Ontwikkelingen reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door tjoektjoek »

Aangezien er snel ontwikkelingen zijn met betrekking tot de perronborden en CTA, leek het mij handig op een nieuw topic te openen.

Er is een laatste update gekomen waarbij nu het treinnummer van internationale treinen wordt weergegeven op de borden. Dit is een welkome toevoeging voor de internationale reiziger.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door IIVQ »

Ik zag voor het eerst een reisinfo van een dubbele Thalys (16 bakken voor reizigers) en ik merkte dat reizigers zich vrij goed gespreid hadden. Met 16 bak is het wel veel informatie op een klein schermpje, en dan is het toch raar dat de 2 middelste locomotieven er niet op staan als hier niet instappen.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door en-es »

Ik zag het ook in Amersfoort met de IC Berlijn.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door tjoektjoek »

Hier zie je dat het treinnummer achter de eindbestemming wordt geplaatst. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet bij de regionale treinen met lijnnummers.
Ook lijkt het mij een onhandige plek, ik zou het persoonlijk op de plek plaatsen links van het logo van de vervoerder.
Link: https://twitter.com/smveerman/status/17 ... 2290218468

Hier zie je de ongeplande wijziging van de eindbestemming die is doorgestreept. Ook nieuw volgens mij.
Link: https://twitter.com/larsvr06/status/169 ... 32/photo/1

Hier zie je de treinsamenstelling van een volgende, internationale trein onderin. En de indeling van de rijtuigen met verschillende eindbestemmingen.
Link: https://twitter.com/dbleumink/status/17 ... 1499769963
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Daniel »

Treinnummers worden alleen getoond bij internationale treinen momenteel. Bij regionale lijnen met lijnnummer staat dat in plaats van de treinsoort (en is een eventuele omroep dus ook niet "de stoptrein naar Ede-Wageningen", maar "de RS34 naar Ede-Wageningen").
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Ardan »

Ik zag op Arnhem Centraal dat de bussen naar Oberhausen Hbf tussen de rest van de treinen op de TB21 stond, met in het rood eronder "Bus in plaats van trein. Vertrektijd bus ± 17:29". Daarna de vertaling in het Engels, waarbij het ±-teken werd vervangen door een dubbele tilde. Kennen ze de plusminus in het Engels niet in de betekenis van 'ongeveer'? In dat geval scherp dat daar op gelet is..
Ik doe ook maar wat
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door gpvos »

Plusminus voor ongeveer is een typisch Nederlands verschijnsel, in andere landen/talen[1] staat dat teken voor "plus of min", bijvoorbeeld in "60 ± 5 minuten", dwz. tussen de 55 en 65 minuten. "± 60 minuten" geeft dan dus een enorme marge van onzekerheid aan en geeft ondertussen nul informatie over de middenwaarde. "± 17:29" is zeer verwarrend.

Onder softwareontwikkelaars is dit vrij bekend; in een universitaire informaticaopleiding zit genoeg wiskunde dat dit zeker langs komt. ≈ is een typisch wiskundige notatie, dus ik denk dat dat de oorsprong is.

[1] Ik weet niet goed hoe dat in Vlaanderen zit.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door ArrivaBas »

NS is inmiddels begonnen met het uitrollen van de nieuwe omroep in de FLIRT. Ze is in ieder geval in treinstel 2214 te horen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door DDietzen »

Vandaag spot ik in de NS-app iets nieuws: zowel in de reisplanner (als blauwe tekst in de lijst met reisopties) als in een specifiek reisadvies en de actuele vertrektijden (als rode tekst) een melding "Kortere trein, extra druk". Gezien bij de 2977 die is ingekort van VIRM-6 naar VIRM-4, bij het plannen van een reis van Utrecht Centraal naar Maastricht evenals het raadplegen van vertrektijden vanaf Utrecht Centraal.

Ik vraag me wel af of het daadwerkelijk zo druk gaat zijn in die specifieke trein, want volgens de drukte-indicatie op Treinposities was de oorspronkelijke VIRM-6 geclassificeerd vanaf Utrecht als 'rustig'.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door April064 »

Volgens mij haalt treinposities zijn info uit de NS-app (of iig de oude situatie, weet niet zeker of die er nog staat), en die drukte-indicatie werd nooit geüpdatet als een trein korter werd dan gepland.
zij/haar/hen/hun
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door IIVQ »

Thalys heeft zijn "locomotieven" weer terug.

https://cdn.masto.host/mapstodonspace/m ... b6f746.jpg

13 dagen geleden nam ik de dubbele thalys (1 deel Parijs, 1 deel Disneyland) en die had géén locomotiefjes, maar 2x 8 bakken (waarvan de buitenste "afgeschuind"). Ben benieuwd of er sindsdien een aanpassing is gedaan of dat de dubbele thalys geen locomotiefjes heeft.

Ik heb trouwens vanavond de Thalys van Rtd naar Asd genomen, die wordt op het station nergens getoond en is op het perron te herkennen aan het ⛔ Niet Instappen, je moet dus zelf maar assertief genoeg zijn om regelmatig OVinfo te checken om een spoorwijziging (13->12) op te merken. Ook weet ik niet hoe je makkelijk kan zien bij welk bakbord je moet zijn, want dat geven de borden ook niet aan.
https://cdn.masto.host/mapstodonspace/m ... 3e2747.jpg
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door gpvos »

Er zijn wel kaartjes te koop maar toch staat er "Niet instappen" op de borden? Dat is wel apart.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door cassie127 »

In de komende 2 weken zullen de schermen (DTS) met treinsamenstellingen op perrons waar internationale treinen vertrekken definitief buiten gebruik worden genomen. Op de stations zonder deze schermen zullen in de komende weken ook de posters met internationale treinsamenstellingen worden verwijderd. Dat laatste is op Amersfoort al gebeurt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door MetroRET »

Maar, worden de treinsamenstellingen van bijvoorbeeld de NJ ook al getoond op de CTA's, want die ontbreken volgens mij nog ?
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door cassie127 »

Sinds twee weken worden die op de TBP's weergeven, waarmee alle internationale treinen met gereserveerde plekken (van NS International) nu de samenstelling op de TBP's hebben.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door MetroRET »

Ow, die heb ik dan gemist... over 2 weken maar eens kijken bij de 403 die ik neem naar Zürich.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door IIVQ »

gpvos schreef: vr 22 sep 2023, 10:59 Er zijn wel kaartjes te koop maar toch staat er "Niet instappen" op de borden? Dat is wel apart.
Ja. Is gedaan om te zorgen dat mensen vanaf Rtd de Thalys niet nemen met slechts een NS-kaartje.
De Thalys Asd-Rtd is duurder dan ICD (maar goedkoper dan ICD 1e klas).
Nu was het een gimmick (ik wilde punten) maar bij de treinramp bij Voorburg heb ik hem zakelijk gebruikt toen ik naar Heinenoord moest en niet wilde staan.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door waldo79 »

Voorburg? Voorschoten (A)
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door DDietzen »

Ik sla altijd mijn reizen op in de NS-app. Vandaag kreeg ik ineens, zo'n vijf minuten voor vertrek, een pushmelding:
Pushbericht NS-app schreef:Meer kans op een zitplaats? Stap in bij letterbordje C, D of H op het perron. Fijne reis!
Dat is voor mij voor het eerst! Mooi dat info over de verdeling van drukte over een trein terugkeert :pos: Al zie ik het liever in de app zelf, in bijvoorbeeld de reisplanner of ritinfo, niet alleen in een pushmelding. En natuurlijk op het perron ;)
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door sirvinniei »

Vanaf welk station was dat?
Ik heb geen onderschrift
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door DDietzen »

Apeldoorn, voor de 1758 naar Utrecht. In mijn ervaring klopt de aanbeveling van vak C en D wel - voorin is het meestal het rustigst - maar van vak H ben ik dan weer minder zeker, daar is het naar mijn idee juist het drukst (zeker vanaf Amersfoort, waar de trein pas echt volstroomt met avondspitsforenzen).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Meltrain »

DDietzen schreef: di 17 okt 2023, 17:07 Al zie ik het liever in de app zelf, in bijvoorbeeld de reisplanner of ritinfo, niet alleen in een pushmelding.
Ik denk dat een pushbericht wel een groter bereik heeft. Een pushbericht lees je immers direct, terwijl je niet op elk moment in de reisplanner kijkt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door trolly »

Het moet mogelijk zijn het allebei te doen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door tjoektjoek »

DDietzen schreef: di 17 okt 2023, 17:07 Ik sla altijd mijn reizen op in de NS-app. Vandaag kreeg ik ineens, zo'n vijf minuten voor vertrek, een pushmelding:
Pushbericht NS-app schreef:Meer kans op een zitplaats? Stap in bij letterbordje C, D of H op het perron. Fijne reis!
Dat is voor mij voor het eerst! Mooi dat info over de verdeling van drukte over een trein terugkeert :pos: Al zie ik het liever in de app zelf, in bijvoorbeeld de reisplanner of ritinfo, niet alleen in een pushmelding. En natuurlijk op het perron ;)
https://www.youtube.com/watch?v=fLD1AkUosAk vanaf 8:20. Werd genoemd dat ze bezig zijn met een pilot hierover.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door gpvos »

Afgelopen week zag ik op Asd op de schermen met treintijden staan voor de Benelux "vertrekt niet van dit station". :pos: Als je dat ziet staan ben je wrsch. al te laat voor je trein, maar het is wel nuttige informatie.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 182 gasten