OV Pay

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

Nee, ODRAIL wilt daar een oplossing voor hebben. Misschien valt hij zelf in die categorie of kent iemand in zijn naaste omgeving.
Wij zijn alleen begaan met zijn lot. (A)
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door April064 »

Vandaag kwam ik nog langs dit probleem. Ik zat helemaal voorin in de bus en iemand wilde instappen maar had alleen contant geld bij zich en geen OV-chipkaart. Hij vroeg of ik een bankpas had, die heb ik, dus hij heeft mij 5 euro contant gegeven en ik heb het losse kaartje voor hem betaald (met 20 cent winst voor mij want het kaartje was 4.80). Het is niet heel ideaal om dit aan een willekeurige medereiziger te vragen, maar het is wel een oplossing.
zij/haar/hen/hun
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV Pay

Bericht door dennistd »

IIVQ schreef: ma 30 jan 2023, 17:53 Stel, je bent je portemonnaie kwijt en hebt van je buurman €50 contant geleend (Ja, is mij overkomen. Eerste wat ik gedaan heb is boodschappen, gevolgd door (meer) saldo op mijn anonieme OVC zetten)
Met een briefje van 50 kon je sowieso al nooit in het OV terecht.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: OV Pay

Bericht door zone2000 »

Suus schreef: ma 30 jan 2023, 08:57 In sommige gebieden is het kopen van losse kaartjes al afgeschaft omdat OVpay is geactiveerd, dus dat zou niet het alternatief kunnen zijn.
Waar is dat dan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door Suus »

EBS Haaglanden verkoopt alleen nog kinderkaartjes en heel dure dagkaarten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OV Pay

Bericht door umbusko »

April064 schreef: ma 30 jan 2023, 20:30 Vandaag kwam ik nog langs dit probleem. Ik zat helemaal voorin in de bus en iemand wilde instappen maar had alleen contant geld bij zich en geen OV-chipkaart. Hij vroeg of ik een bankpas had, die heb ik, dus hij heeft mij 5 euro contant gegeven en ik heb het losse kaartje voor hem betaald (met 20 cent winst voor mij want het kaartje was 4.80). Het is niet heel ideaal om dit aan een willekeurige medereiziger te vragen, maar het is wel een oplossing.
Iets soortgelijks had ik vorige week in de 350 in Aachen. Een Duitse jongen vroeg of ik ook die bus moest hebben en of ik eventueel zijn kaartje zou kunnen betalen; hij had 10 euro contant en een pinpas, maar die was de vorige keer geweigerd. Dit keer ging de transactie echter wel goed, dus uiteindelijk was ik niet nodig.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OV Pay

Bericht door ODRAIL »

hauptbahnhof schreef: ma 30 jan 2023, 20:04 Nee, ODRAIL wilt daar een oplossing voor hebben.
Ik vroeg er alleen af van wat als. Niet meer en niet minder.

Het gebruik van de bankpas wordt in ons land met zachte dwang door je keel geduwd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

Omdat het oa makkelijk en veilig is. Je ertegen verzetten heeft geen zin.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OV Pay

Bericht door huibf »

Nee. Duidelijk is dat per persoon 1 kaart nodig is.
Mijn vraag ging meer over als de apparatuur van ovpay niet werkt.
Dan is een veel duurder kaartje kopen m.i. niet de oplossing. Wat als men overstapt en weer ovpay niet werkt. Weer een ritkaartje kopen dan?

Maar als dit zo doorgaat met de aangekondigde staking graaft men zelf het graf voor het OV.
Dat lost ook direct alle problemen op in het OV.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OV Pay

Bericht door trolly »

hauptbahnhof schreef: di 31 jan 2023, 00:16 Omdat het oa makkelijk en veilig is. Je ertegen verzetten heeft geen zin.
Dat laatste "argument" onderstreept de stelling van ODRAIL. Het lijkt me volstrekt duidelijk dat OVpay allerlei voordelen heeft, maar ook een aantal nadelen. Die nadelen worden kennelijk niet onderkent door de vervoerders (en een aantal forummers), waarop dit dus bepaald niet perfecte systeem dwingend wordt ingevoerd en bestaande alternatieven tegelijk worden afgeschaft.

Je mag OVpay wat mij betreft het meest fantastische systeem ooit vinden – toch lijkt het helder dat de nogal dwingende invoering waarbij een aantal hier beschreven problemen voor de reiziger genegeerd worden, voor onnodige weerstand bij sommigen hier zorgt, en dus ook bij die (incidentele) reiziger. En noem me gerust ouderwets, maar om die laatste zou het volgens mij toch moeten gaan in het OV.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: OV Pay

Bericht door DPDelft »

Suus schreef: ma 30 jan 2023, 21:12 EBS Haaglanden verkoopt alleen nog kinderkaartjes en heel dure dagkaarten.
Inmiddels heeft het management toch ingezien dat dit niet zo handig is. Daarom is er in ieder geval tot de zomer een overgangsregeling waarbij de streek ritkaarten weer beschikbaar zijn. Hopelijk is deze overgang permanent....

Meer info op de website van EBS.

(Bericht aangepast dankzij een tip van Tom024)
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: OV Pay

Bericht door Selivio »

Worden hier niet weer problemen gezocht die er niet echt zijn? Contant geld is in het OV sowieso al een tijdje taboe. Ja, de losse ritkaarten gaan er op termijn uit, de dagkaarten zullen nog wel even blijven bestaan (bij Qbuzz wel iig). De OV-chipkaart blijft fysiek bestaan (je wordt dus niet gedwongen OVpay te gebruiken). En het kopen van een kaartje in de apps blijft ook mogelijk...
Grt. Stefan
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: OV Pay

Bericht door KL577 »

Selivio schreef: di 31 jan 2023, 10:48 Worden hier niet weer problemen gezocht die er niet echt zijn?
Dat ligt er aan wie je het vraagt. Voor jou en mij (en veel digi-vaardige OVinNL-forummers) misschien niet. Maar als blijkt dat 30 jaar na invoering van internet-bankieren er zo'n 2,6 miljoen mensen zijn die daar dagelijks mee worstelen (https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/nieu ... eel-mensen), dan mag je gerust de vraag stellen of een technologische innovatie die het leven ogenschijnlijk makkelijker maakt voor de meesten, niet leidt tot exclusie van sommigen.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV Pay

Bericht door en-es »

Sinds Corona betaal ik bijna nooit meer met contant geld. En sinds kort heb ik tickets maar ook instapkaarten op mijn telefoon. Losse kaartjes bij de chauffeur kopen, dat is eigenlijk iets uit mijn jeugd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OV Pay

Bericht door trolly »

KL577 schreef: di 31 jan 2023, 10:57
Selivio schreef: di 31 jan 2023, 10:48 Worden hier niet weer problemen gezocht die er niet echt zijn?
Dat ligt er aan wie je het vraagt. Voor jou en mij (en veel digi-vaardige OVinNL-forummers) misschien niet. Maar als blijkt dat 30 jaar na invoering van internet-bankieren er zo'n 2,6 miljoen mensen zijn die daar dagelijks mee worstelen (https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/nieu ... eel-mensen), dan mag je gerust de vraag stellen of een technologische innovatie die het leven ogenschijnlijk makkelijker maakt voor de meesten, niet leidt tot exclusie van sommigen.
Precies dat. Als je jezelf als norm der dingen neemt is het een prima systeem, en voor mij persoonlijk werkt het heus ook uitstekend. Maar als het weinig moeite kost om mogelijke problemen te bedenken, kan je er gerust van uitgaan dat een deel van de reizigers daar ook in de praktijk tegenop loopt. Dat hoeft geen reden te zijn het systeem niet in te voeren, als er (voorlopig?) maar voldoende andere opties overblijven.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Pay

Bericht door Suus »

DPDelft schreef:
Suus schreef: ma 30 jan 2023, 21:12 EBS Haaglanden verkoopt alleen nog kinderkaartjes en heel dure dagkaarten.
Inmiddels heeft het management toch ingezien dat dit niet zo handig is. Daarom is er in ieder geval tot de zomer een overgangsregeling waarbij de streek ritkaarten weer beschikbaar zijn. Hopelijk is deze overgang permanent....

Meer info op de website van EBS.

(Bericht aangepast dankzij een tip van Tom024)
Dat is goed om te lezen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OV Pay

Bericht door IIVQ »

en-es schreef: di 31 jan 2023, 11:43 Sinds Corona betaal ik bijna nooit meer met contant geld. En sinds kort heb ik tickets maar ook instapkaarten op mijn telefoon. Losse kaartjes bij de chauffeur kopen, dat is eigenlijk iets uit mijn jeugd.
Ook als je in het buitenland bent?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV Pay

Bericht door en-es »

Laatst in Zwitserland, Groot Brittannie en Amerika nergens contant geld gehaald. Pin of contactless.
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OV Pay

Bericht door IIVQ »

Oh, in de VS nog genoeg bussen en lightrails gehad waar je alleen met een dollarbriefje -of erger- dollarmunten kan betalen.
De Mon A tussen Charleroi en Pittsburgh bijvoorbeeld. Kostte 3 dollar. Alleen in cash af te rekenen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV Pay

Bericht door hauptbahnhof »

trolly schreef: di 31 jan 2023, 06:58 Dat laatste "argument" onderstreept de stelling van ODRAIL. Het lijkt me volstrekt duidelijk dat OVpay allerlei voordelen heeft, maar ook een aantal nadelen. Die nadelen worden kennelijk niet onderkent door de vervoerders (en een aantal forummers), waarop dit dus bepaald niet perfecte systeem dwingend wordt ingevoerd en bestaande alternatieven tegelijk worden afgeschaft.

Je mag OVpay wat mij betreft het meest fantastische systeem ooit vinden – toch lijkt het helder dat de nogal dwingende invoering waarbij een aantal hier beschreven problemen voor de reiziger genegeerd worden, voor onnodige weerstand bij sommigen hier zorgt, en dus ook bij die (incidentele) reiziger. En noem me gerust ouderwets, maar om die laatste zou het volgens mij toch moeten gaan in het OV.
Mijn reactie was puur op het betalen met pinpas. Of het nou bij een automaat op de halte is, of bij de buschauffeur een kaartje kopen, of met OVpay betalen of in de supermarkt je boodschappen met pinpas betalen. Had helemaal niks met OVpay te maken.

Daarnaast, wordt niet alles dwingend ingevoerd? 15 jaar geleden betaalden we op een andere manier voor het OV en ook veel goedkoper (en dan bedoel ik niet absolute bedragen want inflatie maar wel de mogelijkheden zoals de zonekaartjes die bij elke vervoerder in de betreffende zone geldig waren of de combinatiekaarten (trajectabonnement + Xaantal zones aan beide kanten van het traject). Allemaal verdwenen en andere abonnementen voor in de plaats gekomen, die de reis veel duurder maken. Er is een hoop geklaagd (terecht), maar heeft het geholpen?

Ik ben overigens zeker ook van mening dat de rittenkaarten te koop moeten blijven bij de chauffeur. Sommige mensen kunnen wel gewoon (contactloos) betalen maar niet OVpay'en. Dus in dat geval moet de vervoerder dat probleem oplossen. Als ik wil betalen maar niet kan betalen, dan neem ik plaats zonder te betalen. Het is niet anders.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV Pay

Bericht door waldo79 »

trolly schreef: di 31 jan 2023, 12:36
KL577 schreef: di 31 jan 2023, 10:57
Selivio schreef: di 31 jan 2023, 10:48 Worden hier niet weer problemen gezocht die er niet echt zijn?
Dat ligt er aan wie je het vraagt. Voor jou en mij (en veel digi-vaardige OVinNL-forummers) misschien niet. Maar als blijkt dat 30 jaar na invoering van internet-bankieren er zo'n 2,6 miljoen mensen zijn die daar dagelijks mee worstelen (https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/nieu ... eel-mensen), dan mag je gerust de vraag stellen of een technologische innovatie die het leven ogenschijnlijk makkelijker maakt voor de meesten, niet leidt tot exclusie van sommigen.
Precies dat. Als je jezelf als norm der dingen neemt is het een prima systeem, en voor mij persoonlijk werkt het heus ook uitstekend. Maar als het weinig moeite kost om mogelijke problemen te bedenken, kan je er gerust van uitgaan dat een deel van de reizigers daar ook in de praktijk tegenop loopt. Dat hoeft geen reden te zijn het systeem niet in te voeren, als er (voorlopig?) maar voldoende andere opties overblijven.
Mee eens, ik ben geneigd uit het oog te verliezen dat er best wat mensen om allerlei redenen niet mee kunnen met de digitalisering.
Hensepens
Berichten: 109
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: OV Pay

Bericht door Hensepens »

hauptbahnhof schreef: ma 30 jan 2023, 17:02
Hensepens schreef: ma 30 jan 2023, 15:09 Daar ben ik nog niet zo zeker van.

Ja , het is een andere "type" kaart. Maar of het OVPay systeem dat ook zo ziet..... Ga het binnen moet een keer uitproberen
Accepteer het nou maar gewoon. Twee mensen die verstand van zaken hebben vertellen het je. :roll: :roll: :roll:

Lees ook dit even.
Bij deze... Geaccepteerd 👍
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: OV Pay

Bericht door The Greyhound »

IIVQ schreef: di 31 jan 2023, 14:22 Oh, in de VS nog genoeg bussen en lightrails gehad waar je alleen met een dollarbriefje -of erger- dollarmunten kan betalen.
De Mon A tussen Charleroi en Pittsburgh bijvoorbeeld. Kostte 3 dollar. Alleen in cash af te rekenen.
Bijna overal kan je in de VS met een chipkaart of met een app op je telefoon reizen. Meestal veel goedkoper dan gepast met cash betalen, wat met een gebrek aan dollar munten een heel gedoe is met vieze oude dollar biljeten.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OV Pay

Bericht door huibf »

en-es schreef: di 31 jan 2023, 11:43 Sinds Corona betaal ik bijna nooit meer met contant geld. En sinds kort heb ik tickets maar ook instapkaarten op mijn telefoon. Losse kaartjes bij de chauffeur kopen, dat is eigenlijk iets uit mijn jeugd.
Ik betaal steeds meer contant. In de winkels is overduidelijk te zien dat mensen weer teruggaan naar contant geld.
Het is simpelweg beter zichtbaar waar je geld blijft.
Daarnaast hoeft de belastingdienst, bank en overheid niet te weten wat mensen met hun geld doen hoeveel er in een 'oude sok/onder het matras' zit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten