Pagina 6 van 48

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 09 jun 2022, 20:56
door IIVQ
Ik las op feesboek dat HTM een CAO-akkoord heeft en de (FNV-)staking van morgen niet doorgaat.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 10 jun 2022, 02:13
door dennistd
En voor wie net al ik niet al te veel vertrouwen heeft in de feesboek: https://www.ad.nl/den-haag/nieuwe-staki ... ~a2ef1fc5/

Niet dat AD en andere DPG-kranten altijd kloppen trouwens....

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 10 jun 2022, 21:35
door diederickx
Ik zag vandaag dat er morgen, zaterdag, gestaakt wordt bij Connexxion Amstelland-Meerlanden, IJmond en Zaanstreek.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 10 jun 2022, 21:39
door Durashift
^^ ja, op Schiphol vreest men nu dat er minder mensen op de banenmarkt af zullen komen.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 10 jun 2022, 22:00
door Milco
Ook bij EBS in Waterland wordt morgen gestaakt.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 22 jun 2022, 20:21
door Selivio
Zaterdag gaan ze weer wat doen in het noorden. Stakingen op stallingen Groningen Peizerweg, Surhuisterveen en Zoutkamp.

Aanvulling: Waalwijk en Almere zijn zaterdag ook aan de beurt.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 22 jun 2022, 20:32
door Dennenboom
Ik denk dat alleen insiders nog weten dat er acties gevoerd worden. Ook zonder deze actie vervallen al zo nu en dan wat ritten, dus die paar extra vervallen stakingsritten kunnen er ook nog wel bij. Ik zou als vakbond druk nadenken over een wat meer succesvolle strategie.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 23 jun 2022, 16:33
door IIVQ
Ik las op de gezichtenboek dat Syntus Mijdrecht maandag staakt, voor wat het waard is.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 23 jun 2022, 16:38
door Milco
En komende zaterdag vanuit Almere.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 23 jun 2022, 17:30
door Lijn 45
Maandag staken alle stallingen in Utrecht (zowel Keolis als Qbuzz).

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 23 jun 2022, 19:07
door Daniel
Niet alle stallingen. Syntus Utrecht in Ede heeft al eerder gestaakt en doet maandag niet mee.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 23 jun 2022, 19:08
door Tom024
Milco schreef: do 23 jun 2022, 16:38 En komende zaterdag vanuit Almere.
Ook in Waalwijk, kennelijk.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/410 ... dag-staken

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 23 jun 2022, 19:20
door Tom98
Daniel schreef: do 23 jun 2022, 19:07 Niet alle stallingen. Syntus Utrecht in Ede heeft al eerder gestaakt en doet maandag niet mee.
We hadden ons al verheugd op nog een keertje ja. Helaas. _O-

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 23 jun 2022, 22:27
door IIVQ
Daniel schreef: do 23 jun 2022, 19:07 Niet alle stallingen. Syntus Utrecht in Ede heeft al eerder gestaakt en doet maandag niet mee.
Die stalling ligt dan ook niet in Utrecht! 8-)

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 06:51
door Frank93
Komende vrijdag wordt er in ieder geval gestaakt in heel Noord-Holland Noord.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: ma 04 jul 2022, 17:44
door PHS
-

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 07 jul 2022, 10:06
door PHS
OVPro: FNV wil dat NS de dienstregeling structureel afschaalt
FNV Spoor heeft tijdens het vakbondsoverleg met de directe van NS opgeroepen tot het afschalen van de landelijke dienstregeling naar een behapbaar niveau. De huidige dienstregeling is met de beschikbare capaciteit niet haalbaar en legt een te zware wissel op de medewerkers, aldus FNV Spoor.

FNV stelt een aangepaste afgeschaalde dienstregeling voor. Een dienstregeling waar voldoende personeel is om ziekteverzuim op te vangen en rekening te houden met vakantie of verlof. NS gaf in het overleg aan dat zij de dienstregeling voor de zomer al sinds 13 juni hebben aangepast, maar dat die effecten nog niet meetbaar zijn.

FNV ziet dat deze ingreep te klein is. “Wat ons betreft is het beter om achteraf weer op te schalen, dan steeds maar weer achter de feiten aan te lopen.”

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 07 jul 2022, 11:34
door Roeland
Structureel (en dan ook voorspelbaar, en liefst een beetje slim) afschalen lijkt me inderdaad beter dan onvoorspelbaar treinen laten uitvallen.
En met slim afschalen bedoel ik dan: niet zomaar drukke IC-verbindingen in de Randstad van 4x naar 2x downgraden (2100, 2400, 2800), maar zo mogelijk optimaliseren, waardoor zo min mogelijk reizigers worden getroffen.
Wellicht dat je met een paar extra IC-stops (bijv. Wolvega, de 2400 op Oostvaarders, en de 2100 op Voorhout en Hillegom) sprinterseries (of delen daarvan) kunt schrappen, waardoor de meeste reizigers er hooguit marginaal op achteruitgaan.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 07 jul 2022, 13:39
door DDietzen
We gaan nu de zomervakantie in, waarin de forenzenspits traditioneel afzwakt en het in het dagdal naar mijn idee juist wat drukker wordt (omdat mensen meer tijd hebben om op stap te gaan en er ook meer toeristen in het land zijn). Overdag aftrappen en bijplaatsen om in te spelen op de fluctuerende reizigersvraag zal de komende twee maanden dus minder hard nodig zijn, omdat de reizigersvraag over de gehele dag relatief gelijk verdeeld zal zijn. Met dat in het achterhoofd kun je machinisten uitsparen door minder rangeerdiensten te stellen, waardoor je meer ruimte hebt voor ritten met reizigers.
Daarnaast zie ik een mogelijkheid om met het schaarse personeel nog steeds zoveel mogelijk reizigers te vervoeren, door op zoveel mogelijk ritten gekoppelde stellen in te zetten. Immers, de inzet van twee losse enkeldeksstellen vereist twee machinisten en twee HC's, terwijl je maar één van elk nodig hebt als je ze gekoppeld rijdt (ICM-8 en SLT-12 uitgezonderd). Met een gehalveerde frequentie maar allemaal gekoppelde stellen bied je dus tweemaal zoveel zitplaatscapaciteit met hetzelfde personeel ten opzichte van allemaal losse stellen. Bij dubbeldekkers is het effect wat minder groot omdat daar op elk stel een HC moet zitten, maar als je twee stellen gekoppeld rijdt ipv los van elkaar, spaar je nog altijd een machinist uit.

Groot nadeel is natuurlijk dat je frequenties omlaag moeten om consequent dubbele stellen in te kunnen zetten op de resterende ritten. Dat zou dan ongeveer gaan om het schrappen van alle spitstreinen (voor zover dat niet al het geval was in de zomerdienstregeling), en een reductie van 6 naar 4 en van 4 naar 2 treinen per uur. Natuurlijk is het niet erg aantrekkelijk om frequenties terug te brengen, maar gezien de huidige grote krapte lijkt het me belangrijker dat er überhaupt genoeg stellen rondrijden zodat iedereen vervoerd kan worden.
Bovendien zijn in de zomervakantie meer dagjesmensen en toeristen op stap, die het minder erg zullen vinden dan forenzen om een wat langere overstap te hebben en voor wie wellicht comfort en gemak gemiddeld genomen belangrijker zijn dan snelheid. Dat verzacht het leed; die doelgroepen maak je vast blijer met elk halfuur een trein met dubbele stellen en voldoende ruimte, dan met elk halfuur een te korte trein omdat de geplande kwartiersdienst met losse stellen niet uitgevoerd kon worden wegens personeelstekort.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 07 jul 2022, 14:14
door SuperGhost
Structureel afschalen lijkt me ook beter, zodat reizigers meer duidelijkheid hebben. Bij een nieuwe dienstregeling kun je dan ook 'kunstgrepen' toepassen om zo min mogelijk de frequenties hoeft te verminderen door extra IC-stops, etc.

Een nieuwe dienstregeling werkt daar het beste voor, omdat je dan alles opnieuw kunt bekijken. Enkele kunstgrepen die je dan kunt toepassen:
- IC Amsterdam C - Hilversum - Amersfoort C wijzigen in Amsterdam C - Hilversum - Baarn - Amersfoort C. Hierdoor kun je de sprinter uitsparen op Hilversum-Amersfoort
- De 4 IC's Amsterdam-Alkmaar wijzigen in 2x IC Amsterdam C - Zaandam - Castricum - Alkmaar, verder stoptrein Den Helder + 2x IC Amsterdam C - Zaandam - Uitgeest, verder stoptrein Hoorn. Hierdoor kun je een sprinter uitsparen op Uitgeest-Alkmaar
- Sprinter Leeuwarden-Zwolle opnieuw inkorten tot Meppel
- Intercity's Den Haag C - Eindhoven en Amsterdam C - Rotterdam C (via HSL) koppelen tot een IC Amsterdam C - Eindhoven met goede overstap/verknoping op een intercity Dordrecht - Den Haag HS.
- Beneluxtrein integreren in de HSL-intercity Amsterdam C - Breda.
- Sprinter Zwolle-Amsterdam C schrappen tussen Zwolle en Oostvaarders en de IC Lelystad-Dordrecht verlengen naar Zwolle en tussen Zwolle en Almere Oostvaarders als stopper laten rijden.
- ICD's ook laten stoppen op Lelylaan en Sloterdijk, zodat je sprinters kunt uitsparen.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 07 jul 2022, 14:55
door Suus
SuperGhost schreef: do 07 jul 2022, 14:14 - Beneluxtrein integreren in de HSL-intercity Amsterdam C - Breda.
- Intercity's Den Haag C - Eindhoven en Amsterdam C - Rotterdam C (via HSL) koppelen tot een IC Amsterdam C - Eindhoven met goede overstap/verknoping op een intercity Dordrecht - Den Haag HS.
- ICD's ook laten stoppen op Lelylaan en Sloterdijk, zodat je sprinters kunt uitsparen.
Dit moet je echt niet doen. De 1000 is al deels geschrapt vanwege het personeelsgebrek (de 900, 1000, 1100 en 9200 moeten verplicht met twee conducteurs/treinbegeleiders rijden), als je dit allemaal gaat samenvoegen met de overvolle toeristentreinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol Airport ga je van de noordtak van de HSL de hel op aarde maken. Onder de ICD-reizigers die ik ken is er nu al razernij om de dienstregeling die nooit meer volledig hersteld is van de afschaling van de laatste lockdown.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 07 jul 2022, 15:06
door Jultar
Vreemde razernij dan, want de ICD dienstregeling is wel degelijk volledig hersteld na corona.
Ook nu nog, zelfs met de gedeeltelijke afschaling, rijden er nog zoveel mogelijk ICD-treinen en op dagen dat er voldoende personeel en materieel is, rijdt gewoon alles. Zelfs per dagdeel wordt er gekeken wat mogelijk is om alles zo veel mogelijk te laten rijden.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 07 jul 2022, 18:33
door WSM
Korte sprintertjes misschien maar zonder conducteur laten rijden?

Ik begreep uit informatie elders dat er in FLIRT en SNG vanuit de cabine gesleuteld kan worden.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 07 jul 2022, 19:18
door Meltrain
Suus schreef: do 07 jul 2022, 14:55
SuperGhost schreef: do 07 jul 2022, 14:14 - Beneluxtrein integreren in de HSL-intercity Amsterdam C - Breda.
- Intercity's Den Haag C - Eindhoven en Amsterdam C - Rotterdam C (via HSL) koppelen tot een IC Amsterdam C - Eindhoven met goede overstap/verknoping op een intercity Dordrecht - Den Haag HS.
- ICD's ook laten stoppen op Lelylaan en Sloterdijk, zodat je sprinters kunt uitsparen.
Dit moet je echt niet doen. De 1000 is al deels geschrapt vanwege het personeelsgebrek (de 900, 1000, 1100 en 9200 moeten verplicht met twee conducteurs/treinbegeleiders rijden), als je dit allemaal gaat samenvoegen met de overvolle toeristentreinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol Airport ga je van de noordtak van de HSL de hel op aarde maken.
De noordtak van de HSL behoudt dan "gewoon" 4 treinen per uur. Alleen tussen Schiphol en Amsterdam Centraal wordt het overdreven druk.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 07 jul 2022, 19:19
door SuperGhost
Toewerken naar sprinters met eenmansbediening lijkt me een goede stap. Werkt prima bij regionale vervoerders, dus kan op een aantal NS-trajecten ook. Op sommige trajecten in de Randstad wellicht niet vanwege de grote drukte en lange treinen daar. Maar denk bijv. aan de sprinters op trajecten als Arnhem-Ede, Zutphen-Wijchen, Apeldoorn-Almelo(-Enschede), Dordrecht-Roosendaal, Roosendaal-Vlissingen en Leeuwarden-Zwolle.