NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gesloten
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door Mr-W »

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) waren in de eerste helft opnieuw verlieslatend. De spoorvervoerder wist namelijk niet voldoende tickets te verkopen om alle kosten in de operatie te dekken. De reizigersaantallen liggen nog altijd fors onder het niveau van voor corona.
https://www.telegraaf.nl/financieel/764 ... -reizigers
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door Dionysusnu »

Het nieuwsbericht van NS zelf heeft wat meer statistieken:
NS schreef:Het zogeheten operationeel verlies werd teruggedrongen van een min van 225 miljoen euro naar 26 miljoen euro verlies

In de eerste helft van het jaar groeide het totaal aantal gereisde kilometers bij NS. Dit kwam 24% hoger uit vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Deze groei wordt voor een groot deel verklaard doordat in de eerste maanden van vorig jaar nog coronamaatregelen golden.

Voor de maand juni van dit jaar groeide het aantal reizigerskilometers met 6% in vergelijking met juni 2022.

In de weekenden zijn de reizigersaantallen weer op het oude niveau.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door Dennenboom »

Lijkt er op dat NS de cijfers bewust wat minder goed presenteert, om zo de beperkingen in de dienstregeling te kunnen verantwoorden.
Men heeft het over reizigersaantallen, maar ik vermoed dat de daling in reizigerskilometers duidelijk minder is:
Weekendreizigers leggen doorgaans langere afstanden af dan forenzen, waardoor het totaal aantal gereisde kilometers sneller toeneemt dan het aantal reizigers.
PHS

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door PHS »

Dennenboom schreef: do 10 aug 2023, 14:39 Lijkt er op dat NS de cijfers bewust wat minder goed presenteert, om zo de beperkingen in de dienstregeling te kunnen verantwoorden.
Inderdaad, want de NS blijkt gewoon quitte te hebben gespeeld over het eerste halfjaar.

Als we alleen naar Nederland kijken, had de NS een operationeel verlies van 29 miljoen euro. De NS krijgt echter nog een steeds vergoeding van de overheid vanwege de naweeën van de coronacrisis - de transitievergoeding openbaar vervoer - van 23 miljoen euro. Resteert onder de streep een operationeel verlies van 6 miljoen euro. Dat zijn peanuts op een omzet van 1,658 miljard euro: de (operationele) brutowinstmarge is dus -0,36%.

Als je hierbij bedenkt dat het tweede halfjaar van de NS doorgaans beter is dan het eerste halfjaar (in de herfst zijn altijd de meeste reizigers), gaat het eigenlijk dus niet eens zo slecht met het bedrijf.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door reisthijs »

Ik mis wel de verantwoording voor de beperkte dienstregeling in het weekend, aan de reizigersaantallen ligt dat al een tijd niet meer:
In de weekenden zijn de reizigersaantallen weer op het oude niveau.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door Hainje »

✨ Personeelstekort ✨
🍉
henrivanderweijden
Berichten: 737
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door henrivanderweijden »

Maar komt die kip met dat ei hier niet langs?

Is NS verlies latend door wegblijven reizigers? Ofblijven die reizigers niet weg omdat er minder treinen rijden?

Ik ken in mijn omgeving diverse mensen die vanuit Veenendaal weer met de auto ri Ut/Asd gaan vanwege een onbetrouwbaar product (= Veenendaal de Klomp, NS stopt wanneer NS zin heeft of stopt niet) of vanwege drukte in de trein (=Vndw, losse SLT4 of SNG3 in de spits levert staanplaatsen op in de ochtendspits vanaf Vndw).
Trouwens, door regelmatige werkzaamheden bij Ede ben ik ook regelmatig met de auto naar Gelredome gegaan, iets waar ik ruim 40 jaar de trein voor gepakt heb.

En als ik op zondagochtend ri de Randstad regelmatig losse VIRM IV zie rijden waar de armen en benen zo ongeveer buitenboord hangen dan snap ik dat reizigers wegblijven.

Oow ja, personeelstekort .....
Dat geloof ik, en is lastig snel op te lossen.
Maar 2 SLT (IV)/SNG/Flirt IV is net als een los stel met 1 hc te rijden, een VIRM VI ipv een VIRM IV ook. Het zijn kleine dingen maar kan wel capaciteit opleveren.

En een efficiëntere personeelsplanning kan ook wat opleveren.
Toen een maatje van me nog in de opleiding zat had hij een dienst:
Ut - passagieren met zijn mentor- naar Ledn, daarna een SPR naar Gvc en daarna doodleuk passagieren naar Ut !! Naar mijn idee verre van efficiënt. Een rondje om de kerk hoeft voor mij niet, ook qua veiligheid voor het personeel is het handig als er afleiding is, maar minder niet productieve ritten zou handig zijn = levert meer productieve ritten op.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door TffpaA »

henrivanderweijden schreef: vr 11 aug 2023, 08:44 Maar komt die kip met dat ei hier niet langs?
Ligt er een beetje aan wie van de twee er als eerste langskwam.

Ik laat mezelf wel uit.
🗣
henrivanderweijden
Berichten: 737
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door henrivanderweijden »

Tsja, dat zullen ze in Barneveld wel weten. Maar op de kippenlijn rijdt ConneXXion tegenwoordig.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door Commendatore »

Dat met nogal krappe materieelinzet is iets dat mij ook opvalt: gisteren bijvoorbeeld meerdere losse ICM-drietjes in de 3600. Een groot deel van de tijd is dat buiten de spits inderdaad krap aan voldoende, maar er op een deel van het traject wordt het dan toch te vol. Dit maakt reizen met de trein oncomfortabel, waardoor op den duur mensen weg zullen blijven en zeker buiten de spits is dat gewoon niet nodig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door Daniel »

NS heeft al jaren last van selectieve blindheid en rijdt ruim waar het niet hoeft, maar vooral krap waar het niet kan. En dat zien ze dan ook nog eens niet zelf in.
Terwijl verlengen efficiënter is dan meer treinen rijden in tijden van tekorten: je hebt hooguit een HC (of vertrekassistent) nodig terwijl meer treinen ook extra machinisten vraagt. Toch neigt NS juist naar het laatste.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door ArrivaBas »

Dit is de eerste zomervakantie waarin ik ook regelmatig moet forensen, en wat in Brabant opvalt is dat alle sprinters ook gehalveerd zijn in de avondspits. Wanneer ik ook afsluit op kantoor, ik tref altijd een losse driedelige FLIRT, waar de ochtendtrein juist acht bakken heeft. Ten opzichte van normaal scheelt het in de avond tot wel vijf bakken, terwijl de vraag niet (altijd) evenredig minder is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door htm_tram »

henrivanderweijden schreef: vr 11 aug 2023, 08:44 Oow ja, personeelstekort .....
Dat geloof ik, en is lastig snel op te lossen.
Maar 2 SLT (IV)/SNG/Flirt IV is net als een los stel met 1 hc te rijden, een VIRM VI ipv een VIRM IV ook. Het zijn kleine dingen maar kan wel capaciteit opleveren.

En een efficiëntere personeelsplanning kan ook wat opleveren.
Toen een maatje van me nog in de opleiding zat had hij een dienst:
Ut - passagieren met zijn mentor- naar Ledn, daarna een SPR naar Gvc en daarna doodleuk passagieren naar Ut !! Naar mijn idee verre van efficiënt. Een rondje om de kerk hoeft voor mij niet, ook qua veiligheid voor het personeel is het handig als er afleiding is, maar minder niet productieve ritten zou handig zijn = levert meer productieve ritten op.
Probleem is de mentaliteit van de oude garde, de vakbonden en de kaderleden onder het rijdend personeel. Als een mentor machinist/vertrek assistent van de oude stempel een nieuwe leerling heeft wordt het werkschuwe er ingestampt helaas. Als je de omroep hoort over dat de trein vervalt ivm geen personeel kan je er van uitgaan dat er genoeg in het verblijf zitten die blij zijn dat ze niks hoeven te doen en daar trots op zijn want regels zijn regels.

Nou snap ik dat er genoeg goede regels zijn maar er kan best wel wat aan veranderd worden maar ja iets met de mentaliteit en de vakbondsleden die door drammen.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5810
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door Mikos »

En anders houd je eens op met je lastercampagne met onzin? :neg:
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door Hainje »

htm_tram schreef: zo 13 aug 2023, 00:30 Als een mentor machinist/vertrek assistent van de oude stempel een nieuwe leerling heeft wordt het werkschuwe er ingestampt helaas.
Jij hebt ervaring met het opleidingstraject zo te horen? :P
🍉
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door verfmeer »

Daniel schreef: vr 11 aug 2023, 12:02 Terwijl verlengen efficiënter is dan meer treinen rijden in tijden van tekorten: je hebt hooguit een HC (of vertrekassistent) nodig terwijl meer treinen ook extra machinisten vraagt. Toch neigt NS juist naar het laatste.
Ik had begrepen dat er ook in de onderhoudswerkplaatsen een personeelstekort is. Dan moet je treinstellen minder vaak laten rijden zodat ze minder vaak onderhoud nodig hebben en de werkplaatsen het bij kunnen benen. Of is dit probleem inmiddels opgelost?
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door sirvinniei »

Jammer dat er zo kritisch wordt gereageerd op testen met zelfrijdende treinen. Ik denk dat alleen al het zelf kunnen rangeren van treinen al veel tijd kost.
Ik heb geen onderschrift
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door htm_tram »

Mikos schreef: zo 13 aug 2023, 00:53 En anders houd je eens op met je lastercampagne met onzin? :neg:
Je hoeft er niet op te reageren. Als er wat positiefs te melden is zullen we dat uiteraard melden. Zijn we wel afhankelijk van je werkgever en je collega's. En onzin valt wel mee. Alleen geconstateerde feiten, onzin uitkramen doen we ergens anders.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door Z2N »

Heb je ergens ook bewijs voor de stelling dat als een trein vervalt ivm geen personeel, je er van kan uitgaan dat er genoeg in het verblijf zitten die blij zijn dat ze niks hoeven te doen? Want dat is een beste aantijging. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door WSM »

Goed om te zien dat er meer mensen door beginnen te krijgen hoe het bij NS in elkaar zit.

Ondertussen wordt er ook met geen woord gerept over de invloed van de exorbitante loonsverhogingen op de financiële resultaten van de NS.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door Suus »

Als je vindt dat je dat het personeel van NS goed verdient en een gemakkelijk leven heeft, dan kan je er natuurlijk ook zelf gaan werken. Maar ik denk dat het niets wordt, want de medewerkers van NS die ik tegenkom hebben namelijk wel zin in zijn/haar baan en staan een stuk positiever in het leven dan dit onophoudelijke gereutel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door htm_tram »

@Suus dat klopt helemaal! Het personeel van de NS wat je tegenkomt in de trein is tot op het bot gemotiveerd. Maar dan moet je ze wel tegenkomen natuurlijk :lol:
Z2N schreef: zo 13 aug 2023, 10:27 Heb je ergens ook bewijs voor de stelling dat als een trein vervalt ivm geen personeel, je er van kan uitgaan dat er genoeg in het verblijf zitten die blij zijn dat ze niks hoeven te doen? Want dat is een beste aantijging. :X
Als je in het personeelsverblijf zit en goed luisterd hoor je de "mooie" verhalen van het rijdend personeel waar ik het al eerder over had, de oude garde, de vakbonds kaderleden en de mentoren die hun leerlingen lopen te drillen.

En nogmaals er zijn regels met goede redenen en die moeten zeker gerespecteerd worden maar de bijsturing en hogerop laten ze zich klemzetten door het personeel met de grote mond. Waar de reizigers uiteindelijk ook de dupe van zijn. En niet alleen de reizigers maar ook hun eigen collega's
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: NS blijft verlieslatend door wegblijven reizigers

Bericht door Tom024 »

Alles opinies zijn volgens mij wel voorbij gekomen ondertussen, het uit de kast halen van de bekende stokpaardjes voegt weinig toe. Daarom een slotje.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 158 gasten