Pagina 1 van 15

Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 08 feb 2023, 15:34
door tjoektjoek
NS heeft de adviesaanvraag dienstregeling 2024 opgestuurd.
Contouren Capaciteitsaanvraag Dienstregeling 2024
De contouren van de capaciteitsaanvraag Dienstregeling 2024 zijn als volgt, waarbij we deze ruime capaciteitsaanvraag als een eerste procedurele stap zien:
  • De tienminutentreinen tussen Arnhem, Schiphol en Rotterdam (Intercity’s) is in de capaciteitsaanvraag aangevraagd op maandag tot en met donderdag overdag. De tienminutentreinen tussen Amsterdam en Eindhoven (Intercity’s) is ook op maandag tot en met donderdag overdag aangevraagd.
  • In de avonduren en op vrijdag tot en met zondag de hele dag rijden de Intercity’s en Sprinters op de genoemde tienminuten-trajecten zoveel mogelijk in kwartierliggingen in plaats van 10/20-liggingen. De Sprinters worden versneld.
  • Op de overige trajecten herstellen we in de capaciteitsaanvraag met name in het dal overdag en in het weekend zoveel mogelijk de kwartier- en halfuurfrequenties die we voorheen ook reden.
  • De meeste spitstoevoegers zijn weer op maandag tot en met donderdag aangevraagd, op vrijdag een groot deel.
  • De Intercity direct vanuit Breda rijdt in de capaciteitsaanvraag overdag weer drie keer per uur rechtstreeks naar Schiphol Airport en Amsterdam Centraal en vice versa.
  • NS wijzigt de lijnvoering tussen Almere, Zwolle en Meppel en introduceert een nieuwe Sprinter Leeuwarden-Zwolle-Lelystad. Hierdoor hoeven reizigers minder over te stappen.
  • Ook gaat in Dienstregeling 2024 een internationale ambitie in vervulling: de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn wordt 30 minuten korter.
https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-202 ... eisgedrag/

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 08 feb 2023, 15:58
door April064
Ik had graag wat meer details gehad over wat ze exact gaan doen om de IC Berlijn te versnellen, maar goed, die komen wel. Het ziet er allemaal wel goed uit. Vooral een kwartiersligging op de ETMET-corridors buiten de ETMET-tijden zijn fijn, en ook de herinvoering van veel kwartiersdiensten (en halfuursdiensten in de avond/het weekend). Hopelijk is dit optimisme niet misplaatst.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 08 feb 2023, 16:03
door tjoektjoek
Dat staat op pagina 9 van de adviesaanvraag . Belangrijkste verandering is dat de intercity niet meer stopt in Almelo.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 08 feb 2023, 16:14
door April064
Ah, top, dankjewel. Leuk leesvoer die adviesaanvraag.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 08 feb 2023, 17:15
door sirvinniei
tjoektjoek schreef: wo 08 feb 2023, 16:03 Dat staat op pagina 9 van de adviesaanvraag . Belangrijkste verandering is dat de intercity niet meer stopt in Almelo.
Dus dan rijdt er maar 1 intercity per uur tussen Almelo en Deventer?

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 08 feb 2023, 17:23
door April064
Er staat niks over de 1600 en 1700, dus ik vermoed dat die nog gewoon rijdt zoals in de huidige dienstregeling (behalve een langere reistijd als de IC Berlijn rijdt). Alleen de IC berlijn stopt niet meer in Almelo.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 08 feb 2023, 17:29
door teun
Het klinkt allemaal erg mooi, maar er zit wel een vervelende haak aan;
NS schreef:Met de ruime capaciteitsaanvraag Dienstregeling 2024 bouwen we stap voor stap voort op basis van de huidige dienstregeling 2023, die aansluit op de verwachte reizigersvraag. Er zijn echter nog veel onzekerheden, zoals het tempo waarin reizigers terugkeren in de trein en de beschikbaarheid van collega’s. Daarom beschouwen we deze ruime capaciteitsaanvraag als een eerste, procedurele stap. In juni besluiten we op basis van actuele informatie over het reisgedrag en de beschikbaarheid van collega’s in welke mate we deze capaciteit echt nodig hebben en welke dienstregeling we in 2024 daadwerkelijk gaan rijden.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 08 feb 2023, 17:38
door PHS
-

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 08 feb 2023, 18:15
door Daniel
Dat zit 'm waarschijnlijk in dat die 2000 tussen Amersfoort en Utrecht echt een voor-/natrein was en dus puur ter ontlasting van drukte diende.
Met de tijdligging daarvan had je niet echt extra reismogelijkheden of snellere aansluitingen.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 08 feb 2023, 20:03
door TffpaA
Begrijp ik het nu goed dat de 3300 tot Hoofddorp wordt ingekort? Wat gaat er in de plaats daarvan naar Leiden rijden (de 4600 wordt verlengd naar Den Haag Centraal)?

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 08 feb 2023, 20:30
door Bemined
Alleen op vrijdagen zo te zien, dan gaan de intercity's een strakke kwartierdienst rijden en dan moet de 3300 verschoven worden. Dat lukt slechts eens per uur, ik vermoed dat de Benelux in het andere halve uur in de weg zit, dus gaan er 3 i.p.v. sprinters per uur rijden tussen Hoofddorp en Leiden op vrijdag.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 08 feb 2023, 22:58
door Frank
Ik zie vooral veel onzekerheden en de adviesaanvraag is ook niet overal even duidelijk in.
* Of de 6600 in het huidige patroon tussen Arnhem en Nijmegen blijft rijden is me onduidelijk. Lijkt erop van wel (jammer voor mij persoonlijk).
* Het lijkt erop alsof de 3100 altijd weer doorrijdt naar Nijmegen, maar heel duidelijk wordt het niet genoemd (eigenlijk alleen voor vrijdag-zondag en 's avonds)
* Er staat dat er soms minder treinen naar Wijchen rijden, maar de adviesaanvraag is niet heel duidelijk wanneer.
Goed dat de intenties richting een betere dienstregeling er in ieder geval zijn.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 08:01
door Stijngeluk
ik had exact hetzelfde toen ik het doorlas. Ik hoop van wel door deze zin in de aanvraag:
Op de overige trajecten herstellen we in de capaciteitsaanvraag met name in het dal
overdag en in het weekend zoveel mogelijk de kwartier- en halfuurfrequenties die
we voorheen ook reden.
Ik zag oook nog erin staan dat de spitstreinen Amr - Hdr / Sgn zouden de 3000 zijn, dat was toch de 800 gezien de 3000 al die kant op gaat?

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 08:05
door Daan!
Moet een foutje zijn inderdaad.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 08:33
door Roeland
teun schreef: wo 08 feb 2023, 17:29 Het klinkt allemaal erg mooi, maar er zit wel een vervelende haak aan;
NS schreef:Met de ruime capaciteitsaanvraag Dienstregeling 2024 bouwen we stap voor stap voort op basis van de huidige dienstregeling 2023, die aansluit op de verwachte reizigersvraag. Er zijn echter nog veel onzekerheden, zoals het tempo waarin reizigers terugkeren in de trein en de beschikbaarheid van collega’s. Daarom beschouwen we deze ruime capaciteitsaanvraag als een eerste, procedurele stap. In juni besluiten we op basis van actuele informatie over het reisgedrag en de beschikbaarheid van collega’s in welke mate we deze capaciteit echt nodig hebben en welke dienstregeling we in 2024 daadwerkelijk gaan rijden.
Dit lijkt mij inderdaad de belangrijkste zin uit die hele adviesaanvraag. Grote kans dat er in juni dan toch weer een afgeschaald verhaal komt.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 08:55
door waldo79
Hopelijk kunnen de voorgestelde verbeteringen daadwerkelijk doorgevoerd worden. Zo zal mijn vader de kortere stops in Gdm in het weekend wel gaan waarderen.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 11:32
door VIRM
Jammer dat de crossplatform-overstappen tussen de 2600 en 700/1800 in de tegenspitsrichting om zeep wordt geholpen.

Overigens opvallend dat er onder voorbehoud een nachttrein wordt toegevoegd in het weekend: Amsterdam Centraal naar Utrecht Centraal, stoppend op alle stations van Hilversum.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 12:22
door Milco
Die nachttrein zou enkele jaren terug al gaan rijden maar is nooit doorgegaan.

Een kering van zo’n 4 minuten van de 2600 vind ik overigens relatief krap… ben benieuwd of dat echt haalbaar is zoals gezegd wordt…

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 12:48
door VIRM
Zou het verkorten van de keringen ook kunnen door de 2600 en 4900 aan Almere Centrum aan elkaar te koppelen? Dan heb je wel wat kortere keringen dan die 34 minuten voor de 2600.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 13:12
door Milco
Zat ik ook nog dan te denken, maar dan krijg je waarschijnlijk weer het geneuzel “het zijn verschillende treinsoorten en dat kan niet”…

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 13:17
door VIRM
Inderdaad. Maar de 2600 heeft een rijtijd van iets van twintig minuten. Lijkt mij niet de grootste ramp als die serie met Sprintermaterieel zou worden gereden.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 13:19
door DDietzen
Wil je dan sprintermaterieel op de 2600? Dan belandt het automatisch ook in de 1500 wegens de gekoppelde omloop in Asd, en Asd-Dv met een sprinter is misschien te veel van het goede.

Of wil je intercitymaterieel op de 4900? Ik gok dat de remmen van ICM het niet heel leuk vinden om op bijvoorbeeld elke Almeerse straathoek te stoppen.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 13:26
door VIRM
Goed punt van die 1500. Maar is er een betere oplossing? Een kering van 4 minuten in Almere is wat ambitieus lijkt mij. Bij een beetje vertraging neem je die weer mee terug naar Amsterdam toe.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 13:38
door Milco
Is DDZ een oplossing voor de 1500, 2600 en 4900?

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 09 feb 2023, 13:56
door Bemined
Hetvkan natuurlijk ook zijn dat men wat heeft lopen schuiven met de tijden van de 2600 en de kering dus langer is. De 2600 had zeker richting Almere een nogal ruime rijtijd.