OV Pay

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: OV Pay

Bericht door DDietzen »

Omdat een los rit- of dagkaartje (wat vroeger noodzakelijk was als je geen chipkaart had) verhoudingsgewijs dan erg duur is ten opzichte van het bedrag voor reizen op saldo.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Pay

Bericht door Meltrain »

Maar iedereen kan vol tarief met OVpay reizen; of je nu wel of geen OV-chipkaart hebt. Dat maakt dus niets uit.
Alleen is OVpay nogal een gedoe met declareren en gaat er ook wel eens wat mis met GtbV, dus voorlopig blijf ik lekker met de OV-chipkaart reizen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door Milco »

Jij hebt een ov-chipkaart dus is dat beter. Maar iemand die dat niet heeft en maar een paar haltes meereist is dus nu goedkoper uit met de pinpas dan met een los kaartje dat vaak al € 3,00 kost voor een enkeltje of een uurtje reizen…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV Pay

Bericht door dennistd »

Ook voor langere stukken op de streek is het veel voordeliger: een los kaartje Enschede-Oldenzaal kost €7,80 terwijl je met OVpay maar €3,80 kwijt bent.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Pay

Bericht door Meltrain »

Milco schreef: vr 27 jan 2023, 12:49 Jij hebt een ov-chipkaart dus is dat beter. Maar iemand die dat niet heeft en maar een paar haltes meereist is dus nu goedkoper uit met de pinpas dan met een los kaartje dat vaak al € 3,00 kost voor een enkeltje of een uurtje reizen…
Het nieuwsbericht ging over de NS en daarop reageerde VIRM met de mededeling dat het met name voor korte afstanden handig zou zijn.
Dat vond ik enigszins overbodig, want voor iedereen zonder (voldoende saldo op de) OV-chipkaart is OV Pay een uitkomst. Of het nu een korte of lange afstand is.
Ik weet nu al dat mijn moeder het af en toe ook wel zal gebruiken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OV Pay

Bericht door VIRM »

A;Als je lange afstanden gaat reizen, dan kan dat met je pinpas alleen op vol tarief bij NS. Als je een handige reiziger bent, kijk je of er bijvoorbeeld een aanbieding op de Spoordeelwinkel is. Anders betaal je een flinke smak geld, terwijl het goedkoper kan.
Beul van de blindegeleidelijn
IIVQ
Berichten: 853
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OV Pay

Bericht door IIVQ »

Wat DDietzen volgens mij bedoelt, is dat een los kaartje €1 extra kost. Op een korte afstand is dat een relatief grote extra kostenpost, die je met OVOay niet hebt.
De incidentele reiziger zonder OVC zal vaak niet bekend zijn met alle telefoonticketalternatieven.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door reisthijs »

De incidentele reiziger heeft geen zin om van alles uit te zoeken. Die wil gewoon op een handige manier voor de reis betalen. Dus zal blij zijn als het zo makkelijk kan! Daarvoor hoeft het toch niet per se de goedkoopste manier te zijn?

Het kan bijvoorbeeld ook een reis voor werk zijn, de prijs boeit niet als je toch kan declareren. :pos:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: OV Pay

Bericht door sirvinniei »

Spoordeelwinkel is tegenwoordig overigens niet meer zo voordelig als vroeger, toen je bijvoorbeeld voor de entreeticketsprijs van de efteling een entreeticket plus bus en trein kreeg.
Ik heb geen onderschrift
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OV Pay

Bericht door VIRM »

Wat ik bedoel: als een incidentele reiziger een dagje Maastricht doet vanuit Alkmaar, is een Spoordeelwinkelticket vaak voordeliger dan even met de bankpas in- en uitchecken. Als je langere afstanden gaat reizen, is een actie of wat dan ook vaak goedkoper.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door ArrivaBas »

Acties van de Spoordeelwinkel hebben meestal ook een flatfare. Elke gebruiker betaalt hetzelfde voor een actie, ongeacht of een reiziger vanuit Usquert of Maarheeze bijvoorbeeld een dagje Maastricht per trein wil doen met de voordelen die de actie biedt. Al zal die laatste ongetwijfeld per saldo minder voordeel halen uit een dagje Maastricht met de Spoordeelwinkel.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door reisthijs »

Wat ik bedoel: handig is niet hetzelfde als voordelig. Even met de bankpas in- en uitchecken is handig. Ook als het soms niet de voordeligste manier is.

Acties van de Spoordeelwinkel zijn vooral dagretours, alleen geldig in de daluren, voor een beperkt aantal bestemmingen. Dat is echt niet voor elke incidentele reis bruikbaar.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: OV Pay

Bericht door TomSteyl »

DDietzen schreef: vr 27 jan 2023, 11:21 Omdat een los rit- of dagkaartje (wat vroeger noodzakelijk was als je geen chipkaart had) verhoudingsgewijs dan erg duur is ten opzichte van het bedrag voor reizen op saldo.
Toevallig afgelopen vrijdag meegemaakt dat ik een kaartje wilde kopen in een Arriva-buurtbus (Zuid-Holland Noord, kost € 1,40) maar tot 2x toe werd ik doorverwezen naar OVPay... Echter kostte dat enkeltje dan ineens € 2,65 met OVPay. Volgende keer gewoon een kaartje weer dus.

Eerst hebben de maatschappijen met flink gedram het voor elkaar gekregen dat er overal Ticketboxen zijn geïnstalleerd, zelfs in sommige concessies een hogere kilometerprijs mochten vragen op het chipkaarttarief (sowieso rare actie) om de kosten te dekken en nu begint de uitschakeling her en der al (EBS Haaglanden oa.) van die apparatuur. De laatste paar kleine voordeeltjes van wagenverkoop zullen dan gauw voorbij zijn...
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OV Pay

Bericht door huibf »

Zaterdag en zojuist deed ov pay het niet. Kruisje door het symbool van de bankpassen.
Vorige week overigens hadden hier meer bussen last van.
Mu weet ik niet of dit een generiek landelijke probleem is, maar dit kost Hermes kapitalen natuurlijk, Immers gratis reizen, of je moet opstappen op een plek waar de rit altijd duurder is dan een ritkaartje.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door cassie127 »

Onjuist. Als inchecken met je bankpas niet werkt moet je als nog een geldig vervoersbewijs hebben (is door sommige vervoerders al gecommuniceerd)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OV Pay

Bericht door huibf »

En dan dus een dubbel zo duur ritkaartje kopen?
Dat dacht ik dus niet ! Zo werkt het spelletje niet dus !
Als dat zo is wordt het hoogtijd dat de provincie gaat ingrijpen !

Aks een CiCo niet werkt hoef je ook geen ritkaartje te kopen !
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door cassie127 »

Tja, je krijgt dan een optie inchecken met de OV-chipkaart, het kopen van een kaartje online via een app of bij de chauffeur een kaartje kopen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door Suus »

In sommige gebieden is het kopen van losse kaartjes al afgeschaft omdat OVpay is geactiveerd, dus dat zou niet het alternatief kunnen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Pay

Bericht door Meltrain »

cassie127 schreef: ma 30 jan 2023, 07:01 Onjuist. Als inchecken met je bankpas niet werkt moet je als nog een geldig vervoersbewijs hebben (is door sommige vervoerders al gecommuniceerd)
Het maakt natuurlijk wel uit of het probleem bij de bankpas ligt of bij de apparatuur in de bus enz.
In het eerste geval is het logisch dat de reiziger alsnog op een andere manier moet betalen; in het tweede geval niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door Michael »

Bij mij is het heel simpel: Als een reiziger niet kan inchecken met chipkaart of bankpas of geen kaartje kan kopen door niet werkende apparatuur gaat de reiziger gewoon meer zonder te betalen want dan ligt het probleem niet bij de reiziger. Ligt het probleem wel bij de reiziger dan moet ie het zelf oplossen door op een andere manier te betalen. En wat mij betreft hoort het ook precies zo op deze manier te gaan. Niet werkende apparatuur mag nooit het probleem zijn van de reiziger.
huibf schreef: ma 30 jan 2023, 06:44 Zaterdag en zojuist deed ov pay het niet. Kruisje door het symbool van de bankpassen.
Vorige week overigens hadden hier meer bussen last van.
Mu weet ik niet of dit een generiek landelijke probleem is, maar dit kost Hermes kapitalen natuurlijk, Immers gratis reizen, of je moet opstappen op een plek waar de rit altijd duurder is dan een ritkaartje.
Ik heb tijdens mijn diensten afgelopen weekend geen problemen gehad met OVpay. Dus het probleem zal wel bij Hermes gelegen hebben.
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: OV Pay

Bericht door KL577 »

Suus schreef: ma 30 jan 2023, 08:57 In sommige gebieden is het kopen van losse kaartjes al afgeschaft omdat OVpay is geactiveerd
Wat oms al problematisch is, een real life case: twee toeristen stappen in bus en willen twee losse kaartjes kopen met bankpas. Chauffeur verwijst naar inchecken met OVPay, maar koppel heeft maar 1 bankpas. Chauffeur adviseert klant een tweede keer in te checken voor de tweede reiziger. Reiziger volgt advies en checkt dus weer netjes uit :roll: . M.a.w. voor OVPay geldt een impliciete verplichting dat iedereen een eigen bankpas naar de bus meebrengt, dat zal ongetwijfeld gelden voor 95% van de reizigers, maar wat rest voor die 5%?

En voor een kleine groep reizigers die geen VISA/V-Pay of Mastercard/Maestro heeft: AMEX wordt nu bijna overal geaccepteerd voor de losse kaartverkoop, maar AMEX werkt (nog) niet met OVPay.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

Vaak hebben mensen hun bankpas/creditcard ook op hun telefoon. Dus dat kan dan ook geadviseerd worden. Een keer de fysieke kaart en 1x met de telefoon.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OV Pay

Bericht door trolly »

Is dat dan niet (virtueel) dezelfde kaart? M.a.w. ziet het systeem daar dan het verschil tussen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door Suus »

Nee, dat zijn verschillende kaarten. Dit kan je zien onder het kopje OVpay in internetbankieren.

Bij de ING (50% kans dat je daar zit) onder Service > Passen > Betaalpassen > Hr/Mw T. Rolly > OVpay op je betaalpas.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hensepens
Berichten: 109
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: OV Pay

Bericht door Hensepens »

Daar ben ik nog niet zo zeker van.

Ja , het is een andere "type" kaart. Maar of het OVPay systeem dat ook zo ziet..... Ga het binnen moet een keer uitproberen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten