Dienstregeling 2025

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door MarkNL »

Had hem zelf ook wel verwacht. Mogelijk gooit de HSL-problematiek roet in het eten?
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Jultar »

De adviesaanvraag is inmiddels gepubliceerd: https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-202 ... -in-jaren/
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door TffpaA »

:pos: Dank!
🗣
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Het wordt dus vanwege de snelheidsbeperking op de HSL een 1800 Breda - Schiphol - Amersfoort Schothorst zodat men wat meer rijtijd heeft op de HSL.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door MetroRET »

Wellicht kijk ik eroverheen, maar waar staat dat (of wordt dat genoemd in de video)?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Milco »

Onder het kopje "Hogesnelheidslijn" staat:
De Intercity’s op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport gaan in de nieuwe dienstregeling doorrijden naar Amsterdam Zuid, in plaats van Amsterdam Centraal. In de toekomst wil NS deze treinen door laten rijden naar Groningen of Leeuwarden, maar vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL en het tempo waarmee de nieuwe ICNG geleverd wordt, kan dit nog niet in 2025. Daarom gaan ze volgend jaar verder richting Almere en Lelystad of Hilversum en Amersfoort.
Er staat niet specifiek dat er naar Amersfoort gereden gaat worden, maar Amersfoort óf Almere/Lelystad. Bovendien heb ik via Somda vernomen dat diverse treinserienummers gewijzigd worden zodat alles beter bij elkaar past. Zo wordt de huidige 1800 straks de 800 volgens mij en wordt de huidige 800 straks de 2700, bijvoorbeeld.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Even doorklikken naar de daadwerkelijke adviesaanvraag, daar staan alle treinseries in ;)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Milco »

Heb vanaf mijn werk enkel even snel op mobiel gekeken. Binnenkort eens thuis rustig alles checken ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Het Almere-Lelystad of Amersfoort slaat in dit geval op dat de 2400/9500 via de HSL naar Lelystad gaan en de 1800 via de HSL naar Amersfoort.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door MarkNL »

Waarmee Rtd dus voorlopig een directe verbinding richting Zl en Lw/Gn verliest. En naar Amf zal vermoedelijk de directe verbinding in reistijd toenemen.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Jultar »

Volgens het document duurt het naar Amf 67 minuten via de HSL en 58 minuten met overstap in Gouda of Utrecht Centraal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Suus »

Naar Amersfoort is er wel een directe verbinding ‘s avonds, als de 1700 in de tijdsligging van de 2800 naar Rotterdam Centraal gaat rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Commendatore »

Op dat kaartje staan alleen de wijzigingen neem ik aan?

Het ziet er voor mij niet uit als alleen maar verbetering, eerlijk gezegd en erg duidelijk vind ik het ook nog niet allemaal. Wat is bijvoorbeeld het opstappunt voor de Benelux(en) als je vanuit het noordoosten komt? Nu gebeurt dat in principe in Rotterdam, maar dat bereik je straks niet meer direct. En hoe gaat het met toeslag als ze meer treinen over de HSL gaan sturen? Want nu is de IC Direct voor het binnenland eigenlijk een extra waarbij je kunt kiezen of je daar meer voor wilt betalen of niet. Dat kon straks weleens anders zijn.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

De snelle Benelux 9500 kun je in Amsterdam Zuid pakken, op maandag t/m zaterdag overdag ook vanuit Lelystad. De slome Benelux 9200 kun in Rotterdam of Breda pakken.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Milco »

Ik heb bovendien vernomen dat de toeslag mogelijk wordt geschrapt, maar geen idee wat daarvan waar is.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
UtrechtOV
Berichten: 141
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door UtrechtOV »

Vergeleken met nu gaat de frequentie op de HSL Noord dus (tijdelijk) omlaag. Nu rijden per 900 2/pu, 1000 2/pu, 9200 1/pu. Dat wordt 1800 2/pu, 2400 1/pu, 9500 1/pu.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Klopt, maar die 5x per uur was vooral omdat de 9200 met slechts 7 rijtuigen ICR reed waardoor de binnenlandse reizigers er niet altijd bij pasten. De 9500 zou met 16 bakken ICNG moeten kunnen gaan rijden, al is het met de huidige tekorten de vraag of dat daadwerkelijk bij de start van de dienstregeling al gaat gebeuren natuurlijk.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door TffpaA »

Uit de Vollekskerrant:
Onderdeel van het nieuwe plan is dat het aantal treinen naar Brussel verdubbelt, van zestien naar 32 per dag. Bovendien komt er een snellere verbinding, die 45 minuten van de bestaande reistijd afhaalt. Dat heeft er onder meer mee te maken dat de trein niet meer vertrekt vanaf Amsterdam Centraal, waar de komende jaren grootschalige werkzaamheden worden uitgevoerd, maar vanaf Amsterdam Zuid. Ook zijn er geen tussenstops meer op Schiphol, en in Rotterdam en Antwerpen.
https://archive.ph/qnEzG

Mijn onderstreping - wie heeft hier nu de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt: de krant of ik?
🗣
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door DDietzen »

Daar heeft iemand 'alleen nog tussenstops' aangehoord voor 'geen tussenstops meer'. Stel je voor, een Intercity Brussel met als stoppatroon Amsterdam Zuid - Breda - Noorderkempen - Mechelen - Brussels Airport-Zaventem - Brussel-Noord - Brussel-Centraal - Brussel-Zuid :lol:
Bemined schreef: do 08 feb 2024, 16:51 Klopt, maar die 5x per uur was vooral omdat de 9200 met slechts 7 rijtuigen ICR reed waardoor de binnenlandse reizigers er niet altijd bij pasten. De 9500 zou met 16 bakken ICNG moeten kunnen gaan rijden, al is het met de huidige tekorten de vraag of dat daadwerkelijk bij de start van de dienstregeling al gaat gebeuren natuurlijk.
Ik had begrepen op HGBTF dat het niet voorzien is om in België gekoppeld te gaan rijden. Of dat betekent dat de ICNG-B-stellen technisch niet voorzien zijn om gekoppeld te rijden (zou me verbazen), of dat er geen toelating in België wordt geregeld voor gekoppeld rijden, of dat het wel gewoon kan maar er geen ritten met gekoppelde stellen voorzien zijn, is gissen. Het tweede stel aftrappen/bijplaatsen in Rotterdam zodat binnen Nederland gekoppeld wordt gereden is ook mogelijk.

(Voordat iemand aannames gaat doen: dit alles zeg ik zonder insiderkennis ;) )
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Het gekoppeld rijden zal vooral nodig zijn tussen Amsterdam Zuid en Rotterdam, en in de spits mogelijk ook tussen Almere en Amsterdam Zuid. De perrons van Almere Buiten zijn speciaal hiervoor enige tijd geleden verlengd zodat er ICNG16 past, want de 2400/9500 behouden hier tot in ieder geval 2030 het huidige stoppatroon waardoor Almere Buiten en Duivendrecht dus een internationale trein krijgen.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Nitein-Repart »

Ik vraag mij wel af of de NS wel genoeg personeel heeft om alle uitbreidingen uit te kunnen voeren. De nieuwe dienstregeling wordt een behoorlijk stuk uitgebreider dan de huidige dienstregeling. Mooi ook dat de Sprinters op Deurne-Eindhoven-'s Hertogenbosch, Weert-Eindhoven-Tilburg en Utrecht-Baarn op zaterdag en deels ook op zondag ieder half uur gaan rijden, maar was het al niet de bedoeling om halverwege 2024 de halfuursdienst in het weekend deels te herstellen?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door reisthijs »

DDietzen schreef: do 08 feb 2024, 17:48Ik had begrepen op HGBTF dat het niet voorzien is om in België gekoppeld te gaan rijden.
"Op dit moment nog niet" dan gaat het om dienstregeling 2024. Dat zegt niks over mogelijke inzet in 2025.

Een andere mogelijkheid is om wel gekoppeld te rijden tussen Lelystad en Rotterdam en dan alleen het voorste stel door laten rijden naar België.
Dan kan het achterste stel in theorie ook een binnenlandse ICNG zijn. Zelfde idee eigenlijk als vroeger met de hondekoppen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Suus »

Er was sprake van dat de 9500 aankomende zomer al een paar keer per dag gaat rijden als vleugeltrein van de 900 (splitsen/combineren op Rotterdam Centraal).

Of Rotterdam Centraal nu de ideale plek is om te splitsen en combineren met zo’n aanhoudend treinbombardement vanuit Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak is wel bedenkelijk natuurlijk, daar moet je dan wel tussendoor om op de juiste plaats te komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door DDietzen »

Als vleugeltrein zou het niet uit hoeven maken, beide stellen rijden dan immers vanuit de HSL-noordsectie door naar de HSL-zuidsectie en omgekeerd, daar kruis je dus geen andere corridors mee.

Zodra je gaat aftrappen en bijplaatsen via opstelsporen wordt het wel een gedoetje.
BusOV40
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door BusOV40 »

Opmerkelijk dat Brabant, Zeeland en Limburg relatief weinig wijzigingen krijgt. Elk kwartier tussen Den Haag en Eindhoven bijvoorbeeld zit er zo te zien nog niet in.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 159 gasten