Acties in het streekvervoer
Re: Acties in het streekvervoer 2022
NS gaat vanaf woensdag staken.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
En meer acties in september zijn niet uitgesloten. Dat wordt nog leuk als het academische jaar precies van start gaat en dit hoogstwaarschijnlijk ook nog goeddeels fysiek plaatsvindt. Gelukkig heb ik bij landelijke stakingen nog de luxe van eigen vervoer als alternatief en kan ik indien nodig drie passagiers meenemen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Acties in het streekvervoer 2022
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer 2022
De loonsverhoging van 8% die NS biedt is volgens mij ook nog zo ongeveer de grootste CAO-verhoging van de afgelopen tijd.
Ja, ik zou ook best automatische inflatiecompensatie willen hoor. Maar enig realisme is soms ver te zoeken bij vakbonden, want dergelijke compensaties zijn toch eerder iets om voor de overheid om bv. via de belastingen te bieden.
Ja, ik zou ook best automatische inflatiecompensatie willen hoor. Maar enig realisme is soms ver te zoeken bij vakbonden, want dergelijke compensaties zijn toch eerder iets om voor de overheid om bv. via de belastingen te bieden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik zou niet op de stoel van de NS-directie willen zitten. Volgens mij zit NS nog aan het overheidsinfuus. De laatste tijd is er nogal wat negatieve PR door aanrandingen in de trein, personeelstekorten waardoor treinseries uitvallen, problemen met internationale treinen en te weinig bussen bij werkzaamheden. En dan nog personeel dat dreigt te gaan staken.
Overigens ben ik benieuwd of er na het bereiken van een CAO de conducteurs weer beter zichtbaar worden in de trein.
Overigens ben ik benieuwd of er na het bereiken van een CAO de conducteurs weer beter zichtbaar worden in de trein.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Daar staat wel tegenover dat de lonen voor o.a. conducteurs en machinisten sowieso al niet bijzonder hoog zijn en dan kom je toch eerder in de problemen. Als ik zo op de website van FNV Spoor kijk, heb ik ook de indruk dat het personeel zich door de directie nogal in de steek gelaten voelt en dat zal ook meespelen. (Dit wordt ook wel een beetje ondersteund door het beeld dat ik tijdens mijn treinreizen krijg.)Daniel schreef: ↑wo 17 aug 2022, 14:32 De loonsverhoging van 8% die NS biedt is volgens mij ook nog zo ongeveer de grootste CAO-verhoging van de afgelopen tijd.
Ja, ik zou ook best automatische inflatiecompensatie willen hoor. Maar enig realisme is soms ver te zoeken bij vakbonden, want dergelijke compensaties zijn toch eerder iets om voor de overheid om bv. via de belastingen te bieden.
Oh, en jij verwacht dat deze regering op dit terrein echt zinvol in actie zal komen?
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Als de overheid werkgevers oproept salarissen te verhogen, dan verwacht ik wel dat de overheid ook eindelijk eens een belastingverschuiving gaat doorvoeren en de loonbelasting naar beneden gaat terwijl winst- en vermogensbelastingen omhoog gaan. Meer werken in dit land of meer gaan verdienen loont soms echt niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
De laatste van deze serie, ja. Als de NS-directie niet de eisen van de vakbonden inwilligt, willen ze daarna landelijke stakingen gaan houden vanaf de eerste week van het academisch jaar. Dát wordt nog leuk
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik ben het met je eens. Ik verwacht er echter niks van. Minister van EZ hoorde ik al zeggen dat de overheid het niet alleen kan..Suus schreef: ↑wo 17 aug 2022, 18:24 Als de overheid werkgevers oproept salarissen te verhogen, dan verwacht ik wel dat de overheid ook eindelijk eens een belastingverschuiving gaat doorvoeren en de loonbelasting naar beneden gaat terwijl winst- en vermogensbelastingen omhoog gaan. Meer werken in dit land of meer gaan verdienen loont soms echt niet.
Als ze de werkgevers oproepen de lonen te verhogen.. geeft dat al aan dat ze niks aan de IB sleutel willen doen, lijkt mij.
.. en kom ook niet aan box2.. want dan heb je zó VNO-NCW en MKB Nederland etc. weer in de gordijnen dat dat toch echt niet kan.. wéér bij de ondernemers de rekening neerleggen.. jajajaja.. lul lekker verder, denk ik dan.
.. de (aankomende) recessie kaart zal ook wel weer getrokken gaan worden als argument om niet de lonen (kosten) te verhogen.
Aan de andere kant.. in de Volkskrant van afgelopen zaterdag het verhaal over de flexwerkers via Temper gelezen. Op zo'n platform kan je je inschrijven voor open staande diensten, als ZZP'er, in bijvoorbeeld horeca of logistiek. Leuk.. maar dat platform int wél van elk gewerkt uur €3,50 als commissie.. Veel of weinig?
Enfin, als die ZZP'ers dragen niet bij aan de sociale solidariteit door het afdragen van o.a. sociale premies... en als het slecht gaat met bepaalde virussen.. moeten ze de hand weer op houden bij een overheidsloket (bijstand) waar niet voor betaald is..
Lekker systeem in ons land, eigenlijk.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
De bijstand (Participatiewet) wordt uit algemene middelen betaald, dus daar betalen zelfstandigen wel aan mee via de inkomstenbelasting. Dat was een serieuze fout in het artikel. Wat ook fout in het artikel stond is dat de gebruikers van Temper amper andere afdragingen hebben zoals pensioen of deelname aan volksverzekeringen, waardoor ze veel meer geld netto op hun rekening krijgen. Maar deelnemers aan Temper moeten zelf de belastingen en premie Zvw afdragen aan de Belastingdienst, dus ze krijgen het geld bruto op hun rekening.
Als je goed gaat rekenen verdienen de mensen die Temper gebruiken misschien na afdragen van de belastingen net iets meer dan het minimumloon, en als ze hun been breken en vier weken niet kunnen werken zitten ze meteen te sappelen in plaats van dat de werkgever het loon doorbetaald
Als je goed gaat rekenen verdienen de mensen die Temper gebruiken misschien na afdragen van de belastingen net iets meer dan het minimumloon, en als ze hun been breken en vier weken niet kunnen werken zitten ze meteen te sappelen in plaats van dat de werkgever het loon doorbetaald
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Wordt het eigenlijk niet eens tijd om de topictitel aan te passen? Het gaat allang niet meer over streekvervoer...
Re: Acties in het streekvervoer 2022
FNV vraagt helemaal niet een stijging van 8%, maar voor iedereen een loonsverhoging van 100 euro bruto, geen salarissen meer van onder de € 14 per uur, een eenmalige uitkering van 600 euro en deelname aan de APC. Het vragen om een brutoverhoging in plaats van een procentuele verhoging is een recente ontwikkeling in CAO-onderhandelingen, om het loonverschil tussen lagere en hogere schalen te verkleinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
FNV Spoor, CNV, VVMC en VHS eisen onder meer volledige compensatie van de gestegen prijzen en willen er in het eerste jaar 8,5 procent loon bijSuus schreef: ↑do 18 aug 2022, 11:32 FNV vraagt helemaal niet een stijging van 8%, maar voor iedereen een loonsverhoging van 100 euro bruto, geen salarissen meer van onder de € 14 per uur, een eenmalige uitkering van 600 euro en deelname aan de APC. Het vragen om een brutoverhoging in plaats van een procentuele verhoging is een recente ontwikkeling in CAO-onderhandelingen, om het loonverschil tussen lagere en hogere schalen te verkleinen.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Kunnen we bij dit soort uitspraken niet bronnen toevoegen? Dat maakt de uitspraken van beiden geloofwaardiger.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Kijk dan eens zelf bij de vakbond: https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algeme ... -ultimatumzone2000 schreef: ↑do 18 aug 2022, 11:50FNV Spoor, CNV, VVMC en VHS eisen onder meer volledige compensatie van de gestegen prijzen en willen er in het eerste jaar 8,5 procent loon bijSuus schreef: ↑do 18 aug 2022, 11:32 FNV vraagt helemaal niet een stijging van 8%, maar voor iedereen een loonsverhoging van 100 euro bruto, geen salarissen meer van onder de € 14 per uur, een eenmalige uitkering van 600 euro en deelname aan de APC. Het vragen om een brutoverhoging in plaats van een procentuele verhoging is een recente ontwikkeling in CAO-onderhandelingen, om het loonverschil tussen lagere en hogere schalen te verkleinen.
Nergens 8%. De media zetten je expres op tegen de vakbonden, omdat vakbonden daadwerkelijk opkomen voor de rechten van werknemers en de miljardairs die de kranten bezitten niet willen dat lezers en journalisten doorhebben dat werknemers van de krant door ze worden uitgeperst.
- Een cao met een looptijd van 1 juli 2022 tot en met 30 juni 2023.
- Met ingang van 1 januari 2023 de invoering van het systeem van de Automatische Prijs Compensatie (APC) voor alle salarissen en alle andere emolumenten. Ter compensatie van de stijging van de kosten van het levensonderhoud zullen de salarissen en alle andere emolumenten door middel van toepassing van een systeem van prijscompensatie worden geïndexeerd.
- Een eenmalige uitkering van € 600,- bruto (op basis van een voltijdsarbeidsovereenkomst). Deze wordt uitgekeerd gelijktijdig met de eerste loonbetaling nadat de nieuwe cao door partijen is overeengekomen.
- De lonen en salarisschalen worden daarnaast per 1 juli 2022 verhoogd met €100,00 bruto, met een vloer van € 14,00 per uur.
- De huidige RVU regeling wordt aangepast.
- Per 1 januari 2023 is er sprake van een maximaal mogelijke pensioenregeling.
- Werkgelegenheidsgarantie tot 1 juli 2027.
- Thuiswerkvergoeding.
- Alle NS’ers dienen het zelfde arbeidsvoorwaardenpakket te krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Nee hoor.
Wat is de reden voor een eenmalige uitkering van €600?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Die €600 is voor compensatie van het afgelopen half jaar, effectief wil men dus een loonsverhoging per 1 januari en dat wil men oplossen op door 6x de bruto verhoging uit te keren op 1 juli.
De 8,5% zie ik overigens wel terug in meerdere nieuwsberichten, maar niet op de site van het FNV zelf. Daar eist men inderdaad een bruto verhoging, hoger minimumloon en automatische prijscompensatie. Mogelijk is die 8,5% de uitrekening als je deze voorstellen doorrekent op het gemiddelde salaris bij de NS?
De 8,5% zie ik overigens wel terug in meerdere nieuwsberichten, maar niet op de site van het FNV zelf. Daar eist men inderdaad een bruto verhoging, hoger minimumloon en automatische prijscompensatie. Mogelijk is die 8,5% de uitrekening als je deze voorstellen doorrekent op het gemiddelde salaris bij de NS?
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Dat heeft me dan weer een wat hoog aluhoedjes-gehalte. Ik heb eerder de indruk dat veel journalisten vaak te weinig een idee hebben van het onderwerp waar ze over schrijven en te veel onder tijdsdruk staan. Zo’n cijfer wordt dan ergens in de wereld gezet, niet meer gecontroleerd en blijft vervolgens herhaald worden.Suus schreef: ↑do 18 aug 2022, 11:32Nergens 8%. De media zetten je expres op tegen de vakbonden, omdat vakbonden daadwerkelijk opkomen voor de rechten van werknemers en de miljardairs die de kranten bezitten niet willen dat lezers en journalisten doorhebben dat werknemers van de krant door ze worden uitgeperst.
Zoiets zag je bijvoorbeeld ook bij de berichtgeving over de positieflijst: ze bleven constant doordrammen over die cervals, terwijl bijvoorbeeld ook chinchilla’s en Russische dwerghamsters niet meer mogen. Door juist ook daarover te berichten, geef je een veel realistischer beeld over wat er echt gebeurd, maar doordat niemand zich goed in de materie verdiept, gebeurt dat niet. (En natuurlijk zijn er partijen die er belang bij hebben dat er alleen over die cervals of die vermeende acht procent bericht wordt, maar het is aan journalisten om daar doorheen te prikken.)
Re: Acties in het streekvervoer 2022
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
De relatie met de vakbond heeft weinig te winnen bij een gang naar de rechter. Wellicht dus juist een sterkte tactiek?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Dan had je ook niet eerst gedreigd. Ik denk eerder dat ze erachter kwamen dat ze weinig kans op succes zouden hebben voor de rechter.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten