Personeelstekorten in het OV
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Verklaart sowieso het verschil van dag en nacht tussen Syntus en U-OV niet. Die hebben immers met dezelfde arbeidsmarkt te maken.
U-OV heeft weliswaar ook tekorten, maar die redden het nog met 93% rijden t.o.v. normaal buiten de zomer (en momenteel de zomerdienst zoals die al gepland was).
Syntus zit nu procentueel lager (exacte getal nu niet bij de hand) en heeft alsnog ruim 2x zoveel uitval als U-OV in de voorzomerdienst had (waarin alles zoals gepland reed)
U-OV heeft weliswaar ook tekorten, maar die redden het nog met 93% rijden t.o.v. normaal buiten de zomer (en momenteel de zomerdienst zoals die al gepland was).
Syntus zit nu procentueel lager (exacte getal nu niet bij de hand) en heeft alsnog ruim 2x zoveel uitval als U-OV in de voorzomerdienst had (waarin alles zoals gepland reed)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Ik kan het lastig onderbouwen, maar er is denk ik een essentieel verschil tussen een tekort aan buschauffeurs/machinisten en een tekort aan arbeidskrachten in vrijwel alle andere sectoren.
Veel werk op kantoor en bijvoorbeeld in de supermarkt kan ook wel gedaan worden met minder mensen. Hierdoor is er meer ongemak voor de wel aanwezige arbeidskrachten of de klanten. Werk blijft liggen of wordt met een mindere kwaliteit gedaan. Klanten in de winkel moeten misschien wat langer wachten (als er nog geen zelfbediening is dmv zelfscan).
Het is met 10 buschauffeurs vrijwel onmogelijk om het werk van 12 buschauffeurs uit te voeren. Niet alleen omdat je als chauffeur niet twee diensten tegelijk kan rijden maar ook omdat je bij fulltime rijden al snel in de knel komt met allemaal wettelijke regelingen. En je kan het ook niet opvangen door bijvoorbeeld maar 80% van je route te rijden of je werk op een of andere manier maar voor 80 procent uit te voeren.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Het werk van 12 chauffeurs kan niet direct door 10 gedaan worden, maar het is niet onmogelijk. Door het inkorten van routes of veranderen van lijnen, met een voertuiginzet die meer capaciteit oplevert, kom je een heel end. Of het wenselijk is, dat is een tweede. Het GVU heeft in 1996 namelijk ook al zoiets gedaan, bezuinigingen en een chauffeurstekort waren toen de aanleiding.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Wat is jouw bron/bronnen voor geregistreerde uitval?Daniel schreef: ↑do 14 jul 2022, 12:23 Verklaart sowieso het verschil van dag en nacht tussen Syntus en U-OV niet. Die hebben immers met dezelfde arbeidsmarkt te maken.
U-OV heeft weliswaar ook tekorten, maar die redden het nog met 93% rijden t.o.v. normaal buiten de zomer (en momenteel de zomerdienst zoals die al gepland was).
Syntus zit nu procentueel lager (exacte getal nu niet bij de hand) en heeft alsnog ruim 2x zoveel uitval als U-OV in de voorzomerdienst had (waarin alles zoals gepland reed)
Equivalent van https://treinposities.nl/opgeheven-treinen ?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Vooralsnog niks geautomatiseerds, gewoon de ritten met vermelding "Rijdt niet" in OVinfo. Vandaar ook dat ik niet dagelijks vergelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Ik denk dat de diensten met name rond Amersfoort al zijn uitgeknepen. Een onhaalbare keertijd is meer regel dan uitzondering en de rijtijden op veel lijnen al geoptimaliseerd.rm7 schreef: ↑do 14 jul 2022, 21:50 Het werk van 12 chauffeurs kan niet direct door 10 gedaan worden, maar het is niet onmogelijk. Door het inkorten van routes of veranderen van lijnen, met een voertuiginzet die meer capaciteit oplevert, kom je een heel end. Of het wenselijk is, dat is een tweede. Het GVU heeft in 1996 namelijk ook al zoiets gedaan, bezuinigingen en een chauffeurstekort waren toen de aanleiding.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Misschien is dat er juist wel mede de oorzaak van dat er nu te weinig chauffeurs zijn. Nou weet ik niet hoe dat bij Qbuzz is in Utrecht, maar als het daar wat minder krap is kan ik me zo voorstellen dat je liever daar rijdt.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Er zijn de laatste tijd al aardig wat mensen vertrokken vanwege de werkdruk en de omgang met personeel. Veel communicatie gebeurt in de Franse stijl. Als er al wordt gecommuniceerd.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Qbuzz doet vandaag gezellig mee met de uitvalproblematiek in de regio Utrecht, zo vielen vanmorgen/vanmiddag drie omlopen achter elkaar uit op lijn 73 (dus een interval van een uur, 1 van de 3 keren had de rit erna +17 wat een interval van 1u17 gaf), en zodadelijk gaat de laatste rit op lijn 34 vanuit Utrecht naar Zeist uitvallen.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Op de 28 ook 2 ritten achter elkaar, vervolgens een rit die alleen Vleuten-Utrecht CS reed.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Met ingang van morgen gaan wij tot nader order onze ritten rijden op lijnnummer. Omlopen worden losgelaten zodat een chauffeur de hele dag dezelfde bus kan houden. De ritten moeten dan handmatig ingevoerd worden en dit betekent voor de passagier dat er waarschijnlijk geen realtime info meer beschikbaar zal zijn. Op basis daarvan concluderen of een rit wel of niet rijdt zal dus niet meer gaan.
De reden om op lijnnummer te gaan rijden en dus omlopen los te laten is het personeelstekort. Het nieuwe pakket van 10 juli heeft helaas onvoldoende geholpen. Nog steeds staan dagelijks diensten open en door de buswissels komen andere diensten die wel gewoon rijden toch in de problemen (want geen voertuig). Door iedereen zijn eigen bus te laten houden hoopt men dat in te perken.
De reden om op lijnnummer te gaan rijden en dus omlopen los te laten is het personeelstekort. Het nieuwe pakket van 10 juli heeft helaas onvoldoende geholpen. Nog steeds staan dagelijks diensten open en door de buswissels komen andere diensten die wel gewoon rijden toch in de problemen (want geen voertuig). Door iedereen zijn eigen bus te laten houden hoopt men dat in te perken.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Dan kun je toch nog steeds op omloopnummer rijden? Alleen even aan denken dat je direct de omloop eruit gooit als je daar niet verder op moet. Heb je in elk geval je reisinformatie nog goed, net als omleidingen (die bij op lijnnummer rijden niet in EBS staan). Uiteraard wel even de bestemming wijzigen als je niet de hele rit rijdt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
De grote vraag is dan waarom het dienstenpakket per 10 juli daar niet al op ingericht was. Want als er iets onhandig is in de huidige situatie dan is dat om geen realtime informatie te hebben, daarmee kon je tenminste nog een beetje anticiperen op uitval door een andere bus te nemen. (Hoewel realtime toch al nooit werkte voor ritten die vanuit de stalling komen)
Al zou het natuurlijk al wel fors schelen wanneer hierdoor de uitval die 's ochtends al ingepland is niet meer gedurende de dag verdrievoudigd.
Al zou het natuurlijk al wel fors schelen wanneer hierdoor de uitval die 's ochtends al ingepland is niet meer gedurende de dag verdrievoudigd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Het dienstenpakket is al met een ruime marge afgeschaald om te zorgen dat de uitval die er nu is, niet kon. Echter is dat nog steeds niet genoeg geweest... Instructie naar chauffeurs is inmiddels aangepast dat ze wel op omloop inloggen zoals dennistd al suggereerde.Daniel schreef: ↑ma 18 jul 2022, 12:28 De grote vraag is dan waarom het dienstenpakket per 10 juli daar niet al op ingericht was. Want als er iets onhandig is in de huidige situatie dan is dat om geen realtime informatie te hebben, daarmee kon je tenminste nog een beetje anticiperen op uitval door een andere bus te nemen. (Hoewel realtime toch al nooit werkte voor ritten die vanuit de stalling komen)
Al zou het natuurlijk al wel fors schelen wanneer hierdoor de uitval die 's ochtends al ingepland is niet meer gedurende de dag verdrievoudigd.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Er vallen ondanks het noodpakket nog steeds heel veel diensten uit, zoveel dat het bijna niet meer bij te sturen is. Veel ziekmeldingen, Corona, uitstroom maar amper tot geen instroom....
Ook gedurende de dag komen er steeds nog ziekmeldingen bij. Daarom wordt hiervoor gekozen.
In principe wordt alles wat vervalt vanaf een uurtje of 4 's morgens uit de reisinfo gehaald, maar wat gedurende de dag er nog bij komt weet je dan nautuurlijk nog niet... Als het goed is zouden al die opgeheven ritten dus gewoon als "Rijdt niet" getoont moeten worden, of ze nou nog van de stalling moeten komen of niet...
Ook gedurende de dag komen er steeds nog ziekmeldingen bij. Daarom wordt hiervoor gekozen.
In principe wordt alles wat vervalt vanaf een uurtje of 4 's morgens uit de reisinfo gehaald, maar wat gedurende de dag er nog bij komt weet je dan nautuurlijk nog niet... Als het goed is zouden al die opgeheven ritten dus gewoon als "Rijdt niet" getoont moeten worden, of ze nou nog van de stalling moeten komen of niet...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Ik bedoel meer dat het al ingericht had kunnen worden op het extra beperken van buswissels, gezien dat toch vooral een punt is dat in de loop van de dag problemen oplevert.
Een buswissel die er niet is kan ook niet mis gaan immers, dus hoef je dan ook niet bij te sturen. En bussen zijn er vast voldoende met het huidige afgeschaalde pakket.
Het probleem zit 'm juist in de last minute uitval. Die staat er niet met "rijdt niet" in, maar zie je ook niet aankomen als je dichtbij (of op) het beginpunt instapt. De bus heeft immers pas realtime als 'ie op het beginpunt staat. Zou 'ie dat al bij vertrek van de stalling hebben, dan zie je tenminste aankomen of 'ie wel of niet rijdt
Zou zomaar kunnen dat veel van die ritten ook de gevallen zijn waarin de chauffeur er wel is maar geen voertuig heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Zodra zo'n uitgevallen last-minute rit in de reisinfo verwerkt is zal ie gewoon als "Rijdt Niet" komen staan. Dat heeft verder weinig van doen met de realtime info vanaf de bus want dat komt uit het centrale systeem.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Ja maar die ritten waar je als chauffeur op een bus zit te wachten die even later dus niet blijkt te komen, die worden 9 van de 10 keer niet in de reisinformatie verwerkt. En een reiziger kan nu dus uit de realtime info concluderen dat als die rit 10 minuten na vertrektijd nog geen realtime uitzendt, dat hij ook niet gaat komen. Ik adviseer tegenwoordig ook aan iedereen om OVinfo te downloaden en op basis van de realtime informatie conclusies te trekken. Dat komt wel in gevaar door deze maatregel omdat niet iedereen goed weet hoe het inloggen van omlopen werkt of soms niet ingelogd kan worden omdat die omloop nog in een ander voertuig is ingelogd. En dan rijd je dus op lijnnummer en daarmee vervalt de realtime. Deze methode van concluderen of je bus komt of niet wordt er op zijn minst minder waterdicht van.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Wat betekent "op lijnnummer rijden"?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Dat je boordcomputer geen ritten levert die in de omloop gepland zijn.
De chauffeur kijkt in zijn dienst en selecteert dan de rit in de computer. Je krijgt dan wel lijnnummer/bestemming aan de buitenkant en de juiste haltes inclusief GPS op de chipkaart apparatuur, maar geen dienstregeling of passeertijden.
Je betaalt als passagier dus wel het juiste tarief voor je rit, maar weer niet of je te vroeg of te laat bent.
De chauffeur kijkt in zijn dienst en selecteert dan de rit in de computer. Je krijgt dan wel lijnnummer/bestemming aan de buitenkant en de juiste haltes inclusief GPS op de chipkaart apparatuur, maar geen dienstregeling of passeertijden.
Je betaalt als passagier dus wel het juiste tarief voor je rit, maar weer niet of je te vroeg of te laat bent.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Juist. Daarmee kan je dus op elk gewenst moment elke willekeurige lijn rijden, bijvoorbeeld als je opleiding wilt geven (lijnenkennis) of versterken bij extreme drukte. Alles werkt dan, alleen omdat het een rit is die niet in de dienstregeling staat heb je dus geen realtime info en geen punctualiteit.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Precies dat dus ja. Al is het niet 100% waterdicht want heb dus ook wel een rit gehad die pas ruim 10 minuten na vertrektijd vanuit de stalling arriveerde. Die had ook pas realtime toen 'ie al op de halte stond.Tom98 schreef: ↑ma 18 jul 2022, 14:11 Ja maar die ritten waar je als chauffeur op een bus zit te wachten die even later dus niet blijkt te komen, die worden 9 van de 10 keer niet in de reisinformatie verwerkt. En een reiziger kan nu dus uit de realtime info concluderen dat als die rit 10 minuten na vertrektijd nog geen realtime uitzendt, dat hij ook niet gaat komen.
Bij Syntus zijn er ook gewoon een hoop zaken die zouden moeten gebeuren, maar in de praktijk niet gebeuren. Zo komt het nogal eens voor dat een bus waarvan de chauffeur een pauze tussen twee ritten heeft voor die pauze wel met "rijdt niet" in de app staat, en na die pauze niet meer.
Gelukkig is het probleem dat ritten die niet reden compleet van de DRIP verdwenen i.p.v. met "rijdt niet" vermeld te worden ondertussen wel opgelost.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Koop geen Kids Zomervakantieticket op een andere plek dan de servicewinkel in Amersfoort: dikke kans dat het gestolen tickets zijn. Deze tickets zijn niet geldig
https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/nieu ... e-koop-in-
https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/nieu ... e-koop-in-
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Dat laatste lijkt mij wel van invloed op de concessie afspraken op dat onderwerp? Of is het intussen al zo'n zooitje met uitgevallen ritten dat op lijnnummer geen flaus aus maakt?
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Ik weet natuurlijk niet wat achter de schermen gebeurt maar in mijn beleving kraait daar geen haan naar
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 gasten