Pagina 44 van 48

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 28 mar 2023, 08:37
door VIRM
Ze onderhandelen wel, maar de acties van volgende week zijn nog niet van de baan. Kinderachtig van de vakbonden. -o-

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 28 mar 2023, 08:41
door April064
As er volgende week een deal is of ze gaan volgende week verder met onderhandelen verwacht ik niet dat ze dan nog gaan staken.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 28 mar 2023, 09:40
door VIRM
Dan kunnen ze nu net zo goed die stakingen van volgende week opschorten. Anders is het reizigertje pesten.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 28 mar 2023, 09:55
door Hendrik
Ik denk dat ze die stakingen vooralsnog laten staan als een stok achter de deur richting de werkgevers.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 28 mar 2023, 10:21
door April064
Reizigertje pesten doen ze in principe al sinds het begin van de stakingen, dus dat zou niks nieuws zijn. En het werkt inderdaad beter als onderhandelingsmiddel als ze nog gepland staan in plaats van dat ze er slechts mee dreigen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 28 mar 2023, 22:29
door Durashift
Werkgevers hebben mij niet de indruk gegeven dat ze nu érg wakker lagen van de stakingen. Denk dat dát drukmiddel wel een beetje uitgewerkt is. Publieke opinie is toch vooral ook gericht op het niet duperen van reizigers.
Wordt lastig om weer te gaan staken.. denk dat dat een gedegen CAO voorstel niet dichterbij zal brengen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 29 mar 2023, 07:30
door regenmaker
Er lag al een gedegen CAO voorstel.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 10:47
door zone2000
Afbeelding

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 00:59
door dennistd
Ze zijn eruit, het moet nu alleen nog aan de vakbondsleden voorgelegd worden: https://www.nu.nl/economie/6258518/geen ... koord.html

CAO voor 2 jaar en 3 maanden, totaal +15%.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 05:46
door marvinkok
Geldt alleen voor OV, multimodaal heeft nog niks :!:

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 08:58
door IIVQ
Ik ben benieuwd naar het onderhandelingsresultaat met precieze uitwerking van de pauzes.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 11:37
door en-es
Ik ben benieuwd waar ze het allemaal van betalen. Of ligt er nog ergens een potje met geld?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 11:58
door RnBn
Het scheelt natuurlijk al dat de loonsverhoging is verspreid over een langere tijd, voor 2023 is de verhoging slechts 9%, 5% vanaf mei en 4% vanaf oktober. De vorige stukgelopen besprekingen hadden ook ongeveer gelijke stijgingen in 2023.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 12:35
door Durashift
en-es schreef: vr 07 apr 2023, 11:37 Ik ben benieuwd waar ze het allemaal van betalen. Of ligt er nog ergens een potje met geld?
Ja, bij de stas./overheid: ik hoorde meneer Kagie vanochtend op BNR redeneren dat; als de overheid (stas.) het initiatief neemt tot het aanstellen van twee verkenners..en dát er nu een resultaat ligt wat mede door de interventie van die verkenners tot stand is gekomen ..dán mag, aldus mijn interpretatie, die overheid dus meebetalen aan de (fikse) loonsverhoging. ;)

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 13:36
door nvdw
Dat doet "de overheid" uiteindelijk hoe dan ook. De extra loonkosten worden gewoon doorberekend, dus voor nieuwe contracten gaat de prijs omhoog (of krijg je minder ritten voor hetzelfde geld).

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 17:36
door huibf
Absurt. 8% was meer dan normaal geweest.
Die ouderdomsregeling is ook erg overdreven.

Directie ov bedrijven heeft zich conpleet laten naaien. Compleet gechanteerd

En dus gaan de tarieven gewoon weer omhoog.

De inflatie loopt zo dus gewoon op. Met dank aan de FNV. Blijft toch een boevenbende.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 17:43
door Hainje
Als je in plaats van weer moord en brand te schreeuwen nou gewoon eens opzoekt hoe het opgebouwd is, dan zou je het volgende tegen gekomen zijn:

Inkomen en looptijd
De looptijd is 27 maanden en loopt van 1 januari 2023 t/m 31/3 2025. Daarin gaan de lonen als volgt omhoog:
Per 1/5/2023 met 5%
Per 1/10/2023 met 4%
Per 1/1/2024 met 2%
Per 1/7/2024 met 2%
Per 1/1/2025 met 2%
Daarnaast ontvangt iedereen een eenmalige uitkering van €1000,00 met ingang van mei.

Het is dus allemaal niet zo heftig als dat het lijkt.

Bron.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 19:28
door huibf
Ja... en das dus nog best wat.

Maar goed. De werkdruk zal vanzelf wel afnemen... minder reizigers, minder inkomsten, minder ritten, minder chauffeurs.

Een een situatie waarin het OV per bus zich verkeerd zou juist een loonoffer vanuit de werknemer een betere geste zijn.
Of het vrijwillig afdragen van vakantiedagen.

En ja ik heb dat zelfs in het verleden gedaan !

Daarbij je kan ook wat anders gaan doen he...

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 19:30
door Milco
Ja, en als al die buschauffeurs "iets anders" gaan doen heb je straks helemaal geen chauffeurs meer.......

Wanneer is eigenlijk het idee dat de vervoerders dan met de nieuwe roosters beginnen met dus meer pauzes? Zit hier eigenlijk nog een termijn in (bijvoorbeeld uiterlijk voor de zomervakantie o.i.d.)?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 19:44
door IIVQ
Hainje schreef: vr 07 apr 2023, 17:43 Als je in plaats van weer moord en brand te schreeuwen nou gewoon eens opzoekt hoe het opgebouwd is, dan zou je het volgende tegen gekomen zijn:

Inkomen en looptijd
De looptijd is 27 maanden en loopt van 1 januari 2023 t/m 31/3 2025. Daarin gaan de lonen als volgt omhoog:
Per 1/5/2023 met 5%
Per 1/10/2023 met 4%
Per 1/1/2024 met 2%
Per 1/7/2024 met 2%
Per 1/1/2025 met 2%
Daarnaast ontvangt iedereen een eenmalige uitkering van €1000,00 met ingang van mei.

Het is dus allemaal niet zo heftig als dat het lijkt.

Bron.
1000 euro erbij is voor een buschauffeur aan het eind van de loonschaal 2.6% jaarsalaris, voor een jongere meer. Dat krijgen ze dus direct bij tekenen er ook nog bij, dan kom je al dicht bij de 8% die huibf noemt.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 20:06
door huibf
Milco schreef: vr 07 apr 2023, 19:30 Ja, en als al die buschauffeurs "iets anders" gaan doen heb je straks helemaal geen chauffeurs meer.......

Wanneer is eigenlijk het idee dat de vervoerders dan met de nieuwe roosters beginnen met dus meer pauzes? Zit hier eigenlijk nog een termijn in (bijvoorbeeld uiterlijk voor de zomervakantie o.i.d.)?
Als die pauze's en het materieel wat dan stilstaat en de extra salarissen voor extra chauffeurs die die pauzes moet opvangen betaald worden uit de lonen prima.... dat kan nu immers best van die 15%.

Volgensmij moeten de pauzes toch korter ?
Een pauze van 5 uur is immers toch ook niet de bedoeling ? :sarcasmemodus:

Hoeveel chauffeurs zullen nu echt weglopen als er maar 5% bij kwam ? Hoeveel chauffeurs hebben niet gestaakt en vinden het prima zoals het was ? Hoeveel % is meeloper om zo geen kwaaie blikken te krijgen...

Enfin. Ik ben van mening dat dit een zeer slecht bod is. De FNV moet straks niet gaan huilen bij een ontslagronde. De FNV is dus ook de enige die straks aangesproken kan worden als de dienstregeling word versoberd.
Dat hebben ze totaal aan zichzelf te wijten.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 21:16
door DPDelft
Ik hoop voor zowel reizigers als chauffeurs dat jij niet bij een vervoerder of OV-autoriteit werkt. Lijkt mij erg zuur.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 21:28
door Buzjevur
huibf schreef: vr 07 apr 2023, 20:06
Milco schreef: vr 07 apr 2023, 19:30 Ja, en als al die buschauffeurs "iets anders" gaan doen heb je straks helemaal geen chauffeurs meer.......

Wanneer is eigenlijk het idee dat de vervoerders dan met de nieuwe roosters beginnen met dus meer pauzes? Zit hier eigenlijk nog een termijn in (bijvoorbeeld uiterlijk voor de zomervakantie o.i.d.)?
Als die pauze's en het materieel wat dan stilstaat en de extra salarissen voor extra chauffeurs die die pauzes moet opvangen betaald worden uit de lonen prima.... dat kan nu immers best van die 15%.

Volgensmij moeten de pauzes toch korter ?
Een pauze van 5 uur is immers toch ook niet de bedoeling ? :sarcasmemodus:

Hoeveel chauffeurs zullen nu echt weglopen als er maar 5% bij kwam ? Hoeveel chauffeurs hebben niet gestaakt en vinden het prima zoals het was ? Hoeveel % is meeloper om zo geen kwaaie blikken te krijgen...

Enfin. Ik ben van mening dat dit een zeer slecht bod is. De FNV moet straks niet gaan huilen bij een ontslagronde. De FNV is dus ook de enige die straks aangesproken kan worden als de dienstregeling word versoberd.
Dat hebben ze totaal aan zichzelf te wijten.
Er is geen sprake van 'een' extra pauze, maar van 5 minuten toevoeging op de minimale pauzetijd. Dan heb je nu dus 1*15 en 1*20. Niet wereldschokkend en ik denk niet dat het ineens tot enorme stilstand zal leiden. Gaat pas in met de winterdienst dus er is nog tijd genoeg om dat zo efficiënt mogelijk in te roosteren.

De stijging voor 2024 en 2025 is maar 2%. Vermoedelijk niet eens genoeg om de inflatie op te vangen.

Het klinkt allemaal spectaculair, extra pauze en 15% salaris, maar in praktijk valt het reuze mee.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 21:30
door Buzjevur
DPDelft schreef: vr 07 apr 2023, 21:16 Ik hoop voor zowel reizigers als chauffeurs dat jij niet bij een vervoerder of OV-autoriteit werkt. Lijkt mij erg zuur.
Misschien heeft hij gewoon een rotdag. Ik zat ook niet lekker in mijn vel toen ik zo zuur reageerde op de bonden. Is lekker makkelijk schoppen denk ik.🤣

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 21:36
door Buba
Weet iemand of de jeugdschalen nu ook afgeschaft worden? Tijdens de onderhandelingen voor het staken was dat namelijk wel al afgesproken, maar ik zie er niets van terug