Pagina 45 van 48

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 21:53
door Durashift
Buzjevur schreef: vr 07 apr 2023, 21:28 (..)

De stijging voor 2024 en 2025 is maar 2%. Vermoedelijk niet eens genoeg om de inflatie op te vangen.
In 2024 wordt er op twee momenten 2% verhoging doorgevoerd, aldus de bron van Hainje. ;)
Buzjevur schreef: vr 07 apr 2023, 21:28 (..)
Het klinkt allemaal spectaculair, extra pauze en 15% salaris, maar in praktijk valt het reuze mee.
Ja, 15% is 5% meer dan de NS medewerkers. Toch overtroeft. ;)

Enfin, ergens kan ik mij de ergernis en verbazing van Huibf wel voorstellen. Ik bedoel, tijdens de eerste stakingsronden vertelde meneer Kagie en consorten dat de geboden 8% verhoging toch wel het maximale was, eigenlijk al te veel voor wat de OV bedrijven konden leien.
Nu is er dus, op een langere looptijd, bijna een verdubbeling in percentage uitonderhandeld. :shock:

Het is dus de vraag waar de OV bedrijven dat geld vandaan halen.. of zal de simpele redenering zijn: Wij konden 8 procent voor één jaar nét aan betalen.. dan lukt ons ook wel 8% én 7% voor de resterende 15 maanden + 1000 euro (bruto, neem ik aan) per werknemer nog wel te betalen. :?:
nvdw schreef: vr 07 apr 2023, 13:36 Dat doet "de overheid" uiteindelijk hoe dan ook. De extra loonkosten worden gewoon doorberekend, dus voor nieuwe contracten gaat de prijs omhoog (of krijg je minder ritten voor hetzelfde geld).
Zullen er veel nieuwe concessies vrijkomen in de komende 27 maanden?

Natuurlijk komen de geldstromen uiteindelijk (grotendeels) van de overheid, via de provincies uitgekeerd aan de concessiehouders. Maar ja.. die provincies hebben nu allemaal nieuwe statenleden waarin het keren van de verschraling van publieke diensten (buiten de randsteden) een groot thema is, volgens mij. Minder ritten voor hetzelfde geld zal niet langer de gebruikelijke optie kunnen zijn, denk ik.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 22:23
door IIVQ
Milco schreef: vr 07 apr 2023, 19:30 Wanneer is eigenlijk het idee dat de vervoerders dan met de nieuwe roosters beginnen met dus meer pauzes? Zit hier eigenlijk nog een termijn in (bijvoorbeeld uiterlijk voor de zomervakantie o.i.d.)?
Voor zover ik begreep (van een facebook, dus niet zeker, maar deze is doorgaan redelijk goed ingelicht): Alle nieuwe dienstenpakketten vanaf de zomer, en sowieso per december.
huibf schreef: vr 07 apr 2023, 20:06 Als die pauze's en het materieel wat dan stilstaat ...
Waar komt het rare idee vandaan dat bussen stil moeten staan als de chauffeur pauze hebben? Ik kan gewoon nieuwe diensten maken op de bestaande omlopen (= wat een bus op een dag doet).
Buzjevur schreef: vr 07 apr 2023, 21:28De stijging voor 2024 en 2025 is maar 2%. Vermoedelijk niet eens genoeg om de inflatie op te vangen.
9% (effectief 11,6% door de €1000) in 2023.
4% (effectief 1.4%) 2024.
2% in de eerste 3 maand van 2025, daarna begint een nieuwe CAO, dus wellicht ook dan weer wat percentjes.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 23:10
door Durashift
Er is nu al mot, hoor ik net in 't oog op morgen. :shock:

Wat ik vanochtend al bespeurde bij meneer Kagie.. de werkgevers hebben met een lege beurs een loonbod gedaan. De stas. is al duidelijk: overheid gaat niet betalen voor arbeidsrechtelijke afspraken tussen werkgevers en werknemers (indien de overheid dus niet direct werkgever is.. ;) ).

Dus wordt het beknibbelen in de dienstverlening.. :twisted: > wat de vakbonden niet begrijpen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 23:28
door CamilleKreemers
Kost uiteindelijk dit niet meer personeel?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 03:23
door Buzjevur
IIVQ schreef: vr 07 apr 2023, 22:23
Buzjevur schreef: vr 07 apr 2023, 21:28De stijging voor 2024 en 2025 is maar 2%. Vermoedelijk niet eens genoeg om de inflatie op te vangen.
9% (effectief 11,6% door de €1000) in 2023.
4% (effectief 1.4%) 2024.
2% in de eerste 3 maand van 2025, daarna begint een nieuwe CAO, dus wellicht ook dan weer wat percentjes.
2,7% door die eenmalige uitkering in verhouding tot 36k bruto per jaar.
Die 5% geldt maar voor 7/12 van het jaar, dus is effectief op jaarbasis 2,9.
De 4% geldt zelfs maar voor 3/12. Maar dan op basis van de eerdere stijging. Dus (105%x1,04=9,2% tov januari) x 3/12 = ,
2,3 effectief.

2,7+2,9+2,3=7,9% gemiddeld over 2023.

In 2024 heb je dan (9,2%x1,02)=9,38% meer loon dan in januari 2023.

Voor 2025 wordt dat 9,38%x1,02 en is het loon dus 9,56% hoger dan in januari 2025.

Zeker niet slecht, maar effectief dus ruim een derde minder dan de 15% die wordt beweerd.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 06:33
door DPDelft
Durashift schreef: vr 07 apr 2023, 23:10
Dus wordt het beknibbelen in de dienstverlening.. :twisted: > wat de vakbonden niet begrijpen.
Beknibbelen op de dienstverlening kan helemaal niet zomaar. Er zijn afspraken in concessies gemaakt over hoeveel dienstregeling er gereden moet worden voor de subsidie. De werkgevers proberen de publieke opinie zo te krijgen dat het geld van de Rijksoverheid komt. Maar je kunt bestaande contracten helemaal niet zomaar voorzien van extra geld (zie de uitdagingen rondom BVOV). Tot slot is de Rijksoverheid helemaal geen opdrachtgever voor deze vervoerders, dat zijn de provincies en de twee Vervoerregio's. Die hun geld voor ov natuurlijk weer wel van de Rijksoverheid krijgen. Dat bedrag is al jarenlang zeer beperkt geïndexeerd en dus onvoldoende.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 09:54
door huibf
Natuurlijk wordt er wel ingegrepen in de dienstregeling. Hoe alles ook is vastgelegd in concessie eisen.
Dat ze je nu toch ook, alle concessie eisen zijn tijdens corona en het huidige personeelstekort vloeibaar geworden. Er wordt niet voldaan aan concessieeisen en de Provincie vindt het goed.

Er is geen alternatief om aan de concessie eisen te voldoen. Dus ja we hebben het te accepeteren. Boetes uitschrijven heeft geen zin, want dan gaat het voor de vervoerder van kwaad naar erger.

Vervoeders kunnen het niet betalen en de Provincie legt niet bij. Dam heb je de keuze uit een versoberde dienstregeling of afstevenen op een faillissement en een nieuwe concessie (met een versoberde dienstregeling).
Het resultaat is hetzelfde.

Minder OV, Minder Werk, Minder Chauffeurs.

Ik zou als ov bazen maar hopen dat de leden het bod niet accepeteren. Wellicht is dit zelfs een vooropgesteld plan... tegen woordig kijk je nergens meer van op).
Dan ligt het probleem weer terug bij FNV.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 09:59
door htm_tram
IIVQ schreef: vr 07 apr 2023, 22:23
huibf schreef: vr 07 apr 2023, 20:06 Als die pauze's en het materieel wat dan stilstaat ...
Waar komt het rare idee vandaan dat bussen stil moeten staan als de chauffeur pauze hebben? Ik kan gewoon nieuwe diensten maken op de bestaande omlopen (= wat een bus op een dag doet).
Natuurlijk concessie en frequentie afhankelijk maar voor dat ik de bus verlaten heb en de pauze locatie bereikt heb is de bus meestal alweer weg met een collega op de volgende rit. Denk dat Huibf graag overdrijft. :roll:

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 10:06
door huibf
DPDelft schreef: vr 07 apr 2023, 21:16 Ik hoop voor zowel reizigers als chauffeurs dat jij niet bij een vervoerder of OV-autoriteit werkt. Lijkt mij erg zuur.
Voor de chauffeur wellicht niet. Voor een reiziger juist wel... wellicht dat je wel fan bent van FNV. Maar de vakbonden zijn iig geen fan van de OVbedrijven en andersom ook niet.... naar dat lijkt me duidelijk...

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 10:24
door April064
Je kan wel zeggen dat de vervoersbedrijven zich hebben laten chanteren oid, maar als ze een lager bod deden zou er nu weer gestaakt worden. Dat is ook niet wenselijk.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 10:37
door Bemined
Volgens mij valt dat chanteren wel mee, die looptijd van 27 maanden lijkt me vooral in belang van de werkgevers. De bonden wilden in hun eerdere voorstel juist een kortere looptijd waardoor je volgend jaar opnieuw deze ellende had gehad.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 11:08
door ODRAIL
Dat de bonden een korte looptijd willen geldt voor bijna elke cao (dan kan er weer onderhandeld en gestaakt worden).

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 11:14
door Daniel
htm_tram schreef: za 08 apr 2023, 09:59Natuurlijk concessie en frequentie afhankelijk maar voor dat ik de bus verlaten heb en de pauze locatie bereikt heb is de bus meestal alweer weg met een collega op de volgende rit. Denk dat Huibf graag overdrijft. :roll:
Ik zou eerder zeggen afhankelijk van het eindpunt en het aantal lijnen. Op een eindpunt waar veel lijnen komen maakt de frequentie niet zo meer uit: daar past wellicht een overstap van de chauffeur op een andere lijn beter.
Het lastigst zullen eindpunten met een beperkt aantal lijnen en een halfuursdienst met strakke treinaansluitingen wel zijn. Als een chauffeur daar met een langere pauze niet meer op tijd uitgepauzeert is om een van de kerende ritten te rijden dan komt er nog eens bijna een half uur pauze bij.
Da's natuurlijk niet praktisch als de beschikbaarheid van chauffeurs al beperkt is, maar alsnog hoeft de bus dan niet stil te staan.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 11:54
door dennistd
IIVQ schreef: vr 07 apr 2023, 19:44
Hainje schreef: vr 07 apr 2023, 17:43 Als je in plaats van weer moord en brand te schreeuwen nou gewoon eens opzoekt hoe het opgebouwd is, dan zou je het volgende tegen gekomen zijn:

Inkomen en looptijd
De looptijd is 27 maanden en loopt van 1 januari 2023 t/m 31/3 2025. Daarin gaan de lonen als volgt omhoog:
Per 1/5/2023 met 5%
Per 1/10/2023 met 4%
Per 1/1/2024 met 2%
Per 1/7/2024 met 2%
Per 1/1/2025 met 2%
Daarnaast ontvangt iedereen een eenmalige uitkering van €1000,00 met ingang van mei.

Het is dus allemaal niet zo heftig als dat het lijkt.

Bron.
1000 euro erbij is voor een buschauffeur aan het eind van de loonschaal 2.6% jaarsalaris, voor een jongere meer. Dat krijgen ze dus direct bij tekenen er ook nog bij, dan kom je al dicht bij de 8% die huibf noemt.
Ik heb het even uitgerekend voor mijn eigen brutoloon van €3425 per maand (excl. reiskostenvergoeding, vakantiegeld en eindejaarsuitkering). Ik weet niet of die 4% in oktober over het dan geldende loon gerekend wordt (dus cumulatief 9,2%) of over het loon van voor de 1e verhoging. Daarom twee tabelletjes.

Afbeelding

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 11:59
door dennistd
Daniel schreef: za 08 apr 2023, 11:14
htm_tram schreef: za 08 apr 2023, 09:59Natuurlijk concessie en frequentie afhankelijk maar voor dat ik de bus verlaten heb en de pauze locatie bereikt heb is de bus meestal alweer weg met een collega op de volgende rit. Denk dat Huibf graag overdrijft. :roll:
Ik zou eerder zeggen afhankelijk van het eindpunt en het aantal lijnen. Op een eindpunt waar veel lijnen komen maakt de frequentie niet zo meer uit: daar past wellicht een overstap van de chauffeur op een andere lijn beter.
Het lastigst zullen eindpunten met een beperkt aantal lijnen en een halfuursdienst met strakke treinaansluitingen wel zijn. Als een chauffeur daar met een langere pauze niet meer op tijd uitgepauzeert is om een van de kerende ritten te rijden dan komt er nog eens bijna een half uur pauze bij.
Da's natuurlijk niet praktisch als de beschikbaarheid van chauffeurs al beperkt is, maar alsnog hoeft de bus dan niet stil te staan.
Voorbeeld in Enschede: heel veel pauze zijn nu 32-34 minuten. Wil je daar 's avonds 35 minuten netto van maken (dat is 37 minuten bruto in ons geval) dan kom je al heel snel uit op 62-64 minuten, vanwege de halfuursdiensten in de knoop. Resultaat gaat dan mogelijk zijn dat de knoop helemaal uit elkaar getrokken gaat worden.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 12:15
door Meltrain
Durashift schreef: vr 07 apr 2023, 23:10 De stas. is al duidelijk:
Het is mij in elk geval niet duidelijk wat je met stas bedoelt. :s

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 12:19
door Tochjo
Staatssecretaris (van Infrastructuur Vivianne Heijnen).

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 14:18
door waldo79
Is een tikkeltje jargon, het gebruik van Stas.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 15:16
door Vinny
Durashift schreef: vr 07 apr 2023, 23:10 Er is nu al mot, hoor ik net in 't oog op morgen. :shock:

Wat ik vanochtend al bespeurde bij meneer Kagie.. de werkgevers hebben met een lege beurs een loonbod gedaan. De stas. is al duidelijk: overheid gaat niet betalen voor arbeidsrechtelijke afspraken tussen werkgevers en werknemers (indien de overheid dus niet direct werkgever is.. ;) ).

Dus wordt het beknibbelen in de dienstverlening.. :twisted: > wat de vakbonden niet begrijpen.
Vakbonden moeten gewoon een keer leren dat het geld niet automatisch als regen naar beneden valt :roll:

Het is gewoon tamelijk simpel: de belangrijskte kostenpost in het openbaar vervoer ís de inzet van personeel. Immers als je willekeurig een bus rondjes wil laten rijden kost dat het bruto uurloon van de chauffeur plus wat toegevoegde kosten en de afschrijving van het materieel en natuurlijk brandstof. Als er niet meer reizigers bijkomen of meer subsidie van de overheid zal als het loon van de chauffeur omhoog gaat enkel betekenen dat er minder rondjes gereden kunnen worden. :!:

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 15:27
door Hainje
Of we belasten de recordwinsten welke multinationals hebben geboekt in de afgelopen drie jaar met terugwerkende kracht en sluizen dat door naar de sociale voorzieningen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 15:45
door en-es
Lijkt mij een goed plan maar dat laat het kabinet (Rutte) niet gebeuren. Er gaat sowieso een kaalslag komen op OV.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 16:32
door CamilleKreemers
Rutte en cohorten zijn heel hoog over goed OV, maar willen er geen geld voor vrijmaken. Hoe moet men dat goede OV in stand houden dan?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 16:38
door CamilleKreemers
dennistd schreef: za 08 apr 2023, 11:59
Daniel schreef: za 08 apr 2023, 11:14
htm_tram schreef: za 08 apr 2023, 09:59Natuurlijk concessie en frequentie afhankelijk maar voor dat ik de bus verlaten heb en de pauze locatie bereikt heb is de bus meestal alweer weg met een collega op de volgende rit. Denk dat Huibf graag overdrijft. :roll:
Ik zou eerder zeggen afhankelijk van het eindpunt en het aantal lijnen. Op een eindpunt waar veel lijnen komen maakt de frequentie niet zo meer uit: daar past wellicht een overstap van de chauffeur op een andere lijn beter.
Het lastigst zullen eindpunten met een beperkt aantal lijnen en een halfuursdienst met strakke treinaansluitingen wel zijn. Als een chauffeur daar met een langere pauze niet meer op tijd uitgepauzeert is om een van de kerende ritten te rijden dan komt er nog eens bijna een half uur pauze bij.
Da's natuurlijk niet praktisch als de beschikbaarheid van chauffeurs al beperkt is, maar alsnog hoeft de bus dan niet stil te staan.
Voorbeeld in Enschede: heel veel pauze zijn nu 32-34 minuten. Wil je daar 's avonds 35 minuten netto van maken (dat is 37 minuten bruto in ons geval) dan kom je al heel snel uit op 62-64 minuten, vanwege de halfuursdiensten in de knoop. Resultaat gaat dan mogelijk zijn dat de knoop helemaal uit elkaar getrokken gaat worden.
Ik mag toch hopen dat 30 minuten lang genoeg is als pauze. Ik vermoed dat ze eerder over de 15-20 minuten pauzes klagen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 16:50
door Hainje
en-es schreef: za 08 apr 2023, 15:45 Lijkt mij een goed plan maar dat laat het kabinet (Rutte) niet gebeuren.
Ja ik ben me er goed van bewust dat het onder de huidige politieke wind het niet gaat gebeuren. :')

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 17:02
door Bemined
Het lijkt me een juridisch onmogelijk plan, maar maak jezelf vooral wijs dat het onwil van Rutte is. Sowieso zou het enorm dom zijn om dat als individueel land te doen, dan weet je vrij zeker dat al die bedrijven de volgende dag aankondigen te vertrekken uit Nederland. Zoiets moet je minimaal Europees aanpakken, en zelfs dan moet je waarschijnlijk ook handelsverdragen met niet-EU landen herzien om te voorkomen dat men winst daar gaat wegsluizen. Maar het heeft allemaal weinig met het streekvervoer te maken, en is sowieso niet iets wat op korte termijn kan en zal veranderen.