Veiligheid in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door MaartenD »

Nee, sorry zeg, daar kan ik toch echt niet in meegaan. Diefstal is dus geoorloofd als iets te duur is? Dit geldt ook voor een brood bij de bakker? Benzine bij een tankstation?
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door waldo79 »

Ik zie Suus toch niet zwartrijden goedpraten? Hooguit pleiten voor aantrekkelijke tarieven.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door nvdw »

Suus schreef: di 07 nov 2023, 10:33De reden dat een aanzienlijk deel van de mensen zonder vervoersbewijs reist omdat het OV veel te duur is geworden maar ze wel op plekken moeten wezen.
Wat wil je ook met die dure sos van tegenwoordig:
„Zij hebben andere waarden en normen. Als je bijvoorbeeld verslaafd bent, doe je er alles aan om geld te krijgen en koop je geen kaartje voor het OV”
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
PHS

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door Suus »

Anekdotisch bewijs is geen bewijs.

In het rapport “Waar is de ov-reiziger gebleven” van het KiM zien we dat meer dan 10% van de reizigers die niet meer het het OV gaan klagen over de dure vervoersbewijzen en niet een ander vervoersmiddel hebben gekocht. Dit zijn dus mensen die de prijzen niet meer kunnen betalen. Daar komt nog de gierende inflatie van het afgelopen jaar bij. Echter, deze mensen zullen toch ook wel eens ergens heen moeten, dan is een keer geen vervoersbewijs kopen een middel om geld te besparen.

https://www.kimnet.nl/publicaties/publi ... r-gebleven
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door Bemined »

Speculatie en vermoedens lijken me ook geen bewijs. Daarnaast is klagen over te duur niet gelijk aan geen geld meer ervoor te hebben.
PHS

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door trolly »

Je vraagt Suus niet om een stelling te bewijzen, maar of ze haar opmerking wil onderbouwen.
PHS schreef: di 07 nov 2023, 12:00 Heb je hier een bron/onderbouwing voor?
Dat doet ze — vrij uitvoerig zelfs — en als dank probeer jij haar pootje te lichten. Dat is niet heel erg netjes.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door MaartenD »

Suus schreef: di 07 nov 2023, 12:19 Anekdotisch bewijs is geen bewijs.

In het rapport “Waar is de ov-reiziger gebleven” van het KiM zien we dat meer dan 10% van de reizigers die niet meer het het OV gaan klagen over de dure vervoersbewijzen en niet een ander vervoersmiddel hebben gekocht. Dit zijn dus mensen die de prijzen niet meer kunnen betalen. Daar komt nog de gierende inflatie van het afgelopen jaar bij. Echter, deze mensen zullen toch ook wel eens ergens heen moeten, dan is een keer geen vervoersbewijs kopen een middel om geld te besparen.
Het is te kort door de bocht om die mensen generiek van zwartrijden te beschuldigen. Ze kunnen ook met de fiets gaan of niet reizen. Of misschien hebben ze al een auto. Ik heb ook een auto en zou best vaker het OV gebruiken als het goedkoper was.

Ik denk dat de meeste zwartrijders juist gemakszuchtig zijn en zeker niet de personen zijn die over hoge prijzen klagen.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door en-es »

Ja, dat denk ik ook.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door Suus »

Ik beschuldig de mensen voor wie het OV te duur is niet van reizen zonder vervoersbewijs, ik geef aan dat als zoveel mensen zeggen vanwege de prijs het OV niet meer te gebruiken, dat voor mensen een reden kan zijn als ze het OV wel moeten gebruiken dat ze dan zonder vervoersbewijs reizen omdat het niet te betalen is. En ik stel in twijfel dat een duur en privacygevoelig pakket om reizigers zonder vervoersbewijs te gaan bestrijden de beste besteding is van het al te weinige overheidsgeld dat naar het OV gaat.

Overigens is de relatie met de auto uitgesloten, want dan hadden ze voor “geef de voorkeur aan een ander vervoersmiddel” gekozen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door RobertT »

Hoe goedkoop je het OV ook maakt,er zal altijd een deel zijn die toch blijft zwartrijden.Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door trolly »

Daar is op verschillende plekken in de werreld mee geëxperimenteerd, en het blijkt dat als je de OV-prijzen tot het zgn. 0-tarief terugbrengt het zwartrijprobleem als bij toverslag verdwijnt. Hoewel ik de teneur van je stelling wel kan volgen, vrees ik daarom dat ze onhoudbaar is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door MaartenD »

Weet je dat zeker? Is er onderzoek gedaan naar zwartrijden in Luxemburg bijvoorbeeld? :lol:
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door Mr-W »

Suus schreef: di 07 nov 2023, 10:33 Sorry, maar vervoersbedrijven die in persoonsgegevens kunnen gaan neuzen of zomaar gezamenlijke zwarte lijsten gaan aanleggen is echt de omgekeerde wereld.
Toegang tot het rijbewijsregister via het RDW vind ik ook vreemd, voor die enkele keer dat iemand met n scooter door een stationstunnel rijdt....
Suus schreef: di 07 nov 2023, 10:33Al dat geld dat nu in maatregelen wordt gestoken om mensen zonder vervoerbewijs te bestrijden had al veel eerder gestoken moeten worden in aantrekkelijkere tarieven voor het OV.
Oneens, (te) lage tarieven zorgen ook voor een slecht imago en een verschuiving van fiets naar OV.
Het verhogen van het aantal toezichthouders is in bepaalde regio's wel een goede zaak met name buiten de randstad, al ben ik het wel eens dat het een hoop budget kost wat ten koste gaat van het aantal ritten.
MaartenD schreef: di 07 nov 2023, 15:00 Ik denk dat de meeste zwartrijders juist gemakszuchtig zijn en zeker niet de personen zijn die over hoge prijzen klagen.
Zie meer een corelatie met andere justitiele antecedenten dan met gemakszucht en dat los je maar deels op met lagere tarieven.
Overigens is ''meer blauw op straat'' ook niet persé altijd een goede oplossing, nog los van het capaciteitsvraagstuk.
https://www.resource-online.nl/index.ph ... ntengedrag.
PHS

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door PHS »

-
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door VIRM »

Geweld tegen NS-medewerkers weer toegenomen, 'schokkend en onacceptabel'
Opnieuw zijn er meer geweldsincidenten tegen NS-medewerkers geregistreerd. Vorig jaar ging het om 1042 meldingen, een stijging van 8 procent ten opzichte van 2022, bevestigt de NS na berichtgeving in De Telegraaf.

Volgens de spoorwegmaatschappij vormt het cijfer slechts een fractie van alle incidenten. NS-bestuurder Eelco van Asch noemt het geweld tegen zijn collega's "schokkend en onacceptabel".

Het is het derde jaar op rij dat de geweldscijfers zijn gestegen. Ter vergelijking: in 2020 ging het nog om 661 meldingen. Vooral mensen zonder kaartje zorgen voor problemen, maar de NS noemt ook "asielzoekersproblematiek, toename van verwarde personen en een bepaalde hardheid in de samenleving".

Bron en meer: NOS
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 171 gasten