Terugsteken altijd toegestaan bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Terugsteken altijd toegestaan bij NS

Bericht door webguy »

Ik heb me laten vertellen dat NS vanaf ongeveer vrijdag aanstaande terugsteken niet meer gaat verbieden en gewoon gaat tonen in de Reisplanner.
NS Resinformatie schreef:Vanaf vandaag staat NS in haar reisplanners reisadviezen toe waarin wordt ‘teruggestoken’. Een terugsteek reisadvies is een advies waarbij meer kilometers worden afgelegd maar met minder reistijd dan via de rechtstreekse route. Dat betekent dat reizigers bij zo’n reisadvies niet hoeven in- en uitchecken op het terugsteek-station en NS deze reisadviezen ook gaat tonen (vanaf a.s. vrijdag waarschijnlijk).
Terugsteken is al sinds jaar en dag verboden, dus een best ingrijpende wijziging.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door teun »

Heb je daar een direct bronnetje voor?
Ik doe het overigens al sinds jaar en dag, en op Ehv - Hmbh via Dn wordt dat (misschien ook vanwegen mijn studentenkaart) al gewoon oogluikend toegestaan. :Y
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door reisthijs »

Ik heb even een (terug)steekproefje gedaan, de reisplanner geeft nu al adviezen met terugsteken.
Terugsteken bij NS is nu dus tegenwoordige tijd!

Eindelijk, dat terugsteekverbod was al jaren achterhaald door de OV-chipkaart.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door Meltrain »

Rlb - Ehv mag nu inderdaad ook via Rtd. *O*
Opvallend genoeg mocht Brd - Ehv altijd al via Rtd omdat je dan niet nogmaals langs je instap-station reed. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door webguy »

reisthijs schreef: di 07 jun 2022, 11:32 Eindelijk, dat terugsteekverbod was al jaren achterhaald door de OV-chipkaart.
Maar je kan dus wel gaan grijs rijden met je traject kaart: Lage Zwaluwe - Rotterdam mag via Breda, dus het is goedkoper om dat te kopen in plaats van Breda - Rotterdam. Gaat wel opvallen echter
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door Ardan »

Zijn er stations waar dit problemen gaat opleveren? Dat je toch door poortjes moet op je terugsteekbeweging? Ik kan zo niks bedenken hoor. Volgens mij hebben alleen Amsterdam Muiderpoort en Sloterdijk perrons in verschillende poortjesgebieden maar die zijn in dit geval niet relevant.
Ik doe ook maar wat
IIVQ
Berichten: 854
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door IIVQ »

Hilversum ook, maar idem niet relevant.

Volgens mij zijn/waren er een aantal uitzonderingen op het terugsteekverbod, zoals Maarn-Veenendaal=De Klomp (moet altijd via Driebergen). Ik kon ze echter niet vinden in de spoorboekjes van 1983/84, 2008 en 2010 (de enige die ik bezit, samen met 2009)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door waldo79 »

Mrn - Klp heeft ook periodes gehad met een rechtstreekse stoptrein.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door ZO6176 »

Dat was de 9800 den Haag CS/ Rotterdam CS - Zutphen / Nijmegen geheel als stoptrein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef: di 07 jun 2022, 19:42 Mrn - Klp heeft ook periodes gehad met een rechtstreekse stoptrein.
In de laatste periodes dat die stoptrein er was reed die alleen in de spits, dan mocht je in de daluren wel terugsteken. Maar dat kon toen nog wel via Driebergen-Zeist geloof ik, tegenwoordig moet je helemaal via Utrecht.
Ardan schreef: di 07 jun 2022, 18:58 Zijn er stations waar dit problemen gaat opleveren? Dat je toch door poortjes moet op je terugsteekbeweging?
Poortjes niet, maar degene die me net te binnen schiet komt inderdaad ook uit de planner... Zutphen - Arnhem Velperpoort geeft in de late avond reisadviezen via Arnhem met de 3600 en dan terug met Arriva naar Velperpoort. Dan moet je dus wel uit- en inchecken tussendoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door webguy »

IIVQ schreef: di 07 jun 2022, 19:29 Volgens mij zijn/waren er een aantal uitzonderingen op het terugsteekverbod, zoals Maarn-Veenendaal=De Klomp (moet altijd via Driebergen). Ik kon ze echter niet vinden in de spoorboekjes van 1983/84, 2008 en 2010 (de enige die ik bezit, samen met 2009)
De lijst die de reisplanner tot voor kort gebruikte was (lijst van december 2021)

Code: Selecteer alles

Mrn
Klp
Hglo
Odz
Hvl
Mtr
Swd
Almo
Amri
Sda
Bhdv
Ddrs
Dtcp
Drh
Assp
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door Daniel »

Die laatste vijf uit de lijst zijn wel apart, zie zogauw geen reden waarom je naar die stations zou willen terugsteken.
Naar Mtr ook niet trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door henrivanderweijden »

Voor 7 uur krijg je bij een reisadvies Klp-Ut ook een mogelijkheid via Ed. Is al sinds december zo.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door umbusko »

Daniel schreef: wo 08 jun 2022, 12:01 Die laatste vijf uit de lijst zijn wel apart, zie zogauw geen reden waarom je naar die stations zou willen terugsteken.
Naar Mtr ook niet trouwens.
Mtr zal nog wel uit de tijd van de Maastricht-Brussel-Express stammen, vermoed ik zo. (?)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door reisthijs »

Dan is die lijst lang niet meer bijgewerkt... Dat verklaart ook Almo, dat had een aantal jaren geen directe verbinding met Lelystad.
IIVQ schreef: di 07 jun 2022, 19:29Volgens mij zijn/waren er een aantal uitzonderingen op het terugsteekverbod, zoals Maarn-Veenendaal=De Klomp (moet altijd via Driebergen). Ik kon ze echter niet vinden in de spoorboekjes van 1983/84, 2008 en 2010 (de enige die ik bezit, samen met 2009)
In mijn spoorboekjes (ik heb hier onder andere 1998/99 en 2010) staat het onderaan de pagina's van tabel 33.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door Daniel »

Maar Boven-Hardinxveld, Dordrecht Stadspolders, Delft Campus, Driehuis en Amsterdam Science Park hebben toch altijd in alle richtingen een trein naar het eerstvolgende station gehad?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door Milco »

Aan het begin van Science Park stopte slechts een deel van de sprinters daar volgens mij, al heb ik het idee dat men daar terugsteken via Amsterdam Centraal bedoelde voor reizigers die vanuit Amersfoort met de intercity reisden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door Suus »

Nee, ik denk voor reizigers vanuit Utrecht Centraal die eerst met de IC naar Amsterdam Centraal gaan en daar een sprinter naar Amsterdam Science Park nemen. Dan kom je twee keer langs Amsterdam Muiderpoort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door diederickx »

Jammer dat de topictitel het tegengestelde van de strekking uitdrukt. Of moet ik het zo lezen dat met het vervallen van het terugsteekverbod tevens de definitie van terugsteken vervalt?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door Daniel »

Suus schreef: wo 08 jun 2022, 16:23 Nee, ik denk voor reizigers vanuit Utrecht Centraal die eerst met de IC naar Amsterdam Centraal gaan en daar een sprinter naar Amsterdam Science Park nemen. Dan kom je twee keer langs Amsterdam Muiderpoort.
Dan zou toch juist Muiderpoort de uitzondering moeten hebben? Anders is het weer niet logisch dat Diemen de uitzondering niet heeft.

Idem bij Boven Hardinxveld: als je in die omgeving wilt terugsteken dan is het naar Hardinxveld Blauwe Zoom, maar dan moet je juist op Hardinxveld-Giessendam overstappen want op Boven Hardinxveld haal je de tegentrein nooit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IIVQ
Berichten: 854
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door IIVQ »

Een extra "zijtak" nemen is nooit verboden geweest. Je mag elke route nemen, mits dat de snelste, kortste of minste overstappen is (en dat geldt ook voor deeltrajecten).
Dus van Ut naar Assp (Of Dmn, of Wp) mag je via Asd, ook al doe je dan Asdm-Asd dubbel.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door webguy »

De reisplanner snapte dat niet, dus vandaar dat Assp in het bestand staat
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door webguy »

diederickx schreef: wo 08 jun 2022, 16:33 Jammer dat de topictitel het tegengestelde van de strekking uitdrukt. Of moet ik het zo lezen dat met het vervallen van het terugsteekverbod tevens de definitie van terugsteken vervalt?
Aangepast
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door webguy »

henrivanderweijden schreef: wo 08 jun 2022, 12:37 Voor 7 uur krijg je bij een reisadvies Klp-Ut ook een mogelijkheid via Ed. Is al sinds december zo.
Omdat Klp en Ed dus in het lijstje staan van toegestane stations
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Bericht door ZO6176 »

Niet helemaal waar. Ik kocht jaren terug een treinkaartje aan het loket in Eindhoven voor een enkele reis naar Venray. Naar Venlo gingen toen 1x per uur de IC en 1x per uur de stoptrein. Wanneer ik de IC nam moest ik extra een retourtje Blerick - Venlo kopen. Daar had ik dus geen trek in en heb de stoptrein gepakt en in Blerick overgestapt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten