KiM: Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor in 2030 en 2040

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

KiM: Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor in 2030 en 2040

Bericht door tjoektjoek »

In 2030 kunnen naar verwachting per jaar ongeveer 5.600 vluchten van en naar 13 Europese steden vervangen worden door de trein. Bij een gemiddelde vliegtuigbezetting van 150 passagiers betekent dit dat per jaar ongeveer 850.000 reizen met de trein in plaats van met het vliegtuig kunnen worden gemaakt. In 2040 gaat het om 11.000 vluchten, wat neerkomt op 1,6 miljoen vliegreizen per jaar. Deze vliegreizen zijn goed voor 6% tot 10% van alle vliegreizen op de 13 verbindingen die het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzocht. In de notitie 'Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor in 2030 en 2040' beschrijft het KiM in hoeverre luchtreizigers in de toekomst verleid kunnen worden om de trein te pakken.
Het rapport valt hier te lezen: https://www.kimnet.nl/publicaties/notit ... 30-en-2040
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: KiM: Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor in 2030 en 2040

Bericht door VIRM »

Ik ben benieuwd. Vluchten naar Brussel zie ik op termijn wel verdwijnen. Die naar Parijs niet, omdat Air France en KLM zo
op elkaars netwerken aansluiten. En een bestemming als Londen zie ik ook niet zo snel de trein de overhenad krijgen: easyJet heeft heel veel dagelijkse vluchten, en Eurostar is best prijzig als je niet heel ver van tevoren boekt.
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: KiM: Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor in 2030 en 2040

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: KiM: Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor in 2030 en 2040

Bericht door Mr-W »

VIRM schreef: di 17 okt 2023, 16:35 Ik ben benieuwd. Vluchten naar Brussel zie ik op termijn wel verdwijnen. Die naar Parijs niet, omdat Air France en KLM zo
op elkaars netwerken aansluiten. En een bestemming als Londen zie ik ook niet zo snel de trein de overhenad krijgen: easyJet heeft heel veel dagelijkse vluchten, en Eurostar is best prijzig als je niet heel ver van tevoren boekt.
Brussel en eventueel Dusseldorf zie ik op termijn ook verdwijnen.
Parijs, London, Frankfurt niet ivm overstapnetwerk op de drie hubs ;)
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: KiM: Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor in 2030 en 2040

Bericht door VIRM »

Bij Londen speelt natuurlijk ook nog mee dat je best wel wat toeristisch verkeer hebt, dat niet gaat overstappen op de hubs.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: KiM: Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor in 2030 en 2040

Bericht door Z2N »

Dat geldt voor Parijs net zo goed natuurlijk. (A)

Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar de effecten van de reistijdverkortingen die er in de komende 18 maanden aankomen (Berlijn 30 minuten dichterbij en Amsterdam -Brussel met IC Brussel in 120 minuten). Als dat veel extra reizigers trekt zou dat een flinke impact kunnem hebben op vliegbewegingen naar die steden. Voor Londen en Parijs ben ik benieuwd naar de concurrentie die aanstaande lijkt, dat zou een flinke impact moeten hebben op de prijs en daarmee de concurrentiepositie tegenover het spoor.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: KiM: Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor in 2030 en 2040

Bericht door umbusko »

Ik zou niet te veel verwachten van reistijdverkortingen. Die helpen natuurlijk, maar moeten samengaan met aantrekkelijke prijzen, betrouwbaarheid en comfort; en voor dat laatste is bij veel succes ook frequentieverhoging nodig. Een half uur korter in een vollere trein tegen een hoge prijs is immers alsnog niet aantrekkelijk. En de IC Brussel heeft afgelopen zomer ook geen al te beste beurt gemaakt met uitval en achterblijvers in Antwerpen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: KiM: Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor in 2030 en 2040

Bericht door Z2N »

IC Brussel gaat natuurlijk niet alleen sneller rijden maar vooral vaker, daar komt de snelle trein tussen Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel feitelijk bovenop het bestaande aanbod (9200 dan wel tot Rotterdam). De capaciteit neemt dan ook natuurlijk gelijk toe. En IC Brussel, IC Berlijn en ICE krijgen allemaal nieuw materieel in de komende 26 maanden, wat de verbindingen ook flink aantrekkelijker maakt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: KiM: Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor in 2030 en 2040

Bericht door Bemined »

Vaker rijden is niet echt relevant als beide treinen 5 minuten achter elkaar uit Brussel vertrekken, maar het bied inderdaad wel meer capaciteit omdat je de reizigers over twee treinen kunt spreiden. En het bied ook mogelijkheden om met langere treinen te gaan rijden dan nu.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 166 gasten