Pagina 46 van 48

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 18:49
door htm_tram
dennistd schreef: za 08 apr 2023, 11:59
Daniel schreef: za 08 apr 2023, 11:14
htm_tram schreef: za 08 apr 2023, 09:59Natuurlijk concessie en frequentie afhankelijk maar voor dat ik de bus verlaten heb en de pauze locatie bereikt heb is de bus meestal alweer weg met een collega op de volgende rit. Denk dat Huibf graag overdrijft. :roll:
Ik zou eerder zeggen afhankelijk van het eindpunt en het aantal lijnen. Op een eindpunt waar veel lijnen komen maakt de frequentie niet zo meer uit: daar past wellicht een overstap van de chauffeur op een andere lijn beter.
Het lastigst zullen eindpunten met een beperkt aantal lijnen en een halfuursdienst met strakke treinaansluitingen wel zijn. Als een chauffeur daar met een langere pauze niet meer op tijd uitgepauzeert is om een van de kerende ritten te rijden dan komt er nog eens bijna een half uur pauze bij.
Da's natuurlijk niet praktisch als de beschikbaarheid van chauffeurs al beperkt is, maar alsnog hoeft de bus dan niet stil te staan.
Voorbeeld in Enschede: heel veel pauze zijn nu 32-34 minuten. Wil je daar 's avonds 35 minuten netto van maken (dat is 37 minuten bruto in ons geval) dan kom je al heel snel uit op 62-64 minuten, vanwege de halfuursdiensten in de knoop. Resultaat gaat dan mogelijk zijn dat de knoop helemaal uit elkaar getrokken gaat worden.
Je hoeft toch niet een pauze van 35 minuten te hebben. Een pauze van 15 en 20 minuten is dan ook voldoende. Reken daar de looptijd bij zit je op 17 en 22 minuten en dat past het precies binnen knoop.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 20:15
door dennistd
Maar nu hebben we in vrijwel alle diensten 30 minuten netto aaneengesloten. Dan gaan we er dus op achteruit straks. Met een kwartier pauze heb je het gat nog niet aan de stoel of je moet alweer weg, dan kom je helemaal niet tot rust. Had veel liever gezien dat de pauze altijd 30 minuten netto aaneengesloten had moeten zijn, vallend in het middelste deel van een dienst (tussen 1/3 en 2/3 dus).

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 08 apr 2023, 22:34
door huibf
Dat bedoel ik dus. Ik neem aan dat FNV al deze extra kosten op zich gaat nemen? Of mag ik dat ook al niet zeggen.
Wellicht dat meer inhuur de toekomst is. Hoewel daar ook ernstig personeelstekort is.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: zo 09 apr 2023, 16:23
door VIRM
Durashift schreef: vr 07 apr 2023, 23:10 Er is nu al mot, hoor ik net in 't oog op morgen. :shock:

Wat ik vanochtend al bespeurde bij meneer Kagie.. de werkgevers hebben met een lege beurs een loonbod gedaan. De stas. is al duidelijk: overheid gaat niet betalen voor arbeidsrechtelijke afspraken tussen werkgevers en werknemers (indien de overheid dus niet direct werkgever is.. ;) ).

Dus wordt het beknibbelen in de dienstverlening.. :twisted: > wat de vakbonden niet begrijpen.
Dat viel mij dus ook al op. Dus wordt het probleem met een CAO-akkoord nog heel even naar voren geschoven, totdat iemand de rekening moet gaan betalen. De verbaase CNV-onderhandelaar viel mij ook al op...

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: zo 09 apr 2023, 17:06
door en-es
Winkelen met een lege portemonnee. ;)

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: ma 10 apr 2023, 10:34
door WSM
Dat beknibbelen in de dienstverlening is ook nog niet direct evident. Er is immers een aantal DRU's afgesproken met de concessieverlener.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: ma 10 apr 2023, 10:35
door sirvinniei
In de praktijk heb je alleen meestal weinig keus. Het failliet laten gaan van een bedrijf is geen optie, omdat je dan aan een dure noodconcessie vast zit.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: ma 10 apr 2023, 19:39
door huibf
WSM schreef: ma 10 apr 2023, 10:34 Dat beknibbelen in de dienstverlening is ook nog niet direct evident. Er is immers een aantal DRU's afgesproken met de concessieverlener.
Zoals ik al schreef. Pin je niet vast op concessievoorwaarden. In bijna alle concessies wordt nu ook niet voldaan aan de eisen. En boetes worden niet of nauwelijks ingeschreven. De vervoerder kan ook niet anders door het pers.gebrek.
Een boete zal het bedrijf alleen maar verder in de problemen brengen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 11 apr 2023, 10:06
door zone2000
Je zou een effect kunnen zien in de lopenende/komende aanbestedingen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 11 apr 2023, 21:43
door gpvos
De inflatieprognose van het IMF is binnen:

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/11/im ... n-a4161756

of https://archive.is/JEocA voor wie geen goede krant kan betalen.

4,9% over 2024. De bonden hebben zich erin laten luizen met die 4%.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 12 apr 2023, 23:31
door Durashift
^^ Het is een prognose voor de gehele wereld, dat kan je niet één op één naar NL specificeren, lijkt mij.

De kerninflatie dit jaar ligt een kleine twee procent onder de inflatieprognose.

Ik heb van het weekend nog ruim 5 euro betaald voor een goede krant. Die worden er ook niet goedkoper op.. dus de keuze om dan geen online abo af te sluiten heeft weinig te maken met het wel of niet kunnen betalen voor een goede krant.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 29 apr 2023, 00:48
door dennistd
FNV-leden hebben ingestemd met de nieuwe CAO: 91,6% stemde voor, 5,7% stemde tegen en 2,7% stemde niet.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 29 apr 2023, 01:18
door Durashift
Dat is mooi nieuws, denk ik. :pos:

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: zo 30 apr 2023, 19:56
door VIRM
Goed nieuws inderdaad. Weten de werkgevers al hoe ze de nieuwe CAO gaan betalen?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: zo 30 apr 2023, 20:34
door en-es
Van jouw en mijn geld?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: ma 01 mei 2023, 14:46
door Hans
Ook de CNV leden hebben inmiddels ingestemd met het onderhandelingsresultaat.

Een einde aan vele acties en onzekerheid is voorbij. We zijn er nog niet, want er zijn een aantal zaken die nog uitgewerkt moeten gaan worden. Maar de basis is rond!

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: ma 01 mei 2023, 15:37
door marvinkok
Geen acties? Mumo heeft nog altijd niks hoor :N

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 02 mei 2023, 00:40
door Hans
Je hebt gelijk Marvin, excuses ik vergat de MuMo CAO even.
Triest... zelfde werkgevers, dus regel dat hetzelfde en klaar, zou je denken!

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 02 mei 2023, 07:23
door isadora
Hans schreef: ma 01 mei 2023, 14:46 Een einde aan vele acties en onzekerheid is voorbij.
Een einde is voorbij enzovoort, dus we gaan nog even door met staken? Of hoe moet ik dit nu lezen?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 09 mei 2023, 18:07
door PHS
-

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 09 mei 2023, 18:19
door dennistd
Wel apart: eerst klagen ze dat een CAO voor 2 jaar en 3 maanden (OV) te lang is, vervolgens sluit je een akkoord voor 3 jaar :roll:

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 09 mei 2023, 20:19
door Tom024
Ook hier is de loonsverhoging, net zoals in de cao OV, weer erg gestaffeld. Twee keer 3% en vijf keer 2%. De 17% loonsverhoging waar de FNV het over heeft klinkt indrukwekkend maar is in de praktijk een stuk minder.

De woon-werk-vergoeding is een stap vooruit. Het onderscheid tussen de twee verschillende cao's in het OV blijft raar en willekeurig.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 09 mei 2023, 21:07
door IIVQ
100x1.03x1.03x1.02x1.02x1.02x1.02x1.02 is 117.13.

Ruim 17% meer loon dus.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 23 nov 2023, 14:14
door cassie127
De onderhandelingen tussen NS en de vakbonden lopen ook weer stroef. 90% van de vakbondsleden heeft aangegeven dat ze in de nieuwe CAO een automatische Prijscompensatie willen hebben, NS geeft hier echter geen gehoor aan en de percentages voor loonsverhogingen zijn het maximale wat men kan bieden. (2% per 1 januari en 1,8 procent in oktober)

NS is dan ook van mening dat de vakbonden eerst moeten bewegen. Midden december wordt er nog een keer gesproken. Als NS dan voor de vakbonden geen verbeteringen voorsteld, is de kans groot dat de vakbonden overgaan tot stakingen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 23 nov 2023, 14:44
door VIRM
Was het niet zeer recent dat NS-personeel een flinke salarisverhoging kreeg?