Personeelstekorten in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5863
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Bemined »

Dat wil niet zeggen dat men het niet aan had kunnen zien komen, alleen dat men het nog niet openlijk toegaf. Gezien de duur van de opleiding tot machinist en conducteur had men het waarschijnlijk eerder aan kunnen zien komen dat er in ieder geval een tijdelijk tekort zou ontstaan.
waldo79
Berichten: 7601
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door waldo79 »

En in februari had men minder inzicht in de ontwikkeling van de reizigersaantallen in de nasleep van corona.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Dennenboom »

Zou het iets te maken hebben met de sollicitatieprocedure van Marjan Rintel bij de KLM? Tot aan haar vertrek was het rozengeur en maneschijn. Ze had de zaakjes toch minder goed voor elkaar dan eerder leek.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Durashift »

waldo79 schreef: ma 07 nov 2022, 12:23 En in februari had men minder inzicht in de ontwikkeling van de reizigersaantallen in de nasleep van corona.
In mijn herinnering zijn er toen verwachtingen uitgesproken over dat reizigers aantallen pas weer rond 2024/2025.op niveau van voor corona zouden zijn.. Schaf vooral de beschikbaarheidsvergoeding niet af, was ook de teneur.

Zijn de aantallen reizigers nu, eind 2022 dan al zodanig groter gegroeid dan de verwachting was en er dus capaciteitstekort is?

Volgens mij speelt, maar dat is (werk)samenleving breed een ding, dat het heel makkelijk is om je ziek te melden met 'corona klachten'. Met een snottebel op het werk/school komen is not done geworden.

Even een wattenstaafje door je neus halen en die, relatief onbetrouwbare zelftest, regelt het verder voor je. Ben je mooi weer een paar dagen thuis..(wat nu wel kostbaar is met de dure energie enzo ;) )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13107
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Z2N »

Ik weet niet hoe dat bij jouw werk zit Durashift, maar alleen 'coronaklachten' zijn in mijn dagdagelijkse omgeving geen reden om thuis te blijven. En er wordt heel wat afgesnotterd in het OV, ook als het druk is in de trein of bus.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7601
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door waldo79 »

Hoewel al een week of 2 kwakkelend heb ik me ziek gemeld met coronaklachten.

En niet iedereen die hoest en pruttelt heeft natuurlijk corona.
Bemined
Berichten: 5863
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Bemined »

Tijdens de kerstvakantie lijkt er extra geschrapt te worden. De 2000, 2100, 2800, 4500, 5700, 6800, 7400 en 8900 zijn tussen kerst en oud en nieuw over het hele traject opgeheven, terwijl de 800 tussen Amr en Asd, de 2400 tussen Shl en Lls, de 3100 tussen Nm en Ah, de 3900 tussen Asd en Ehv, de 4400 tussen Ht en O, de 5800 tussen Hfd en Asd en de 6600 tussen Nm en Ah opgeheven zijn.
IIVQ
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door IIVQ »

Tijdens de kerstvakantie [id] de 800 tussen Amr en Asd [...] opgeheven zijn.
Raad eens waar tijdens de kerstvakantie de buslijnen op Amr (En ongetwijfeld ook Cas en Zd) aansluiting op bieden?
In Amr rijden tijdens de kerst (en zomer) lijn 2, [3+4] en 160 maar 2xpu.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door henrivanderweijden »

Raar om op een treinserie aan te sluiten die niet de hele dag en niet de hele week rijdt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Daniel »

Gebeurt wel vaker anders hoor. Als je op werkdagen overdag bij lagere busfrequenties in de zomer zonder allemaal afwijkende omlopen nog gewoon een treinaansluiting kunt bieden, waarom zou je dan alles omgooien naar de tijden van een treinserie die wel de hele week rijdt?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door henrivanderweijden »

Omdat, als je op een treinserie aansluit die de hele dag rijdt, je ook bij de bus de hele dag hetzelfde patroon (vertrek en aankomst op het station) kan aanhouden? Is makkelijk onthouden voor de reiziger.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Als al het overige OV aansluit op de trein die de hele dag en de hele week rijdt, is de kans natuurlijk wel des te groter dat er goede redenen zijn om die andere trein maar niet meer te rijden (lees: 't is niet zo goed voor de bezetting van de 'tussen'treinen).
VIRM
Berichten: 7565
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door VIRM »

Reiziger merkt ook in stads- en streekvervoer personeelstekort
Minder bussen en trams, nachtdiensten die sneuvelen, hulp van touringcars en incidenteel zelfs een hele dag geen trein. Nu meer thuiswerkers terugkeren naar hun werk begint het landelijke personeelstekort het stads- en streekvervoer steeds vaker op te breken. Vervoerders puzzelen zich suf om te zorgen dat er in ieder geval gereden kan worden.

Zo stonden reizigers op het traject tussen Oldenzaal, Hengelo en Zutphen vorige week zaterdag een hele dag tevergeefs te wachten op de trein. Die reed niet omdat vervoerder Keolis de dienstregeling niet rond kreeg. Een unicum, klinkt het na een rondgang van de NOS onder alle stads- en streekvervoerders.

Wel is het door de personeelsproblemen overal puzzelen en soms moeten er harde keuzes worden gemaakt. Bij de ene vervoerder is dat incidenteel op een dag met te veel zieken, bij de andere moet dat inmiddels structureel. Regionale vervoerders zeggen ongeveer 10 procent minder bussen en trams te rijden dan voor corona.

Bron en meer: NOS
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7565
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door VIRM »

En dit artikel van NOS de reactie van de provincies.
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Durashift »

Ik hoor net een nieuwsflart dat er ergens in een concessie de eis tot het spreken van de NL taal is vervallen. Only Engels is nu ook voldoende..
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door erka »

Ik vind het prima dat een chauffeur alleen Engels kan in deze situatie. Maakt mij niet uit waar hij/zij vandaan komt. Liever dat dan een onbetrouwbare dienstregeling. Bij Qbuzz vallen ondanks de al uitgedunde dienstregeling nog steeds met enige regelmaat bussen uit op lijn 4 bijvoorbeeld.
cassie127
Berichten: 6568
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door cassie127 »

Welke Lijn 4 dan? Qbuzz heeft nogal wat lijnen met nummer 4:
Emmen
Groningen
Dordrecht
Utrecht
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
April064
Berichten: 680
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door April064 »

Locatie naast de naam is Groningen, dus ik gok die in Groningen.

Ik ben het er wel mee eens dat die persoon veel specifieker had kunnen zijn. Ik moest ook even nadenken welke lijn er nou mee werd bedoeld.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13107
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Z2N »

Van de genoemde lijnen 4 is de uitval in Utrecht dan wel weer het hoogst, vanochtend tijdens de ochtendspits al drie keer binnen een uur. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door zone2000 »

Durashift schreef: di 12 sep 2023, 21:13 Ik hoor net een nieuwsflart dat er ergens in een concessie de eis tot het spreken van de NL taal is vervallen. Only Engels is nu ook voldoende..
Zo'n 15 jaar geleden kwamen er bij ons al een paar Duitse chauffeurs rijden, eentje woont hier nog steeds. Connexxion haalde een paar jaar geleden Spanjaarden

Hermes krijgt geen boete voor uitgevallen en geschrapte busritten

EINDHOVEN - Busbedrijf Hermes hoeft geen boetes te verwachten voor rituitval door personeelstekorten in de regio Eindhoven. ,,Het opleggen van boetes lost het probleem niet op”, zegt de provincie Noord-Brabant in antwoord op vragen van coalitiepartij GroenLinks.
https://www.gelderlander.nl/eindhoven/h ... n~a2b1f0f0
Daar komen werkgevers heel makkelijk weg.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door en-es »

Zoals altijd.
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door erka »

cassie127 schreef: wo 13 sep 2023, 14:35 Welke Lijn 4 dan? Qbuzz heeft nogal wat lijnen met nummer 4:
Emmen
Groningen
Dordrecht
Utrecht
Terechte opmerking. Ik bedoelde inderdaad lijn 4 in Groningen. Vanochtend vielen er 2 achter elkaar uit. Met een kwartiersdienst in de spits, sta te je dan ruim een half uur te wachten.
VIRM
Berichten: 7565
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door VIRM »

Zoals ik al in het Kort nieuws-topic voorstelde: het zou handiger zijn als vervoerders standaard wat ritten schrappen aan de hand van het verwachtte personeelstekort. Dat heeft NS ook gedaan. Het is niet ideaal, maar het is nog vervelender als de dienstregeling een tombola wordt.
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Durashift »

Bemined schreef: wo 02 nov 2022, 09:25 Is er weer een extra conducteur geworven: directeur Koolmees gaat de opleiding tot conducteur volgen.
Hij heeft drie opleidingsdagen voltooid, zei hij vanochtend bij Sven op radio 1. :Y

Verders is het positieve resultaat van de NS over afgelopen jaar vooral een boekhoudkundig verhaal: over 2020 is er fors verlies genomen / afgewaardeerd vanwege de corona periode. Nu blijkt dat dit wat te rigoureus was.

Er zijn dit jaar 1000 nieuwe mensen voor de functie van machinist of conducteur geworven. Naar verwachting is die pool begin volgend jaar op volle sterkte en is er van een personeelstekort in die functies geen sprake meer. Wél is er nog te kort bij beveiliging én onderhoud. Kortom, minder materieel inzet zal er nog wel een tijdje zijn.. als onderhoud kennelijk onvoldoende capaciteit heeft.

Als handige (oud) politicus omzeilde Koolmees dus behendig de lastige vraag van Sven waarom de dienstregeling in de Kop van Noord-Holland zo gekrompen is..

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... nu-toe-mee
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten