Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
ambassadorsound

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door ambassadorsound »

Dat geluid is wel prima.
Volgens mij maken de BYD's in NH ook zo'n geluid.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door trolly »

Ik heb wat moeite met de titel van dit draadje. Het lijkt me namelijk zeer terecht dat volledig ZE in 2030 een feit is. En eerlijk gezegd mag eind dit jaar wat mij betreft ook nog. De vraag is vooral of het haalbaar is — en de titel lijkt daarop voor te sorteren met een negatief antwoord.

Toch lijkt me het vaststellen van een harde datum onontkoombaar, omdat het grote doorschuiven van de hete aandappel anders niet ophoudt, en die tijd hebben we eenvoudig niet.

In dat licht lijkt het me niet handig met grijsgroene alternatieven te komen, tenzij het zou gaan om uit synthetische brandstoffen op basis van uit de lucht gewonnen CO2 via duurzaam opgewekte energie — maar dat is dan ook meteen een volledig groene brandstof.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ambassadorsound

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door ambassadorsound »

Tuurlijk is het goed, maar of het echt veel scheelt voor het klimaat?Denk dat er dingen zijn met veel grotere impact.
Is dit geluid wat in een elektrische bus word toevoegd?:
https://youtu.be/7ufWcjEaO34?t=474
Dat hebben BYD's en VDL's volgens mij, maar Ebusco?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door trolly »

Er zijn altijd dingen te bedenken die een grotere impact hebben, maar da's geen reden om dit dan maar uit te stellen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door IIVQ »

ambassadorsound schreef: za 03 dec 2022, 18:15 Tuurlijk is het goed, maar of het echt veel scheelt voor het klimaat?Denk dat er dingen zijn met veel grotere impact.
Voorbeeldje: De concessie NHN (die toch voor ⅔ZE is) heb ik per 11 december a.s. minder diesel ingeregeld, dat alleen al scheelt zo'n 151000 liter per jaar. In totaal gebruikt de concessie jaarlijks dan nog meer dan een miljoen liter diesel. Dat staat gelijk aan meer dan duizend dieselwagens. Dus echt een "kleine" impact heeft het OV ook weer niet. Otoh, er rijden waarschijnlijk meer dan 50000 dieselpersonenauto's rond in het gebied, dus dan valt het wel weer mee.

Het klimaatprobleem is zó groot, dat je álles tegelijk moet aanpakken, je komt er niet met alleen "de grote zaken". In die zin is ZE 2030 niwt terecht, het zou 2025 moeten zijn 😇
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door Durashift »

Suus schreef: za 03 dec 2022, 09:16
ambassadorsound schreef:Persoonlijk vind ik bio CNG ook een prima alternatief van diesel, het is vrij schoon, duurzaam en de bus maakt nog geluid(wat veiliger kan zijn).
CNG is aardgas, een fossiele brandstof en dus niet duurzaam. Voor aardgas zijn we grotendeels afhankelijk van schurkenstaten, dus het gebruik daarvan minimaliseren heeft ook een ander doel :)
Ach, dan stappen we toch over op de schaarse aardmetalen, welke onder andere nodig zijn voor zeer krachtige magneten in windmolens én EV's. ?
Werpen wij ons als westen in de schoot van China (dat tzt Taiwan wel zal hebben overmeesterd), zover wij dat al niet gedaan hebben.
De geschiedenis herhaalt zich. ;)

https://nos.nl/nieuwsuur/video/2454939- ... chtsmiddel

Echt, wij als mensheid zijn goed bezig :?: .. op termijn zowat de hele Noordzee dichtbouwen met windmolenparken. 1800 moeten er in 2030 staan.. Wát een landschapsvervuiling zal dat niet geven, zeg. Naast de schade aan het leefgebied van vogels en de vissen. :neg:
trolly schreef: za 03 dec 2022, 17:38 (..)
In dat licht lijkt het me niet handig met grijsgroene alternatieven te komen, (..)
De stroom die uit het net komt is nu gewoon grijs met een likje groen. Ja, op papier is het al wel groen gelabeld. Er is gewoon nog lange tijd behoefte aan fossiele energie in ons werelddeel.. het huidige gebruik omzetten in groene bronnen.. het is nog lang niet goed genoeg.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door trolly »

Eh Durashift... het leefgebied voor vissen gaat er op termijn juist op vooruit, o.a. omdat rond windmolenparken niet gevist mag worden. Het lijkt een beetje een gelegenheidsargument. En ja, er komt nog veel teveel stroom van fossiele bronnen, dus er is geen tijd om met de armen over elkaar te gaan zitten. Als de aardmetalen een strategisch probleem zijn moet dáár dus iets aan gebeuren. Boos wegkijken heeft namelijk ook weinig zin.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ambassadorsound

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door ambassadorsound »

Jullie hebben gelijk.Echter, de overheid wil voor die groene stroom ook kerncentrales erbij bouwen.Dat is natuurlijk risicovol, en áls het misgaat, zijn de gevolgen enorm groot.
Dan heb ik liever een combinatie van bussen op elektriciteit, diesel, bio CNG en waterstof.De toekomst kan ook nog zorgen voor schonere motoren, en de huidige dieselmotoren zijn al een heel stuk schoner dan die van 20 jaar terug.
En stiekem vind ik een bus met een verbrandingsmotor ook gewoon veel leuker om in te zitten :p Hopelijk worden, als de dieselbus volledig uitgestorven is, er nog wel af en toe museumritten met verschillende bussen gereden.
Sowieso is het exporteren van de huidige (meestal Euro 5) bussen naar landen waar nu bijvoorbeeld nog oude Den oudsten bussen rijden ook wel een grote besparing voor het milieu, echter moet de diesel daar ook gewoon schoner worden.Dat scheelt een hoop.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door Suus »

Ik vind het jammer dat je nog vast zit in het narratief dat fossiele brandstof noodzakelijk is Ambassadorsound. Dat is het allang niet meer, maar de oliemaatschappijen proberen mensen bang te maken voor alternatieven. Laadpaalstress, minder het autogevoel, brandgevaarlijk. Ontarm de verandering!
Durashift schreef: zo 04 dec 2022, 02:21
Suus schreef: za 03 dec 2022, 09:16
ambassadorsound schreef:Persoonlijk vind ik bio CNG ook een prima alternatief van diesel, het is vrij schoon, duurzaam en de bus maakt nog geluid(wat veiliger kan zijn).
CNG is aardgas, een fossiele brandstof en dus niet duurzaam. Voor aardgas zijn we grotendeels afhankelijk van schurkenstaten, dus het gebruik daarvan minimaliseren heeft ook een ander doel :)
Ach, dan stappen we toch over op de schaarse aardmetalen, welke onder andere nodig zijn voor zeer krachtige magneten in windmolens én EV's. ?
Heel veel van die schaarse aardmetalen zijn er al, maar tot nu toe is de verwerking van afgedankte restmetalen nooit serieus op gang gekomen. Zo zit er waarschijnlijk alleen al voor 300 kiloton aan afgedankt koper in de Nederlandse bodem, van overbodige telefoonkabels die nooit zijn opgeruimd bijvoorbeeld. Grondstoffen voor accu's liggen waarschijnlijk in een afgedankte laptop of telefoon in een keukenla of op zolder bij jou thuis. De mensheid is echt heel erg slordig geweest en we moeten nu echt gaan recyclen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ambassadorsound

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door ambassadorsound »

Maar ja, je leest toch wel regelmatig dat er brand is in een e-bus.
Maar inderdaad, de recycling is nog steeds slecht.Er zijn veel dingen die voor het milieu veranderd moeten worden.
En misschien komt mijn negatieve denken over de elektrische bussen ook wel door de BYD ellende hier, daar lees je écht heel veel over.Over de oude ambassadors die hier reden nauwelijks, al blijft Syntus/Keolis niet de beste vervoerder...
Snap eerlijk gezegd ook niet waarom er nog 13 K7's bij gekomen zijn, ik zou die bij bijvoorbeeld VDL hebben besteld.Sowieso denk ik dat het niet meer goed komt met die bussen en dat ze over een tijdje alsnog vervangen worden.

Trouwens:
EBS had in 2019 Mercedes NGT hybrid's gekocht, gezien dat een bus in nederland ongeveer 12 jaar meegaat, zouden die dan in 2031 uit dienst gaan.Daarnaast is (bio) CNG+elektrisch natuurlijk helemaal niet slecht voor het milieu.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door teun »

Ik kan me de laatste keer dat een batterijbus in de hens is gegaan niet herinneren, een Citaro daarentegen… :')
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door ArrivaBas »

Waar lees je regelmatig dat er brand is in een elektrische bus?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ambassadorsound

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door ambassadorsound »

Ja Citaro wel meerdere keren ;)
Er zijn meerdere nieuwe ebusco's afgebrand, en de Solaris waterstof bus ook:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/278692/n ... -in-remise
https://myprivacy.dpgmedia.nl/consent?s ... bb59f%252F

En ook een VDL:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/239206/v ... us-in-edam
Maar echt heel veel zijn het er nou ook weer niet.

En in paris meerdere, deze gingen heel erg snel branden.Die in nederland zover ik weet niet.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door DPDelft »

ambassadorsound schreef: zo 04 dec 2022, 09:19 Trouwens:
EBS had in 2019 Mercedes NGT hybrid's gekocht, gezien dat een bus in nederland ongeveer 12 jaar meegaat, zouden die dan in 2031 uit dienst gaan.Daarnaast is (bio) CNG+elektrisch natuurlijk helemaal niet slecht voor het milieu.
Die bussen gaan in 2024/2025 vervangen worden door zero emissie bussen. Dat is afgesproken bij de start van de concessie. De Mercedes bussen zullen daarna waarschijnlijk naar elders gaan.
ambassadorsound

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door ambassadorsound »

Naar het buitenland?
Wel zonde dat ze zo snel uit dienst gaat.Waarom dan niet direct ZE of tijdelijk door met de oude?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door DPDelft »

De hoop is op een groter bereik in de toekomst plus dat bij ZE bussen een afschrijftermijn van 15 jaar geldt. De bussen zullen dus waarschijnlijk overgenomen moeten worden door de volgende vervoerder.
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door IIVQ »

Citaro's hebben een ontwerpfout in het Wrbasto-systeem, waardoor de kans na een jaar of 8 erg groot wordt dat ze in de hens vliegen. In Rome heet dit type inmiddels "Flambus" nadat er 20 in een jaar in de hems waren gegeaan. Ook die VDL bij Edam fikte had een defecte Webasto.

Elctrische accu's (Li-ion) kan inmiddels prima gerecycled worden, het probleem is vooral dat de huidige fabrikanten de accu's nogal verschillend verpakken en labelen. Er is nog niet zo veel capaciteit om accu's te recyclen, maar er worden ook nog niet zo veel accu's aangeboden, waardoor het soms goedkoper is.een afgeschreven auto de shredder in te goooen dan eerst de accu's eruit te halen. Dit probleem gaat vanzelf opgelost worden met meer aanbod van afgeschreven ZE.
ambassadorsound

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door ambassadorsound »

Ah ok, dat moeten we niet hebben natuurlijk.
Is dat bij die VDL ook een ontwerp fout?Of kunnen deze wel 15 jaar veilig mee?
Is er überhaupt verder een elektrische bus in Nederland die dit probleem heeft?
Kan die ontwerpfout niet gewoon opgelost worden?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door Durashift »

IIVQ schreef: zo 04 dec 2022, 00:39 (..)

Voorbeeldje: De concessie NHN (die toch voor ⅔ZE is) heb ik per 11 december a.s. minder diesel ingeregeld, dat alleen al scheelt zo'n 151000 liter per jaar. In totaal gebruikt de concessie jaarlijks dan nog meer dan een miljoen liter diesel. (..)
Die diesel vloeit toch gewoon weer in de noodconcessie Veluwe Zuid, komend dienstregelingsjaar?
Het, momenteel, dure aardgas faseert daarmee mooi uit. ;)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door CamilleKreemers »

IIVQ schreef: zo 04 dec 2022, 19:35 Citaro's hebben een ontwerpfout in het Wrbasto-systeem, waardoor de kans na een jaar of 8 erg groot wordt dat ze in de hens vliegen. In Rome heet dit type inmiddels "Flambus" nadat er 20 in een jaar in de hems waren gegeaan. Ook die VDL bij Edam fikte had een defecte Webasto.

Elctrische accu's (Li-ion) kan inmiddels prima gerecycled worden, het probleem is vooral dat de huidige fabrikanten de accu's nogal verschillend verpakken en labelen. Er is nog niet zo veel capaciteit om accu's te recyclen, maar er worden ook nog niet zo veel accu's aangeboden, waardoor het soms goedkoper is.een afgeschreven auto de shredder in te goooen dan eerst de accu's eruit te halen. Dit probleem gaat vanzelf opgelost worden met meer aanbod van afgeschreven ZE.
Wat is webasto?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door ArrivaBas »

De Webasto is het kachelsysteem van de meeste bussen in Europa.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door IIVQ »

Durashift schreef: zo 04 dec 2022, 23:43
IIVQ schreef: zo 04 dec 2022, 00:39 (..)

Voorbeeldje: De concessie NHN (die toch voor ⅔ZE is) heb ik per 11 december a.s. minder diesel ingeregeld, dat alleen al scheelt zo'n 151000 liter per jaar. In totaal gebruikt de concessie jaarlijks dan nog meer dan een miljoen liter diesel. (..)
Die diesel vloeit toch gewoon weer in de noodconcessie Veluwe Zuid, komend dienstregelingsjaar?
Het, momenteel, dure aardgas faseert daarmee mooi uit. ;)
Ik heb die besparing onafhankelijk van Veluwe Zuid gemaakt. Dwz: Ik had hem ook gemaakt als VZ niet van transdev was geweest.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door Nicketick »

IIVQ schreef: zo 04 dec 2022, 19:35 Elctrische accu's (Li-ion) kan inmiddels prima gerecycled worden, het probleem is vooral dat de huidige fabrikanten de accu's nogal verschillend verpakken en labelen. Er is nog niet zo veel capaciteit om accu's te recyclen, maar er worden ook nog niet zo veel accu's aangeboden, waardoor het soms goedkoper is.een afgeschreven auto de shredder in te goooen dan eerst de accu's eruit te halen. Dit probleem gaat vanzelf opgelost worden met meer aanbod van afgeschreven ZE.
Daar komt nog bij dat een accu die niet meer geschikt is voor gebruik in een bus vaak nog wel geschikt is voor andere doeleinden. RWE en VDL gaan een project doen met oude accus uit Eindhoven: https://benelux.rwe.com/en/press/2022-1 ... -storage-s
ambassadorsound

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door ambassadorsound »

Maar als een webasto een kachel is, kan die toch wel vervangen worden door een ander kachelsysteem?Lijkt me niet nodig om daarvoor een hele bus te vervangen.
En bij VZ, gaat dat ooit weer bij Ijssel Vecht horen, of komt SAN bij VZ erbij en word die concessie groter?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Bericht door Lijn 45 »

Dat laatste was het oorspronkelijke plan, met ook Rivierenland er bij.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten