Personeelstekorten in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door marvinkok »

ArrivaBas schreef: wo 20 jul 2022, 16:02 Als je geen machinist hebt, kan een trein niet rijden. Ik kan mij voorstellen dat Keolis liever geen gaten laat vallen in de richting van Enschede, en daarom de dienst naar Kampen tijdelijk opoffert. Daar kunnen reizigers deels uitwijken naar Kampen Zuid.
Ook van/naar Enschede zijn meerdere ritten uitgevallen door beperkingen in de personeelsinzet. Tis niet zo dat de prioriteit bij het ene of het andere baanvak ligt, maar als er langere tijd geheel geen treinen naar in dit geval Kampen rijden is tijdig een melding maken wel zo netjes volgens mij.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door gpvos »

Àls je de keuze zou moeten maken tussen 3 uur volledige uitval van/naar Kampen of van/naar Wierden, dan lijkt me het eerste toch de betere keuze.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door marvinkok »

Uiteraard, alleen is de kans op 3 uur geen Kampen groter dan 3 uur geen Wierden. Een retourtje is daar 2,5 uur, op Kampen maar een halve, dus zitten er veel meer slagje Kampen in diensten dan slagjes op (1)7900. 1 niet gestelde dienst kan op Kampen dus tot uren geen trein leiden, terwijl richting Enschede er slechts enkele ritjes vervallen waarbinnen het alternatief meestal niet langer dan een half uur later is...
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door gpvos »

Ja, dat is natuurlijk logisch, dank voor het inzicht.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Buzjevur schreef: ma 18 jul 2022, 23:41 Ik heb het idee dat Syntus een heel mooi verhaal heeft neergelegd bij de provincie en daardoor nu zo goed als de vrije hand heeft. (..)

Op dat moment was men al gestopt met extra diensten aanbieden aan de chauffeurs (te duur, contracten, lastig) en ik weet dat er meerdere uitzendkrachten zijn die hebben gehoord dat eens per drie weken eens een dienst rijden meer dan genoeg is. Één van hen was al vijf weken niet meer benaderd. Wanneer je aangaf extra te willen rijden werd er de laatste tijd gezegd dat er geen diensten waren, terwijl op de uitrijlijst genoeg lege plekken waren.

(..)
Naar aanleiding van dit, in mijn ogen, schandalige bovenstaande.. als dit de waarheid bij Keolis/Syntus PU is.. wát is daar dan het belang in, vroeg ik mij af.

Wordt de beschikbaarheidsvergoeding gewoon als één bedrag uitgekeerd of is dit nog gekoppeld aan gereden diensten / omlopen / DRU?
Want.. als er gewoon één (periodiek) bedrag wordt uitgekeerd.. kán het wellicht lonend zijn om uitval niet te vervangen met extra personeel, overuren van bestaand personeel.. :?:

Wel geld binnen harken maar er weinig kosten per niet gereden dienstrit tegenover staand hebbende.. kan wellicht de financiële baten/lasten van de concessie wat spekken?
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Ik krijg ook steeds meer het gevoel dat ze de diensten niet eens willen vullen. Zoals ik laatst aankondigde stop ik per december, maar ik had wel aangeboden structureel 1 dag per week te willen blijven rijden. Op dit aanbod gaan ze niet in. Daarnaast werk ik momenteel 4 dagen en kan dus elke week een extra dag werken, maar er is mij nog nooit door de planning gevraagd of ik een extra dienst wil doen. Die 135% uitbetalen zal vast te duur zijn. Mij bekruipt echt het gevoel dat ze een rekensom hebben gemaakt en concluderen dat dit vanuit bedrijfsperspectief goedkoper (dus slimmer) is dan je volledig inspannen om alles gevuld te krijgen. Of het waar is weet ik niet, maar dit is mijn gevoel erbij. Vanuit oogpunt van een commercieel bedrijf gezien valt er wat voor te zeggen maar aan reizigers is zoiets echt niet uit te leggen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^ heeft elke uur bovenop jouw (max) contracturen dan een toeslag?

In mijn optiek zijn extra werkuren die je doordeweeks maakt gewoon 100% toch? (behoudens de regelgeving voor tijdstippen vroege/late diensten. Maar, die kosten hebben ze op de andere 32 uren ook..

Lijkt mij dat het ROCOV dit soort zaken toch ook moet uitzoeken / oppakken?
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Als je een dienst doet op een vrije dag kan je kiezen: een andere keer een vrije dag ervoor terug (tijd voor tijd) of laten uitbetalen met 35% toeslag. Volgens mij is dat een cao-dingetje.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^ ongetwijfeld, CAO dingetje. Maar, is mij duidelijk nu.

Vanuit planningsperspectief / bedrijf kan ik mij wel voorstellen dat een stuwmeer aan extra verlof door overwerken (zogezegd) niet heel gewenst is als er al capaciteitsproblemen zijn. Expliciet alleen de toeslag uitbetalen/veroordorneren zal niet mogen (werknemer moet de keuze hebben) dus dan kiest het bedrijf misschien maar om helemaal niks extra's te doen.. :?:

Vraag is wel.. wát is een vrije dag (dat begrip zal wel in de CAO uitgelegd staan en kan ik opzoeken.. (A) ) maar ik kan mij zo voorstellen dat een uitzendkracht op een nul uren contract.. toch gewoon één of meerderen dag(en) kan / mag werken tegen 100 procent.
Laatst gewijzigd door Durashift op wo 20 jul 2022, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Klopt. Is een CAO 'dingetje'.
En ook als je in tijd terug wilt heb je recht op die 35% toeslag.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Durashift schreef: wo 20 jul 2022, 23:00 Lijkt mij dat het ROCOV dit soort zaken toch ook moet uitzoeken / oppakken?
Gelukkig leest dat hier mee ;)

Maar in eerste instantie komt er voor dit soort dingen natuurlijk een toelichting van de vervoerder. Als daar punten in zitten die niet kloppen dan kom je daar pas later achter.
Dat het bij Syntus een groter probleem was dan elders, dat is allang opgevallen. Houd er ook wel erg in dat in het ROCOV Utrecht de stad Utrecht behoorlijk sterk is vertegenwoordigd en de rest van de provincie minder sterk. (Vanuit de vertegenwoordiging van Rover daarin echter weer precies andersom)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

Tom98 schreef: wo 20 jul 2022, 22:30 Ik krijg ook steeds meer het gevoel dat ze de diensten niet eens willen vullen. Zoals ik laatst aankondigde stop ik per december, maar ik had wel aangeboden structureel 1 dag per week te willen blijven rijden. Op dit aanbod gaan ze niet in. Daarnaast werk ik momenteel 4 dagen en kan dus elke week een extra dag werken, maar er is mij nog nooit door de planning gevraagd of ik een extra dienst wil doen. Die 135% uitbetalen zal vast te duur zijn. Mij bekruipt echt het gevoel dat ze een rekensom hebben gemaakt en concluderen dat dit vanuit bedrijfsperspectief goedkoper (dus slimmer) is dan je volledig inspannen om alles gevuld te krijgen. Of het waar is weet ik niet, maar dit is mijn gevoel erbij. Vanuit oogpunt van een commercieel bedrijf gezien valt er wat voor te zeggen maar aan reizigers is zoiets echt niet uit te leggen.
Naar verluid (gehoord van een betrokkene zeer dicht bij het vuur) heeft men de 135% in stilte de deur uit gedaan omdat bij een andere interpretatie van de cao er tot 40 uur maar 100% hoeft worden betaald. Qbuzz schijnt dit ook te doen. Ik kan dit niet bevestigen aangezien er al maanden geen diensten meer open staan. Tenminste dat is wat er werd gezegd als je aangaf een dag extra te willen werken.

Ik moest laatst lijn 1 aflossen vanaf de stalling en moest ivm eerdere uitval van de omloop leeg naar het station. Ik mocht de rit niet bij de mijnbouwweg beginnen. De hele rit was al vervallen dus waarom zou ik even stoppen om die mensen mee te nemen. Ik kwam er op vertrektijd langs dus letterlijk nul extra moeite, maar service boeit niemand iets.

Er gaan ook geruchten dat de boeteclausule sinds corona in de koelkast staat. In dat geval is rituitval natuurlijk altijd voordeliger. Dan is alles wat je moet doen een goed verhaal hebben. En dat hebben ze blijkbaar. Het is bijna jammer dat opdrachtgever en belangenorganisaties niet intern mee kunnen lezen.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Met zo'n forse wekenlange uitval jaag je ook je potentiële toekomstige reizigers weg.
Wie 3x achter elkaar een halfuur heeft staan wachten omdat de bus onaangekondigd niet verscheen, zal serieus overwegen om de volgende keer een ander vervoermiddel te nemen, of bijv. een e-bike aan te schaffen. En de forens die je door belabberde kwaliteit vanuit de bus de auto injaagt (of de e-bike opjaagt) krijg je voorlopig niet meer terug in de bus.
Daarmee treft de vervoerder niet alleen z'n eigen reizigersomzet, maar bederft hij ook de markt voor opvolgende concessies na 2025.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rm7 »

Qbuzz doet dit niet. Heb gehoord (en gezien) dat die juist meer investeren om de diensten dicht te krijgen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Hoe kan het zo zijn dat het specifiek in deze concessie zo’n puinhoop is zoals ik dat overal lees? Gaat het er in andere concessies ook zo aan toe? In Almere is er voor zover ik weet nagenoeg geen rituitval en lees en hoor ik weinig ellende, of kan dat komen doordat dat een kleinere concessie is dan bijvoorbeeld Provincie Utrecht of IJssel-Vecht?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

Almere ken ik nauwelijks, maar PU en YV ken ik uit de eerste hand. Het beleid in PU en YV hebben naar mijn mening hetzelfde probleem: ze kosten teveel en leveren te weinig op. Dus schrappen ze op z'n Frans. Onderaf beginnen bij alles wat geld kost en ver van de beleidsmakers staat. Dan kom je vreemd genoeg bij de passagiers, want die leveren het geld niet op (het echte geld zit bij de opdrachtgever dus die moet je te vriend houden).
De volgende stap is wagenpark. Daar moet je zo min mogelijk geld aan uitgeven. Wat niet strikt noodzakelijk is hoef je niet aan te pakken. Als het rijdt is het goed.

Daarna het rijdend personeel. Die snappen er sowieso niets van. Input wordt genegeerd. Serieuze klachten ook.
In de Franse stijl zijn chauffeurs arbeiders. Die naam werd ook gebruikt in het tevredenheidsonderzoek omdat ze dat "niet konden aanpassen." Arbeiders moeten doen wat de baas zegt. Punt.

In dat licht is het niet vreemd dat in YV zo lang door het bedrijf is geaccepteerd dat de bussen zo slecht zijn. Daar hebben alleen de chauffeurs last van. De stoelen in PU zijn net zo slecht en scheef en ook daar wordt alles goedkoop gedaan. De vervangingstermijnen van de fabrikant worden genegeerd, de klachten heeft nog nooit iemand gehoord. Zelfs niet toen ze dagelijks op KeoNet stonden. Gewoon een eerlijk antwoord op een vraag is al teveel. Negeren of algemene onzin zonder inhoud is beter. Meedenken wordt op geen enkel niveau gewaardeerd.

Daarmee is het zover gekomen dat zowel in PU als YV vrijwel niemand meer bereid is om het stapje harder te lopen wat nodig is om de boel draaiende te houden. De filosofie is "doen wat je strikt moet doen en de rest kost geld". Zo hoopt Keolis met zo min mogelijk kosten de rit uit te zitten. Als fraude legitiem is om een contract te winnen is al het andere geen verrassing meer. Het is gewoon de aard van het beest.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Als de provincie nou weer eens boetes gaat opleggen dan kan het heel snel anders vermoed ik :X
Maar de provincie schijnt enorm tevreden te zijn, want met alle problematiek van afgelopen maanden hebben we nog altijd een rapportcijfer 9! En daarom was Syntus blij en trots en om dat te vieren kregen we een ijsje of smoothie of wat het ook was. Vervolgens kom je op station en is niets van dat alles te bekennen, maar goed dat terzijde. Het vrolijke bericht op KeoNet waarin vol trots werd verteld over onze 9 en de ijsjes kwam precies een uur na het bericht van de operationeel manager dat zelfs de nooddiensten niet genoeg helpen en dat we dus noodgedwongen allemaal met een eigen voertuig gaan rijden. Timing he :X
Daar zit ook meteen mijn grootste irritatie bij dit bedrijf: gecommuniceerd wordt vrijwel nooit, maar áls het dan gebeurt dan is de inhoud/toon/manier waarop dat gebeurt echt om je helemaal over op te fokken. Kort gezegd is dit bedrijf 1 grote miscommunicatie en dat is zeker bekend want iedereen klaagt daarover. Als ze dat op orde hadden gehad dan had de afgelopen periode best wat rituitval voorkomen kunnen worden...
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Alleen is dit ook niet het juiste kanaal om je gram te halen :roll:
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Daar ben ik ook niet op uit. Het werpt wel enig licht op waarom de problemen bij ons zoveel erger zijn dan in andere concessies/bij andere bedrijven. Het is dus vooral om aan te geven hoe diepgeworteld de problemen zitten en hoe die dus doorwerken tot in de dienstregeling. En dat ik me tot op heden altijd stil heb gehouden en tegenwoordig wel mijn mening geef komt uiteraard doordat ik toch over een paar maanden wegga. Ik heb in dat kader toch niet veel te verliezen en voel me daarom vrijer om mijn mening te geven, wat voorheen niet het geval was.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

waldo79 schreef: do 21 jul 2022, 12:06 Alleen is dit ook niet het juiste kanaal om je gram te halen :roll:
Exact de reactie die je binnen Keolis krijgt. 'Je bent gewoon negatief.' Zo kun je alles negeren maar het lost niets op. Het maakt de problemen alleen maar groter en dat is wat je nu ziet in PU.

Er stond pas op KeoNet een bericht over de gepubliceerde zomerdienstregeling van lijn 74. Het screenshot zat erbij en de vervoerkundige reageerde alsnog met "die dienstregeling kan er niet staan want die hebben we niet gemaakt." Alsof die chauffeur het maar even verzonnen had om negatief te zijn. Daarna kwamen er meer meldingen van dingen die niet klopten, maar er wordt niet eens meer gereageerd. En het werd ook niet opgelost. Sterker nog, ik heb net gekeken en vanaf halte Soestdijk vertrekt volgens Syntus ook vandaag ieder half uur een 74. Je zal er staan als 80 jarige. Dan zie je echt niet dat de tijden op de halte van een andere periode zijn en een QR code scannen kan ook niet zonder telefoon. Het is klanten wegjagen uit gemakzucht en winstbejag. Totale desinteresse.

En om dat soort dingen blijft een chauffeur voortaan in de kantine zitten als zijn omloop er niet is. Want bij meedenken word je afgesnauwd. Dus dan denk je wel twee keer na voor je zelf op ovzoeker gaat kijken waar je bus blijft. Waarom zou je dat doen als "Deventer" het zo doet?

Zelfde voor aansluitingen, vertraging wegrijden, even een paar minuten korter pauze omdat je vertraagd binnenkomt. Alles wat flexibel en dynamisch is, alles waar een ov-bedrijf op draait, wordt er stelselmatig uitgewerkt. Dat is een enorm probleem, wat nu op het bordje komt van chauffeurs en passagiers.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Nou kan het aan mij liggen, maar dit klinkt als een verdomd goede reden om het werk neer te leggen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Eens. De reden dat ik afgelopen juni heb deelgenomen aan de staking van het FNV is dan ook deels het loon maar ook zeker deels vanwege bovengenoemde zaken.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Bij zo'n praktijk heb je geen FNV-staking meer nodig om de busdienst te verstoren...
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Het is droevig om te lezen :N
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Tom98 schreef: do 21 jul 2022, 13:20 Eens. De reden dat ik afgelopen juni heb deelgenomen aan de staking van het FNV is dan ook deels het loon maar ook zeker deels vanwege bovengenoemde zaken.
Als dat destijds als reden was opgegeven voor een staking dan was het begrip van de reizigers waarschijnlijk ook wel stukken groter geweest.
Ook wel opvallend dat Syntus reizigers die kritisch zijn en escaleren naar de OV ombudsman opeens wel tracht stil te krijgen door compensatie aan te bieden. Ineens een heel andere toon van de klantenservice daarna :p Want tja, dan komt de communicatie op een belerend toontje opeens in rapportages terecht die de opdrachtgever en het ROCOV ziet natuurlijk.

Intussen ook weer een nieuwe variant van niet communiceren naar de klant: een rit niet volledig opheffen maar met "rijdt niet verder dan De Kei" in de apps zetten. Wat dan natuurlijk ook niet op DRIPs verschijnt. Maar hij kwam toch echt niet, en zag dat de volgende rit in de omloop al langer als opgeheven erin stond. Ondertussen moet je het dienstrooster van je chauffeur kennen om goed geïnformeerd te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten