OV Pay

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OV Pay

Bericht door ODRAIL »

Bedankt :pos: ;) .
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OV Pay

Bericht door trolly »

Je schijnt het ook zelf te kunnen checken, trouwens. Denk je er dan wel aan om ook uit te checken? (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: OV Pay

Bericht door katvis »

Hoe zit het met reizen met bankpas en gratis parkeren bij een P+R wanneer je je OV kaart moet scannen bij de betaalautomaat?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OV Pay

Bericht door trolly »

amsterdam.nl zegt:
U gebruikt uw eigen ov-chipkaart, of u koopt binnen 1 uur na inrijden van de P+R-locatie de papieren P+R GVB-kaart. Bekijk de kosten en voorwaarden van de P+R GVB-kaart.
U krijgt geen korting op het parkeren als u in het ov hebt in- en uitgecheckt met uw betaalpas, credit card, mobiel, smartwatch of barcode e-ticket, zoals een ov-kaart via de app.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: OV Pay

Bericht door tjoektjoek »

katvis schreef: wo 12 apr 2023, 19:18 Hoe zit het met reizen met bankpas en gratis parkeren bij een P+R wanneer je je OV kaart moet scannen bij de betaalautomaat?
Denk dat dat nog niet kan omdat de kaartlezer bij een P+R geen reisgegevens kan uitlezen van de kaart, terwijl dat bij de ov-chipkaart wel gewoon op de chip staat en dus uit te lezen valt.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: OV Pay

Bericht door tjoektjoek »

Je kunt eenvoudig gratis reizen met OVpay.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... fout-ovpay
PHS

Re: OV Pay

Bericht door PHS »

Mocht op grote schaal misbruik plaatsvinden via de betaalkaarten van één bank, dan kunnen alle betaalpassen van die bank worden geblokkeerd voor OVpay, zegt Translink verder. Het is dan voor geen enkele klant van die bank niet meer mogelijk om met hun bankpas te reizen.
Tot zover wat je in OV-land bereikt met een investering van 100 miljoen euro. Niet dat het grappig is, we hoesten het zelf op door een tariefverhoging :X
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: OV Pay

Bericht door sirvinniei »

Niks nieuws. Volgens mij was er een vergelijkbare situatie met Ov-chipkaarten en verlopen bankpassen
Ik heb geen onderschrift
iamthedutchdude
Berichten: 978
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: OV Pay

Bericht door iamthedutchdude »

Ook leuk: in de verantwoording wordt het volgende geschreven
RTL Nieuws schreef:We hebben besloten om de gebruikte app niet te noemen, om mensen die het lek in OVpay willen misbruiken geen handleiding te geven.
Maar vervolgens wordt in de video wel zowel de naam van de gebruikte bank als de gebruikte app herkenbaar getoond -0- .
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OV Pay

Bericht door Ruben »

-0- Hoe bestaat het dat ze deze fraude niet voorzien of althans voorkomen hebben? Hoe gaat dit op andere plekken, zoals London, waar je kan inchecken met je bankkaart? Moet men niet gewoon gelijk een reservering plaatsen die dan later verandert in de echte ritprijs. Dan ziet de bank dat er een betaling verschuldigd is en is op zijn minst een inchecktarief betaald.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door ArrivaBas »

Bij onbemande tankstations is vooraf een (borg)bedrag reserveren al sinds jaar en dag in gebruik. Maar blijkbaar wil Translink met het gegeven budget met alle plezier het wiel opnieuw uitvinden. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OV Pay

Bericht door nvdw »

Translink weet heus wel hoe het bij onbemande pompen werkt. Probleem is: het is een handeling die relatief veel tijd kost, en dat is nou net niet de bedoeling.

Dat is de reden dat je niet op dezelfde rit kan inchecken met je gewone bankkaart en uitchecken met je telefoon, ook al zitten die gekoppeld aan dezelfde rekening. OVpay zet een ‘reservering’ op de kaart (net als op je ov-chipkaart), niet op de bankrekening. Daarom lukt die truc dus niet bij een tankstation.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: OV Pay

Bericht door Jultar »

Ik kan het in ieder geval niet aanraden om te proberen om er standaard mee te reizen op die manier. Je identiteit is bekend bij de bank, dus als je dat te vaak doet, kan het zomaar zijn dat je op de fraudeurslijst komt te staan, wat problemen kan geven bij het openen van rekeningen, bij het aanvragen/oversluiten van de hypotheek, etc.
iamthedutchdude
Berichten: 978
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: OV Pay

Bericht door iamthedutchdude »

Vanaf vandaag ook OV Pay bij Blauwnet :trein:
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OV Pay

Bericht door Durashift »

tjoektjoek schreef: vr 14 apr 2023, 18:43 Je kunt eenvoudig gratis reizen met OVpay.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... fout-ovpay
Volgens mij kan het nog makkelijker; althans, bij het reizen met de bus / via stations zonder poortjes: inchecken met je (fysieke) bankpas, 'vergeten' (niet) uitchecken en dan bij OV-Pay de uitcheck positie gelijkstellen aan de incheck.
(..)Toch per ongeluk in- of uitgecheckt met je digitale betaalpas?

Ga naar ovpay.nl/reisoverzicht
Zoek je reis op met je NLOV-referentienummer en het afgeschreven bedrag. Deze vind je in je betaaloverzicht van je bank.
Bekijk of er een in- of uitcheckt mist bij jouw reis.

Mist er een in- of uitcheck?

Vul hetzelfde station in bij beginstation en eindstation. Op deze manier pas je de prijs van je reis aan naar € 0 en krijg je het teveel betaalde bedrag terug. Heb je met bus of metro gereisd, dan blijft er een opstaptarief van € 1,08 staan. Neem contact op met onze klantenservice, via 0900-1433 (gebruikelijke belkosten) om deze kosten ook terug te krijgen.(..)
https://www.ovpay.nl/nl/veelgestelde-vr ... itgecheckt

Okay okay, het is bijna gratis want het opstaptarief wordt niet direct terug gegeven bij bus en metro reizen. Hiervoor dien je de klantenservice te bellen. Raadpleeg eerst je telefoon abo. voorwaarden wat jouw provider rekent voor de gebruikelijke belkosten en je weet hoeveel minuten je in de wacht kan staan voordat je de € 1,08 voorbij bent.. :')


Ik kom hierop omdat onze dochter afgelopen dinsdag incheckte in de bus, ging zitten, pasje terug in de portemonnee stopte ... zich bedacht dat ze die straks nog nodig had en er weer een pasje wilde uithalen.. maar niet meer wist met welk pasje zij nu ingecheckt had.. (A)
Dus, bij de uitstaphalte de OV-chipkaart maar voor de lezer gehouden.. wat dus een check-in blijkt te zijn. (bij OV-chipkaart kan je niet vertrek en aankomstlocatie gelijk zetten, als ik het goed begrijp).

Op haar bankrekening is in de nacht van dinsdag op woensdag, iets na drie uur, keurig € 4,00 van haar rekening afgeschreven door de OVpay organisatie. :)

.. en dit allemaal doordat de bus(chauffeur) 2 minuten te vroeg bij de halte was.. en zij schrok van het al zien van de bus, ging rennen en dus gehaast en gespannen (naar eigen zeggen) de portemonnee pakte en de bus in stapte.. :X

Enfin, ik heb haar, mede door alle wetenswaardigheden op dit forum *bus* , eens mooi kunnen uitleggen hoe e.e.a nu werkt met te vroeg of te laat rijdende bussen en dat zij dat op een applicatie (welke is nu eigenlijk de beste: OVinfo of 9292.nl -deze laatste gebruikt ze nu- ) kan zien of de bus later of eerder bij de halte is.
Dionysusnu
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: OV Pay

Bericht door Dionysusnu »

Zit er geen limiet aan hoe vaak je dat kan doen? Dat is volgens mij hoe het bij NS werkt: je mag 3 keer per jaar een gemiste uitcheck zelf invullen. Maar dat is coulance, en ik neem aan dat ze daarbij meerekenen dat het makkelijk misbruikt kan worden. Vandaar ook de limiet.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OV Pay

Bericht door Durashift »

^^ bij OV Chipkaart is het twee keer per jaar (jan-juni / juli-dec.), maximaal drie mutaties per vervoerder, las ik.

OVpay rept niet over een maximum.. maar ik denk dat er toch ergens wel een alarmering afgaat als er telkens met de klantenservice gebeld wordt en er veel restituties plaatsvinden via de bankrekening?
gpvos
Berichten: 594
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: OV Pay

Bericht door gpvos »

Ik hield onlangs per abuis mijn bankpas, met contactloos uitgeschakeld, bij een (GVB-)cico en er gebeurde niks. Dus degenen die eerder in dit thread claimden dat dat toch zou werken hebben gelukkig geen gelijk.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
iamthedutchdude
Berichten: 978
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: OV Pay

Bericht door iamthedutchdude »

Het kan ook zijn dat er daarvoor inmiddels aanpassingen gedaan zijn. Destijds kwamen we daar namelijk op via zowel een nieuwsartikel, waarin er ook een bevestiging van dit feit stond door iemand van de Betaalvereniging Nederland. Maar als ik nu op de site van ov-pay kijk, zie ik inderdaad een opmerking voorbij komen dat contactloos betalen aan moet staan.
April064
Berichten: 693
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door April064 »

Durashift schreef: vr 12 mei 2023, 23:49 (welke is nu eigenlijk de beste: OVinfo of 9292.nl -deze laatste gebruikt ze nu- ) kan zien of de bus later of eerder bij de halte is. [/size]
Ik zou haar aanraden om OVinfo te gebruiken. Daarop kan je veel makkelijker de bus volgen. Eventuele uitval dat niet in de reisplanner is gezet kan je ook op OVinfo makkelijker zien.
zij/haar/hen/hun
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: OV Pay

Bericht door sirvinniei »

gpvos schreef: za 13 mei 2023, 07:46 Ik hield onlangs per abuis mijn bankpas, met contactloos uitgeschakeld, bij een (GVB-)cico en er gebeurde niks. Dus degenen die eerder in dit thread claimden dat dat toch zou werken hebben gelukkig geen gelijk.
Die dingen zijn sowieso langzaam. Had laatst een vriend waarbij het inchecken via bankpas bij de NS de eerste paar keer niet werkte maar daarna wel.
Durashift schreef: vr 12 mei 2023, 23:49
tjoektjoek schreef: vr 14 apr 2023, 18:43 Je kunt eenvoudig gratis reizen met OVpay.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... fout-ovpay
Volgens mij kan het nog makkelijker; althans, bij het reizen met de bus / via stations zonder poortjes: inchecken met je (fysieke) bankpas, 'vergeten' (niet) uitchecken en dan bij OV-Pay de uitcheck positie gelijkstellen aan de incheck.
Je hoeft het geen eens te vergeten. Omdat de paaltjes zo langzaam zijn en blijkbaar direct na elkaar een incheck en uitcheck kunnen verwerken, heb ik gehad dat ik bij het instapstation in en uitgecheckt heb en bij mijn uitstaphalte alleen ingecheckt heb.
Voor die ritten betaal ik na correctie alleen instaptarief, puur omdat de twee ritten niet aan te passen zijn.
Overigens mag je bij een vergeten uitcheck überhaupt niet bepalen waar je uitgecheckt heb, maar bepaalt het systeem dat en kun je alleen akkoord gaan.
Ik heb geen onderschrift
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

In ieder geval bij de GVB-paaltjes heb ik niet het idee dat het langzaam is. In de CXX-bussen zijn ze idd megatraag. Als ik met Apple Pay betaal, en ik krijg het vinkje op mijn telefoon loop ik al weg en dan volgt daarna nog de piep op de kaartlezer.
iamthedutchdude
Berichten: 978
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: OV Pay

Bericht door iamthedutchdude »

Als een van de laatsten van Nederland, zijn nu ook bus en tram in Rotterdam aangesloten op OV-Pay.

Weet iemand hier toevallig of de waterbussen ook al OV-Pay accepteren?
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: OV Pay

Bericht door RnBn »

hauptbahnhof schreef: za 13 mei 2023, 13:45 In ieder geval bij de GVB-paaltjes heb ik niet het idee dat het langzaam is. In de CXX-bussen zijn ze idd megatraag. Als ik met Apple Pay betaal, en ik krijg het vinkje op mijn telefoon loop ik al weg en dan volgt daarna nog de piep op de kaartlezer.
Beetje laat maar de reden hiervoor is dat je op je telefoon een vinkje krijgt als hij klaar is met data verzenden naar de cico's. Daarna wordt er door de cico nog gekeken of de data goed is ontvangen en of de kaart op een zwarte lijst staat.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OV Pay

Bericht door Hendrik »

iamthedutchdude schreef: wo 07 jun 2023, 08:05 Weet iemand hier toevallig of de waterbussen ook al OV-Pay accepteren?
Volgens de Waterbus-website nog niet, maar ik weet niet of die actueel is.

EDIT: Er staat ook iets over in de beslisnota bij de Kamerbrief van gisteren:
In veel buurtbussen is OVpay inmiddels ook al beschikbaar. Naar verwachting is dit later dit jaar mogelijk in alle buurtbussen waar reizigers nu kunnen in- en uitchecken met een OV-chipkaart. Dat geldt ook voor de verbindingen over water van de Waterbus in de Drechtsteden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten