Pagina 3 van 15

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 23 feb 2023, 17:43
door cassie127
playertwo schreef: do 23 feb 2023, 16:40 Naar ik weet rijd die IC met M6. Deze past niet onder het viaduct van de A58 nabij Rsd. In geval er bijvoorbeeld M7 of Desiro op wordt ingezet mag je ook in Essen overstappen ivm ontbrekende toelating
IC 2000 is een bonte mix aan materieel... M6, M4 maar ook Varkenneuzen en Klassieke motorstellen (aan elkaar gecombineerd) zijn ook die lijn te vinden.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 23 feb 2023, 20:54
door Meltrain
playertwo schreef: do 23 feb 2023, 16:40 In geval er bijvoorbeeld M7 of Desiro op wordt ingezet mag je ook in Essen overstappen ivm ontbrekende toelating
M7 is toch wel voorbereid voor toelating in Nederland? Weet iemand wanneer dat dan gaat gebeuren?

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 23 feb 2023, 23:34
door MetroRET
cassie127 schreef: do 09 feb 2023, 20:04 DDZ mag niet meer ingezet worden in sprinterdiensten naderhand van meerdere incidenten (en ook het incident waardoor het materieel langere tijd uit dienst geweest is). Daarnaast is de minimale halte afstand tussen de stations te klein op de 4900. Zelfde geldt overigens ook voor VIRM of ICM.
https://treinposities.nl/ritinfo/20230226/5710 :Y
https://treinposities.nl/omloop/LBM10/20230226

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 22 mar 2023, 17:09
door PHS
-

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 22 mar 2023, 18:40
door waldo79
NS trekt niet zomaar een blik met personeel open. Er gaan nog steeds mensen met pensioen, de aanwas van jong personeel is niet oneindig.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 22 mar 2023, 18:51
door Bemined
Dat klopt, maar Locov heeft onder andere kritiek op dat niet alle afschalingen onderbouwd zijn in de adviesaanvraag en dat de flexibiliteit om weer op te kunnen schalen mist. Want de werving van nieuw personeel zal in 2024 hopelijk door blijven gaan, maar de aanvraag houd geen rekening met het weer kunnen opschalen van de dienstregeling op vrijdagen als er medio 2024 weer voldoende personeel is.

Het idee van Locov om versneld naar het 8/4 model te groeien lijkt me echter niet zo realistisch.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 23 mei 2023, 20:49
door tjoektjoek
https://locov.nl/publicaties/2476904.as ... eling-2024

Hier is het besluit te vinden van de capaciteitsaanvraag voor dienstregeling 2024. Het belangrijkste advies dat is gevolgd is
NS heeft een oplossing gevonden om in Dienstregeling 2024 op vrijdag, zaterdag en zondag in totaal zeventien rechtstreekse treinen tussen Heerlen en 's- Utrecht Centraal en verder te kunnen bieden (beide richtingen samen), waarbij NS capaciteit aanvraagt om alle bestaande aansluitingen met regionale treinen in stand te kunnen houden, inclusief een korte overstap van/naar Aken. NS kan dan op die momenten de Intercity Enkhuizen – Eindhoven Centraal met dubbele treinstellen rijden. In Eindhoven ontstaat er een mogelijkheid in de capaciteitsaanvraag om de intercity te combineren/splitsen in een deel van/naar Maastricht en in een deel van/naar Heerlen. Het Heerlens treindeel staat in de capaciteitsaanvraag dan circa tien minuten stil in Eindhoven Centraal ten behoeve van een goede inpassing (en aansluitingen) in Limburg. Voor de periode na Dienstregeling 2024 studeren we op andere mogelijkheden om Heerlen op vrijdag, zaterdag en zondag vaker en sneller met de Randstad te verbinden.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 23 mei 2023, 21:09
door Bemined
Die laatste zin suggereert dat men er rekening mee houdt dat er ook in 2025 nog geen ETMET op vrijdag, zaterdag en zondag gereden wordt.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 23 mei 2023, 22:01
door April064
Yep... erg jammer dat de ETMET voorlopig niet op vrijdag en in het weekend terugkomt. Wel ben ik fan van het idee om te vleugelen. Zo houdt de randstad toch nog zijn verbinding met Heerlen op die dagen.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 23 mei 2023, 23:14
door PHS
-

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 23 mei 2023, 23:22
door umbusko
NS schreef: Het Heerlens treindeel staat in de capaciteitsaanvraag dan circa tien minuten stil in Eindhoven Centraal ten behoeve van een goede inpassing (en aansluitingen) in Limburg.
Hoe vaak gaat het gebeuren dat dit ding in Limburg op de seconde precies voor je neus wegrijdt terwijl je weet dat het 10 minuten in Eindhoven gaat niksen, cq. dat het 10 minuten in Eindhoven nikst, nog ergens een minuutje vertraging oploopt en de trein van Arriva arrivederci zegt? U kunt nu nog inzetten. :mrgreen:

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 23 mei 2023, 23:34
door Dionysusnu
Als je daar bang voor bent, is er altijd nog deze optie:
NS schreef:Door dat langere stationnement is het overigens voor reizigers circa 3 minuten sneller om het Maastrichtse treindeel te pakken en in Sittard over te stappen op Arriva, echter, uit reizigersonderzoek weten we dat verreweg de meeste reizigers een rechtstreekse verbinding prefereren boven een kleine reistijdwinst.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 23 mei 2023, 23:40
door umbusko
Geen zorgen, ik wil sowieso niet naar Heerlen. :mrgreen:

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 23 mei 2023, 23:45
door tjoektjoek
PHS schreef: di 23 mei 2023, 23:14
tjoektjoek schreef: di 23 mei 2023, 20:49 Hier is het besluit te vinden van de capaciteitsaanvraag voor dienstregeling 2024.
Teleurstellende reactie van de NS. Het advies van het LOCOV op de capaciteitsaanvraag telde 28 pagina's met behoorlijke kritiek, zowel op het feit dat de afschalingen per dienstregeling 2023 maar deels worden teruggedraaid en de uitwerking onder de voorgenomen (maar nog onzekere) verbeteringen onder dienstregeling 2024. Daar reageert de NS maar heel beperkt op, het besluit telt nog geen 2,5 kantje en in de 6 pagina's tellende bijlage wordt vrijwel steeds verwezen naar het volgende blokje:
U adviseert om op veel trajecten en momenten specifieke ritten toe te voegen aan de dienstregeling. Sinds de coronapandemie is het ontwerpen van zo’n dienstregeling een andere opgave dan daarvoor. Na twee jaar van lege treinen en stations weten reizigers weliswaar steeds beter de weg naar de trein terug te vinden. Maar de aantallen blijven deels achter bij de oorspronkelijke prognoses. Zo werken forensen nog veel thuis en de verwachting is dat dat zo blijft. We zien dat naast de reizigersomvang ook het reisgedrag flink is veranderd. NS wil daar met haar dienstregeling op aansluiten. Naast een zo goed mogelijk product bieden voor de reizigers, moet een dienstregeling uitvoerbaar zijn. Dat wil zeggen: een optimale en haalbare inzet van onze treinen en medewerkers. Een trein met weinig reizigers vervoert vooral lucht, een trein zonder personeel kan niet rijden. Als maatschappelijk bedrijf zijn we het aan de samenleving verplicht dat we op een efficiënte manier gebruik maken van onze middelen. Daarmee blijft het ov duurzaam en betaalbaar. De dienstregeling die we in 2024 gaan rijden zal minder uitgebreid zijn dan we een aantal jaar geleden dachten. De voor corona verwachte 1,4 miljoen reizigers per dag vervoeren we immers niet en ook de veranderende reispatronen had niemand voorzien. De capaciteitsaanvraag speelt daarom in op de verwachte vervoersvraag. NS neemt uw adviezen voor frequentieverhogingen daarom niet over.
Zelfs zonder personeelstekort zou de NS dus afschalen. Dat straalt nou niet echt ambitie uit, helaas.
Was te verwachten zonder politieke ambitie zal de dienstregeling in het post-coronatijdperk minder zijn dan het eerst zou zijn.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 00:13
door sirvinniei
Dionysusnu schreef: di 23 mei 2023, 23:34 Als je daar bang voor bent, is er altijd nog deze optie:
NS schreef:Door dat langere stationnement is het overigens voor reizigers circa 3 minuten sneller om het Maastrichtse treindeel te pakken en in Sittard over te stappen op Arriva, echter, uit reizigersonderzoek weten we dat verreweg de meeste reizigers een rechtstreekse verbinding prefereren boven een kleine reistijdwinst.
Als mensen zo graag een directe verbinding willen, dan moeten we misschien toch een keer af van corridorrijden.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: za 03 jun 2023, 14:06
door VIRM
Nachttrein rijdt in december vanuit Hilversum naar Utrecht en Amsterdam
Voor uitgaanspubliek en andere nachtelijke reizigers is het binnenkort eindelijk mogelijk om 's nachts met de trein vanuit Hilversum naar Amsterdam en Utrecht te reizen. Verantwoordelijk wethouder Bart Heller tekende vrijdag de officiële overeenkomst met de NS. De eerste nachttrein vertrekt op 10 december van dit jaar.

Bron en meer: NH Nieuws

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: za 03 jun 2023, 17:49
door Vinny
De jaren '80 komen terug. Toen stopte de nachtnettrein ook al in Hilversum :mrgreen:

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: za 03 jun 2023, 18:00
door lvdmoosdijk
umbusko schreef: di 23 mei 2023, 23:22
NS schreef: Het Heerlens treindeel staat in de capaciteitsaanvraag dan circa tien minuten stil in Eindhoven Centraal ten behoeve van een goede inpassing (en aansluitingen) in Limburg.
Hoe vaak gaat het gebeuren dat dit ding in Limburg op de seconde precies voor je neus wegrijdt terwijl je weet dat het 10 minuten in Eindhoven gaat niksen, cq. dat het 10 minuten in Eindhoven nikst, nog ergens een minuutje vertraging oploopt en de trein van Arriva arrivederci zegt? U kunt nu nog inzetten. :mrgreen:
Het gaat hier om het treindeel van Eindhoven naar Heerlen.
Niet, zoals je hier waarschijnlijk bedoelt, het treindeel van Heerlen naar Eindhoven.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: za 03 jun 2023, 18:10
door Dionysusnu
Maar het valt te verwachten dat dat andersom ook ongeveer zo zal zijn. Of anders juist het treindeel uit Maastricht.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: za 03 jun 2023, 18:30
door VIRM
Vinny schreef: za 03 jun 2023, 17:49 De jaren '80 komen terug. Toen stopte de nachtnettrein ook al in Hilversum :mrgreen:
Zo krijg je wel dat losse steden een nachtnetje krijgen met enkele extra hele late/vroege ritten. Haarlem, Amersfoort en nu dus Hilversum.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: zo 04 jun 2023, 01:39
door umbusko
lvdmoosdijk schreef: za 03 jun 2023, 18:00
umbusko schreef: di 23 mei 2023, 23:22
NS schreef: Het Heerlens treindeel staat in de capaciteitsaanvraag dan circa tien minuten stil in Eindhoven Centraal ten behoeve van een goede inpassing (en aansluitingen) in Limburg.
Hoe vaak gaat het gebeuren dat dit ding in Limburg op de seconde precies voor je neus wegrijdt terwijl je weet dat het 10 minuten in Eindhoven gaat niksen, cq. dat het 10 minuten in Eindhoven nikst, nog ergens een minuutje vertraging oploopt en de trein van Arriva arrivederci zegt? U kunt nu nog inzetten. :mrgreen:
Het gaat hier om het treindeel van Eindhoven naar Heerlen.
Niet, zoals je hier waarschijnlijk bedoelt, het treindeel van Heerlen naar Eindhoven.
In mijn quote benoem ik beide treindelen. ;) Het lijkt me dat als het treindeel van Eindhoven naar Heerlen 10 minuten in Eindhoven stil blijft staan om van het pad van de 800 in de 3900 terecht te komen, het treindeel van Heerlen naar Eindhoven daar ook 10 minuten blijft wachten om van het pad van de 3900 in dat van de 800 terecht te komen.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: zo 04 jun 2023, 01:46
door SuperGhost
Was het geen optie om in het weekend de reguliere nachttrein via Hilversum te sturen? In overleg met ProRail zou je dan ook de onderhoudsroosters voor Utrecht-Amsterdam op die dagen kunnen inplannen.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: zo 04 jun 2023, 08:24
door gpvos
De nachttrein rijdt normaal langs Hilversum, zij het zonder te stoppen. Althans, zo is het lang geweest en was het ook de laatste keer dat ik 'm nam, een paar maanden geleden.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: zo 04 jun 2023, 08:57
door VIRM
Hebben een paar nachttreinen ook niet een stop in Bijlmer/ArenA? Dan moet je daar ook weer iets mee.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: zo 04 jun 2023, 09:07
door Z2N
Het rijden via Hilversum gebeurt maar een paar dagen per week vanwege het onderhoudsrooster, de voorkeur gaat uit naar rechtstreeks via Bijlmer rijden.