OV Pay

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Hensepens
Berichten: 109
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: OV Pay

Bericht door Hensepens »

KL577 schreef: ma 30 jan 2023, 13:25
Suus schreef: ma 30 jan 2023, 08:57 In sommige gebieden is het kopen van losse kaartjes al afgeschaft omdat OVpay is geactiveerd
Wat oms al problematisch is, een real life case: twee toeristen stappen in bus en willen twee losse kaartjes kopen met bankpas. Chauffeur verwijst naar inchecken met OVPay, maar koppel heeft maar 1 bankpas. Chauffeur adviseert klant een tweede keer in te checken voor de tweede reiziger. Reiziger volgt advies en checkt dus weer netjes uit :roll: . M.a.w. voor OVPay geldt een impliciete verplichting dat iedereen een eigen bankpas naar de bus meebrengt, dat zal ongetwijfeld gelden voor 95% van de reizigers, maar wat rest voor die 5%?

En voor een kleine groep reizigers die geen VISA/V-Pay of Mastercard/Maestro heeft: AMEX wordt nu bijna overal geaccepteerd voor de losse kaartverkoop, maar AMEX werkt (nog) niet met OVPay.
Van de andere kant . Het houdt een keer op . Koop dan gewoon een kaartje ...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OV Pay

Bericht door Hainje »

Wordt wel moeilijk als er vervoerders zijn die deze mogelijkheid verwijderen.
🍉
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV Pay

Bericht door waldo79 »

Ik ken toch niet zoveel koppels die niet beide over een bankpas bezitten...
Daarnaast bestaat er ook gewoon de mogelijkheid om je reis voor te bereiden (en dat betekent ook verdiepen in de manieren om aan een kaartje te komen).
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OV Pay

Bericht door umbusko »

Koppels misschien niet, maar niet ieder kind heeft een bankpas. De combi ouder + kind met samen één bankpas zal nog wel eens voorkomen lijkt mij.
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: OV Pay

Bericht door jossevb »

Over welke vervoerders hebben we het eigenlijk, waar je geen kaartje kunt kopen? Kun je er ook niet bijvoorbeeld een QR-ticket aanschaffen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV Pay

Bericht door waldo79 »

umbusko schreef: ma 30 jan 2023, 15:28 Koppels misschien niet, maar niet ieder kind heeft een bankpas. De combi ouder + kind met samen één bankpas zal nog wel eens voorkomen lijkt mij.
Eens, maar volgens mij is de doelgroep van OV pay nu vooral de incidentele reiziger. Iemand die vaker reist kan wel een chipkaart hebben.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OV Pay

Bericht door Hainje »

umbusko schreef: ma 30 jan 2023, 15:28 Koppels misschien niet, maar niet ieder kind heeft een bankpas. De combi ouder + kind met samen één bankpas zal nog wel eens voorkomen lijkt mij.
Kinderen onder de twaalf zijn sowieso gratis tegenwoordig onder begeleiding van een volwassene. :Y
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Pay

Bericht door Meltrain »

Waar dan?
Bij EBS in Zuid-Holland kun je wel voor €1 een Kinderdagkaart kopen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OV Pay

Bericht door Hainje »

Brabant in ieder geval. Ga je me nu vertellen dat dit niet landelijk is? :shock:
🍉
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OV Pay

Bericht door umbusko »

In Limburg ook niet hoor; wel mogen er na 09:00 uur twee kinderen van 4 t/m 11 jaar meereizen op een rit- of dagkaart.
waldo79 schreef: ma 30 jan 2023, 15:36
umbusko schreef: ma 30 jan 2023, 15:28 Koppels misschien niet, maar niet ieder kind heeft een bankpas. De combi ouder + kind met samen één bankpas zal nog wel eens voorkomen lijkt mij.
Eens, maar volgens mij is de doelgroep van OV pay nu vooral de incidentele reiziger. Iemand die vaker reist kan wel een chipkaart hebben.
Uiteraard, maar er zullen toch ook wel toeristen komen met hun gezin. De vraag is: komt het voor dat er groepen reizen met minder bankpassen en OV-chipkaarten dan personen? En ik denk dat het antwoord ja is. Kortom, iets aan opties voor deze mensen zou wel prettig zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door Suus »

Hainje schreef: ma 30 jan 2023, 15:43
umbusko schreef: ma 30 jan 2023, 15:28 Koppels misschien niet, maar niet ieder kind heeft een bankpas. De combi ouder + kind met samen één bankpas zal nog wel eens voorkomen lijkt mij.
Kinderen onder de twaalf zijn sowieso gratis tegenwoordig onder begeleiding van een volwassene. :Y
Helaas, bij de RET alleen op woensdagmiddag en zondag; of als voor een kind woonachtig in de gemeente Rotterdam online een gratis jaarkaart is besteld bij de gemeente.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OV Pay

Bericht door nvdw »

Hainje schreef: ma 30 jan 2023, 15:53Ga je me nu vertellen dat dit niet landelijk is?
Haha, nee... als er iets overal in Nederland afwijkt, zijn het de tarieven en voorwaarden voor kinderen die met een betalende volwassene meereizen, voor zover ze dat niet al met een ov-chipkaart doen. Tarieven bij de wagenverkoop variëren van gratis tot de volle mep, er is verschil in het aantal kinderen dat per betalende volwassene mag meereizen (2 in Brabant, 3 in Zuid-Holland Noord), als het kaartje geld kost dan zijn de voorwaarden weer verschillend... en als klap op de vuurpijl wil het tarief lopende de concessie nog wel eens drastisch wijzigen, van gratis naar volle mep of omgekeerd.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

Hensepens schreef: ma 30 jan 2023, 15:09 Daar ben ik nog niet zo zeker van.

Ja , het is een andere "type" kaart. Maar of het OVPay systeem dat ook zo ziet..... Ga het binnen moet een keer uitproberen
Accepteer het nou maar gewoon. Twee mensen die verstand van zaken hebben vertellen het je. :roll: :roll: :roll:

Lees ook dit even.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OV Pay

Bericht door ODRAIL »

hauptbahnhof schreef: ma 30 jan 2023, 17:02 Lees ook dit even.
Ja ... dat is fijn ... maar bestaat er dan voor de echte incidentele reiziger wel de mogelijkheid om een los kaartje te kopen?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

Bij GVB wel. Maar jah, dan betaal je met diezelfde pinpas een kaartje van meer dan €3, terwijl je waaschijnlijk kunt in-/uitchecken voor normaal tarief.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op ma 30 jan 2023, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: OV Pay

Bericht door Post »

Nee
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OV Pay

Bericht door ODRAIL »

Hoe gaat dit dan voor de mensen die geen bankpas of ov-chipkaart hebben (ja die mensen zijn er ook nog) en die heel af en toen met het ov willen (lees moeten) reizen?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

Die kunnen niet reizen, of moeten van te voren hun reis plannen. Als je weet dat je geen bankpas hebt, dan zorg je dat je van te voren een kaartje kunt kopen. of je koopt het online. Er zijn genoeg mogelijkheden nog buiten de meest makkelijke, namelijk je pinpas gebruiken.
Het is nou eenmaal het tijdperk waar contant geld steeds minder gebruikt wordt dus dan heb je en probleem als je geen pinpas hebt.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: OV Pay

Bericht door TomSteyl »

In sommige concessie kun je bij voorverkooppunten een kaartje kopen met contant geld, maar dat wordt met de dag minder en minder (maatschappijen zijn sowieso slordig met het bijwerken van adresgegevens van wederverkopers). Dus die optie kunnen we ook zowat afschrijven.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: OV Pay

Bericht door Post »

ODRAIL schreef: ma 30 jan 2023, 17:36 Hoe gaat dit dan voor de mensen die geen bankpas of ov-chipkaart hebben (ja die mensen zijn er ook nog) en die heel af en toen met het ov willen (lees moeten) reizen?
Mensen zonder bankpas, die met het ov moeten? Ik kan mij geen mensen voorstellen die hier onder vallen. Heb je daar misschien een voorbeeld van?
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OV Pay

Bericht door IIVQ »

Stel, je bent je portemonnaie kwijt en hebt van je buurman €50 contant geleend (Ja, is mij overkomen. Eerste wat ik gedaan heb is boodschappen, gevolgd door (meer) saldo op mijn anonieme OVC zetten)
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

Maar die anonieme ovchipkaart heb je ook al niet, aldus ODRAIL. Dus, wat dan?
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: OV Pay

Bericht door KL577 »

Post schreef: ma 30 jan 2023, 17:42
ODRAIL schreef: ma 30 jan 2023, 17:36 Hoe gaat dit dan voor de mensen die geen bankpas of ov-chipkaart hebben (ja die mensen zijn er ook nog) en die heel af en toen met het ov willen (lees moeten) reizen?
Mensen zonder bankpas, die met het ov moeten? Ik kan mij geen mensen voorstellen die hier onder vallen. Heb je daar misschien een voorbeeld van?
Als je alleen reist lijkt me deze situatie niet voorkomen, je kan immers al niet meer contant betalen. Maar stel dat je met een vriend reist die rood staat, krap bij kas zit of onder curatele staat (maar toch naar het ziekenhuis moet). Allemaal geen ondenkbare situaties waarbij iemand dus zijn eigen bankpas niet kan gebruiken: en nu in sommige regio's dus praktisch niet meer met het OV kunnen nu de losse kaartverkoop wordt afgeschaft.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Pay

Bericht door Meltrain »

Maar dat is dus pas een probleem als beide reizigers ook geen OV-chipkaart hebben. Anders kan de ene met de OVC en de ander met de pinpas reizen.
(Ik ben trouwens wel benieuwd naar Tristan zijn ervaringen met OVpay. :mrgreen:)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV Pay

Bericht door waldo79 »

Gaan we nu de problemen oplossen voor 0,0005% van de reizigers?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten