Dienstregeling 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door cassie127 »

playertwo schreef: do 23 feb 2023, 16:40 Naar ik weet rijd die IC met M6. Deze past niet onder het viaduct van de A58 nabij Rsd. In geval er bijvoorbeeld M7 of Desiro op wordt ingezet mag je ook in Essen overstappen ivm ontbrekende toelating
IC 2000 is een bonte mix aan materieel... M6, M4 maar ook Varkenneuzen en Klassieke motorstellen (aan elkaar gecombineerd) zijn ook die lijn te vinden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door Meltrain »

playertwo schreef: do 23 feb 2023, 16:40 In geval er bijvoorbeeld M7 of Desiro op wordt ingezet mag je ook in Essen overstappen ivm ontbrekende toelating
M7 is toch wel voorbereid voor toelating in Nederland? Weet iemand wanneer dat dan gaat gebeuren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door MetroRET »

cassie127 schreef: do 09 feb 2023, 20:04 DDZ mag niet meer ingezet worden in sprinterdiensten naderhand van meerdere incidenten (en ook het incident waardoor het materieel langere tijd uit dienst geweest is). Daarnaast is de minimale halte afstand tussen de stations te klein op de 4900. Zelfde geldt overigens ook voor VIRM of ICM.
https://treinposities.nl/ritinfo/20230226/5710 :Y
https://treinposities.nl/omloop/LBM10/20230226
PHS

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door waldo79 »

NS trekt niet zomaar een blik met personeel open. Er gaan nog steeds mensen met pensioen, de aanwas van jong personeel is niet oneindig.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door Bemined »

Dat klopt, maar Locov heeft onder andere kritiek op dat niet alle afschalingen onderbouwd zijn in de adviesaanvraag en dat de flexibiliteit om weer op te kunnen schalen mist. Want de werving van nieuw personeel zal in 2024 hopelijk door blijven gaan, maar de aanvraag houd geen rekening met het weer kunnen opschalen van de dienstregeling op vrijdagen als er medio 2024 weer voldoende personeel is.

Het idee van Locov om versneld naar het 8/4 model te groeien lijkt me echter niet zo realistisch.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door tjoektjoek »

https://locov.nl/publicaties/2476904.as ... eling-2024

Hier is het besluit te vinden van de capaciteitsaanvraag voor dienstregeling 2024. Het belangrijkste advies dat is gevolgd is
NS heeft een oplossing gevonden om in Dienstregeling 2024 op vrijdag, zaterdag en zondag in totaal zeventien rechtstreekse treinen tussen Heerlen en 's- Utrecht Centraal en verder te kunnen bieden (beide richtingen samen), waarbij NS capaciteit aanvraagt om alle bestaande aansluitingen met regionale treinen in stand te kunnen houden, inclusief een korte overstap van/naar Aken. NS kan dan op die momenten de Intercity Enkhuizen – Eindhoven Centraal met dubbele treinstellen rijden. In Eindhoven ontstaat er een mogelijkheid in de capaciteitsaanvraag om de intercity te combineren/splitsen in een deel van/naar Maastricht en in een deel van/naar Heerlen. Het Heerlens treindeel staat in de capaciteitsaanvraag dan circa tien minuten stil in Eindhoven Centraal ten behoeve van een goede inpassing (en aansluitingen) in Limburg. Voor de periode na Dienstregeling 2024 studeren we op andere mogelijkheden om Heerlen op vrijdag, zaterdag en zondag vaker en sneller met de Randstad te verbinden.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door Bemined »

Die laatste zin suggereert dat men er rekening mee houdt dat er ook in 2025 nog geen ETMET op vrijdag, zaterdag en zondag gereden wordt.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door April064 »

Yep... erg jammer dat de ETMET voorlopig niet op vrijdag en in het weekend terugkomt. Wel ben ik fan van het idee om te vleugelen. Zo houdt de randstad toch nog zijn verbinding met Heerlen op die dagen.
zij/haar/hen/hun
PHS

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door umbusko »

NS schreef: Het Heerlens treindeel staat in de capaciteitsaanvraag dan circa tien minuten stil in Eindhoven Centraal ten behoeve van een goede inpassing (en aansluitingen) in Limburg.
Hoe vaak gaat het gebeuren dat dit ding in Limburg op de seconde precies voor je neus wegrijdt terwijl je weet dat het 10 minuten in Eindhoven gaat niksen, cq. dat het 10 minuten in Eindhoven nikst, nog ergens een minuutje vertraging oploopt en de trein van Arriva arrivederci zegt? U kunt nu nog inzetten. :mrgreen:
Dionysusnu
Berichten: 480
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door Dionysusnu »

Als je daar bang voor bent, is er altijd nog deze optie:
NS schreef:Door dat langere stationnement is het overigens voor reizigers circa 3 minuten sneller om het Maastrichtse treindeel te pakken en in Sittard over te stappen op Arriva, echter, uit reizigersonderzoek weten we dat verreweg de meeste reizigers een rechtstreekse verbinding prefereren boven een kleine reistijdwinst.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door umbusko »

Geen zorgen, ik wil sowieso niet naar Heerlen. :mrgreen:
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door tjoektjoek »

PHS schreef: di 23 mei 2023, 23:14
tjoektjoek schreef: di 23 mei 2023, 20:49 Hier is het besluit te vinden van de capaciteitsaanvraag voor dienstregeling 2024.
Teleurstellende reactie van de NS. Het advies van het LOCOV op de capaciteitsaanvraag telde 28 pagina's met behoorlijke kritiek, zowel op het feit dat de afschalingen per dienstregeling 2023 maar deels worden teruggedraaid en de uitwerking onder de voorgenomen (maar nog onzekere) verbeteringen onder dienstregeling 2024. Daar reageert de NS maar heel beperkt op, het besluit telt nog geen 2,5 kantje en in de 6 pagina's tellende bijlage wordt vrijwel steeds verwezen naar het volgende blokje:
U adviseert om op veel trajecten en momenten specifieke ritten toe te voegen aan de dienstregeling. Sinds de coronapandemie is het ontwerpen van zo’n dienstregeling een andere opgave dan daarvoor. Na twee jaar van lege treinen en stations weten reizigers weliswaar steeds beter de weg naar de trein terug te vinden. Maar de aantallen blijven deels achter bij de oorspronkelijke prognoses. Zo werken forensen nog veel thuis en de verwachting is dat dat zo blijft. We zien dat naast de reizigersomvang ook het reisgedrag flink is veranderd. NS wil daar met haar dienstregeling op aansluiten. Naast een zo goed mogelijk product bieden voor de reizigers, moet een dienstregeling uitvoerbaar zijn. Dat wil zeggen: een optimale en haalbare inzet van onze treinen en medewerkers. Een trein met weinig reizigers vervoert vooral lucht, een trein zonder personeel kan niet rijden. Als maatschappelijk bedrijf zijn we het aan de samenleving verplicht dat we op een efficiënte manier gebruik maken van onze middelen. Daarmee blijft het ov duurzaam en betaalbaar. De dienstregeling die we in 2024 gaan rijden zal minder uitgebreid zijn dan we een aantal jaar geleden dachten. De voor corona verwachte 1,4 miljoen reizigers per dag vervoeren we immers niet en ook de veranderende reispatronen had niemand voorzien. De capaciteitsaanvraag speelt daarom in op de verwachte vervoersvraag. NS neemt uw adviezen voor frequentieverhogingen daarom niet over.
Zelfs zonder personeelstekort zou de NS dus afschalen. Dat straalt nou niet echt ambitie uit, helaas.
Was te verwachten zonder politieke ambitie zal de dienstregeling in het post-coronatijdperk minder zijn dan het eerst zou zijn.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door sirvinniei »

Dionysusnu schreef: di 23 mei 2023, 23:34 Als je daar bang voor bent, is er altijd nog deze optie:
NS schreef:Door dat langere stationnement is het overigens voor reizigers circa 3 minuten sneller om het Maastrichtse treindeel te pakken en in Sittard over te stappen op Arriva, echter, uit reizigersonderzoek weten we dat verreweg de meeste reizigers een rechtstreekse verbinding prefereren boven een kleine reistijdwinst.
Als mensen zo graag een directe verbinding willen, dan moeten we misschien toch een keer af van corridorrijden.
Ik heb geen onderschrift
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door VIRM »

Nachttrein rijdt in december vanuit Hilversum naar Utrecht en Amsterdam
Voor uitgaanspubliek en andere nachtelijke reizigers is het binnenkort eindelijk mogelijk om 's nachts met de trein vanuit Hilversum naar Amsterdam en Utrecht te reizen. Verantwoordelijk wethouder Bart Heller tekende vrijdag de officiële overeenkomst met de NS. De eerste nachttrein vertrekt op 10 december van dit jaar.

Bron en meer: NH Nieuws
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door Vinny »

De jaren '80 komen terug. Toen stopte de nachtnettrein ook al in Hilversum :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
lvdmoosdijk
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door lvdmoosdijk »

umbusko schreef: di 23 mei 2023, 23:22
NS schreef: Het Heerlens treindeel staat in de capaciteitsaanvraag dan circa tien minuten stil in Eindhoven Centraal ten behoeve van een goede inpassing (en aansluitingen) in Limburg.
Hoe vaak gaat het gebeuren dat dit ding in Limburg op de seconde precies voor je neus wegrijdt terwijl je weet dat het 10 minuten in Eindhoven gaat niksen, cq. dat het 10 minuten in Eindhoven nikst, nog ergens een minuutje vertraging oploopt en de trein van Arriva arrivederci zegt? U kunt nu nog inzetten. :mrgreen:
Het gaat hier om het treindeel van Eindhoven naar Heerlen.
Niet, zoals je hier waarschijnlijk bedoelt, het treindeel van Heerlen naar Eindhoven.
Dionysusnu
Berichten: 480
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door Dionysusnu »

Maar het valt te verwachten dat dat andersom ook ongeveer zo zal zijn. Of anders juist het treindeel uit Maastricht.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door VIRM »

Vinny schreef: za 03 jun 2023, 17:49 De jaren '80 komen terug. Toen stopte de nachtnettrein ook al in Hilversum :mrgreen:
Zo krijg je wel dat losse steden een nachtnetje krijgen met enkele extra hele late/vroege ritten. Haarlem, Amersfoort en nu dus Hilversum.
Beul van de blindegeleidelijn
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door umbusko »

lvdmoosdijk schreef: za 03 jun 2023, 18:00
umbusko schreef: di 23 mei 2023, 23:22
NS schreef: Het Heerlens treindeel staat in de capaciteitsaanvraag dan circa tien minuten stil in Eindhoven Centraal ten behoeve van een goede inpassing (en aansluitingen) in Limburg.
Hoe vaak gaat het gebeuren dat dit ding in Limburg op de seconde precies voor je neus wegrijdt terwijl je weet dat het 10 minuten in Eindhoven gaat niksen, cq. dat het 10 minuten in Eindhoven nikst, nog ergens een minuutje vertraging oploopt en de trein van Arriva arrivederci zegt? U kunt nu nog inzetten. :mrgreen:
Het gaat hier om het treindeel van Eindhoven naar Heerlen.
Niet, zoals je hier waarschijnlijk bedoelt, het treindeel van Heerlen naar Eindhoven.
In mijn quote benoem ik beide treindelen. ;) Het lijkt me dat als het treindeel van Eindhoven naar Heerlen 10 minuten in Eindhoven stil blijft staan om van het pad van de 800 in de 3900 terecht te komen, het treindeel van Heerlen naar Eindhoven daar ook 10 minuten blijft wachten om van het pad van de 3900 in dat van de 800 terecht te komen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door SuperGhost »

Was het geen optie om in het weekend de reguliere nachttrein via Hilversum te sturen? In overleg met ProRail zou je dan ook de onderhoudsroosters voor Utrecht-Amsterdam op die dagen kunnen inplannen.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door gpvos »

De nachttrein rijdt normaal langs Hilversum, zij het zonder te stoppen. Althans, zo is het lang geweest en was het ook de laatste keer dat ik 'm nam, een paar maanden geleden.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door VIRM »

Hebben een paar nachttreinen ook niet een stop in Bijlmer/ArenA? Dan moet je daar ook weer iets mee.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2024

Bericht door Z2N »

Het rijden via Hilversum gebeurt maar een paar dagen per week vanwege het onderhoudsrooster, de voorkeur gaat uit naar rechtstreeks via Bijlmer rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten