Pagina 40 van 48

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 08 mar 2023, 23:25
door Dennenboom
Maar als je resultaten wilt zul je toch eerst moeten praten. Daar heeft ze dan wel gelijk in. Van ultimatums krijg je geen langere koffiepauze of hoger loon.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 00:04
door Buzjevur
Maar praten kun je niet zomaar! Er is alweer discussie. Want willen we een gespreksleider of een bemiddelaar? Het lijkt wel een stelletje kleuters.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 11:49
door Dennenboom

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 12:26
door Dennenboom

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 12:32
door sirvinniei
Wilde stakingen niet ondersteund door de vakbond? Dat is toch werkweigering?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 12:35
door PHS
Ik begrijp niet helemaal waarom het een wilde staking zou zijn, vandaag is toch gewoon een stakingsdag?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 12:39
door Daniel
Nee, dat was gisteren en morgen. Vandaag is alleen voor multimodaal een stakingsdag.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 13:02
door Dennenboom
Het begint zo langzamerhand op de situatie bij onze zuiderburen te lijken. Misschien tijd voor een OVNL stakingskalender met voor iedere optie een ander kleurtje?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 13:06
door marvinkok
Daniel schreef: do 09 mar 2023, 12:39 Nee, dat was gisteren en morgen. Vandaag is alleen voor multimodaal een stakingsdag.
Ja en nee...
Multimodaal enkel bij de Noordelijke nevenlijnen, maar OV staakt bijvoorbeeld wel op Zwenzwoka.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 15:24
door htm_tram
Dennenboom schreef: do 09 mar 2023, 11:49 Het wordt nog wilder:
https://www.destentor.nl/112-nieuws-ape ... ~a934171c/
Snap de chauffeurs wel. Die vervoerder heeft letterlijk schijt aan de chauffeurs. Of het nu om de gezondheid gaat, het materieel, de diensten en alles erom heen.
Nogmaals heel veel sterkte aan die arme chauffeurs en de reizigers de komende jaren.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 15:45
door aadvannijen
Effe iets roepen wat bij het publiek lekker ligt, om weer wat zieltjes te winnen bij de stembusgang.
Zoek liever iemand die de boel weer op gang kan trekken, en die ook uit eigen ervaring kan praten.
Ik begreep dat Fred Teeven een soort van "open sollicitatie" had gedaan ????

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 15:56
door PHS
De Volkskrant. De staking van het streekvervoer op woensdag 15 maart - de dag van de provinciale en waterschapsverkiezingen - gaat niet door.
De vakbonden FNV en CNV hebben besloten om de aangekondigde staking van het streekvervoer op 15 maart, de dag van de verkiezingen voor de Provinciale Staten, te laten vervallen na protesten van meerdere instanties.

De bonden zeggen niet doof te zijn voor de oproep vanuit de samenleving om een normale gang naar de stembus te garanderen voor mensen die afhankelijk zijn van het streekvervoer. ‘We gaan adviseren om de staking op 15 maart in te trekken’, zegt FNV-onderhandelaar Marijn van der Gaag.

Nu willen FNV en CNV de staking op 15 maart opschorten, al hadden de acties op de dag van de verkiezingen juist een symbolische betekenis. ‘We hadden aanvankelijk het idee dat deze acties juist op 15 maart een maximaal effect zouden hebben, omdat zowel de overheid als de werkgevers niet luisteren’, zegt Van der Gaag.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 16:06
door sirvinniei
htm_tram schreef: do 09 mar 2023, 15:24
Dennenboom schreef: do 09 mar 2023, 11:49 Het wordt nog wilder:
https://www.destentor.nl/112-nieuws-ape ... ~a934171c/
Snap de chauffeurs wel. Die vervoerder heeft letterlijk schijt aan de chauffeurs. Of het nu om de gezondheid gaat, het materieel, de diensten en alles erom heen.
Nogmaals heel veel sterkte aan die arme chauffeurs en de reizigers de komende jaren.
Dat heet eigen rechter spelen. Als iedereen in Nederland naar gelieve het werk zou kunnen neerleggen zou het een grote chaos worden.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 16:09
door Tom98
Tja, als meermaals een aangekondigde staking nog altijd geen effect heeft dan is het logisch dat je vroeg of laat dit krijgt. Als ze gelijk hiermee zouden zijn begonnen zonder eerst legale stakingen dan zou ik je gelijk geven. In dit geval is het een logisch voortvloeisel uit de omstandigheid dat werkgevers nog steeds niet willen luisteren. Ik vind er een krachtiger signaal vanuit gaan dan aangekondigde stakingen. Dus ik vind het helemaal fantastisch.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 18:24
door WSM
Werkweigering = ontslag op staande voet.

Tijd voor een kei- en keiharde aanpak.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 18:30
door Hainje
:')

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 18:31
door AppleMoose
WSM schreef: do 09 mar 2023, 18:24 Werkweigering = ontslag op staande voet.

Tijd voor een kei- en keiharde aanpak.
Je hebt het recht om een (wilde, dus zonder vakbonden) staking te organiseren. Dus jammer voor je: geen ontslag op staande voet.
sirvinniei schreef: wo 08 mar 2023, 08:25 www.rtvutrecht.nl/amp/nieuws/3547397/bl ... isch-recht
We kunnen niet overal rekening mee houden: de ene keer zijn het verkiezingen, dan zijn het weer toetsweken. Als we met iedereen rekening moeten houden, kunnen we beter stoppen met staken.
Dit was bijvoorbeeld de reactie van de FNV vakbondsvoorzitter op het feit dat mensen niet kunnen stemmen door de staking. Ergo: ons grondrecht is belangrijker dan andere mensen hun grondrecht.
Het is een ongelukkig gekozen dag (gelukkig is het nu teruggedraaid), maar we moeten ook niet doen alsof er grote mensenmassa's niet hadden kunnen stemmen. Stembureaus zitten over het algemeen behoorlijk verdeeld over de wijken/buurten, (en waar dat niet zo is, mag je de politiek erop aanspreken), waardoor vrijwel iedereen lopend, fietsend, met de rolstoel of met een scootmobiel daar kan komen.

Deze stakingen conflicteren wel met meer grondrechten. Zo heb je ook recht op onderwijs, maar door deze stakingen zijn veel scholieren en studenten niet in staat om de lessen te volgen en toetsen/tentamens of examens (die op het mbo het hele jaar door worden afgenomen) te maken. Heel erg vervelend, maar zoals de bondsvoorzitter ook terecht opmerkt: er is altijd wel wat en je kunt niet overal rekening mee houden. Dan kun je simpelweg nooit meer staken.
Als je ook echt staakt voor de reiziger, zorg dan voor een constactnummer waar ernstige gevallen mee kunnen bellen/mailen (de vakbond kan hierin zelfs zelf selecteren) en breng deze reizigers persoonlijk weg. Dan toon je dat je voor de reiziger staakt en niet gewoon omdat je om de zoveel tijd geen zin meer hebt om te werken en wat vrije dagen wilt hebben.
Een drogreden. Het is niet zo dat je niks geeft om de reiziger als je geen noodnummer hebt. En staken doe je niet omdat je geen zin hebt om te werken of een dagje vrij wil hebben, maar omdat je bepaalde dingen wil bereiken wat op een andere manier niet (meer) lukt. Over het algemeen staakt men in Nederland niet zoveel in vergelijking met andere landen. Als Nederlanders staken, dan is er echt wat aan de hand. Verder duren stakingen doorgaans maar een of twee dagen. Dat er nu zoveel stakingsdagen zijn en de bereidheid groot is om mee te doen, geeft mijns inziens aan dat er echt wel wat moet veranderen. De eisen zijn ook niet nieuw (hooguit de hoogte van de salariseisen). Dat geeft de indruk dat de afgelopen jaren met de eerder aangegeven signalen onvoldoende is gedaan.
erwinraasveld schreef: wo 08 mar 2023, 08:31Ja, ik voel me wel weggepest in de bus [...] En ik denk dat ik niet de enige ben die hier zo over denkt.
ArrivaBas schreef: wo 08 mar 2023, 08:59 Ik ben dit jaar gestart met het goede voornemen om er vaker op uit te gaan, maar met die voortdurende stakingen dit jaar nodigt mijn auto inmiddels meer uit voor uitjes dan het openbaar vervoer ja.
Ik vroeg niet wat iedereen denkt, ik vroeg om onderzoeken die de aannames die door een aantal hier worden gedaan, kunnen onderbouwen/bewijzen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 19:11
door flipje
Dennenboom schreef: do 09 mar 2023, 11:49 Het wordt nog wilder:
https://www.destentor.nl/112-nieuws-ape ... ~a934171c/
Even een stukje context van deze staking.
Deze staking door de chauffeurs heeft niet te maken met de CAO, maar met de werkgever EBS. Sinds de concessiewisseling rijden we met afgekeurd pakket in IJssel-Vecht, door de concessie manager is er in december de belofte gedaan dat er begin maart een nieuw dienstenpakket zou komen, waarin een hoop verbeterd zou worden in de diensten, rijtijden en pauzes. Enkele weken geleden heeft de OR te horen gekregen dat dit verplaatst gaat worden naar mei.
Tel daarbij op dat de problemen met de bussen nog niet zijn opgelost, de verlofstanden die nog steeds niet zijn in te zien + een hoop onvrede bij de chauffeurs = deze ‘wilde staking’.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 19:12
door htm_tram
WSM schreef: do 09 mar 2023, 18:24 Werkweigering = ontslag op staande voet.

Tijd voor een kei- en keiharde aanpak.
Het was een "werkoverleg" en de vakbond kwam er bij. Net als de incapabele hogere heren van dat incapabele bedrijf... jammer joh :6

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 19:32
door TffpaA
AppleMoose schreef: do 09 mar 2023, 18:31 Ik vroeg niet wat iedereen denkt, ik vroeg om onderzoeken die de aannames die door een aantal hier worden gedaan, kunnen onderbouwen/bewijzen.
En dan leun je rustig achterover tot iemand dat hier regurgiteert? Verder lijkt het me toch geen probleem dat mensen hun ervaringen hier delen, en zal ook een groter opgezet onderzoek van dat soort ervaringen uitgaan.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 19:49
door Suus
De klachten in Apeldoorn zijn heel vervelend. Maargoed, als de CAO OV al een vredesplicht heeft dan is die vervallen met het aflopen van de CAO.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 19:52
door IIVQ
marvinkok schreef: do 09 mar 2023, 13:06
Daniel schreef: do 09 mar 2023, 12:39 Nee, dat was gisteren en morgen. Vandaag is alleen voor multimodaal een stakingsdag.
Ja en nee...
Multimodaal enkel bij de Noordelijke nevenlijnen, maar OV staakt bijvoorbeeld wel op Zwenzwoka.
Is ZwEnZwoKa CAO OV? Ik dacht dat alleen de treinen van Valleilijn en Breng dat waren.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 19:55
door marvinkok
Zwenzwoka ook. Alleen trein, geen bus, dus geen grond voor mumo.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 19:57
door AppleMoose
TffpaA schreef: do 09 mar 2023, 19:32
AppleMoose schreef: do 09 mar 2023, 18:31 Ik vroeg niet wat iedereen denkt, ik vroeg om onderzoeken die de aannames die door een aantal hier worden gedaan, kunnen onderbouwen/bewijzen.
En dan leun je rustig achterover tot iemand dat hier regurgiteert? Verder lijkt het me toch geen probleem dat mensen hun ervaringen hier delen, en zal ook een groter opgezet onderzoek van dat soort ervaringen uitgaan.
Als je iets stellig beweert, mag ik wel verwachten dat je de moeite neemt om dat enigszins gedegen te onderbouwen. Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar "Ik denk a, dus ik trek de conclusie dat iedereen A denkt" is niet mijn definitie van een gedegen onderbouwing. En het is niet zo dat ik stil heb gezeten: Ik heb wel degelijk gezocht, (niet uitgebreid, simpelweg geen tijd voor) maar tot nu toe heb ik niks kunnen vinden. Daarmee beweer ik niet dat het bullshit is wat hier gezegd wordt, maar ik ben gewoon oprecht benieuwd of er onderzoeken zijn gedaan die de beweringen kunnen bevestigen, dan wel ontkrachten.

En uiteraard, zo'n onderzoek zal zeker deels gebaseerd zijn op ervaringen (en op concrete acties...), maar dan gaat het wel om een grote groep, relatief willekeurig geselecteerde personen, ondersteund met data van vervoerders. Niet op basis van een enkele OV-hobbyist die vermoedt dat hij/zij minder van de bussen gebruik zal maken in de toekomst.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 09 mar 2023, 20:01
door TffpaA
Als iedereen zijn hier uitgesproken vermoedens ook van keiharde data zou moeten voorzien ter onderbouwing, zouden we denk ik geen forum meer overhouden.