Gaat het hier over openbaar vervoer???
Dienstregeling 2025
Re: Dienstregeling 2025
Mikos bedoelt hier uiteraard dat forum.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Dienstregeling 2025
Mikos bedoelde echt 'dit forum', het forum met de naam 'OV in Nederland', waar het ook weleens gaat over OV dat niet in Nederland plaatsvindt. Sterker nog: Het gaat hier ook weleens over dingen die helemaal niks met het OV te maken hebben. Net als dat Luchtvaartnieuws niet alleen over de luchtvaart gaat.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Dienstregeling 2025
Het is hier geen Somda, dat alles dat een milimeter buiten het topic-onderwerp de mond wordt gesnoerd
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2025
Dat merk ik.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Dienstregeling 2025
Tja, luchtvaartnieuws.nl slaat wel eens door in de berichtgeving over treinen rondom Schiphol. Tot en met het interieur van de (destijds nieuwe) ICNG aan toe.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2025
Als dat inhoud geeft, en daarmee aandacht voor de website, is het gewoon logisch zakendoen.
Re: Dienstregeling 2025
Ik vraag me eigenlijk af welke treinseries volgend jaar opgeheven worden bij werkzaamheden op Schiphol.
De 3100 en 35 kunnen niet omdat ze doorgaand zijn naar Leiden en de 1800 en 2400/9500 kunnen niet wegens de doorkoppeling met de HSL.
Dus dan blijven alleen (enkele) Airport Sprinters, de 5700 en de 700/800 over.
De 3100 en 35 kunnen niet omdat ze doorgaand zijn naar Leiden en de 1800 en 2400/9500 kunnen niet wegens de doorkoppeling met de HSL.
Dus dan blijven alleen (enkele) Airport Sprinters, de 5700 en de 700/800 over.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2025
De 5700 gaat inderdaad weer doorrijden naar Ledn.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Dienstregeling 2025
Klopt, maar de Sprinters tussen Leiden en Schiphol rijden nu (tijdens werkzaamheden) ook maar 2x per uur. Dat zal wel zo blijven, net zoals de inkorting van de 3300 tot Amsterdam Sloterdijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2025
Werkzaamheden bij Schiphol leveren twee uitdagingen op: aan de ene kant uiteraard de beperkte capaciteit in de Schipholtunnel, maar je moet ook niet vergeten dat je bij Amsterdam Zuid ook automatisch slechts 3 van de 4 perronsporen beschikbaar hebt omdat er geen wissels liggen van de binnensporen naar de buitensporen. En 16 treinen per uur over één perronspoor gaat niet, dus je zal twee treinseries moeten blijven schrappen bij werkzaamheden als deze en de overige treinen iets uitbuigen zodat de opvolgtijden (nu 3 tot 4 minuten met uitzondering van het gat waarin de 9100/9300 rijdt) gelijkmatiger worden.
Re: Dienstregeling 2025
Mijn verwachting: Airport Sprinter wordt uitgedund, 700/800 worden aan de 2600 gekoppeld en naar Amsterdam Centraal gestuurd en de 3200 wordt opgeheven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2025
Handig, want wissels geven alleen maar storingen
Re: Dienstregeling 2025
NS heeft een brief geschreven aan de provincie Overijssel en diverse gemeenten over de IC Enschede - Schiphol. Kern van het verhaal: deze treindienst is in 2025 in eerste instantie niet te realiseren door twee factoren: ICNG en de HSL. Zodra het wel te realiseren is, komt de trein terug. En tot die tijd blijft Twente wel twee intercity's per uur houden, alleen dan naar Utrecht Centraal.
https://nieuws.ns.nl/ns-wil-rechtstreek ... a-het-kan/
https://nieuws.ns.nl/ns-wil-rechtstreek ... a-het-kan/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2025
Mooi ingespeeld op de provinciale #ophef door NS, maar ik vind dat ze één belangrijk aspect vergeten te benoemen in die brief: de reden achter de noodzaak om met HSL-treinen door te rijden richting Almere/Amersfoort. Op meerdere sites heb ik reacties gezien van de strekking "houd toch gewoon de huidige dienstregeling in stand?!" en dat wordt in deze brief niet ondervangen. Volgens eerdere verhalen van NS/ProRail is die noodzaak er wegens de verbouwing van Amsterdam Centraal waardoor enkel voor een Airportsprinter ruimte is daar (een stelling waar ik overigens mijn eigen vraagtekens bij heb, maar dat terzijde) en de HSL-treinen zodoende gedwongen via de Zuidtak moeten; benoem dat dan ook richting 'Twente'.
Het feit dat er veel meer Twentse reizigers richting Utrecht e.v. willen dan richting Amsterdam Zuid en Schiphol, en er dus meer reizigers profijt hebben van deze wijziging dan schade, had ook wel wat prominenter naar voren mogen komen. Dat wordt er nu richting het einde nog even tussen'gefrommeld' voor mijn gevoel.
Het feit dat er veel meer Twentse reizigers richting Utrecht e.v. willen dan richting Amsterdam Zuid en Schiphol, en er dus meer reizigers profijt hebben van deze wijziging dan schade, had ook wel wat prominenter naar voren mogen komen. Dat wordt er nu richting het einde nog even tussen'gefrommeld' voor mijn gevoel.
Re: Dienstregeling 2025
Verdwijnt de Airportsprinter dan ook weer ten faveure van de icd naar Centraal als de werkzaamheden daar (ooit) afgerond zijn?DDietzen schreef: ↑do 29 feb 2024, 23:02 Volgens eerdere verhalen van NS/ProRail is die noodzaak er wegens de verbouwing van Amsterdam Centraal waardoor enkel voor een Airportsprinter ruimte is daar (een stelling waar ik overigens mijn eigen vraagtekens bij heb, maar dat terzijde) en de HSL-treinen zodoende gedwongen via de Zuidtak moeten
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2025
Nee natuurlijk niet. Met het verplaatsten van de ICd naar Zuid gaat een lang gekoesterde wens van NS in vervulling. Die treinen gaan nooit meer terug naar Centraal.
HSL-treinen naar Zuid was altijd al het plan, de Airportsprinter is veel later pas bedacht om handig gebruik te maken van de ruimte die vrij zou gaan komen op de Westtak.
Ik begrijp die twijfel volkomen, ik heb het idee dat die stelling onjuist is.
HSL-treinen naar Zuid was altijd al het plan, de Airportsprinter is veel later pas bedacht om handig gebruik te maken van de ruimte die vrij zou gaan komen op de Westtak.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2025
De verbouwing start natuurlijk wel al in dienstregeling 2024, dus tot de volgende bouwstap zou de huidige geen probleem moeten zijn. Maar na de bouwstap van spoor 14/15 verdwijnen de kruiswissels tussen de fasen en verandert de situatie. Dat is in de loop van 2025, theoretisch zou je de eerste maanden nog de oude dienstregeling kunnen blijven rijden, maar om halverwege het dienstregelingjaar een heel ander uurpatroon te gaan rijden gaat niet echt goed samen met de huidige manier van capaciteitverdeling vermoed ik.
Re: Dienstregeling 2025
Je hebt gelijk: iedereen had dit natuurlijk kunnen weten.
Maar dan nog: waarom communiceert NS de introductie van de Airportsprinter dan toch als een (rechtstreeks) gevolg van de verbouwing op Amsterdam Centraal? Het klinkt nu namelijk heel erg als een 'moetje', met in het verlengde daarvan het doorrijden van de icd naar Zuid ipv Centraal. Dit doet natuurlijk de hoop rijzen dat na de verbouwing alles weer als vanouds zal worden.
Re: Dienstregeling 2025
Met de verbouwing hebben ze het niet alleen over de bouwwerkzaamheden zelf maar ook over de gewijzigde infrastructuur in de eindfase. Die wijzigingen zijn definitief en de bijbehorende wijzigingen in de dienstregeling dus ook.
Re: Dienstregeling 2025
Ach zo. Toch lees ik het een beetje als 'wijziging vanwege (dus tijdens) verbouwing'. En dus als een 'moetje' en 'alles wordt naderhand weer als vanouds'.
Ligt natuurlijk deels aan mij, maar tegelijkertijd ook aan de afdeling communicatie van NS. Ik zou denken: wees gewoon eerlijk en zeg dat je dit altijd al gewild hebt, omdat je hiermee gewoon meer capaciteit op het overvolle spoor in de regio vrijspeelt.
Ligt natuurlijk deels aan mij, maar tegelijkertijd ook aan de afdeling communicatie van NS. Ik zou denken: wees gewoon eerlijk en zeg dat je dit altijd al gewild hebt, omdat je hiermee gewoon meer capaciteit op het overvolle spoor in de regio vrijspeelt.
Re: Dienstregeling 2025
Capaciteit vrijspelen op het overvolle spoor kan naar mijn idee vele malen handiger door niet meer zo gigantisch veel treinen (zowel de hele Haarlem- als de halve Weesp-corridor) te keren in Amsterdam Centraal. Scheelt daar bovendien in de o zo beperkte transfercapaciteit. Maar dat werk ik nog wel eens uit in het ideetjestopic
Re: Dienstregeling 2025
Vrijspelen van capaciteit gaat vooral om de Schipholtunnel waar nu 6x per uur een lege intercity doorheen rijdt tussen Schiphol en Hoofddorp Opstel.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten