OV Pay

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
henrivanderweijden
Berichten: 738
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: OV Pay

Bericht door henrivanderweijden »

henrivanderweijden schreef: ma 11 sep 2023, 13:24 Nou, inmiddels heb ik vrijdag 8 sept geld teruggevraagd via OV-pay.
Ging soepel, kreeg de melding: morgen staat het geld weer op uw rekening.
Vraag me alleen wanneer na 8 sept het morgen is want tot nu toe is er niks bijgeschreven.
Laatste bericht hierover: dinsdagmiddag is MIJN geld eindelijk teruggestort, 11 dagen na de "diefstal".
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: OV Pay

Bericht door Dionysusnu »

Reclame Code Commissie tikt OVpay op de vingers: tv-reclame misleidend

De advertentie was aangevochten op basis van leeftijdsdiscriminatie: de indruk werd gewekt dat iedereen OV Pay nuttig kon gebruiken, maar senioren kunnen hun recht op korting (nog) niet in combinatie met OV Pay gebruiken. Dat bezwaar is ongegrond verklaard aangezien iedereen dat probleem kan ervaren dat abbonementen niet ondersteund zijn.
Wel vindt de RCC dat het gebrek aan abonnementen een essentiëel stuk informatie is voor reizigers in hun keuze om wel of niet over te stappen. Door dat niet te noemen is de advertentie misleidend.
OV Pay gaat tegen het besluit in beroep.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV Pay

Bericht door dennistd »

Ik lees dat er vanaf volgende week een concessie gaat proefdraaien met een maximaal dagtarief voor reizen met OVpay. Nog niets publiek bekend dus ik hou even in het midden waar, maar het is in elk geval een goed teken dat ze inmiddels zo ver zijn. Nu nog abonnementen en leeftijdskorting.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

Bij GVB is Flex al mogelijk icm OVpay
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door Suus »

Hmm, maar als je GVB Flex koppelt aan bijvoorbeeld Apple Pay op je iPhone, en daarna vanwege een lege telefoon een keer besluit om de bankpas van dezelfde bankrekening te gebruiken, dan krijg je met die bankpas niet dezelfde korting. Dat lag in de lijn der verwachting natuurlijk, maar ik kan mij voorstellen dat hier toch wat mensen zich lelijk in gaan vergissen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: OV Pay

Bericht door erjeebee »

Daarom nooit zonder powerbank op reis :)
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: OV Pay

Bericht door sirvinniei »

Suus schreef: do 12 okt 2023, 23:13 Hmm, maar als je GVB Flex koppelt aan bijvoorbeeld Apple Pay op je iPhone, en daarna vanwege een lege telefoon een keer besluit om de bankpas van dezelfde bankrekening te gebruiken, dan krijg je met die bankpas niet dezelfde korting. Dat lag in de lijn der verwachting natuurlijk, maar ik kan mij voorstellen dat hier toch wat mensen zich lelijk in gaan vergissen.
Fitbit Pay werkt dan wel weer i.c.m. je bankrekening.
Ik heb geen onderschrift
Perks
Berichten: 17
Lid geworden op: do 15 sep 2022, 17:54
Locatie: Eindhoven e.o (NL)

Re: OV Pay

Bericht door Perks »

Suus schreef: do 12 okt 2023, 23:13 Hmm, maar als je GVB Flex koppelt aan bijvoorbeeld Apple Pay op je iPhone, en daarna vanwege een lege telefoon een keer besluit om de bankpas van dezelfde bankrekening te gebruiken, dan krijg je met die bankpas niet dezelfde korting. Dat lag in de lijn der verwachting natuurlijk, maar ik kan mij voorstellen dat hier toch wat mensen zich lelijk in gaan vergissen.
Je kant altijd nog Apple Pay Express gebruiken, die kun je ook gebruiken als je telefoon leeg is.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

Suus schreef: do 12 okt 2023, 23:13 Hmm, maar als je GVB Flex koppelt aan bijvoorbeeld Apple Pay op je iPhone, en daarna vanwege een lege telefoon een keer besluit om de bankpas van dezelfde bankrekening te gebruiken, dan krijg je met die bankpas niet dezelfde korting. Dat lag in de lijn der verwachting natuurlijk, maar ik kan mij voorstellen dat hier toch wat mensen zich lelijk in gaan vergissen.
Sja, niet iedereen verdiept zich erin en snappen ook niet dat Apple Pay en fisieke pas twee verschillende passen zijn. Maar jah, dat is een risico en ik hoop dat dit dan ook duidelijk wordt gemaakt bij het afsluiten van een abonnement.
Perks schreef: vr 13 okt 2023, 11:14 Je kant altijd nog Apple Pay Express gebruiken, die kun je ook gebruiken als je telefoon leeg is.
Werkt dit hier in NL?
Stijngeluk
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: OV Pay

Bericht door Stijngeluk »

nope, dat werkt helaas niet omdat er in Nederland geen express ov word ondersteund.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV Pay

Bericht door dennistd »

Suus schreef: do 12 okt 2023, 23:13 Hmm, maar als je GVB Flex koppelt aan bijvoorbeeld Apple Pay op je iPhone, en daarna vanwege een lege telefoon een keer besluit om de bankpas van dezelfde bankrekening te gebruiken, dan krijg je met die bankpas niet dezelfde korting. Dat lag in de lijn der verwachting natuurlijk, maar ik kan mij voorstellen dat hier toch wat mensen zich lelijk in gaan vergissen.
Dat is met alle OVpay zo: je reist op pasnummer, niet op rekeningnummer. Aan de ene kant handig: hoe moet een echtpaar met gezamenlijke rekening anders inchecken? En als je fysieke pas geblokkeerd is of gewoon niet geaccepteerd wordt (gebeurd regelmatig) kun je met je digitale pas inchecken. Alleen voor mensen die met pas 1 inchecken en met pas 2 uit willen checken is het een nadeel.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: OV Pay

Bericht door sirvinniei »

Ik zie ook bij GVB flex dat het bedrag meteen wordt afgeschreven in plaats van op het einde van de dag.
Ik heb geen onderschrift
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

dennistd schreef: vr 13 okt 2023, 13:02 En als je fysieke pas geblokkeerd is of gewoon niet geaccepteerd wordt (gebeurd regelmatig) kun je met je digitale pas inchecken.
Dit werkt in mijn ervaring niet. "kaart geblokkeerd voor al het ov" wordt bij zowel fysieke als digitale pas getoond.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door Suus »

Nee, het bedrag wordt aan het eind van de dag afgeschreven in plaats van aan het eind van de maand met een factuur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV Pay

Bericht door dennistd »

hauptbahnhof schreef: vr 13 okt 2023, 15:05
dennistd schreef: vr 13 okt 2023, 13:02 En als je fysieke pas geblokkeerd is of gewoon niet geaccepteerd wordt (gebeurd regelmatig) kun je met je digitale pas inchecken.
Dit werkt in mijn ervaring niet. "kaart geblokkeerd voor al het ov" wordt bij zowel fysieke als digitale pas getoond.
Ja, dan is het van bank afhankelijk volgens mij. Ik doelde meer op een geblokkeerde pas door een mislukte afschrijving.
Perks
Berichten: 17
Lid geworden op: do 15 sep 2022, 17:54
Locatie: Eindhoven e.o (NL)

Re: OV Pay

Bericht door Perks »

hauptbahnhof schreef: vr 13 okt 2023, 12:49 Werkt dit hier in NL?
Stijngeluk schreef: vr 13 okt 2023, 12:54 nope, dat werkt helaas niet omdat er in Nederland geen express ov word ondersteund.
Dit werkt gewoon in Nederland, je kunt bij het Express OV menuutje gewoon je betaalpas toevoegen. Ik denk dat je verward met dat je een OV chipkaart nog niet toe kan voegen aan Apple Pay. Zie ook https://support.apple.com/nl-nl/HT212171
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: OV Pay

Bericht door sirvinniei »

Suus schreef: vr 13 okt 2023, 15:14 Nee, het bedrag wordt aan het eind van de dag afgeschreven in plaats van aan het eind van de maand met een factuur.
Bij mij wordt het nu direct afgeschreven met GVB flex. Of ze hebben dit bewust gedaan specifiek voor Revolut om fraude te voorkomen. Heb namelijk Revolut al een tijd niet gebruikt voor OV reizen
Ik heb geen onderschrift
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

Perks schreef: vr 13 okt 2023, 19:03 Dit werkt gewoon in Nederland, je kunt bij het Express OV menuutje gewoon je betaalpas toevoegen. Ik denk dat je verward met dat je een OV chipkaart nog niet toe kan voegen aan Apple Pay. Zie ook https://support.apple.com/nl-nl/HT212171
Dat je het kunt toevoegen is niet de issue hier. Ik heb het namelijk allang toegevoegd en gebruikt bij TfL. Alleen heb ik het idee dat OVpay hier alsnog om validatie vraagt.
Stijngeluk
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: OV Pay

Bericht door Stijngeluk »

express ov kan idd prima op je telefoon, dat heb ik ook allang gebruikt bij TFL, ware het niet dat bij express ov je geen validatie nodig hebt om in en uit te checken en gewoon je telefoon/apple watch op de lezer kan leggen en poortje open. In Nederland is nu (nog) validatie nodig, oftewel de telefoon in de betaalstand zetten, en dan kan je pas in en uit checken. En die validatie is nou net het probleem want dat kan dus niet meer als je telefoon uit staat.
De website van apple support die je nodig hebt is niet hoe je het moet instellen, maar waar het beschikbaar is inclusief express ov.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

Wel jammer dat NL daar niet tussen staat.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Pay

Bericht door Meltrain »

Dus is het raadzaam om (voorlopig) altijd je fysieke betaalpas te gebruiken. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door cassie127 »

sirvinniei schreef: vr 13 okt 2023, 19:27
Suus schreef: vr 13 okt 2023, 15:14 Nee, het bedrag wordt aan het eind van de dag afgeschreven in plaats van aan het eind van de maand met een factuur.
Bij mij wordt het nu direct afgeschreven met GVB flex. Of ze hebben dit bewust gedaan specifiek voor Revolut om fraude te voorkomen. Heb namelijk Revolut al een tijd niet gebruikt voor OV reizen
Met mobiel wordt negen van de tien keer direct afgeschreven. Met pas meestal pas eind van de dag. En dan zit er ook nog verschil tussen of je met BTM onderweg bent of met de trein.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV Pay

Bericht door dennistd »

En de actie met het maximaal dagtarief is live: in Almere betaal je t/m 19 november niet meer dan €6 per dag voor de stadslijnen. https://www.allgobus.nl/nl-nl/acties/ho ... actiemaand
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: OV Pay

Bericht door tjoektjoek »

Dit zou de standaard moeten zijn voor al het ov. Enige manier om het aantrekkelijker en reizigersvriendelijker te maken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door Daniel »

Een dagelijkse cap is een standaard optie in OVpay, werd in Utrecht ook al in het tarievenplan genoemd. Al is er daar nog geen uitwerking bekend.
Producten met oplopende korting hoe meer je reist eveneens, net als afgekochte reisrechten.

Allemaal mogelijkheden waardoor het minder uit maakt hoe veel dagen per week je reist, wat het ook aantrekkelijker maakt voor wie niet meer dagelijks naar het werk gaat. Want van traditionele abonnementen is de verkoop ingestort.
Men wil daarnaast, en dat is best een logische gedachte, bij de reisproducten in OVpay inzetten op meergebruik door bestaande klanten. Oftewel, als je de bus al voor woon-werkverkeer pakt zorgen dat het aantrekkelijk is om die boodschap in de stad op je thuiswerkdag ook met de bus te doen.

Lijkt mij toch een van de grootste kansen: reeds bestaande klanten hoef je minder moeite bij te doen om ze te overtuigen het OV ook op andere momenten te gebruiken. En een prijsprikkel helpt daar ongetwijfeld bij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 183 gasten