Dienstregeling 2025

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door OVinspecteur »

Gaat de reistijd tussen R'dam en Amersfoort en tussen R'dam en Zwolle in het eindbeeld over de HSL überhaupt wel korter worden dan via Utrecht? Anders lijkt het me compleet maf om die extra reizigers over Schiphol en A'dam Zuid te willen trekken. Zeker als je weet dat de HSL nogal storingsgevoelig is. :neg:

Verder is het natuurlijk ook echt super onwenselijk dat er (in de tussenliggende jaren) vanuit Noord- en Oost-Nederland meerdere keren overgestapt moet worden om op de Eurostar terecht te komen. Dat maakt het risico veel te groot dat je te laat aankomt op R'dam C of A'dam C en dat kun je bij dat soort verbindingen echt niet hebben. En andersom ook niet voor passagiers die vanuit Rotterdam en Dordrecht op de trein naar Berlijn terecht willen komen.
Laat die treinen uit Groningen, Leeuwarden en Enschede vanaf Utrecht voorlopig naar R'dam doorrijden en maak een pendel Amersfoort - Utrecht - Den Haag. Dan los je de meeste hoofdbrekens wel op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Suus »

De dienstregeling rondom Gouda wordt niet heel veel anders dan nu, en dan is het verdedigbaar dat de treinen uit Amersfoort allemaal naar Den Haag Centraal rijden. De IC naar Rotterdam Centraal vertrekt in Utrecht Centraal steeds 5 minuten na de IC naar Den Haag Centraal, en de treinen uit Den Haag komen 5 minuten na de intercity uit Rotterdam aan. Als je de lange-afstandstreinen naar Rotterdam zou laten rijden, wordt de overstap in Utrecht Centraal kort en bij kleine vertragingen onbetrouwbaar. Door het op de voorgestelde manier te doen is de overstap in Utrecht behoorlijk betrouwbaar.

Reizigers voor de Eurostar naar Parijs uit Noord-Nederland kunnen overigens op Schiphol blijven overstappen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Meltrain »

Maar NS zou ook de treinen naar Rotterdam eedder kunne later vertrekken en later laten aankomen, zodat de langeafstandstreinen van/naar Rotterdam rijden.
Vermoedelijk verbeteren de overstappen in Rotterdam daarmee ook.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

OVinspecteur schreef: za 10 feb 2024, 13:04 Gaat de reistijd tussen R'dam en Amersfoort en tussen R'dam en Zwolle in het eindbeeld over de HSL überhaupt wel korter worden dan via Utrecht?
Amersfoort niet, Zwolle wel. In eerste instantie zo'n 2 minuten sneller, zodra de Hanzelijn naar 180km/u gaat zo'n 7 minuten sneller.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door OVinspecteur »

Blijft de reistijd R'dam - Amersfoort uiteindelijk gelijk via de HSL of neemt die zelfs toe t.o.v. de huidige route over Utrecht? In beide gevallen lijkt er mij geen rechtvaardiging om treinen via de HSL van/naar Amersfoort te gaan rijden en de oude route te slopen.

Naar Groningen wel dan, maar doe dit pas als je de hele route kunt rijden. Dus als er voldoende treinen en opgeleide machinisten zijn en als de problemen op de HSL verholpen zijn.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door waldo79 »

Rotterdam - Amersfoort via de HSL kan niet sneller zijn. Het is dusdanig om en daarbij is de route door het Gooi traag.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

De route Rotterdam - Amersfoort via de HSL is ook niet specifiek bedoelt voor doorgaande reizigers maar is vooral een logistieke doorkoppeling. Op de lange termijn moet 2000 gewoon weer van/naar Amersfoort gaan rijden en in het eindbeeld van de concessie zou zelfs de 2800 door moeten gaan rijden en heb je 10x per uur Amersfoort - Utrecht (waarvan 2 sprinters).
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door VIRM »

Dus tot die tijd heb je tusse Rotterdam en Amersfoort een nodeloze overstap. Past het niet om één van de series uit Rotterdam door te trekken?
TffpaA schreef: za 10 feb 2024, 11:33 Het kaartje in het document is inderdaad wel een beetje ruk, ja. De serienummers zijn nog net te lezen, maar de teksten in de infoboxen totaal niet -0-
Jij kunt ast beter!
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef: za 10 feb 2024, 14:56 Rotterdam - Amersfoort via de HSL kan niet sneller zijn. Het is dusdanig om en daarbij is de route door het Gooi traag.
Niet sneller nee, maar ook weer niet gigantisch veel trager. Als ik het zo gauw zie zou het voor reizigers naar de Sprinterstations tussen Rotterdam en Dordrecht en naar Dordrecht en verder zelfs aantrekkelijker kunnen zijn: scheelt dan een overstap t.o.v. via Utrecht en halveert de huidige ellenlange overstap in Rotterdam naar een heel nette 5 minuten overstap.

Alleen naar Rotterdam Centraal zelf blijft reizen via Utrecht dan het snelst, voor verdere reizen maakt het in tijd niks uit. Of is het eigenlijk zelfs sneller, want het pad richting Schiphol vertrekt een minuut later.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Suus »

Als die overstap op Rotterdam Centraal op werkdagen overdag wordt gemaakt is die niet zo lang, want van maandag tot donderdag rijdt de sprinter Den Haag Centraal - Dordrecht 6x/uur en op vrijdag ook nog 4x/uur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Meltrain »

Ervan uitgaande dat op vrijdag de tijden (min of meer) hetzelfde zijn als in Dienstregeling 2021, is de overstap 16 minuten. Dan zou Daniel nog best wel eens gelijk kunnen hebben.
Een nadeel blijft natuurlijk dat je bij reizen via de HSL een toeslag moet betalen. Gaat NS dan ook veel meer paaltjes plaatsen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door en-es »

Wat mij betreft wel. Gaat wel wat kosten, op al die stations.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: za 10 feb 2024, 21:37 Ervan uitgaande dat op vrijdag de tijden (min of meer) hetzelfde zijn als in Dienstregeling 2021, is de overstap 16 minuten. Dan zou Daniel nog best wel eens gelijk kunnen hebben.
Dat dus: het probleem van Rotterdam Centraal is dat het via Amsterdam precies een half uur verder van knoop Zwolle ligt dan via Utrecht, waardoor je er een kwartier overstaptijd tussen kwartiersdiensten hebt. Daar werkt de kortere route via de HSL dus in je voordeel voor de aansluitingen.
Een nadeel blijft natuurlijk dat je bij reizen via de HSL een toeslag moet betalen. Gaat NS dan ook veel meer paaltjes plaatsen?
Ik las hier eerder ergens dat de HSL-toeslag in de nieuwe concessie afgeschaft wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door JordiBrabant »

Dat heeft inderdaad iemand ooit geopperd, maar heb ik nooit bevestigd gezien.
Volgens concessie HRN mag NS tot 30% van Shl-Rtd als toeslag vragen, als alle treinen minstens 200kmh kunnen, anders max 20%, dat is €4,35/2,90 in 2024.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door DDietzen »

Ik vermoed dat dat verhaal over de afschaffing van de toeslag een zichzelf versterkend gerucht is. Eén iemand hoeft maar te opperen op basis van eigen opvattingen dat de toeslag afgeschaft zou kunnen worden en dat gaat een eigen leven leiden en verspreidt zich als een lopend vuurtje over alle fora (zelfs in België is het gerucht al opgepikt).
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Zabe »

rooddolfijn schreef: zo 28 jan 2024, 11:08 Het plan om de 7400 ook in het weekend te laten rijden werd in dienstregeling 2022 in de praktijk gebracht. De weekendbediening van de 7400 sneuvelde vrij snel weer door het personeelstekort.
Ik had ook een kwartierdienst op de Zaanlijn verwacht doordeweeks. Nu hebben wij nog steeds een 30 minuten interval, behalve in de spits. Dus het dienstregeling is slechter dan 20 jaren geleden...jammer.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door IIVQ »

JordiBrabant schreef: zo 11 feb 2024, 04:31 Dat heeft inderdaad iemand ooit geopperd, maar heb ik nooit bevestigd gezien.
Volgens concessie HRN mag NS tot 30% van Shl-Rtd als toeslag vragen, als alle treinen minstens 200kmh kunnen, anders max 20%, dat is €4,35/2,90 in 2024.
Zou NS dan een schadevergoeding aan ProRail vragen, omdat hun spoor te langzaam is en ze dus toeslag mislopen?
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door en-es »

Ik ben nog geen officieel bericht tegengekomen waarin afschaffing van de toeslag ter sprake kwam. Wel veel aannames.
Korot
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Korot »

IIVQ schreef: zo 11 feb 2024, 13:44
JordiBrabant schreef: zo 11 feb 2024, 04:31 Dat heeft inderdaad iemand ooit geopperd, maar heb ik nooit bevestigd gezien.
Volgens concessie HRN mag NS tot 30% van Shl-Rtd als toeslag vragen, als alle treinen minstens 200kmh kunnen, anders max 20%, dat is €4,35/2,90 in 2024.
Zou NS dan een schadevergoeding aan ProRail vragen, omdat hun spoor te langzaam is en ze dus toeslag mislopen?
Ik denk dat NS dan vrij snel wordt teruggewezen, omdat een deel van de schade komt omdat NS met zwaar materiaal (TRAXX locs) over de HSL gaat, waar die niet voor ontworpen is.
verfmeer
Berichten: 784
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door verfmeer »

Als de hogesnelheidslijn niet voor de TRAXXen geschikt was, had Prorail ze daar niet moeten toelaten. Dat heeft Prorail wel gedaan, dus is eventuele schade die daardoor ontstaan is ook Prorail's verantwoordelijkheid.
Laatst gewijzigd door verfmeer op zo 11 feb 2024, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Z2N »

Dat het baanvak een stuk minder stabiel blijkt dan eerder beloofd is heeft meer te maken met bouwfouten tijdens het betongieten in de polder. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Dionysusnu »

IIVQ schreef: zo 11 feb 2024, 13:44
JordiBrabant schreef: zo 11 feb 2024, 04:31 Dat heeft inderdaad iemand ooit geopperd, maar heb ik nooit bevestigd gezien.
Volgens concessie HRN mag NS tot 30% van Shl-Rtd als toeslag vragen, als alle treinen minstens 200kmh kunnen, anders max 20%, dat is €4,35/2,90 in 2024.
Zou NS dan een schadevergoeding aan ProRail vragen, omdat hun spoor te langzaam is en ze dus toeslag mislopen?
Nee hoor, het materieel kan namelijk gewoon 200 (A)
En dat is wat in de HRN-concessie als voorwaarde staat. Niet dat die snelheid ook gebruikt moet worden.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Daniel schreef: za 10 feb 2024, 20:18Niet sneller nee, maar ook weer niet gigantisch veel trager. Als ik het zo gauw zie zou het voor reizigers naar de Sprinterstations tussen Rotterdam en Dordrecht en naar Dordrecht en verder zelfs aantrekkelijker kunnen zijn: scheelt dan een overstap t.o.v. via Utrecht en halveert de huidige ellenlange overstap in Rotterdam naar een heel nette 5 minuten overstap.
Als je vanuit de 5100 overstapt richting Amersfoort ben je inderdaad wel net iets sneller met de 1800 via Schiphol dan met wachten op de 2800. Vanuit de 2200/2300 wordt het waarschijnlijk weer een net-niet aansluiting.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Wubbo »

IIVQ schreef: zo 11 feb 2024, 13:44
JordiBrabant schreef: zo 11 feb 2024, 04:31 Dat heeft inderdaad iemand ooit geopperd, maar heb ik nooit bevestigd gezien.
Volgens concessie HRN mag NS tot 30% van Shl-Rtd als toeslag vragen, als alle treinen minstens 200kmh kunnen, anders max 20%, dat is €4,35/2,90 in 2024.
Zou NS dan een schadevergoeding aan ProRail vragen, omdat hun spoor te langzaam is en ze dus toeslag mislopen?
Die zou NS dan aan Infraspeed moeten vragen.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door VIRM »

Meltrain schreef: za 10 feb 2024, 21:37 Ervan uitgaande dat op vrijdag de tijden (min of meer) hetzelfde zijn als in Dienstregeling 2021, is de overstap 16 minuten. Dan zou Daniel nog best wel eens gelijk kunnen hebben.
Een nadeel blijft natuurlijk dat je bij reizen via de HSL een toeslag moet betalen. Gaat NS dan ook veel meer paaltjes plaatsen?
Dan mag NS voor ingang van de nieuwe dienstregeling toeslagzuilen gaan plaatsen op Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Almere Centrum, Almere Buiten, Lelystad Centrum, Hilversum, Amersfoort Centraal en misschien Amersfoort Schothorst en Amersfoort Vathorst. Oh, en na een woedende menigte huisvrouwen ook op Amsterdam RAI. ;) Om het maar even eenvoudig te houden.
Zabe schreef: zo 11 feb 2024, 09:46
rooddolfijn schreef: zo 28 jan 2024, 11:08 Het plan om de 7400 ook in het weekend te laten rijden werd in dienstregeling 2022 in de praktijk gebracht. De weekendbediening van de 7400 sneuvelde vrij snel weer door het personeelstekort.
Ik had ook een kwartierdienst op de Zaanlijn verwacht doordeweeks. Nu hebben wij nog steeds een 30 minuten interval, behalve in de spits. Dus het dienstregeling is slechter dan 20 jaren geleden...jammer.
Terwijl op de Zaanlijn er doordeweeks overdag genoeg reizigersaanbod is.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten