Pagina 2 van 4

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 11:37
door Ardan
Ik dacht dat bij werkzaamheden aan één spoor tegenwoordig alle sporen op dat traject worden gesloten? Of geldt dat alleen bij dubbelspoor en niet bij vier sporen?

Ik vind het hoe dan ook verbazingwekkend dat er naast de dode van de bouwkraan slechts gewonden uit de reizigerstrein zijn gekomen, als je ziet hoe die er bij ligt.. -0-

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 11:44
door Jultar
Hangt helemaal af van de werkzaamheden. Ik heb zelf tegenwoordig geen nachtdiensten meer, maar toen ik ze nog wel had reed ik ook vaak het nachtnet en waren er over het hele traject elke nacht weer ontelbare werkzaamheden, met vaak één van de sporen nog in dienst. Met de uursverbinding van het nachtnet was dat vaak precies genoeg om capaciteit om de treinen nog te laten rijden, maar het kwam ook vaak voor dat de treinen de vertraging in gingen omdat ze moesten wachten op de trein uit tegenovergestelde richting.
Overigens ook bij werkzaamheden overdag is er vaak (al dan niet op specifieke tijden) nog één spoor beschikbaar, maar vaak kan er dan onvoldoende capaciteit of een goede dienstregeling geboden worden omdat er over lange afstand enkelspoor gereden moet worden en is het dus makkelijker om het traject volledig te 'verbussen'.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 12:38
door Meltrain
Ajaxcied schreef: di 04 apr 2023, 09:48 Hoe kan het dat Ns machinist met botbreuken in het ziekenhuis ligt terwijl de DB cargo machinist slechts voor controle is meegenomen?


De 189 heeft een frontale hoge impact aanrijding gehad, de virm niet.
Pure speculatie, maar die VIRM is natuurlijk zo'n 10 jaar ouder dan de 189. In de tussentijd kan de botsnorm natuurlijk flink verbeterd zijn.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 12:54
door Dionysusnu
Dat de botsing voor de 189 zwaarder zou zijn geweest is überhaupt ook nog speculatie op dit moment. De schade lijkt eerder op een zijdelingse botsing bij de 189, terwijl het bij de Virm meer symmetrisch is.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 13:19
door Milco
EBS bericht op Twitter dat lijn 45 vanwege de treinaanrijding een aangepaste dienstregeling rijdt. De ritten die rond :00 en :30 vanaf de beide beginstations vertrekken rijden regulier, de ritten die rond :15 en :45 vertrekken starten op de eerste halte na het station om daarmee zoveel mogelijk reguliere reizigers mee te nemen.

Ik zeg in deze tijd van personeelstekorten waarin extra vaak niet mogelijk is: nette oplossing :pos:

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 13:25
door Michael
Deze oplossing kost ook geen extra chauffeurs.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 13:41
door htm_tram
Milco schreef: di 04 apr 2023, 13:19 EBS bericht op Twitter dat lijn 45 vanwege de treinaanrijding een aangepaste dienstregeling rijdt. De ritten die rond :00 en :30 vanaf de beide beginstations vertrekken rijden regulier, de ritten die rond :15 en :45 vertrekken starten op de eerste halte na het station om daarmee zoveel mogelijk reguliere reizigers mee te nemen.

Ik zeg in deze tijd van personeelstekorten waarin extra vaak niet mogelijk is: nette oplossing :pos:
Dit werd al jaren gedaan in Hgl door Veolia en CXX. Alleen EBS is zo dom om het publiekelijk bekend te maken zodat de treinreizigers het ook weten... :')

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 14:04
door Milco
Treinreizigers zullen niet van te voren op Twitter kijken wat EBS vermeldt, dus dat zal wel meevallen denk ik…

Fijn dat er ook gewoon aan de reguliere reiziger wordt gedacht!

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 14:14
door MaartenD
Ajaxcied schreef: di 04 apr 2023, 09:48 Hoe kan het dat Ns machinist met botbreuken in het ziekenhuis ligt terwijl de DB cargo machinist slechts voor controle is meegenomen?


De 189 heeft een frontale hoge impact aanrijding gehad, de virm niet.
De 189 is in het spoor gebleven, dus die machinist heeft de botsing misschien in zijn stoel overleefd. De kopbak van de VIRM is 90 graden gedraaid en 30 meter van het spoor tot stilstand gekomen. Die machinist is misschien uit zijn stoel door de cabine heen geslingerd.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 14:35
door Dennenboom
De botsing zelf kan in beide gevallen wel meegevallen zijn: de kraan was niet erg groot. Het zou ook kunnen zijn dat de kraan heel ongelukkig op het spoor van de VIRM terecht is gekomen, waardoor die ontspoord is. Dat ontsporen heeft een dramatisch effect gehad.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 14:49
door Suus
Ja, dat is ook mijn vermoeden. De kraan heeft waarschijnlijk van schuinonder de VIRM geraakt (of lag er al) en dat die daardoor vanaf het onderstel zijwaarts is gaan "vliegen", en daarna de tweede bak ook. De derde en vierde bak zijn door het breken van de luchtleidingen in snelremming gegaan. Het lijkt in ieder geval niet alsof er iets dwars door de cabineruit is gegaan, dan hadden we vermoedelijk een andere afloop voor de machinist van NS gehad, hoewel die natuurlijk nu ook al een flinke opkalfater heeft gehad tijdens de botsing en "landing" :(

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 15:27
door buschauffeurDH
Dionysusnu schreef: di 04 apr 2023, 12:54 Dat de botsing voor de 189 zwaarder zou zijn geweest is überhaupt ook nog speculatie op dit moment. De schade lijkt eerder op een zijdelingse botsing bij de 189, terwijl het bij de Virm meer symmetrisch is.
Zie het verschil.

https://regio15.nl/images/2023/04/04-Ga ... 4Mo8QE.JPG

https://regio15.nl/images/2023/04/04-Ga ... dQE2c1.JPG

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 17:35
door Buzjevur
Als je de verhalen van omwonenden mag geloven zat er even tussen de twee aanrijdingen. Vraag me af of de mcn van de goederentrein in staat is geweest tot een noodoproep en het zetten van het gevarensein (voor zover dat nog mogelijk was met de schade aan de loc).
Gezien de schade nog een geluk dat er slechts een persoon om het leven is gekomen.

Edit: loc toont gevarensein maar dat heeft duidelijk niet geholpen.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 17:53
door ArrivaBas
Afgaande op de verklaringen van de getuigen die alle slachtoffers hebben opgevangen was de machinist van de goederentrein enorm in shock. Ik waag te betwijfelen of iemand dan nog rationeel en snel handelt.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 18:07
door Daniel
Volgens de logs op treinposities.nl reed de 9405 132 km/u bij doorkomst in Voorschoten. De ontsporing vond direct na het perron plaats, dus het lijkt er niet op dat de trein nog veel heeft kunnen afremmen. Als de machinist van de goederentrein zoals gezegd überhaupt nog tot een noodoproep in staat is geweest.
Wat dat betreft mogen we nog van geluk spreken dat dit niet nog slechter is afgelopen dan de nu al behoorlijk heftige gevolgen.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 18:11
door cassie127
Buzjevur schreef: di 04 apr 2023, 17:35 Als je de verhalen van omwonenden mag geloven zat er even tussen de twee aanrijdingen. Vraag me af of de mcn van de goederentrein in staat is geweest tot een noodoproep en het zetten van het gevarensein (voor zover dat nog mogelijk was met de schade aan de loc).
Gezien de schade nog een geluk dat er slechts een persoon om het leven is gekomen.

Edit: loc toont gevarensein maar dat heeft duidelijk niet geholpen.
Laatste GPS locatie die ontvangen is van het stel was ter hoogte aan het begin van het perron van Voorschoten en was om 03:26 met een snelheid van 132km/u. Daarna is het stel door de klap offline gegaan.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 18:20
door DDietzen
Wordt er niet automatisch een noodoproep verzonden wanneer een noodremming wordt ingezet, of heb ik het nu mis?

Natuurlijk kan het dan alsnog zijn dat de machinist van de cargo onvoldoende (reactie)tijd had om een noodremming in te zetten alvorens de botsing.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 18:46
door marvinkok
Bij een snelremming wordt niet automatisch een noodroep ofzo verzonden.
Er zijn wel treinen (de Flirt van eurobahn en Vias bijvoorbeeld) die als de Noodslagknop bediend (alles qua remmen erop, stroomafnemer neer) ook direct een gevaarsein tonen en daarbij vol op de tyfoon gaan. Dat gaat niet op bij een "normale" snelremming.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 20:36
door Daniel
Dennenboom schreef: di 04 apr 2023, 14:35 De botsing zelf kan in beide gevallen wel meegevallen zijn: de kraan was niet erg groot. Het zou ook kunnen zijn dat de kraan heel ongelukkig op het spoor van de VIRM terecht is gekomen, waardoor die ontspoord is. Dat ontsporen heeft een dramatisch effect gehad.
Ik vermoed dat er wel meer op het spoor van de VIRM heeft gelegen dan alleen die kraan: op enkele van de foto's van regio15 zijn delen van de perronwand te zien die aan de "verkeerde" kant van het spoor liggen. En er lag ook een onderdeel van de kraan op het perron.

Blijkbaar heeft de goederentrein de kraan dan tegen het perron gelanceerd op een of andere manier, waardoor naast de kraan ook stukken beton van de perronwand op het spoor van de VIRM zijn beland.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: di 04 apr 2023, 23:37
door Buzjevur
Er zijn een aantal clubs die vinden dat het onzin is om een heel baanvak buiten dienst te nemen bij gedeeltelijke werkzaamheden. Want dat is lastig voor de reiziger. Vandaag is maar weer bewezen dat je beter teveel risico's kunt uitsluiten dan te weinig.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: wo 05 apr 2023, 06:23
door cassie127
Dat de koning overigens ter plekke was om te kijken naar de situatie is overigens ook niet zo gek. De plaats van het incidenten ligt slechts 400 meter verwijderd van een perceel wat onderdeel is van zijn landgoed, het ongeluk gebeurde de vrijwel letterlijk in zijn achtertuin.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: wo 05 apr 2023, 09:34
door MaartenD
Buzjevur schreef: di 04 apr 2023, 23:37 Er zijn een aantal clubs die vinden dat het onzin is om een heel baanvak buiten dienst te nemen bij gedeeltelijke werkzaamheden. Want dat is lastig voor de reiziger. Vandaag is maar weer bewezen dat je beter teveel risico's kunt uitsluiten dan te weinig.
Dat is van een orde dat je beter al het treinverkeer kunt stilleggen als je een trein rijdt want stel je eens voor dat een trein door rood rijdt en daardoor een ongeval veroozaakt (want dat gebeurt ook).

Laten ze eerst de oorzaak van het ongeval maar eens vinden voordat we weer in een stuip schieten om alles te verbieden. Voor hetzelfde geld is het een menselijke fout en dan ga je voor alle duizenden keren dat het goed gaat een dergelijke maatregel nemen.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: wo 05 apr 2023, 10:12
door rikthoff
De 189 054 kon worden afgesleept, getuige de foto die te Asd gemaakt werd.

Afbeelding

(via de collega's van Somda)

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: wo 05 apr 2023, 11:16
door IIVQ
Als ik de foto's zo zie lijkt het erop alsof de goederentrein richting Leiden op spoor KF reed (spoor 2 op Vst) en de IC richting Den Haag op spoor LF (spoor 1 op Vst).
De goederenloc heeft een flinke deuk linksvoor, en op een hoogte van 2 meter. Dat lijkt erop dat deze daar als eerste iets stevigs (de graafbak of arm) geraakt heeft, maar als dat linksvoor was, dan bevond de kraan zich tussen spoor 1 en 2 (of op spoor 1, met de bak over spoor 2). Als het zwaartepunt zich (in de rijrichting) rechts van de loc bevonden heeft, had die nooit naar spoor 1 kunnen slingeren.
Het lijkt mij dat de kraan op de verkeerde plek was, in in dienst zijnd spoor.

Daarnaast is het een enorm geluk bij een ongeluk dat de voorste bak van de VIRM niet is gaan rollen. Gezien het sleepspoor in het weiland is die een behoorlijk stuk zijwaarts geschoven, met de kop in het weiland en de achterkant van de bak in het spoortalud. Als deze was gaan rollen was het voor de inzittenden nog veel erger geweest.

Re: Treinongeval Voorschoten 4 april 2023

Geplaatst: wo 05 apr 2023, 12:58
door Daniel
IIVQ schreef: wo 05 apr 2023, 11:16 De goederenloc heeft een flinke deuk linksvoor, en op een hoogte van 2 meter. Dat lijkt erop dat deze daar als eerste iets stevigs (de graafbak of arm) geraakt heeft, maar als dat linksvoor was, dan bevond de kraan zich tussen spoor 1 en 2 (of op spoor 1, met de bak over spoor 2).
Ter plaatse van het ongeval bevindt zich een railinzetplaats, dus verkeerde plaats zou ik niet hardop durven zeggen.
Het zou prima kunnen dat de kraan op weg was om het spoor af te komen en van de treindienstleider moest wachten tot de nachttrein voorbij was voordat hij spoor 1 kon oversteken, maar ongelukkigerwijs niet buiten het PVR van spoor 2 stond te wachten.