Dienstregeling 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door Frank »

Ik heb een stukje geschreven voor de wiki: Dienstregeling 2024.

Zou het niet erg vinden als iemand er eens overheen leest, want er zijn veel dingen onduidelijk en ik heb het snel geschreven.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door reisthijs »

DDietzen schreef: do 09 feb 2023, 13:19Of wil je intercitymaterieel op de 4900?
Dan belandt het automatisch ook in de 5700 wegens de gekoppelde omloop in Ut, en Ut-Hfd met een intercity is misschien te veel van het goede. ;)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door Milco »

Is het een idee om de 4900 en 5700 los te koppelen in Utrecht of zit je dan in de knel met de ruimte? Op zich denk ik zelf dat een combi 1500 - 2600 - 4900 met DDZ nog geen eens zo heel gek is, maar dat zeg ik enkel als reiziger en ik weet niet alle in en outs natuurlijk.

Wel vind ik het mooi dat men de 4900 en 14900 altijd 2x/uur wil laten rijden! Vond het altijd best wel een ondergewaardeerd lijntje...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door cassie127 »

DDZ mag niet meer ingezet worden in sprinterdiensten naderhand van meerdere incidenten (en ook het incident waardoor het materieel langere tijd uit dienst geweest is). Daarnaast is de minimale halte afstand tussen de stations te klein op de 4900. Zelfde geldt overigens ook voor VIRM of ICM.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door TffpaA »

Op basis van de adviesaanvraag maar eens geprobeerd de voorgestelde dienstregeling in mijn eigen Spoorkaart verwerkt te krijgen. Als ik de essentie ervan een beetje begrijp, keren we in feite terug naar 2022 vóór de inkrimpingen, met als wijziging in de lijnenloop die situatie rond Lelystad.

Ik ben er ook vanuit gegaan dat de sneltrein tussen Maastricht en Heerlen e.v. dan wel weer zal rijden. Maar goed, het is nog allemaal met onzekerheden omgeven, dus wellicht blijft dit bij een kaartje.

Afbeelding

Edit 2023-02-12 11:23 : bijgewerkte versie
Laatst gewijzigd door TffpaA op zo 12 feb 2023, 11:24, 4 keer totaal gewijzigd.
🗣
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door JothamvW »

2400 rijdt in het dal niet tussen Almere Centrum en Lelystad Centrum; IC Berlijn stopt niet meer te Almelo.

Wel erg vage bewoordingen soms; zoals het noemen van de 6600 als startend te Nijmegen en dat er "soms" minder vaak gereden wordt tussen Nijmegen en Wijchen (inkorting van de 7600), terwijl ook wordt aangegeven dat de kwartiersfrequenties in het dal en weekend zo veel mogelijk hersteld worden.
Daar zou m.i. dan ook de afspraken over 4x/u Arnhem-Wijchen ma-za overdag bij moeten horen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door TffpaA »

JothamvW schreef: zo 12 feb 2023, 08:15 2400 rijdt in het dal niet tussen Almere Centrum en Lelystad Centrum; IC Berlijn stopt niet meer te Almelo.
Thx. Ik zag dat ik de boel bij Schiphol ook verkeerd had doorverbonden, waardoor een wel erg lange trein Groningen/Leeuwarden-Dordrecht ontstond.
Wel erg vage bewoordingen soms; zoals het noemen van de 6600 als startend te Nijmegen en dat er "soms" minder vaak gereden wordt tussen Nijmegen en Wijchen (inkorting van de 7600), terwijl ook wordt aangegeven dat de kwartiersfrequenties in het dal en weekend zo veel mogelijk hersteld worden.
Daar zou m.i. dan ook de afspraken over 4x/u Arnhem-Wijchen ma-za overdag bij moeten horen.
Daar lees ik inderdaad ook niets over terug. Het geheel is verder inderdaad niet echt op overzichtelijkheid geschreven. Misschien is dat bewust gedaan.
🗣
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door waldo79 »

Ik kan me voorstellen dat de NS wat slagen om de arm houden.
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door IIVQ »

TffpaA schreef: za 11 feb 2023, 18:37 Afbeelding
Wat een ontzettend mooie kaart!
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door TffpaA »

Dank!
🗣
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door dennistd »

TffpaA schreef: za 11 feb 2023, 18:37 Op basis van de adviesaanvraag maar eens geprobeerd de voorgestelde dienstregeling in mijn eigen Spoorkaart verwerkt te krijgen. Als ik de essentie ervan een beetje begrijp, keren we in feite terug naar 2022 vóór de inkrimpingen, met als wijziging in de lijnenloop die situatie rond Lelystad.

Ik ben er ook vanuit gegaan dat de sneltrein tussen Maastricht en Heerlen e.v. dan wel weer zal rijden. Maar goed, het is nog allemaal met onzekerheden omgeven, dus wellicht blijft dit bij een kaartje.

Afbeelding

Edit 2023-02-12 11:23 : bijgewerkte versie
Misschien kun je bij Haarlem de series nog wat ontvlechten? Ze starten allemaal in Amsterdam Centraal maar er kruist van alles links van station Haarlem, niet heel overzichtelijk. Daarnaast kun je de IC Berlijn wel integreren in de 1500: nu lijkt het net alsof tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal 3 IC's per uur rijden. Mooie kaart verder :pos:
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door TffpaA »

Rond Haarlem valt inderdaad ook nog het een en ander te verduidelijken, ja. De 1500 en 140 zijn aparte series, en laat ik er voorlopig ook maar als zodanig op staan, ook al zijn ze qua frequentie met elkaar verweven. Dan is in ieder ook net even wat duidelijker dat we het hier over verschillende treinen hebben, waarvan er eentje naar Berlijn doorkachelt.
🗣
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door tjoektjoek »

Volgens mij gaat in Dienstregeling 2024 ook de drielandentrein naar Luik rijden, dus is het geen aparte dienst meer.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door umbusko »

Eerst zien, dan geloven. :')
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door waldo79 »

Dat zou wel een hele sprong voorwaarts zijn in vergelijking met het huidige afbraak NMBS materieel (alhoewel de stoelen wel zeer comfortabel zijn).
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door Bemined »

Die kwartierdienst ipv ETMET op vrijdag heeft nogal wat voeten in de aarde zie ik nu met compleet andere patroontijden en doorkoppellingen van de sprinters. Op ma-do Gvc-Tl en Ledn-Ht zoals nu en op vr-zo wordt het Gvc-Ht en Ledn-Tl. En de 6400 krijgt op vrijdag een knip in Eindhoven.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door Roeland »

En wat worden dan de aansluitingen in Geldermalsen en Tiel?
* Kesteren v/n Geldermalsen
* Tiel v/n 's Hertogenbosch
* Gorinchem v/n 's Hertogenbosch
op gewone werkdagen en vrijdagen?
En rijden ze vrijdag dan in hetzelfde patroon als in het weekend? of komen er dan ook weer heel andere tijden?
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door Gamma »

Al jouw vragen worden beantwoord in de adviesaanvraag die online staat.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door Bemined »

Het staat wat cryptisch in de adviesaanvraag, men zegt dat men de sprinter versnelt, maar in feite is het dus een compleet andere dienstregeling. De sprinter gaat 5 minuten eerder uit Tiel weg op vrijdag en de lange stop in Geldermalsen vervalt waardoor de sprinter dus 14 minuten eerder in Utrecht arriveert. De sprinter uit 's-Hertogenbosch vertrekt op vrijdag 4 minuten eerder en slaat ook de lange stop in Geldermalsen over waardoor deze 9 minuten eerder in Utrecht aankomt. Om de nummering consistent te houden krijgt de sprinter naar Tiel ook een nieuw nummer, dit wordt de 6700 Tiel - Utrecht en de 6900 wordt Utrecht - Den Haag zodat men alleen de doorkoppeling hoeft te wijzigen op vr-zo en niet de treinseries zelf.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door waldo79 »

Eens, dat is een compleet afwijkende dienstregeling op vrijdag. Blijven de aansluitingen in Tiel van en naar Arnhem wel in stand?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door CamilleKreemers »

Tiel komt aan om. 12/.42. De huidige tieltrein gaat om. 23/.53. 5 minuten eerder is dan. 18/.48, us de treinen blijven aansluiten. Ik vraag me af of de bussen ook goed aan kunnen sluiten.

En de sprinters staan straks niet 8 minuten stil in Geldermalsen, dus gaan sneller rijden.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door Gamma »

waldo79 schreef: do 23 feb 2023, 12:59 Eens, dat is een compleet afwijkende dienstregeling op vrijdag. Blijven de aansluitingen in Tiel van en naar Arnhem wel in stand?
ja, die worden zelfs iets korter dan nu.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door sirvinniei »

tjoektjoek schreef: zo 12 feb 2023, 18:26 Volgens mij gaat in Dienstregeling 2024 ook de drielandentrein naar Luik rijden, dus is het geen aparte dienst meer.
Daarover gesproken: zijn er nog plannen voor een intercity Roosendaal Antwerpen?
Vind het opvallend dat er een intercity (die nauwelijks sneller is dan de S-trein) rijdt tot net tot de grens, maar dat alleen de S-trein de grens overgaat.
Ik heb geen onderschrift
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door playertwo »

Naar ik weet rijd die IC met M6. Deze past niet onder het viaduct van de A58 nabij Rsd. In geval er bijvoorbeeld M7 of Desiro op wordt ingezet mag je ook in Essen overstappen ivm ontbrekende toelating
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door Daniel »

Een NMBS Desiro kan bij mijn weten niet op halve kracht de grens over, onder 1,5 kV slaat de vermogenselektronica af door onderspanning.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten