OV Pay

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door Suus »

Dat is een bekend probleem waar DB al jaren niets aan doet om het op te lossen. En het is de reden waarom vanaf binnenkort e-tickets als PDF op je telefoon niet meer geldig zijn, alleen nog geprint of in de NS-app.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: OV Pay

Bericht door Commendatore »

Misschien zou hierover vanuit Nederlandse kant dan eens wat druk uitgeoefend moeten worden op DB. Het is nu niet dat dit een hoogcomplexe feature is. Hoe is dit eigenlijk bij de apps van de NMBS?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

Express-OV is niet in gebruik in Nederland dus link is het niet, hoogstens lastig. Je moet altijd Apple Pay bevestigen met Face of Touch ID
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV Pay

Bericht door dennistd »

Commendatore schreef: za 31 dec 2022, 22:02 OV Pay is wel link op het moment dat je Apple Pay aan hebt staan en met een scanbare code op dezelfde smartphone door de poortjes probeert te komen. Je hoeft maar één foutje te maken of een app te gebruiken die Apple Pay niet blokkeert (*kuch* DB Navigator *kuch*) en je checkt per ongeluk in met je bankpas. Ikzelf kan daar meestal wel omheen werken door dan maar met mijn OV-chipkaart in te checken en die incheck dan te annuleren bij één van de paaltjes binnen het gebied met poortjes, maar echt ideaal is dat niet en het oogt misschien ook een beetje raar voor personeel dat dit ziet.
Of je zet gewoon je NFC even uit. Kan zeker met Apple niet? :X
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

Nee dat kan niet.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1482
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: OV Pay

Bericht door JordiBrabant »

Je kan wel je contactloos betalen uitzetten, ik heb het laatst een onwetende reiziger nog uit moeten leggen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Pay

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: za 31 dec 2022, 22:30 Dat is een bekend probleem waar DB al jaren niets aan doet om het op te lossen. En het is de reden waarom vanaf binnenkort e-tickets als PDF op je telefoon niet meer geldig zijn, alleen nog geprint of in de NS-app.
Maar dat is een PDF. Wat gaat er dan fout? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door Suus »

Nou, als je een PDF opent op een telefoon, en vervolgens probeer je die voor de barcodescanner van een poortje te houden, wordt in ieder geval op de iPhone de Wallet-app geactiveerd, die de PDF wegdrukt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

JordiBrabant schreef: zo 01 jan 2023, 12:24 Je kan wel je contactloos betalen uitzetten, ik heb het laatst een onwetende reiziger nog uit moeten leggen.
Naar mijn weten kan dat ook niet. Wel kun je de hele betaalkaart uit je Apple Pay verwijderen. Maar dat is dan ook teveel van het goede om even een barcode te scannen.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1482
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: OV Pay

Bericht door JordiBrabant »

Ik heb geen iPhone dus kan het verder niet controleren, maar na even zoeken kon de beste man het gewoon even uitzetten.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: OV Pay

Bericht door Commendatore »

Bij iPhones gaat dat dus niet zonder Apple Pay in z'n geheel uit te schakelen door de kaarten te verwijderen. App-ontwikkelaars kunnen bij Apple toestemming aanvragen om de app dit gedrag via een API te laten blokkeren op het moment dat er een code in beeld staat. Als eindgebruiker heb je hier verder geen enkele controle over.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV Pay

Bericht door dennistd »

Nog een reden om nooit van die Apple-pröttel te kopen... :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Pay

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: zo 01 jan 2023, 13:25 Nou, als je een PDF opent op een telefoon, en vervolgens probeer je die voor de barcodescanner van een poortje te houden, wordt in ieder geval op de iPhone de Wallet-app geactiveerd, die de PDF wegdrukt.
Dan lijkt me dat een bug die Apple moet oplossen.
Ik betaal overigens nooit met mijn telefoon (uitgezonderd iDeal).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door Suus »

Het is geen bug, het is een feature.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

dennistd schreef: zo 01 jan 2023, 17:26 Nog een reden om nooit van die Apple-pröttel te kopen... :')
Als je daarom al geen Apple wilt en je dus blij met weinig bent, kun je het beter idd bij Android houden idd. *O*
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Pay

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: zo 01 jan 2023, 18:35 Het is geen bug, het is een feature.
:|
Als het problemen oplevert, noem ik het geen feature.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: OV Pay

Bericht door Commendatore »

Het is meer een ontwerpkeuze die problemen oplevert op het moment dat niet iedereen het spel netjes meespeelt. Ik zou daarom zelf graag een optie zien om de functionaliteit tijdelijk te onderdrukken op het moment dat dit het geval is.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: OV Pay

Bericht door n-evo »

Commendatore schreef: za 31 dec 2022, 22:02 OV Pay is wel link op het moment dat je Apple Pay aan hebt staan en met een scanbare code op dezelfde smartphone door de poortjes probeert te komen. Je hoeft maar één foutje te maken of een app te gebruiken die Apple Pay niet blokkeert (*kuch* DB Navigator *kuch*) en je checkt per ongeluk in met je bankpas. Ikzelf kan daar meestal wel omheen werken door dan maar met mijn OV-chipkaart in te checken en die incheck dan te annuleren bij één van de paaltjes binnen het gebied met poortjes, maar echt ideaal is dat niet en het oogt misschien ook een beetje raar voor personeel dat dit ziet.
Kan je als workaround geen screenshot maken van de QR-code en die vanuit Foto’s gebruiken in plaats vanuit de app scannen of wordt die dan ook direct weggedrukt door Wallet?

Ik heb die ene keer niet meegemaakt dat bij het scannen van een normaal PDF-bestand vanuit de Boeken-app automatisch Apple Pay geactiveerd werd bij een poortje, maar ik ga er op letten. Klinkt heel irritant. :s
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: OV Pay

Bericht door Commendatore »

Als Apple Pay is ingesteld, springt het altijd in beeld tenzij de app die op dat moment in beeld staat het actief blokkeert. De NS International-app doet dat bijvoorbeeld, maar DB Navigator niet.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: OV Pay

Bericht door gpvos »

En je Foto-app zal Apple Pay niet wegdrukken, dus dat helpt zeker niet.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: OV Pay

Bericht door gpvos »

Wat een drama verder trouwens. Kunnen we alsjeblieft terug naar contant geld en papieren kaartjes?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV Pay

Bericht door waldo79 »

Alle begin is lastig :mrgreen:
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: OV Pay

Bericht door tjoektjoek »

Op 31 januari begint NS met OVpay voor het grote publiek.
https://www.ovpro.nl/trein/2023/01/25/n ... betaalpas/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OV Pay

Bericht door VIRM »

Vooral handig voor de hele incidentele reiziger (met name korte afstanden) en toeristen lijkt mij?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Pay

Bericht door Meltrain »

Waarom zou dit met name voor korte afstanden handig zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten