OV Pay

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: OV Pay

Bericht door Commendatore »

Raar argument altijd. Ik vind een bankafschrift of bankapp eerlijk gezegd overzichtelijker dan wat biljetten en munten in een portemonnee, waarbij er ook nogeens geen enkel log is waaraan je het allemaal hebt uitgegeven.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OV Pay

Bericht door umbusko »

Juist dit argument kan ik wel volgen. Iedere keer geld opnemen is toch wel steeds een wake-up call dat je door je bedrag heen bent, en het iedere keer bij de kassa zelf uit moeten tellen maakt je bewuster van het bedrag. Bij iedere keer piep - piep - piep raak je veel sneller ongemerkt je geld kwijt. Een weekbedrag voor kleine dingen kun je makkelijker bijhouden door 1x/week dat bedrag op te nemen.

Ik ben het wel met je eens dat als je een analyse wilt doen waar je op zou kunnen besparen, dat je dan meer aan een afschrift of bankapp hebt.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: OV Pay

Bericht door JordiBrabant »

Terug op OVPay: Ik zat vanavond in de bus waar bovengemiddeld veel mensen een duur Bravo ritkaartje wilden kopen, maar dat ging niet vanwege een technische storing. Krijgen chauffeurs geen instructies om passagiers te vragen om dan met de bankpas in te checken ipv gratis te laten reizen? Of sowieso vragen per bankpas in te checken. Ik zag dat OVPay gewoon werkte in dit geval.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: OV Pay

Bericht door Buzjevur »

Bij ons in de regio lijkt ovpay goed te werken. Op de stad adviseer ik mensen die een kaartje willen kopen om in te checken, op de streek vraag ik eerst wat hun bestemming is. Tot nu toe pas één persoon die bewust een bankpas zonder nfc had. Maar er komen ook nog steeds mensen met contact geld dus daar zou ik als bedrijf geen probleem van maken.

Er wordt in discussies vaak verwezen naar het ongemak van de vooruitgang voor ouderen. Mijn ervaring is juist dat die de ovc als eerste.begrepen en accepteerden. Het waren vaak jongeren en studenten die er zelf een heel ingewikkeld proces van maken. En het is in de regel diezelfde groep die contant wil betalen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

Plus we kunnen als maatschappij niet blijven hangen aan ouderwetse systemen omdat ouderen het niet snappen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door Michael »

JordiBrabant schreef: wo 15 feb 2023, 23:07 Terug op OVPay: Ik zat vanavond in de bus waar bovengemiddeld veel mensen een duur Bravo ritkaartje wilden kopen, maar dat ging niet vanwege een technische storing. Krijgen chauffeurs geen instructies om passagiers te vragen om dan met de bankpas in te checken ipv gratis te laten reizen? Of sowieso vragen per bankpas in te checken. Ik zag dat OVPay gewoon werkte in dit geval.
Die instructie krijgen chauffeurs inderdaad niet. Althans bij ons niet in ieder geval. Over het algemeen word er gewoon geredeneerd dat als de apparatuur niet werkt gaat de reiziger gewoon gratis mee want niet werkende apparatuur is niet het probleem van de reiziger. Over het algemeen wijs ik mensen er wel op dat ze met de bankpas kunnen inchecken en dat dat vrijwel altijd voordeliger is. Maar als iemand niet eens mij kan begroeten bij het instappen en een ritkaartje wilt krijgt ie ook gewoon een ritkaartje. Dan ga ik diegene dus echt niet vertellen dat OVpay goedkoper is. En dan heb je ook nog mensen die bewust niet willen inchecken met de bankpas en liever gewoon een kaartje kopen.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door cassie127 »

Buzjevur schreef: do 16 feb 2023, 09:15 Bij ons in de regio lijkt ovpay goed te werken. Op de stad adviseer ik mensen die een kaartje willen kopen om in te checken, op de streek vraag ik eerst wat hun bestemming is. Tot nu toe pas één persoon die bewust een bankpas zonder nfc had. Maar er komen ook nog steeds mensen met contact geld dus daar zou ik als bedrijf geen probleem van maken.
Echt zonder NFC of de functionaliteit uit hebben staan? In dat laatste geval werkt OVPay wel ondanks dat contactloosbetalen uitstaat.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: OV Pay

Bericht door Buzjevur »

Het laatste: je hoeft nfc niet aan te zetten. Schijnt ook te kunnen bij parkeergarages. Blijkbaar heb je op dat gebied toch een stuk minder controle over je eigen apparatuur dan je zou denken.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door cassie127 »

Klopt inderdaad met een fysieke pas. Maar als je op je telefoon NFC uit hebt staan gebeurt er (gelukkig) toch echt niets bij een poortje, paaltje of parkeermeter. Dus daar heb je er nog wel controle over.

En bij de meeste mobieltjes die NFC aan hebben staan kun je niet contactloos betalen als je schermvergrendeling nog actief is. Al ligt dat ook aan de app die je gebruikt voor contactloos betalen en soms ook nog aan het model toestel.

Met de Samsung Galaxy S8 en S9 en de rabo wallet app lukte het mij wel om in de schermvergrendeling te betalen. Bij de A72 met die app (en later met Google Pay) kon het niet.
Laatst gewijzigd door cassie127 op vr 17 feb 2023, 11:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OV Pay

Bericht door Hendrik »

Volgens mij is er nu wat spraakverwarring: het ging over nfc op de betaalpas, niet nfc op mobiel.
Nfc op de betaalpas kun je dus niet volledig deactiveren. Het gedeelte 'contactloos betalen' wel, maar o.a. OVpay niet.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door cassie127 »

Klopt dat weet ik ook. Want ik had het daarboven nog over de fysieke pas maar vertaalde het nu bewust even naar een telefoon.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: OV Pay

Bericht door Buzjevur »

En dat is mooi want ik dacht dat het over de telefoon ging.

Hier het artikel

https://www.nu.nl/tech/6251260/ov-reizi ... gezet.html
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV Pay

Bericht door waldo79 »

Voorlopig gebruik ik de OV chipkaart. Als abonnee zie ik geen voordelen aan het in- en uitchecken met een pinpas.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: OV Pay

Bericht door AppleMoose »

In Stockholm kunnen abonnementen gekoppeld worden aan je bankpas. Wellicht is dat een volgende stap bij OV-Pay in Nederland.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: OV Pay

Bericht door tjoektjoek »

Volgens het kaartje op OV pay kun je nu in heel Nederland met OV pay betalen, behalve in Rotterdam bij de RET.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: OV Pay

Bericht door jelmerrr »

Blauwnettrein ook nog niet
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: OV Pay

Bericht door MaartenD »

Werkt OV Pay ook bij alle onderaannemers die diensten met hun eigen materieel rijden? Hebben die de apparatuur ervoor?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door cassie127 »

Volgens mij is de concessiehouder er verantwoordelijk voor dat onderaannemers de juiste apparatuur voor hun diensten hebben.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door Michael »

tjoektjoek schreef: di 04 apr 2023, 14:23 Volgens het kaartje op OV pay kun je nu in heel Nederland met OV pay betalen, behalve in Rotterdam bij de RET.
Ook in de buurtbussen van Arriva in de Achterhoek, Rivierenland en Brabant is het nog niet mogelijk
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: OV Pay

Bericht door teun »

Ik heb van alle bedrijven het vaakst bij Arriva in de buurtbus gezeten, tot nu toe eleke keer gratis vanwegen defecte handhelds. :')
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: OV Pay

Bericht door iamthedutchdude »

tjoektjoek schreef: di 04 apr 2023, 14:23 Volgens het kaartje op OV pay kun je nu in heel Nederland met OV pay betalen, behalve in Rotterdam bij de RET.
Ook bij de Waterbus kan nog niet met OV pay betaald worden.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: OV Pay

Bericht door gpvos »

Excuses voor de twee maanden oude koe, maar ik lees het nu pas.
nu.nl schreef:"Ook als mensen contactloos betalen op hun bankpas hebben uitgezet, kunnen zij nog steeds in- en uitchecken in het ov", legt Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland uit. "Bankpassen met een NFC-chip kunnen altijd gebruikt worden om te betalen bij een parkeerautomaat, tolpoort of incheckzuil."

Daarvoor hebben banken volgens Beugel een internationale uitzondering afgesproken. Dat is gedaan om voor een vlotte doorstroming van het verkeer of reizigers te zorgen. Maar ook omdat het meestal niet mogelijk is om een pincode in te voeren op zo'n apparaat.
Dat het bij tolpoortjes en parkeerautomaten werkt zonder pincode is me bekend, maar dat ging altijd met contact met de chip. Dat dit zonder enige vorm van expliciete communicatie is uitgebreid met contactloze betaalvormen die ook werken wanneer je dat bewust hebt uitgeschakeld vind ik schokkend.

Verder ben ik het eens met huibf: het ongebreideld verzamelen van betaalgegevens stuit me tegen de borst en daarom betaal ik steeds meer contant. Ondanks dat ik genoeg snap van encryptie om te zien dat contactloos betalen waarschijnlijk veiliger is dan chip + pin qua fraudegevoeligheid.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OV Pay

Bericht door Bemined »

RET meld dat ovpay vanaf vandaag gebruikt kan worden bij de metro. Tram en bus volgen "op korte termijn".
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OV Pay

Bericht door ODRAIL »

Heb je hier ook een bron van?
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OV Pay

Bericht door Hendrik »

De RET-website misschien? (A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten