Pagina 26 van 48

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 22:20
door Daniel
Niet correct zou ik niet persé zeggen, maar ik kan me wel goed voorstellen dat niet alle leden van de bonden persé hetzelfde denken over de punten waarop de onderhandelingen vastliepen.
Het is vooral de vraag hoe de verhoudingen liggen. Want dat de meest activistische leden het hardste schreeuwen zie je natuurlijk overal in de samenleving.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 22:38
door wouter15
Personeel van Arriva en Keolis gaat vanaf donderdag al staken: https://www.destentor.nl/zwolle/donderd ... ~a625faf2/

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 23:39
door Durashift
Suus schreef: di 31 jan 2023, 21:15 (..)

Mijn vermoeden is dat de vakbonden hopen dat dit zo uit de hand loopt als NS vorig jaar, waarna het ministerie van Financiën achter de schermen ging bemiddelen.
.. denk dat dit een bredere strategie is van de bonden: ik hoorde vanochtend Ad Melkert bij Sven op radio1 ook al dat hij zeer verbaasd was dat hun loon bod was afgewezen.. kwam er uiteindelijk op neer dat minister Kuipers toch zal moeten bijstorten om de ziekenhuiszorg overeind te houden.


In de sector van Z2N zal het ministerie van Onderwijs (etc.) wel moeten bijstorten om de gevraagde koopkrachtbehoud / automatische prijscmpensatie te kunnen betalen.

7 pagina's met wensenlijst voor de CAO Universiteiten.. toe maar.
https://www.aob.nl/wp-content/uploads/2 ... 3-def2.pdf

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 00:26
door htm_tram
Buzjevur schreef: di 31 jan 2023, 22:15 Slimme zet, die enquête.
In feite zeggen ze hiermee dat ze er niet op vertrouwen dat de bonden hun leden correct vertegenwoordigen. En dat zou best wel eens de vinger op de zere plek kunnen zijn. Blijft de vraag natuurlijk wat ze met de resultaten gaan doen....
leuk zo'n enquête maar zo speel je de chauffeurs uit elkaar. De oude garde wil een goeie regeling om te stoppen terwijl de jongere chauffeurs bijvoorbeeld een beter rooster en of salaris wilt.
En de enquête is zonde van de tijd en het geld want de medewerkers tevredenheid onderzoek van een niet nader te noemen streekvervoerder was bijzonder negatief ingevuld. Met de lijst met punten is niks gedaan. Sowieso is er helemaal geen terugkoppeling gekomen behalve dat het rapport met de "uitslag" bestudeert zou worden. En als je met concullega's praat hoor je ongeveer hetzelfde. Waarom zou de enquête nu wel werken?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 05:19
door Tom024
Werknemers in het OV weten ondertussen ook wel dat al die enquêtes en onderzoeken onder het personeel vootal dienen voor de bonus van de (team)managers en dat ze er zelf weinig wijzer van worden. ;) Als zo'n onderzoek überhaupt gehouden gaat worden is het dus maar de vraag wat de respons gaat zijn. Ik gok vrij gering.
CNV schreef:
Onafhankelijk onderzoek door werkgevers
Werkgevers geven aan dat ze een “objectieve, onafhankelijke en representatieve peiling” willen houden onder hun medewerkers. Het is natuurlijk merkwaardig dat werkgevers pas geïnteresseerd zijn in de mening en wensen van hun werknemers wanneer deze werknemers op het punt staan actie te gaan voeren. De problemen in de sector zijn overduidelijk, zo`n peiling zal echt geen andere uitkomst geven. Maar onder druk wordt blijkbaar alles vloeibaar. Maar hier trappen we natuurlijk niet in. Want jullie mening en jullie wensen hebben vakbonden verwoord in hun voorstellenbrieven. Met deze zogenaamde onafhankelijke peiling zeggen werkgevers eigenlijk dat zij twijfelen aan hetgeen vakbonden stellen ten aanzien van de hoge werkdruk. En dat ze betwijfelen of er echt zorgen zijn over het materieel, kortom ze zeggen dat ze vakbonden en daarmee dus de leden niet meer als een betrouwbare gesprekspartner zien. Werkgevers kunnen ook proberen op inhoud met ons te overleggen in plaats van weer een duur adviesbureau in te huren.

https://www.cnvvakmensen.nl/vervoer/sta ... 023-01-31/
PHS schreef: di 31 jan 2023, 21:00 Wat een brief om te sturen op dit moment. [...] Dan heeft het geen enkele zin om publiekelijk ruzie te gaan maken, daar gaan de onderhandelingen niet soepeler van verlopen.
Dit is geen open brief of iets dergelijks, maar gewoon communicatie tussen de bonden en werkgevers.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 07:43
door IIVQ
In mijn bedrijf krijgen teammanagers geen bonussen. Nouja, een keer een irischecque van €50 ofzo.
De denkwijze dat een enquête ervoor kan zorgen dat er bonussen komen ontgaat mij een beetje.

Ik hoor dat op rayons als Schiphol, waar de gemiddelde chauffeursleeftijd vrij laag is, de chauffeurs er behoorlijk de P in hebben dat het bod is afgeslagen. Meer loon gaat er niet komen, en aan een prachtige oudedagsregeling waar je over 20-30 jaar wat aan hebt... heb je niets, want tegen die tijd is die allan weer afgeschaft of anders.

Ik verzeker je dat vrijwel niemand in het bedrijf blij is met deze stakingen. Het brengt, naast veel werk en onzekerheid, ook behoorlijk veel onrust met zich mee.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 08:41
door VIRM
Suus schreef: di 31 jan 2023, 21:15
Mijn vermoeden is dat de vakbonden hopen dat dit zo uit de hand loopt als NS vorig jaar, waarna het ministerie van Financiën achter de schermen ging bemiddelen.
Met het verschil dat het ministerie enig aandeelhouder is van NS. Bij de andere OV-bedrijven ligt dat anders.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 08:45
door zone2000
Ah leuk een enquête. Kunnen de werkgevers de boel weer 2 maanden rekken.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 09:23
door Buzjevur
IIVQ schreef: wo 01 feb 2023, 07:43 Ik hoor dat op rayons als Schiphol, waar de gemiddelde chauffeursleeftijd vrij laag is, de chauffeurs er behoorlijk de P in hebben dat het bod is afgeslagen. Meer loon gaat er niet komen, en aan een prachtige oudedagsregeling waar je over 20-30 jaar wat aan hebt... heb je niets, want tegen die tijd is die allan weer afgeschaft of anders.

Ik verzeker je dat vrijwel niemand in het bedrijf blij is met deze stakingen. Het brengt, naast veel werk en onzekerheid, ook behoorlijk veel onrust met zich mee.
Deze groep wordt inderdaad totaal over het hoofd gezien door de bonden. Ze hebben totaal andere belangen en de eerste die deze groep wèl weet te bereiken gaat daar nog jarenlang profijt van hebben.
Ik begrijp dat die groep oude chauffeurs graag op de barricades gaat. Maar zo werkt deze tijd niet meer. De maatschappij is enorm veranderd. Dat zouden de bonden toch ook moeten zien.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 09:38
door Buzjevur
zone2000 schreef: wo 01 feb 2023, 08:45 Ah leuk een enquête. Kunnen de werkgevers de boel weer 2 maanden rekken.
Zolang de algemene publieke opinie het toch een klein beetje anders ziet staan de bonden toch echt met 5-0 achter.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 10:00
door zone2000
We weten inmiddels wel hoe je over de vakbonden denkt, dat iedere post herhalen begint wat te vervelen. ;)

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 10:11
door sirvinniei
IIVQ schreef: wo 01 feb 2023, 07:43
Ik verzeker je dat vrijwel niemand in het bedrijf blij is met deze stakingen. Het brengt, naast veel werk en onzekerheid, ook behoorlijk veel onrust met zich mee.
Hoe brengt het veel werk?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 10:34
door htm_tram
Als alle chauffeurs nou de enquête invullen met praat met de vakbond. Zou het dan wel duidelijk zijn voor de werkgevers? Of geven ze er dan toch een eigen draai aan in het voordeel van de werkgevers?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 10:48
door Buzjevur
zone2000 schreef: wo 01 feb 2023, 10:00 We weten inmiddels wel hoe je over de vakbonden denkt, dat iedere post herhalen begint wat te vervelen. ;)
Kan ik ook over jou zeggen. Of over iedereen met een willekeurige mening.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 10:51
door Buzjevur
htm_tram schreef: wo 01 feb 2023, 10:34 Als alle chauffeurs nou de enquête invullen met praat met de vakbond. Zou het dan wel duidelijk zijn voor de werkgevers? Of geven ze er dan toch een eigen draai aan in het voordeel van de werkgevers?
Iedereen draait altijd alles in zijn eigen voordeel. Het mooist zou zijn als de bonden òòk een enquête zouden houden. Is niet veel werk, je komt beter beslagen ten ijs en je maakt van die ontzettends negatievelingen zoals ik het gras voor de voeten weg.

En misschien kan er dan een vervolgstap gemaakt worden naar de overheid toe: "kijk eens we hebben dit van alle kanten belicht en dit is de behoorlijk objectieve situatie. Zo kunnen we niet verder. Doe er wat aan."

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 11:01
door htm_tram
Volgens mij hebben de vakbonden aan de chauffeurs gevraagd wat ze willen.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 11:16
door John2871
Volgens mij hebben de vakbonden aan de chauffeurs gevraagd wat ze willen.
Ik heb niks gezien over het finale bod van de werkgevers (A)

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 17:28
door IIVQ
sirvinniei schreef: wo 01 feb 2023, 10:11
IIVQ schreef: wo 01 feb 2023, 07:43
Ik verzeker je dat vrijwel niemand in het bedrijf blij is met deze stakingen. Het brengt, naast veel werk en onzekerheid, ook behoorlijk veel onrust met zich mee.
Hoe brengt het veel werk?
-Voor chauffeurs: nieuwe diensten of aangepast werk, onder druk van stakende collegæ, of juist minder inkomsten (als je staakt)
-Voor planners, logistiek personeel: Diensten aanpassen zonder dat je weet wie wanneer op komt dagen, moeilijk bussen op hun plek houden en volgeladen/getankt houden
-Voor rayonmanagement: Stakingslijsten maken en bijhouden, oveleg met de BAB's, continuebezetting opkomst (dus van ±5:30-18:00 aanwezig zijn, 7d/wk)
-Voor vervoerkundigen en roostermakers: Stakingsdiensten maken
-Voor marketing&accountmanagers: Uitleggen aan vervoersautoriteit en klant waar ze aan toe zijn.
-Voor hoofdkantoor: Bijspringen bij rayonmanagement, moeilijk overleg bonden, financiële gevolgen (minder reizigers- en DRU-opbrengsten) rechtbreien.

En dat alles terwijl het gewone werk ook doorloopt.
Need I say more?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 17:34
door Meltrain
htm_tram schreef: wo 01 feb 2023, 10:34 Als alle chauffeurs nou de enquête invullen met praat met de vakbond. Zou het dan wel duidelijk zijn voor de werkgevers? Of geven ze er dan toch een eigen draai aan in het voordeel van de werkgevers?
Maar voelen alle chauffeurs, trambestuurders en machinisten zich wel voldoende vertegenwoordigd door de vakbonden?
Misschien denken sommigen er heel anders over en zijn ze wel blij dat nu eindelijk naar hun mening gevraagd wordt.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 18:05
door IIVQ
Vergeet kantoorpersoneel niet. Dat staak traditioneel niet. Maar in het voorstel van de werkgevers zit iets wat de werkdruk van mijn functie potentieel heel erg kan verhogen (13-weeks roosterproces ipv 26). In praktijk valt het wel mee omdat we de afgelopen jaren (al voor covid) het roosterproces een aantal keer 6 of 7x per jaar doorlopen hebben in soms minder dan 2 maand.

Kantoorpersoneel voelt zich vaak werkinhoudelijk totaal niet door de vakbonden vertegenwoordigd. Logisch, als je als vakbond 400 mensen die hetzelfde werk doen of 15 mensen die elk ander werk doen kan vertegenwoordigen, waar ga je voor?

Ook een reden waarom kantoorpersoneel minder staakt is dat, anders dan bij chauffeurs, het werk van gister vandaag alsnog gedaan moet worden.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 18:23
door Bemined
Bij de stakingen ligt de nadruk vaak inderdaad op rijdend personeel, maar de CAO is veel breder. Overigens ook qua loonschalen, die lopen tot 4x modaal voor de hoogste CAO-lonen binnen de CAO OV. En ook die topsalarissen worden verhoogd met hetzelfde percentage bij elke nieuwe CAO. Nu zal het aantal werknemers in die schalen waarschijnlijk wel beperkt zijn, maar het voelt toch vreemd dat bonden die vooral strijden voor het lager ingeschaalde personeel ook indirect de kloof naar de top steeds groter maakt.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 19:39
door IIVQ
Ik (schaal 10) vind het "centen, geen procenten" altijd wel sympathiek. Iedereen er €100 bruto bij. Voor lager betaalden is dat relatief veel meer dan voor hoger betaalden. Daarnaast krijgt een lagerbetaalde er netto veel meer bij (soms meer dan €70) dan een hogerbetaalde (soms maar €52).

En als je met schaal 10 moet zeuren over je inkomen is er iets mis met je uitgavenpatroon.

Ik moest sowieso even wennen in deze bedrijfstak waar ik er elk jaar ongeveer €130 bruto/maand bij krijg, of ik nou heel goed of niet zo goed presteer.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 02 feb 2023, 08:33
door htm_tram
Meltrain schreef: wo 01 feb 2023, 17:34
htm_tram schreef: wo 01 feb 2023, 10:34 Als alle chauffeurs nou de enquête invullen met praat met de vakbond. Zou het dan wel duidelijk zijn voor de werkgevers? Of geven ze er dan toch een eigen draai aan in het voordeel van de werkgevers?
Maar voelen alle chauffeurs, trambestuurders en machinisten zich wel voldoende vertegenwoordigd door de vakbonden?
Misschien denken sommigen er heel anders over en zijn ze wel blij dat nu eindelijk naar hun mening gevraagd wordt.
Denk dat het ook afhankelijk is van bij welke vervoerder het personeel zit.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 02 feb 2023, 09:15
door Tom98
En zelfs binnen 1 vervoerder verschilt het bizar veel per concessie. Ik had het bij Twente vele malen beter (qua omstandigheden, werkdruk, collegialiteit, relatie management-chauffeurs, onderhoud voertuigen enzovoort) dan bij PU.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 03 feb 2023, 01:42
door Buzjevur
IIVQ schreef: wo 01 feb 2023, 17:28
-Voor chauffeurs: nieuwe diensten of aangepast werk, onder druk van stakende collegæ, of juist minder inkomsten (als je staakt)
-Voor planners, logistiek personeel: Diensten aanpassen zonder dat je weet wie wanneer op komt dagen, moeilijk bussen op hun plek houden en volgeladen/getankt houden
-Voor rayonmanagement: Stakingslijsten maken en bijhouden, oveleg met de BAB's, continuebezetting opkomst (dus van ±5:30-18:00 aanwezig zijn, 7d/wk)
-Voor vervoerkundigen en roostermakers: Stakingsdiensten maken
Diensten mogen niet worden aangepast, dan is het besmet werk. Dus wie wil werken rijdt zijn geplande dienst en houdt de hele dienst dezelfde bus. Dit geeft zelden problemen met lege tanks en de electrische bussen worden binnengehouden.

John2871 schreef: wo 01 feb 2023, 11:16
Volgens mij hebben de vakbonden aan de chauffeurs gevraagd wat ze willen.
Ik heb niks gezien over het finale bod van de werkgevers (A)
CNV heeft vorige week een ledenraadpleging gehouden.