloed op wat er wel/niet rijdt. Dat maakt de vergelijking al lastiger. Het is helemaal lastig omdat er nu meerdere dagen verspreid over meerdere weken gestaakt wordt. Op de ene dag zijn er meer mensen ingepland die bereid zijn om te staken dan op de andere. Ook dat heeft invloed op wat er die dag wel of niet rijdt. Eerder dit jaar werd er een week gestaakt en toen zag je ook dat per dag verschilde wat er wel/niet rijdt.Daniel schreef: ↑do 09 mar 2023, 20:43Nouja, het is in zoverre te vergelijken als in dat er bij vorige stakingen (2019 was voor het laatst geloof ik) helemaal niks reed in het streekvervoer.AppleMoose schreef: ↑do 09 mar 2023, 20:21De ene dag rijdt er meer/minder dan op de andere dag (en dat merk ik ook aan opkomstpercentage van de klassen waaraan ik lesgeef) en dat heeft met verschillende factoren te maken. Het zijn nu ook zoveel stakingsdagen achter elkaar waarbij ook verschillende CAO-groepen (en regio's) op verschillende dagen staken, dat het lastig te vergelijken is met eerdere stakingen.
Zeker, en dat zei ik dan ook. En omdat dit per keer verschilt, is het dus lastig te vergelijken met eerdere stakingen.De verschillen die jij ziet kunnen natuurlijk ook goed komen doordat niet standaard dezelfde ritten vervallen. [...]
Voor de opkomst in jouw klassen maakt het natuurlijk vooral uit of de bus op de heenweg uitvalt (want de terugweg is nog niks over bekend als je leerlingen op de heenweg zijn). En de uitval daarvan kan van dag tot dag verschillen.
Dat je op stakingsdagen naar een alternatief zoekt, is logisch. Sterker nog, ik adviseer studenten dat ook te doen, zeker als ze een examen hebben. Maar de beweringen ging over structureel vermijden van de bus/het ov, dus ook op niet-stakingsdagen. En daarvan zou ik graag een onderbouwing willen zien.
nos liveblog schreef:Marijn van der Gaag, bestuurder van FNV streekvervoer, noemt de oproep van de Kiesraad terecht. "We zijn aan het kijken hoe we vervoer kunnen faciliteren voor alle groepen die willen stemmen en daarvoor het ov nodig hebben. Dat zouden we kunnen doen door toch te rijden voor mensen die willen gaan stemmen, bijvoorbeeld met een systeem waar mensen zich kunnen aanmelden, maar het is nog zoeken naar de juiste vorm."
Donderdag besloten de vakbonden FNV en CNV de stakingen in het streekvervoer op te schorten op verkiezingsdag. Boze chauffeurs pikten die handreiking niet. De bonden maken een draai: vooralsnog wordt ook woensdag 15 maart gestaakt.
Onder druk van de achterban hebben de vakbonden FNV en CNV hun belofte om op verkiezingsdag niet te staken in het streekvervoer ingetrokken. Donderdag verklaarde hoofdonderhandelaar Hanane Chikhi van het CNV tegen de Volkskrant dat ze de oproep steunde van vakbond FNV om de staking voor 15 maart op te schorten. ‘Daarover is veel commotie ontstaan’, aldus Chikhi. En dus gaan de stakingsacties vooralsnog ook door op woensdag 15 maart.
Chikhi, in de verklaring op de website: ‘De wil om de acties voort te zetten is zo groot dat we het omdraaien. We willen de acties wel opschorten, op voorwaarde we er voldoende vertrouwen in hebben dat we er met de werkgevers uit gaan komen. Niet eerder.’
6 weken de stakingen opschorten om tenminste weer soort van te gaan praten lijkt mij wel fair als eerste stap..(maar aangezien er bij de bonden/bondsleden weinig animo is om zelfs dat stapje te zetten (als zelfs 1 dag niet staken op een verkiezingsdag al lastig is), heb ik inmiddels weinig hoop).
Hier neemt het juist toe.dennistd schreef: ↑vr 10 mar 2023, 16:01 De animo om mee te doen aan de staking neemt wel langzaam af trouwens. Uit cijfers die ik uit betrouwbare bron kreeg blijkt dat het gemiddelde stakingspercentage over alle vestigingen in een concessie in vergelijking met half februari al met 5 procentpunt gedaald is.