Pagina 1 van 2

Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 17:48
door tjoektjoek
Wellicht valt dit er niet onder, maar NS en NMBS hebben het voornemen om 32x per dag te gaan rijden tussen Nederland en Brussel. Een snelle en een langzame route:
  • Snelle route: Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam Centraal - Antwerpen Centraal - Brussel Zuid
  • Langzame route: huidige route van/tot Rotterdam Centraal
Bron: https://nieuws.ns.nl/ns-en-nmbs-sneller ... ar-belgie/

Afbeelding

Hopelijk wordt er op termijn doorgetrokken naar Den Haag HS en/of Centraal zodat Den Haag ook een directe internationale verbinding heeft.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 18:17
door Bemined
Tussen Rotterdam en Delft zit men met de baanstabiliteit, vandaar het doorrijden van de 5200 voorlopig ook nog onzeker is.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 18:28
door Korot
Is dat baanstabiliteit, of het nog niet voltooid zijn van viersporigheid Delft - Rijswijk?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 18:35
door Bemined
De viersporigheid zou eind 2024 opgeleverd moeten worden, de ombouw van Den Haag Centraal begin 2025.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 19:32
door verfmeer
Het zal qua dienstregeling wel niet passen, maar ik zou die langzame trein doortrekken naar Eindhoven ipv Rotterdam/Den Haag. Op die manier bedien je dan meer dan enkel de Randstad met deze trein. Samen met de doorgetrokken RE13 ontstaat er ook een goede verbinding Antwerpen-Düsseldorf.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 19:49
door tjoektjoek
Ja, je zou er maar een uur doen tussen Antwerpen en Eindhoven als het een directe trein was. Of je maakt er een goede aansluiting van, want nu wacht je bijna een half uur. Er komt een 3e en 4e trein naar tussen Eindhoven en Breda, dus dat zal de overstaptijd al flink naar beneden brengen.

Ik ben alleen benieuwd waar de langzame trein vanuit Brussel gaat keren, in Rotterdam Centraal is niet veel keercapaciteit. Zal de trein naar Schiedam Centrum gaan, wat ze nu ook al doen bij werkzaamheden?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 19:51
door PHS
-

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 20:00
door Suus
Er zijn vanaf Antwerpen net zoveel snelle treinen naar Leuven als van Mechelen: de IC Antwerpen - Airport - Leuven - Hasselt en de IC Antwerpen - Aarschot - Leuven. Die laatste komt niet in Mechelen, daar heb je ter compensatie de IC Gent - Leuven (die overigens 4x stopt tussen Mechelen en Leuven).

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 20:07
door rooddolfijn
De keuze voor het niet stoppen op Brussel Centraal begreep ik ook niet, omdat je vanaf Centraal direct naar de Europese wijk kan per metro en er dan op alle Brusselse metrolijnen kan worden overgestapt.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 20:09
door PHS
-

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 20:20
door Suus
Er is ook een IC-trein Antwerpen - Lier - Heist-odB - Aarschot - Leuven.

Afbeelding
Prima reistijd, slechts 5 minuten trager dan via het vliegveld.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 20:21
door Bemined
tjoektjoek schreef: ma 14 aug 2023, 19:49Ik ben alleen benieuwd waar de langzame trein vanuit Brussel gaat keren, in Rotterdam Centraal is niet veel keercapaciteit.
Volgens mij Rotterdam Noord Goederen, waar over enkele jaren ook faciliteiten komen voor het opstellen en reinigen van reizigerstreinen.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 20:23
door PHS
-

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 20:29
door Suus
Er is maar een snelle trein per uur, dus het doet er niet toe of er twee of drie treinen per uur zijn. Je kan er toch maar op één perfect aansluiten.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 20:48
door MetroRET
verfmeer schreef: ma 14 aug 2023, 19:32 Het zal qua dienstregeling wel niet passen, maar ik zou die langzame trein doortrekken naar Eindhoven ipv Rotterdam/Den Haag. Op die manier bedien je dan meer dan enkel de Randstad met deze trein. Samen met de doorgetrokken RE13 ontstaat er ook een goede verbinding Antwerpen-Düsseldorf.
Ik ben persoonlijk bezig met een projectje en deze juist aan elkaar doorgekoppeld hiermee:
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/D ... 00-vr.html

Ter compensatie voor 2x/uur Rtd-Atw, een échte Beneluxtrein:
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/D ... 00-vr.html

En natuurlijk de snelle IC naar Brussel:
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/D ... 00-vr.html

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 20:53
door RTBS
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2255321/n ... r-enschede

Lijkt me handiger om die treinen gewoon door te laten rijden en niet de trajecten op te knippen in Deventer.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 21:23
door Cas
Van/naar Leuven is er nu meestal een goede aansluiting op de IC Gent-Leuven, maar de nieuwe trein krijgt natuurlijk een compleet andere tijdsligging.

Ik hoop ten zeerste dat er een goede aansluiting komt richting Leuven, maar dat mag wat mij betreft ook best de IC via Aarschot zijn, hoe oncomfortabel het materieel daar ook op is.
De IC Antwerpen-Zaventem-Leuven zou al helemaal geen probleem zijn, dat zijn altijd fijne treinen.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 21:26
door Bemined
Ik denk niet dat men de luxe heeft om een perfecte aansluiting te creëren, men zal blij zijn dat er überhaupt nog een snel pad gevonden is. Dit lijkt me trouwens ook niet echt de plek voor wensenlijstjes van directe intercityverbindingen en overstapmogelijkheden.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 23:19
door Karl
Los van alle wensen en ideeën qua nog te bedienen stations: dit soort treinen zouden aan de randen van de dag (bijvoorbeeld in een dal na 20:00), misschien wel door kunnen rijden naar een ander station, omdat de regionale treinen dan minder rijden? Zou zoiets überhaupt mogelijk zijn binnen het bedrijfsvoeringsmodel van Ns? Of vereist dat teveel, weliswaar, geplande capaciteit?

En... Zou dit ook zijn om de Willemspoortunnel vol te plannen? Open access treinen moeten immers via die tunnel? Of is die gedachte te cynisch?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 23:31
door sirvinniei
Charleroi zou geen gek idee zijn, dan verbind je de grootste steden van alledrie de Belgische regio's met elkaar.
Nog mooier zou Luxemburg zijn, voor een echte BeNeLux intercity, maar dat wordt erg lastig met keren.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 15 aug 2023, 00:44
door RobertT
Wat interessant is,de langzamere IC via Breda komt dus later aan in Brussel dan de snellere variant als je uitgaat van een ongeveer 30 minuten ligging bij vertrek uit Rotterdam(verschil is 37 minuten in Brussel Zuid)

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 15 aug 2023, 03:10
door SuperGhost
Wie zegt dat ze met een half uur verschil vertrekken vanuit Rotterdam? De genoemde tijden zijn slechts de reistijden en niet de vertrektijden.

Het zou wellicht ook zomaar kunnen dat ze juist direct na elkaar vertrekken/aankomen bij Rotterdam, zodat de langzame trein een overstap vanaf/op de snelle trein van/naar Amsterdam heeft en ook de 'langzame' stops een goede verbinding per Beneluxtreinen naar Amsterdam heeft. Anders is immers het wat vreemd om niet ook die langzame trein naar Amsterdam door te rijden (hetzij geïntegreerd in de ICD Amsterdam-Breda hetzij gekoppeld aan de ICD Amsterdam-Rotterdam).

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 15 aug 2023, 08:20
door Suus
De "langzame" trein gaat met Belgisch materieel rijden, en wordt daarom niet geïntegreerd in de binnenlandse dienst.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 15 aug 2023, 08:34
door MetroRET
Overigens wordt er genoemd dat de snelle IC 50 minuten nodig zou hebben tussen Rtd en Atw met 200 km/u.
Dat is voor een traject van zo'n 95 km toch tamelijk langzaam, maarliefst 18 min langzamer dan de Thalys.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 15 aug 2023, 08:59
door Bemined
Reistijden zijn nog indicatief en zijn inclusief halteertijden.