GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door tjoektjoek »

https://www.treinreiziger.nl/govolta-zu ... en-parijs/

GoVolta gaat dagtreinen rijden vanaf volgend jaar vanuit Nederland. Uit het artikel kan ik niet uithalen met welk materieel ze gaan rijden. De dienstregelingen:

Naar Berlijn per 1 mei 2024
Afbeelding

Naar Parijs vanaf de zomer (waarschijnlijk)

Afbeelding

Naar Basel vanaf 2024 (waarschijnlijk)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door Daniel »

Er was laatst sprake van dat GreenCityTrip ICR gekocht had, waarbij al de vraag was hoe ze daar slaaptreinen van zouden maken. 1+1=2?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door tjoektjoek »

Dan zijn de rijtuigen nog steeds niet toegelaten in Duitsland, België en Frankrijk toch? Hoe snel kan zo'n ombouw en toelatingsproces gaan?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door marvinkok »

20 minuten stop in Bentheim is lang, dan zal er wel loc gewisseld worden ipv meersysteem ervoor voor de hele rit ...
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door en-es »

Internationale treinen in Lage Zwaluwe :roll:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door ArrivaBas »

Ik vind 20 tot 30 minuten tussen Venlo en Kaldenkirchen ook wel erg ruim gepland... :N
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door en-es »

Brussel-Parijs in 3u 40-45m, dat is wel heel langzaam. Daar ga je reizigers niet blij mee maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door Suus »

Als Brussel-Parijs in een trein voor 10 euro kan gaan mensen dat echt wel doen. SNCB/SNCF zijn tenslotte ook al zelf bezig met een klassieke trein tussen die twee steden met vermoedelijk een budget-insteek.

Vind het wel jammer dat Amsterdam - Basel toch weer via Keulen en Mannheim gaat, wanneer krijgen we eens een echt nieuwe verbinding? Amsterdam - Basel zou ook via Brussel-Luxemburg, Luxemburg en Straatsburg kunnen bijvoorbeeld. Dan heb je echt een unique selling point, ook voor pakketreizen. Met het recent flink uitgebreide station van Luxemburg heb je daar ook wel ruimte om een getrokken trein kop te laten maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door en-es »

Die treinen Brussel-Basel zijn destijds ook opgeheven.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door waldo79 »

ArrivaBas schreef: vr 17 nov 2023, 19:00 Ik vind 20 tot 30 minuten tussen Venlo en Kaldenkirchen ook wel erg ruim gepland... :N
Zal wel niet passen anders op het enkelspoor naar Dülken.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door sirvinniei »

Trouwens wel grappig dat we het hebben over een Beneluxtrein, terwijl hij geen meter in Luxemburg zet. Denk dat Luxemburg in de vakanties wel reizigers trekt.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door ArrivaBas »

waldo79 schreef: za 18 nov 2023, 08:24
ArrivaBas schreef: vr 17 nov 2023, 19:00 Ik vind 20 tot 30 minuten tussen Venlo en Kaldenkirchen ook wel erg ruim gepland... :N
Zal wel niet passen anders op het enkelspoor naar Dülken.
Dat los je daarmee niet tot nauwelijks op. De RE13 rijdt vijf minuten over dat stukkie de helling op.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door Bemined »

Het blijft intrigerend om te zien hoeveel waarde mensen op dit forum hechten aan een indicatieve dienstregeling.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door MaartenD »

Van Berlijn naar Hannover is 50 minuten langer als wat de IC nu doet. Zou de route via Magdeburg gaan?
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door en-es »

Bemined schreef: za 18 nov 2023, 10:16 Het blijft intrigerend om te zien hoeveel waarde mensen op dit forum hechten aan een indicatieve dienstregeling.
Hoezo, zijn dat geen definitieve dienstregelingen dan? :D
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door ZO6176 »

sirvinniei schreef: za 18 nov 2023, 09:08 Trouwens wel grappig dat we het hebben over een Beneluxtrein, terwijl hij geen meter in Luxemburg zet. Denk dat Luxemburg in de vakanties wel reizigers trekt.
1139/1138 trokken destijds toch wel genoeg reizigers? Alleen nu geen materieel meer daarvoor.

En waarom altijd vanuit Amsterdam via Emmerich en bad Bentheim. We hebben geen bootverbindingen meer vanaf hoek van Holland. Maar je zou toch ook vanaf Den Haag kunnen starten. En Amersfoort spoor 4 lijkt me toch ook wel mogelijk. Via Utrecht en Tilburg richting Roosendaal. De aansluitende treinen rijden toch hoogfrequent.
Ook de Alpen/berglandexpressen vertrokken van den Haag via Utrecht en Venlo. Nu is dat gericht op de wintersporter maar heb destijds nooit iemand uit Amsterdam horen klagen dat die trein niet door hun stad kwam.
Ik vind het frappant dat nu we een Betuwelijn hebben het goederenvervoer via Venlo de reizigerstreinen nog in de weg kunnen zitten.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door Bemined »

De Betuwelijn zit dan ook helemaal vol met passagierstreinen ;)

Maar dat men altijd die twee routes kiest zal vooral komen omdat daar capaciteit gereserveerd is voor dit soort treinen. Een van de uitdagingen is dat de binnenlandse dienstregeling van de NS diverse baanvakken voor 100% benut van 7:00 tot 19:00. In veel andere landen schaalt men buiten de spits af maar hier blijft men op de meeste plekken de tussen de spitsen in hoogfrequent rijden.
verfmeer
Berichten: 784
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door verfmeer »

ZO6176 schreef: za 18 nov 2023, 13:22 Ik vind het frappant dat nu we een Betuwelijn hebben het goederenvervoer via Venlo de reizigerstreinen nog in de weg kunnen zitten.
Die Betuweroute is pas echt af wanneer ook het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen beschikbaar komt. En daar hebben de Duitsers zo'n 20 jaar vertraging bij opgelopen.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door SuperGhost »

ZO6176 schreef: za 18 nov 2023, 13:22
sirvinniei schreef: za 18 nov 2023, 09:08 Trouwens wel grappig dat we het hebben over een Beneluxtrein, terwijl hij geen meter in Luxemburg zet. Denk dat Luxemburg in de vakanties wel reizigers trekt.
1139/1138 trokken destijds toch wel genoeg reizigers? Alleen nu geen materieel meer daarvoor.

En waarom altijd vanuit Amsterdam via Emmerich en bad Bentheim. We hebben geen bootverbindingen meer vanaf hoek van Holland. Maar je zou toch ook vanaf Den Haag kunnen starten. En Amersfoort spoor 4 lijkt me toch ook wel mogelijk. Via Utrecht en Tilburg richting Roosendaal. De aansluitende treinen rijden toch hoogfrequent.
Ook de Alpen/berglandexpressen vertrokken van den Haag via Utrecht en Venlo. Nu is dat gericht op de wintersporter maar heb destijds nooit iemand uit Amsterdam horen klagen dat die trein niet door hun stad kwam.
Ik vind het frappant dat nu we een Betuwelijn hebben het goederenvervoer via Venlo de reizigerstreinen nog in de weg kunnen zitten.
Waarom vanuit Amsterdam is eigenlijk best logisch: daar willen de meeste buitenlandse reizigers heen. De IC Amsterdam-Berlijn heeft een tijd ook vanaf Schiphol gereden, maar DB wilde graag van/naar Amsterdam Centraal. Maar het lijkt me dat met de plannen voor de IC's via Weesp die in de toekomst wel weer naar Schiphol zal rijden en dan doorgekoppeld naar Den Haag C of Den Haag HS-Rotterdam (aangezien de gehele IC Amersfoort-Amsterdam moet gaan verdwijnen voor een kwartiersdienst naar Schiphol, net zoals de IC Almere-Amsterdam C moet verdwijnen en alle sprinters dan naar Amsterdam C gaan en niet meer naar Schiphol). Ik kan me best voorstellen dat als de IC Berlijn als die geïntegreerd blijft rijden in de binnenlandse IC dan ook door gaat rijden naar Den Haag of Rotterdam.

De ICE vanuit Emmerich is geloof ik ook deels historisch zo gegroeid, aangezien Den Haag destijds juist via Venlo een IC naar het Ruhrgebied had en je het zo ook gespreid had. En met het doorstroomstation Utrecht is Amsterdam ook eigenlijk de enige logische doorkoppeling over Utrecht heen geworden.

Een IC bij Venlo over de grens staat wel weer in de plannen, maar dan vooralsnog als een IC die in Eindhoven begint/eindigt, maar wellicht dat die in de verdere toekomst doorgekoppeld kan worden naar Den Haag.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door ZO6176 »

verfmeer schreef: za 18 nov 2023, 13:43
ZO6176 schreef: za 18 nov 2023, 13:22 Ik vind het frappant dat nu we een Betuwelijn hebben het goederenvervoer via Venlo de reizigerstreinen nog in de weg kunnen zitten.
Die Betuweroute is pas echt af wanneer ook het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen beschikbaar komt. En daar hebben de Duitsers zo'n 20 jaar vertraging bij opgelopen.
Dat is eigenlijk de schuld van Nederland. Destijds was het verdrag van Warnemünde door Nederland en Duitsland ondertekend wat betreft wie wat deed. Maar Nederland saneerde op eigen houtje steeds meer dat de Duitsers zeiden: eerst maar afwachten wat Nederland nu daadwerkelijk doet en stopten ook met de uitbreidingen
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door gpvos »

Wel weer typisch dat in het buitenland alleen op de echt belangrijke stations gestopt wordt, terwijl ze in Nederland als een soort sneltrein rijden, kijk maar eens naar de tijden tussen de stations. (Uitzondering is de trein naar Bazel.) Je kan best in Nederland nog wat extra stations overslaan, of misschien wel in het buitenland een enkele extra stop maken (Bergen, Saint-Quentin), desnoods met alleen uitstappen uit en instappen in de richting Nederland. En inderdaad, waarom niet eens een trein richting Luxemburg-Straatsburg-Bazel.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door Z2N »

Voor snellere paden is er sowieso geen ruimte op het Nederlandse spoor, in het buitenland wel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs

Bericht door tjoektjoek »

GoVolta heeft ook gekeken naar de ideeën in het ideeëntopic volgens mij:
Amsterdam-Berlijn (1x per dag, aanvullend op eerder gemelde 1x per dag; met de eerdere melding wordt de dienst 2x per dag)
Amsterdam-Parijs (1x per dag, aanvullend op eerder gemelde 1x per dag; met de eerdere melding wordt de dienst 2x per dag)
Amsterdam-Basel (4x per week aanvullend op de eerder gemelde 3x per week; met de eerdere melding wordt de dienst 1x per dag)
Amsterdam-Kopenhagen (1x per dag)
Amsterdam-München (1x per dag)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 167 gasten