Pagina 22 van 48

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: za 21 jan 2023, 13:50
door Durashift
^^ dat lijkt mij wat al te rap dan. Op maandag en dinsdag zijn de ledenraadplegingen. Als men vrijdagochtend tijdens de uitrit wil staken.. moet er dus al woensdagochtend rond een uur of vijf in de morgen uitsluitsel zijn. Lijkt mij niet voorstelbaar.

Dus, zal dan wel de week erop zijn, vanaf de maandag?
Kan de FNV mooi op aansluiten. ;)

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: za 21 jan 2023, 15:22
door IIVQ
Hoe ging dat dan met de staking van donderdag en vrijdag? Heeft men die al definitief aangekondigd vóór de onderhandelingen van de 17e?

Ik zag trouwens op feesboek deze petitie langskomen. :D
Ik weet niet waar ze hun data vandaan halen. Maar de concessie waar ik voor werkte heeft 7% afschaling (veel, maar geen tientallen procenten), veel vacatures en er worden nog regelmatig wervingsdagen gehouden. En in andere concessies is dat niet anders.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 07:29
door Selivio
https://www.cnvvakmensen.nl/vervoer/sta ... r-vervoer/

Binnenkort kunnen we (helaas) wederom stakingen verwachten :(

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 19:20
door Education
Vijf dagen staken gewoon te veel voor de reiziger...
In elk geval de werkgevers geven denk ik niet zomaar toe... De bonden geloven nog in Sinterklaas.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 19:34
door Daniel
Het wordt hoog tijd dat de bonden weer eens op aarde landen inderdaad...

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 19:40
door htm_tram
Als een estafette staking niet werkt wat moet je dan doen?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 19:42
door Daniel
Met realistische eisen het gesprek in gaan in plaats van met dreigementen te gaan staken, zoals de FNV alleen maar heeft gedaan.

En vooral überhaupt blij zijn dat je nog een baan hebt, want het OV is wat dat betreft wel langs de rand van de afgrond gegaan in de coronatijd.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 20:24
door Z2N
Als de chauffeurs echt het idee hebben dat ze niet rondkomen met het loonbod dat ze hebben (het bod dat er ligt betekent nog steeds een flink koopkrachtverlies), waarom zouden ze dan niet staken?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 20:40
door Daniel
Zoals het op bovenstaande link wordt beschreven gaat het ze niet eens zozeer om het loonbod, maar eerder om zogenaamde werkdruk.

Daar lijden echter vooral de goeden onder de kwaden, want chauffeurs die als een gek gaan scheuren om te krappe tijden maar te halen (en daar zijn er best veel van) bevestigen die tijden alleen maar voor hun werkgever. En zoals ik wel vaker heb beschreven ervaar ik op sommige lijnen precies het tegenovergestelde van wat chauffeurs (op dezelfde lijnen notabene) roepen over hun rijtijden.

Sowieso, met staken bereiken ze ook weinig is tot op heden wel gebleken. Voor de bonden is dat natuurlijk wel lekker makkelijk in een nogal zichtbare sector. Op minder zichtbare plekken, waar ze nog wel een redelijke achterban hebben, bereiken ze opvallend genoeg veel minder en stemmen ze doodleuk in met een bod wat de helft van de eis was.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 21:14
door WSM
Werkdruk is natuurlijk ook een makkelijke oplossing voor, extra pauzes inroosteren maar dan wel in eigen tijd.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 21:34
door Bemined
Z2N schreef: wo 25 jan 2023, 20:24(het bod dat er ligt betekent nog steeds een flink koopkrachtverlies)
Het is natuurlijk niet zo dat de inflatiecorrectie het enige is die je krijgt. Je hebt ook de reguliere tredes in de loonschalen nog, plus dat de belasting ook weer aangepast is waardoor de meeste mensen er netto op vooruit gaan. Afhankelijk van je positie in de loonschaal kan dat bod van 8% verhoging dus neerkomen op een 14% verhoging van het netto maandloon.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 21:53
door htm_tram
WSM schreef: wo 25 jan 2023, 21:14 Werkdruk is natuurlijk ook een makkelijke oplossing voor, extra pauzes inroosteren maar dan wel in eigen tijd.
Goed idee, en dan ritten laten vervallen omdat je pauze eigen tijd heilig is. Of zoals bij een niet nader te noemen ov bedrijf uit Den Haag rit en diensten uitval omdat de chauffeur na 16x pauze eigen tijd opgeven een vrije dag heeft verdiend. *bus*

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 22:28
door Durashift
Daniel schreef: wo 25 jan 2023, 20:40 (..)

Daar lijden echter vooral de goeden onder de kwaden, want chauffeurs die als een gek gaan scheuren om te krappe tijden maar te halen (en daar zijn er best veel van) bevestigen die tijden alleen maar voor hun werkgever. (..)
Wat zou jij doen als je al 10 keer (bij wijze van spreken) bent aangesproken op je rijtijden, door de chef?
Uitleg geven loont niet.. want tja: de meetdata is leidend en die vertelt een ander verhaal..
Wát kan je dan doen? Blijven tegenstribbelen .. of je schikken naar het lot en dan maar de voet op het gas.. totdat er geklaagd gaat worden over verbruikscijfers. ;)

Als FNV en CNV het samen kunnen rooien bij de aankomende stakingen.. dán moet er toch wel een effect van niet rijdend (regionaal) OV merkbaar zijn.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 22:52
door dennistd
Durashift schreef: wo 25 jan 2023, 22:28
Daniel schreef: wo 25 jan 2023, 20:40 (..)

Daar lijden echter vooral de goeden onder de kwaden, want chauffeurs die als een gek gaan scheuren om te krappe tijden maar te halen (en daar zijn er best veel van) bevestigen die tijden alleen maar voor hun werkgever. (..)
Wat zou jij doen als je al 10 keer (bij wijze van spreken) bent aangesproken op je rijtijden, door de chef?
Dan zou ik tegen de chef zeggen: "Volgende week dinsdag heb ik die rit weer, vertrek 15:09 vanaf het busstation. Ik laat je dan graag zelf zien dat met normaal rijden deze tijd niet haalbaar is." En wil hij dat niet, dan moet hij ook niet weer zeuren. Overigens heb ik nog nooit gehoord dat collega's hierop aangesproken zijn, maar misschien is het in het westen wel zo?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 22:57
door Durashift
^^ hier op het forum beschreven door een chauffeur.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 25 jan 2023, 23:04
door WSM
Als een chef daar tien keer over zeurt wordt het toch eens tijd om een functie elders te gaan zoeken?

Maar zo werkt het niet, want die klagende chauffeurs hebben het eigenlijk veel te goed in het OV.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 26 jan 2023, 04:34
door htm_tram
dennistd schreef: wo 25 jan 2023, 22:52
Durashift schreef: wo 25 jan 2023, 22:28
Daniel schreef: wo 25 jan 2023, 20:40 (..)

Daar lijden echter vooral de goeden onder de kwaden, want chauffeurs die als een gek gaan scheuren om te krappe tijden maar te halen (en daar zijn er best veel van) bevestigen die tijden alleen maar voor hun werkgever. (..)
Wat zou jij doen als je al 10 keer (bij wijze van spreken) bent aangesproken op je rijtijden, door de chef?
Dan zou ik tegen de chef zeggen: "Volgende week dinsdag heb ik die rit weer, vertrek 15:09 vanaf het busstation. Ik laat je dan graag zelf zien dat met normaal rijden deze tijd niet haalbaar is." En wil hij dat niet, dan moet hij ook niet weer zeuren. Overigens heb ik nog nooit gehoord dat collega's hierop aangesproken zijn, maar misschien is het in het westen wel zo?
Een manager die mee rijdt is al heel lang geleden. Eén vervoers(on)kundige of vervoersplanner die al zoveel keer is mee gevraagd via de Regie/bijsturing/cvl en groepsmanager maar niks van zich laat horen. Die heeft het natuurlijk te druk om op een forum over openbaar vervoer vragen te beantwoorden ipv alle aanvragen van chauffeurs.

Er komt een moment dat je op het werk bent uitgepraat. Want alle berichten uit de nieuwsbrief of de gesprekken met de chef over de punctualiteit kan je dan ook niet meer serieus nemen. Rituitval vanwege de pauze word ook niks mee gedaan. De opdrachtgever mag daar wat strenger in zijn maar de MRDH is al jaren gefocust op rail en de bus interesseert ze niet.
WSM schreef: wo 25 jan 2023, 23:04 Als een chef daar tien keer over zeurt wordt het toch eens tijd om een functie elders te gaan zoeken?

Maar zo werkt het niet, want die klagende chauffeurs hebben het eigenlijk veel te goed in het OV.
Jammer dat ik niet meer in het westen op de bus zit. Ik had je met alle liefde een week mee genomen op de bus. Dan had ik je ondanks je blindheid je wel kunnen laten zien hoe het zit met de pauze eigen tijd waar de reiziger uiteindelijk ook de dupe van is. Of waar de rijtijd niet klopt. ;)

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 26 jan 2023, 05:45
door Stefan
WSM schreef: wo 25 jan 2023, 23:04 Als een chef daar tien keer over zeurt wordt het toch eens tijd om een functie elders te gaan zoeken?

Maar zo werkt het niet, want die klagende chauffeurs hebben het eigenlijk veel te goed in het OV.
Je plaatje loopt een beetje vast

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 26 jan 2023, 09:18
door sirvinniei
Wat mij een beetje ontgaat is waarom, als er structurele problemen zijn, deze bij de vorige CAO (iig het vorige CAO waar FNV ook akkoord mee was gegaan) niet aangepakt zijn. Toen waren er vergelijkbare verhalen, over geen plaspauzes en dergelijke, maar waren alle vakbonden uiteindelijk blij met het resultaat.
Ging het toen uiteindelijk toch alleen maar om geld, of zijn de vakbonden incompetente onderhandelaars?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 26 jan 2023, 11:37
door zone2000
Staking streekvervoer lijkt onvermijdelijk doordat werkgevers vasthouden aan cao-voorstel

De werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) geven de vakbonden FNV en CNV vanaf vandaag tot en met dinsdag 31 januari de tijd om in te gaan op het oorspronkelijke cao-voorstel. Doen ze dat niet? Dan schuift VWOV het voorstel van tafel. “Ons bod is na dinsdag echt volledig van tafel”, zegt Fred Kagie, voorzitter van VWOV. “Misschien komen er dan weer stakingen. We gaan niet op basis van een ultimatum van de vakbonden of op basis van stakingen opnieuw aan tafel. Wij blijven bij ons voorstel.”
https://www.ovpro.nl/actueel/2023/01/26 ... -voorstel/

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 26 jan 2023, 12:46
door Hainje
WSM schreef: wo 25 jan 2023, 23:04 Maar zo werkt het niet, want die klagende chauffeurs hebben het eigenlijk veel te goed in het OV.
Jij werkt zeker al jaren voor minimumloon? Want als je dat altijd gedaan hebt, dan is een salaris als buschauffeur in het OV (wat nog niet eens modaal is), inderdaad erg luxe.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 26 jan 2023, 13:02
door Bemined
Als ik de Cao OV bekijk is de loonschaal voor chauffeurs na de 12e trede bovenmodaal. En dat is zonder de onregelmatigheidstoeslag mee te nemen, als je die meeneemt zal het eerder bovenmodaal zijn.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 26 jan 2023, 13:11
door sirvinniei
En mensen met alleen een vmbo opleiding zijn toch echt in een absolute minderheid. Ondermodaal verdienen als je binnen deze groep valt lijkt me dan ook niet zo verwonderlijk.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 26 jan 2023, 13:59
door dennistd
sirvinniei schreef: do 26 jan 2023, 09:18 Wat mij een beetje ontgaat is waarom, als er structurele problemen zijn, deze bij de vorige CAO (iig het vorige CAO waar FNV ook akkoord mee was gegaan) niet aangepakt zijn. Toen waren er vergelijkbare verhalen, over geen plaspauzes en dergelijke, maar waren alle vakbonden uiteindelijk blij met het resultaat.
Ging het toen uiteindelijk toch alleen maar om geld, of zijn de vakbonden incompetente onderhandelaars?
Bij ons zijn er op meerdere eindpunten toiletten gekomen een paar jaar terug, dat verlicht de druk (vooral op de blaas) aanzienlijk. En je staat daar toch bijna altijd een paar minuten stil. Lijkt mij een goed voorbeeld van wat er wel gebeurd is.

Overigens is mijn salaris er al 100 euro op vooruit gegaan deze maand: 5 euro extra reiskostenvergoeding en 95 euro minder loonheffing. Bijna €2700 voor fulltime rondjes rijden vind ik echt niet slecht hoor....

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 26 jan 2023, 19:48
door Buzjevur
Het salaris is zeker niet verkeerd. Maar ik heb nu voor de zoveelste keer deze week 20 minuten om mijn spullen te pakken, naar de kantine te lopen, eten op te warmen, naar de wc te gaan, spullen weer te pakken, naar de bus te lopen, stoel en spiegels instellen en weer vertrekken. En daarna weer drie uur aan één stuk. Wanneer zal ik dan eens naar de wc gaan zonder de heilige punctualiteit te schaden?