Pagina 1 van 2

Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 15:14
door tjoektjoek
Staatssecretaris Heijnen (IenW) informeert de Tweede Kamer over de uitkomsten van de Landelijke OV- en Spoortafel van 16 juni 2022. De spoortafel ging over het beleidsprogramma van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en de uitwerking en voortgang van het Toekomstbeeld OV.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... -grens.pdf

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 15:30
door Roeland
Ik zou hier graag nog een optie aan toe willen voegen (die enigszins zou passen bij deels 4-sporig): maak Arnhem - Ede 3-sporig (de 2 huidige sporen voor de IC's, en een nieuw noordelijk spoor voor de sprinter) waarbij de Valleilijn losliggend van de HRN-sporen kan doorrijden naar Arnhem.
Op station Wolfheze is er al de ruimte voor een noordelijk 3e spoor.
Volgens mijn inschatting heb je dan alleen 3 passeerpunten nodig om de Valleilijn kwartiersdienst te laten rijden: station Ede-centrum, halverwege tussen Ede en Wolfheze, en op station Oosterbeek.
Dan kun je desgewenst ook sneller rijden op de HRN-sporen tussen Ede en Arnhem, omdat daar geen sprinters en perrons meer nodig zijn.

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 16:43
door tjoektjoek
Hoe zie je de aansluiting van het noordelijke spoor bij Arnhem dan voor je?

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 16:56
door Roeland
Da's inderdaad nadere uitwerking.
Wellicht kun je iets met het ongebruikte 5e spoor dat er nu ligt tussen Oosterbeek-aansluiting en station Arnhem? Onder het Oranjeviaduct ligt dus al een 5e spoor gereed.

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 17:21
door Bemined
Bedoel je spoor 23 tussen Arnhem West aansluiting en Arnhem? Dat is het goederenwachtspoor, dat wordt gebruikt voor de goederenpaden Emmerich - Nijmegen - Essen om de 3000 voor te laten.

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 18:20
door henrivanderweijden
Roeland schreef: wo 29 jun 2022, 15:30 Ik zou hier graag nog een optie aan toe willen voegen (die enigszins zou passen bij deels 4-sporig): maak Arnhem - Ede 3-sporig (de 2 huidige sporen voor de IC's, en een nieuw noordelijk spoor voor de sprinter) waarbij de Valleilijn losliggend van de HRN-sporen kan doorrijden naar Arnhem.
Op station Wolfheze is er al de ruimte voor een noordelijk 3e spoor.
Volgens mijn inschatting heb je dan alleen 3 passeerpunten nodig om de Valleilijn kwartiersdienst te laten rijden: station Ede-centrum, halverwege tussen Ede en Wolfheze, en op station Oosterbeek.
Dan kun je desgewenst ook sneller rijden op de HRN-sporen tussen Ede en Arnhem, omdat daar geen sprinters en perrons meer nodig zijn.
Waarom zou je een kwartier dienst met sprinters willen rijden tussen Barneveld en Arnhem? Treinen kunnen nog ruimschoots verlend worden en zitten nu al niet vol..

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 19:12
door tjoektjoek
Bemined schreef: wo 29 jun 2022, 17:21 Bedoel je spoor 23 tussen Arnhem West aansluiting en Arnhem? Dat is het goederenwachtspoor, dat wordt gebruikt voor de goederenpaden Emmerich - Nijmegen - Essen om de 3000 voor te laten.
Kunnen ze niet via Arnhem gaan en de spoorboog bij Meteren gebruiken?

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 19:20
door Wubbo
Via Arnhem gaan ze sowieso al. De route via Meteren is sneller en wordt ook gebruikt, maar er is ook vervoer dat toch over Nijmegen gaat. Bijvoorbeeld omdat het in Oss moet zijn.

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 20:43
door Chrysa
Na 1 post al de verlengde valleilijn erbij gehaald. :shock:

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 21:10
door TffpaA
Had net zo goed meteen in het Luchtspoorderijsubforum gezet kunnen worden ja.

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 22:09
door playertwo
Onderhand wel. Men kan het bij het oude laten, integraal 4-sporig met een baanvaksnelheid van 200km/h en alles daartussen.

Interessant is wellicht dat ze een extra halte Utrecht Koningsweg willen realiseren.

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 22:22
door Bemined
Ik vraag me af of men niet te laat komt met dat 'voorbereiden op 4 sporen'. Het nieuwe station Ede-Wageningen is volgens mij niet geschikt hiervoor, en bij Wolfheze was men bezig met plannen voor het weghalen van het derde spoor in kader van een nieuwe onderdoorgang. En ook de nieuwe onderdoorgangen bij Bunnik zien er niet uit alsof ze voorbereid zijn op viersporigheid.

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 22:27
door Suus
Het weghalen van het derde spoor bij station Wolfheze maakt spoor 2 rolstoeltoegankelijk, aangezien het technisch niet mogelijk is de tunnel aan te passen voor liften.

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 22:41
door Bemined
Die tunnel wordt juist wel aangepast, maar dan in de vorm van een compleet nieuwe onderdoorgang die ook de overweg vervangt. Alleen boven die nieuwe onderdoorgang komen slechts twee sporen en het station krijgt zijperrons, waar de huidige viersporigheid bij Driebergen juist de snelle treinen op de buitensporen heeft met een middenperron voor de sprinters.

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: do 30 jun 2022, 11:01
door Staatslijn K
Het belang van een station aan de koningsweg snap ik goed, maar waarom moet dat ten koste gaan van Driebergen-Zeist, dat station heeft altijd best veel reizigers richting Arnhem en Nijmegen. Een sprinter zou dit inderdaad kunnen vervangen, maar dat is wel een overstap en twee stops extra (toch zo'n 10 minuten). Vanuit Veenendaal richting Utrecht geld hetzelfde met de langere reistijd (zo'n 12 minuten) en de overstaptijd (5 minuten) richting Arnhem.

In dat geval zou ik eerder de IC Rotterdam - Schiphol - Utrecht - Veenendaal - Arnhem een extra stop laten maken. In Driebergen-Zeist wordt een extra overstap geboden richting de koningsweg

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: do 30 jun 2022, 20:02
door KL577
3.1 Referentiesituatie
In de bestaande situatie rijden tussen Utrecht en Arnhem 6 IC’s per uur, 1 ICE per 2 uur en 2
Sprinters Utrecht – Rhenen (in spitsuren 2 treinen extra naar Veenendaal Centrum en 2
Sprinters Ede-Wageningen – Arnhem. Op de lijn Arnhem – Duitse grens rijdt 1 ICE per 2 uur.
Voor de ontwikkeling op het spoor richting 2030 is een landelijk referentie-lijnvoeringsmodel
vastgesteld (model 6basis), uitgaande van realisatie van de vastgestelde beleid MIRT
investeringen. Op de lijn Utrecht – Arnhem – Duitse grens is het treinproduct als volgt (#
treinen per richting):
> 1 ICE Amsterdam – Köln – Frankfurt per 2 uur
> 6 IC’s per uur Schiphol – Utrecht - Arnhem (waarvan er 4 doorrijden naar Nijmegen)
> 4 Sprinters per uur Utrecht – Veenendaal/Rhenen
> 2 Sprinters per uur Ede-Wageningen – Arnhem
Ik heb misschien onder een steen geleefd, en is dit allang achterhaald: ik dacht dat het referentiescenario voor deze lijnvoering 6/6 was, met een aanvullende sprinter Utrecht - Ede-Wageningen. Anders is er immers ook helemaal geen noodzaak voor de verbouwing en uitbreiding van station Ede-Wageningen nu?

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: do 30 jun 2022, 20:04
door Klaasje
Een steen is wel wat overdreven maar een kiezeltje misschien wel. Een paar jaar terugnis het eindbeeld van PHS op deze corridor teruggezet op 1/6/4.

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: do 30 jun 2022, 20:16
door KL577
OK, I stand corrected. Maar dat maakt dan dat de uitbreiding van de perroncapaciteit zoals nu aan de gang in Ede eigenlijk niets toevoegt.

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: do 30 jun 2022, 20:30
door Gamma
1) Best wel een hele grote steen
2) De Sprinter Arnhem - Ede-Wageningen gaat in middenligging keren waardoor de Sprinter hij vertrek uit Ede-Wageningen niet meer conflicteert met treinen uit Arnhem. Dat levert dus een veel robuustere dienstregeling op. 👍

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: do 30 jun 2022, 20:38
door reisthijs
Er was in de laatste voortgangsrapportage (april dit jaar) nog altijd sprake van een Sprinter Breukelen - Ede-Wageningen, het zou wel gek zijn als die nu ineens geschrapt is.
Schiphol-Utrecht-Nijmegen (6 intercity’s op de corridor Schiphol-Amsterdam Zuid-Utrecht-Arnhem en 2 sprinters tussen Breukelen en Veenendaal Centrum plus 2 sprinters tussen Breukelen en Ede (en nog een ICE per 2 uur van Amsterdam naar Duitsland))
Al weet je dat bij het sterk aan verandering onderhevige PHS maar nooit.

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: do 30 jun 2022, 20:39
door Daniel
Volgens het ontwerp (pagina 31) keren de Sprinter uit Arnhem en Amersfoort beide op spoor 1 en was spoor 4 nog voor een toekomstige Sprinter uit Utrecht bestemd.
In de sporenplannen die in dat ontwerp staan zie ik echter wel dat spoor 4 dus een doorgaand spoor blijft en geen kopspoor vanuit Utrecht zoals in de allereerste tekeningen. Keren in middenligging van de Sprinter uit Arnhem wordt dus wel mogelijk.

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: do 30 jun 2022, 21:24
door Bemined
Wissels 193A/B worden weggehaald, vanaf spoor 1 kom je niet meer op het rechterspoor naar Arnhem zonder een kilometer linkerspoor te rijden (er komt verderop een nieuwe overloopwissel te liggen). Ook de a/b fase van spoor 1 vervalt, en het perron van spoor 1 wordt fors ingekort. Kortom, verlengen van de Valleilijn wordt vakkundig onmogelijk gemaakt, zijn we ook van die discussie af :D

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: do 30 jun 2022, 22:38
door umbusko
Sinds wanneer worden discussies op dit forum gehinderd door praktische bezwaren? (A)

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: vr 01 jul 2022, 01:27
door sirvinniei
*brabbelt iets over een ideeënforum"

Re: Spoorcorridor Utrecht - Arnhem - Duitse grens

Geplaatst: vr 01 jul 2022, 13:36
door diederickx
Ik snap nog wel de ratio achter het saneren van wisselstraten en het vermijden van conflicterende bewegingen. Maar waarom in vredesnaam een perron inkorten?