Pagina 3 van 3

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Geplaatst: ma 05 dec 2022, 16:32
door ambassadorsound
Maar het huidige plan is dus anders?
Wat gaat er dan gebeuren?

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Geplaatst: ma 05 dec 2022, 18:57
door IIVQ
Wat heeft dit nog met ZE2030 te maken?

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Geplaatst: ma 05 dec 2022, 19:29
door ambassadorsound
Uhm, niet zo veel, sorry...
Mag dat in een eigen topic ook niet?

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Geplaatst: wo 07 dec 2022, 00:35
door Durashift
IIVQ schreef: ma 05 dec 2022, 07:51
Durashift schreef: zo 04 dec 2022, 23:43
IIVQ schreef: zo 04 dec 2022, 00:39 (..)

Voorbeeldje: De concessie NHN (die toch voor ⅔ZE is) heb ik per 11 december a.s. minder diesel ingeregeld, dat alleen al scheelt zo'n 151000 liter per jaar. In totaal gebruikt de concessie jaarlijks dan nog meer dan een miljoen liter diesel. (..)
Die diesel vloeit toch gewoon weer in de noodconcessie Veluwe Zuid, komend dienstregelingsjaar?
Het, momenteel, dure aardgas faseert daarmee mooi uit. ;)
Ik heb die besparing onafhankelijk van Veluwe Zuid gemaakt. Dwz: Ik had hem ook gemaakt als VZ niet van transdev was geweest.
Okay, de nieuwe instroom moet ook rijden natuurlijk. ;)

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Geplaatst: wo 07 dec 2022, 07:00
door trolly
ambassadorsound schreef: ma 05 dec 2022, 15:02 Maar als een webasto een kachel is, kan die toch wel vervangen worden door een ander kachelsysteem?
Zoals?

Er zal vast wel een alternatief bestaan, maar ik betwijfel of dat dan ook in de bestaande bussen in te bouwen is.

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Geplaatst: wo 07 dec 2022, 08:26
door ambassadorsound
Ik heb er niet echt verstand van, maar misschien is er wel een fabrikant die een kachelsysteem in dezelfde maken kan maken.De hele bus vervangen is denk ik kapitaalsvernietiging.
Als die VDL bussen ook dit systeem hebben, zal het daar ook vervangen moeten worden lijkt me.

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Geplaatst: wo 07 dec 2022, 13:35
door trolly
Ik heb er ook weinig verstand van, maar heb het vermoeden dat je niet de enige met die gedachte zult zijn. Voordat besloten is de complete bus dan maar te vervangen zullen dus vast alle andere opties uitgebreid bekeken zijn.

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Geplaatst: wo 07 dec 2022, 13:42
door ambassadorsound
Dat zal vast wel denk ik, maar lijkt me toch zonde om al die bussen weg te doen.
Misschien word er in de toekomst nog een oplossing gevonden.

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Geplaatst: wo 07 dec 2022, 15:50
door Meltrain
Ja, het is terecht.
ambassadorsound schreef: zo 04 dec 2022, 08:41 Hopelijk worden, als de dieselbus volledig uitgestorven is, er nog wel af en toe museumritten met verschillende bussen gereden.
Er rijden nu ook nog af en toe stoomtreinen, dus dat zal vast wel gebeuren. :)
ambassadorsound schreef: ma 05 dec 2022, 19:29 Uhm, niet zo veel, sorry...
Mag dat in een eigen topic ook niet?
Alleen als je daarvoor een nieuw topic aanmaakt. :Y

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Geplaatst: wo 07 dec 2022, 18:30
door IIVQ
De generatie Citaro waar het hier om gaat is denk ik al 10 jaar niet meer geleverd in NL.

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Geplaatst: wo 07 dec 2022, 18:39
door ambassadorsound
Heb wel gehoord in een ander topic dat er nog niets over te zeggen is.
Het type citaro waar het over gaat is uit 2019.Zeer nieuw dus.

Re: Zero emissie in 2030 terecht of niet?

Geplaatst: wo 07 dec 2022, 20:36
door ArrivaBas
De meest brandbare series van de Citaro zijn bepaalde uitvoeringen die voor 2001 geleverd zijn, maar ook van de Facelift-versie die tussen 2006 en 2012 geleverd is zijn bepaalde configuraties gevoelig voor brand geweest. De eCitaro heeft ook een brandgevoelige periode gehad, maar die had te maken met een makkelijk te herstellen ontwerpfout in de isolatie van de batterijen.