Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: do 23 feb 2023, 17:43
IC 2000 is een bonte mix aan materieel... M6, M4 maar ook Varkenneuzen en Klassieke motorstellen (aan elkaar gecombineerd) zijn ook die lijn te vinden.
IC 2000 is een bonte mix aan materieel... M6, M4 maar ook Varkenneuzen en Klassieke motorstellen (aan elkaar gecombineerd) zijn ook die lijn te vinden.
https://treinposities.nl/ritinfo/20230226/5710cassie127 schreef: ↑do 09 feb 2023, 20:04 DDZ mag niet meer ingezet worden in sprinterdiensten naderhand van meerdere incidenten (en ook het incident waardoor het materieel langere tijd uit dienst geweest is). Daarnaast is de minimale halte afstand tussen de stations te klein op de 4900. Zelfde geldt overigens ook voor VIRM of ICM.
NS heeft een oplossing gevonden om in Dienstregeling 2024 op vrijdag, zaterdag en zondag in totaal zeventien rechtstreekse treinen tussen Heerlen en 's- Utrecht Centraal en verder te kunnen bieden (beide richtingen samen), waarbij NS capaciteit aanvraagt om alle bestaande aansluitingen met regionale treinen in stand te kunnen houden, inclusief een korte overstap van/naar Aken. NS kan dan op die momenten de Intercity Enkhuizen – Eindhoven Centraal met dubbele treinstellen rijden. In Eindhoven ontstaat er een mogelijkheid in de capaciteitsaanvraag om de intercity te combineren/splitsen in een deel van/naar Maastricht en in een deel van/naar Heerlen. Het Heerlens treindeel staat in de capaciteitsaanvraag dan circa tien minuten stil in Eindhoven Centraal ten behoeve van een goede inpassing (en aansluitingen) in Limburg. Voor de periode na Dienstregeling 2024 studeren we op andere mogelijkheden om Heerlen op vrijdag, zaterdag en zondag vaker en sneller met de Randstad te verbinden.
Hoe vaak gaat het gebeuren dat dit ding in Limburg op de seconde precies voor je neus wegrijdt terwijl je weet dat het 10 minuten in Eindhoven gaat niksen, cq. dat het 10 minuten in Eindhoven nikst, nog ergens een minuutje vertraging oploopt en de trein van Arriva arrivederci zegt? U kunt nu nog inzetten.NS schreef: Het Heerlens treindeel staat in de capaciteitsaanvraag dan circa tien minuten stil in Eindhoven Centraal ten behoeve van een goede inpassing (en aansluitingen) in Limburg.
NS schreef:Door dat langere stationnement is het overigens voor reizigers circa 3 minuten sneller om het Maastrichtse treindeel te pakken en in Sittard over te stappen op Arriva, echter, uit reizigersonderzoek weten we dat verreweg de meeste reizigers een rechtstreekse verbinding prefereren boven een kleine reistijdwinst.
Was te verwachten zonder politieke ambitie zal de dienstregeling in het post-coronatijdperk minder zijn dan het eerst zou zijn.PHS schreef: ↑di 23 mei 2023, 23:14Teleurstellende reactie van de NS. Het advies van het LOCOV op de capaciteitsaanvraag telde 28 pagina's met behoorlijke kritiek, zowel op het feit dat de afschalingen per dienstregeling 2023 maar deels worden teruggedraaid en de uitwerking onder de voorgenomen (maar nog onzekere) verbeteringen onder dienstregeling 2024. Daar reageert de NS maar heel beperkt op, het besluit telt nog geen 2,5 kantje en in de 6 pagina's tellende bijlage wordt vrijwel steeds verwezen naar het volgende blokje:tjoektjoek schreef: ↑di 23 mei 2023, 20:49 Hier is het besluit te vinden van de capaciteitsaanvraag voor dienstregeling 2024.
Zelfs zonder personeelstekort zou de NS dus afschalen. Dat straalt nou niet echt ambitie uit, helaas.U adviseert om op veel trajecten en momenten specifieke ritten toe te voegen aan de dienstregeling. Sinds de coronapandemie is het ontwerpen van zo’n dienstregeling een andere opgave dan daarvoor. Na twee jaar van lege treinen en stations weten reizigers weliswaar steeds beter de weg naar de trein terug te vinden. Maar de aantallen blijven deels achter bij de oorspronkelijke prognoses. Zo werken forensen nog veel thuis en de verwachting is dat dat zo blijft. We zien dat naast de reizigersomvang ook het reisgedrag flink is veranderd. NS wil daar met haar dienstregeling op aansluiten. Naast een zo goed mogelijk product bieden voor de reizigers, moet een dienstregeling uitvoerbaar zijn. Dat wil zeggen: een optimale en haalbare inzet van onze treinen en medewerkers. Een trein met weinig reizigers vervoert vooral lucht, een trein zonder personeel kan niet rijden. Als maatschappelijk bedrijf zijn we het aan de samenleving verplicht dat we op een efficiënte manier gebruik maken van onze middelen. Daarmee blijft het ov duurzaam en betaalbaar. De dienstregeling die we in 2024 gaan rijden zal minder uitgebreid zijn dan we een aantal jaar geleden dachten. De voor corona verwachte 1,4 miljoen reizigers per dag vervoeren we immers niet en ook de veranderende reispatronen had niemand voorzien. De capaciteitsaanvraag speelt daarom in op de verwachte vervoersvraag. NS neemt uw adviezen voor frequentieverhogingen daarom niet over.
Als mensen zo graag een directe verbinding willen, dan moeten we misschien toch een keer af van corridorrijden.Dionysusnu schreef: ↑di 23 mei 2023, 23:34 Als je daar bang voor bent, is er altijd nog deze optie:NS schreef:Door dat langere stationnement is het overigens voor reizigers circa 3 minuten sneller om het Maastrichtse treindeel te pakken en in Sittard over te stappen op Arriva, echter, uit reizigersonderzoek weten we dat verreweg de meeste reizigers een rechtstreekse verbinding prefereren boven een kleine reistijdwinst.
Het gaat hier om het treindeel van Eindhoven naar Heerlen.umbusko schreef: ↑di 23 mei 2023, 23:22Hoe vaak gaat het gebeuren dat dit ding in Limburg op de seconde precies voor je neus wegrijdt terwijl je weet dat het 10 minuten in Eindhoven gaat niksen, cq. dat het 10 minuten in Eindhoven nikst, nog ergens een minuutje vertraging oploopt en de trein van Arriva arrivederci zegt? U kunt nu nog inzetten.NS schreef: Het Heerlens treindeel staat in de capaciteitsaanvraag dan circa tien minuten stil in Eindhoven Centraal ten behoeve van een goede inpassing (en aansluitingen) in Limburg.
In mijn quote benoem ik beide treindelen. Het lijkt me dat als het treindeel van Eindhoven naar Heerlen 10 minuten in Eindhoven stil blijft staan om van het pad van de 800 in de 3900 terecht te komen, het treindeel van Heerlen naar Eindhoven daar ook 10 minuten blijft wachten om van het pad van de 3900 in dat van de 800 terecht te komen.lvdmoosdijk schreef: ↑za 03 jun 2023, 18:00Het gaat hier om het treindeel van Eindhoven naar Heerlen.umbusko schreef: ↑di 23 mei 2023, 23:22Hoe vaak gaat het gebeuren dat dit ding in Limburg op de seconde precies voor je neus wegrijdt terwijl je weet dat het 10 minuten in Eindhoven gaat niksen, cq. dat het 10 minuten in Eindhoven nikst, nog ergens een minuutje vertraging oploopt en de trein van Arriva arrivederci zegt? U kunt nu nog inzetten.NS schreef: Het Heerlens treindeel staat in de capaciteitsaanvraag dan circa tien minuten stil in Eindhoven Centraal ten behoeve van een goede inpassing (en aansluitingen) in Limburg.
Niet, zoals je hier waarschijnlijk bedoelt, het treindeel van Heerlen naar Eindhoven.