Dienstregeling 2025

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door TffpaA »

Mikos schreef: vr 16 feb 2024, 15:16 Op dit forum gaat het ook weleens over het openbaar vervoer over de grens.
:shock: Gaat het hier over openbaar vervoer???
🗣
JothamvW
Berichten: 1228
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door JothamvW »

Mikos bedoelt hier uiteraard dat forum.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5810
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Mikos »

Mikos bedoelde echt 'dit forum', het forum met de naam 'OV in Nederland', waar het ook weleens gaat over OV dat niet in Nederland plaatsvindt. Sterker nog: Het gaat hier ook weleens over dingen die helemaal niks met het OV te maken hebben. :shock: Net als dat Luchtvaartnieuws niet alleen over de luchtvaart gaat. :Y
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Vinny »

Het is hier geen Somda, dat alles dat een milimeter buiten het topic-onderwerp de mond wordt gesnoerd (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door gpvos »

Dat merk ik.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door VIRM »

Tja, luchtvaartnieuws.nl slaat wel eens door in de berichtgeving over treinen rondom Schiphol. Tot en met het interieur van de (destijds nieuwe) ICNG aan toe.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Z2N »

Als dat inhoud geeft, en daarmee aandacht voor de website, is het gewoon logisch zakendoen. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Meltrain »

Ik vraag me eigenlijk af welke treinseries volgend jaar opgeheven worden bij werkzaamheden op Schiphol.
De 3100 en 35 kunnen niet omdat ze doorgaand zijn naar Leiden en de 1800 en 2400/9500 kunnen niet wegens de doorkoppeling met de HSL.
Dus dan blijven alleen (enkele) Airport Sprinters, de 5700 en de 700/800 over.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door MetroRET »

De 5700 is toch ook doorgaand over Shl heen?
De 700/800 zal dan wel ingekort worden door Asdz, zoals de 3100 nu.
JothamvW
Berichten: 1228
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door JothamvW »

De 5700 gaat inderdaad weer doorrijden naar Ledn.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Meltrain »

MetroRET schreef: di 27 feb 2024, 11:22 De 5700 is toch ook doorgaand over Shl heen?
De 700/800 zal dan wel ingekort worden door Asdz, zoals de 3100 nu.
Klopt, maar de Sprinters tussen Leiden en Schiphol rijden nu (tijdens werkzaamheden) ook maar 2x per uur. Dat zal wel zo blijven, net zoals de inkorting van de 3300 tot Amsterdam Sloterdijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Werkzaamheden bij Schiphol leveren twee uitdagingen op: aan de ene kant uiteraard de beperkte capaciteit in de Schipholtunnel, maar je moet ook niet vergeten dat je bij Amsterdam Zuid ook automatisch slechts 3 van de 4 perronsporen beschikbaar hebt omdat er geen wissels liggen van de binnensporen naar de buitensporen. En 16 treinen per uur over één perronspoor gaat niet, dus je zal twee treinseries moeten blijven schrappen bij werkzaamheden als deze en de overige treinen iets uitbuigen zodat de opvolgtijden (nu 3 tot 4 minuten met uitzondering van het gat waarin de 9100/9300 rijdt) gelijkmatiger worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Suus »

Mijn verwachting: Airport Sprinter wordt uitgedund, 700/800 worden aan de 2600 gekoppeld en naar Amsterdam Centraal gestuurd en de 3200 wordt opgeheven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door IIVQ »

Bemined schreef: di 27 feb 2024, 22:07 Werkzaamheden bij Schiphol leveren twee uitdagingen op: […] bij Amsterdam Zuid ook automatisch slechts 3 van de 4 perronsporen beschikbaar hebt omdat er geen wissels liggen van de binnensporen naar de buitensporen.
Handig, want wissels geven alleen maar storingen :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Suus »

NS heeft een brief geschreven aan de provincie Overijssel en diverse gemeenten over de IC Enschede - Schiphol. Kern van het verhaal: deze treindienst is in 2025 in eerste instantie niet te realiseren door twee factoren: ICNG en de HSL. Zodra het wel te realiseren is, komt de trein terug. En tot die tijd blijft Twente wel twee intercity's per uur houden, alleen dan naar Utrecht Centraal.

https://nieuws.ns.nl/ns-wil-rechtstreek ... a-het-kan/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door DDietzen »

Mooi ingespeeld op de provinciale #ophef door NS, maar ik vind dat ze één belangrijk aspect vergeten te benoemen in die brief: de reden achter de noodzaak om met HSL-treinen door te rijden richting Almere/Amersfoort. Op meerdere sites heb ik reacties gezien van de strekking "houd toch gewoon de huidige dienstregeling in stand?!" en dat wordt in deze brief niet ondervangen. Volgens eerdere verhalen van NS/ProRail is die noodzaak er wegens de verbouwing van Amsterdam Centraal waardoor enkel voor een Airportsprinter ruimte is daar (een stelling waar ik overigens mijn eigen vraagtekens bij heb, maar dat terzijde) en de HSL-treinen zodoende gedwongen via de Zuidtak moeten; benoem dat dan ook richting 'Twente'.

Het feit dat er veel meer Twentse reizigers richting Utrecht e.v. willen dan richting Amsterdam Zuid en Schiphol, en er dus meer reizigers profijt hebben van deze wijziging dan schade, had ook wel wat prominenter naar voren mogen komen. Dat wordt er nu richting het einde nog even tussen'gefrommeld' voor mijn gevoel.
John Hill
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door John Hill »

DDietzen schreef: do 29 feb 2024, 23:02 Mooi ingespeeld op de provinciale #ophef door NS
Als ze de ophef echt goed hadden willen pareren dan hadden ze deze brief al op 13 februari gestuurd. Dan had het de nieuwswaarde gehad om via de media ook de niet-OV-ethousiasteling te bereiken.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door TffpaA »

DDietzen schreef: do 29 feb 2024, 23:02 Volgens eerdere verhalen van NS/ProRail is die noodzaak er wegens de verbouwing van Amsterdam Centraal waardoor enkel voor een Airportsprinter ruimte is daar (een stelling waar ik overigens mijn eigen vraagtekens bij heb, maar dat terzijde) en de HSL-treinen zodoende gedwongen via de Zuidtak moeten
Verdwijnt de Airportsprinter dan ook weer ten faveure van de icd naar Centraal als de werkzaamheden daar (ooit) afgerond zijn?
🗣
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door reisthijs »

Nee natuurlijk niet. Met het verplaatsten van de ICd naar Zuid gaat een lang gekoesterde wens van NS in vervulling. Die treinen gaan nooit meer terug naar Centraal.
DDietzen schreef: do 29 feb 2024, 23:02(een stelling waar ik overigens mijn eigen vraagtekens bij heb, maar dat terzijde)
Ik begrijp die twijfel volkomen, ik heb het idee dat die stelling onjuist is.
HSL-treinen naar Zuid was altijd al het plan, de Airportsprinter is veel later pas bedacht om handig gebruik te maken van de ruimte die vrij zou gaan komen op de Westtak.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

De verbouwing start natuurlijk wel al in dienstregeling 2024, dus tot de volgende bouwstap zou de huidige geen probleem moeten zijn. Maar na de bouwstap van spoor 14/15 verdwijnen de kruiswissels tussen de fasen en verandert de situatie. Dat is in de loop van 2025, theoretisch zou je de eerste maanden nog de oude dienstregeling kunnen blijven rijden, maar om halverwege het dienstregelingjaar een heel ander uurpatroon te gaan rijden gaat niet echt goed samen met de huidige manier van capaciteitverdeling vermoed ik.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door TffpaA »

reisthijs schreef: vr 01 mar 2024, 09:51 Nee natuurlijk niet.
Je hebt gelijk: iedereen had dit natuurlijk kunnen weten.

Maar dan nog: waarom communiceert NS de introductie van de Airportsprinter dan toch als een (rechtstreeks) gevolg van de verbouwing op Amsterdam Centraal? Het klinkt nu namelijk heel erg als een 'moetje', met in het verlengde daarvan het doorrijden van de icd naar Zuid ipv Centraal. Dit doet natuurlijk de hoop rijzen dat na de verbouwing alles weer als vanouds zal worden.
🗣
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Met de verbouwing hebben ze het niet alleen over de bouwwerkzaamheden zelf maar ook over de gewijzigde infrastructuur in de eindfase. Die wijzigingen zijn definitief en de bijbehorende wijzigingen in de dienstregeling dus ook.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door TffpaA »

Ach zo. Toch lees ik het een beetje als 'wijziging vanwege (dus tijdens) verbouwing'. En dus als een 'moetje' en 'alles wordt naderhand weer als vanouds'.

Ligt natuurlijk deels aan mij, maar tegelijkertijd ook aan de afdeling communicatie van NS. Ik zou denken: wees gewoon eerlijk en zeg dat je dit altijd al gewild hebt, omdat je hiermee gewoon meer capaciteit op het overvolle spoor in de regio vrijspeelt.
🗣
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door DDietzen »

Capaciteit vrijspelen op het overvolle spoor kan naar mijn idee vele malen handiger door niet meer zo gigantisch veel treinen (zowel de hele Haarlem- als de halve Weesp-corridor) te keren in Amsterdam Centraal. Scheelt daar bovendien in de o zo beperkte transfercapaciteit. Maar dat werk ik nog wel eens uit in het ideetjestopic :)
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Vrijspelen van capaciteit gaat vooral om de Schipholtunnel waar nu 6x per uur een lege intercity doorheen rijdt tussen Schiphol en Hoofddorp Opstel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 179 gasten