Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
DDietzen schreef: ↑vr 01 mar 2024, 11:25
Capaciteit vrijspelen op het overvolle spoor kan naar mijn idee vele malen handiger door niet meer zo gigantisch veel treinen (zowel de hele Haarlem- als de halve Weesp-corridor) te keren in Amsterdam Centraal. Scheelt daar bovendien in de o zo beperkte transfercapaciteit. Maar dat werk ik nog wel eens uit in het ideetjestopic
Eens, daarom dat er enige jaren geleden in een toekomstvisie voor 2040 ook op het koppelen van Weesp-Haarlem werd gezinspeeld. En ik zou mezelf niet zijn als ik ook niet met dat idee aan de haal was gegaan.
Bemined schreef: ↑vr 01 mar 2024, 11:28
Vrijspelen van capaciteit gaat vooral om de Schipholtunnel waar nu 6x per uur een lege intercity doorheen rijdt tussen Schiphol en Hoofddorp Opstel.
En er dan wel iedere 7-8 minuten een “airportsprinter” doorheen sturen. Klinkt heel logisch allemaal.
Als er veel mensen reizen tussen Schiphol en A’dam C, zet daar dan lange dubbeldekkers in.
Op Schiphol zijn relatief veel mensen met koffers. Maar ik maak me sterk dat minder dan 10% van de uitstappers op Shl een vliegreiziger is, naast trein-overstappers, bus-overstappers, personeel van luchthaven en vliegmaatschappijen en allerlei kantoorpersoneel dat op Schiphol werkt maar niet direct luchthavengerelateerd is (Microsoft heeft er een groot kantoor).
Daarnaast is een deel van de wel-vliegende reizigers zakenreiziger die vaak geen grote bagage hebben.
Op het HGBTF gaat het gerucht rond dat de IC Brussel wordt omgedoopt naar Eurocity (Direct). De Eurocity is de trage IC tussen Rotterdam en Brussel, de Eurocity Direct de snelle tussen Amsterdam en Brussel.
IC Brussel had ooit een buffet-afdeling in de treinstellen en een buffetrijtuig in de getrokken treinen. Dat stopte toen in de 80er jaren nieuw materiaal kwam.
Met het verplaatsten van de ICd naar Zuid gaat een lang gekoesterde wens van NS in vervulling.
Puur vanuit de tekentafel is Amsterdam Zuid ook een beter station. Heel spijtig is dat station de eerstkomende jaren en waarschijnlijk nooit in staat om zoveel reizigers te verwerken als Centraal en is er behoorlijk beperkte capaciteit om te keren, schoon te maken en dergelijke. Daarnaast is het voor reizigers een weinig populair station: er wordt geklaagd over tocht, geluidsoverlast en bouwwerkzaamheden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tjoektjoek schreef: ↑wo 06 mar 2024, 15:32Op het HGBTF gaat het gerucht rond dat de IC Brussel wordt omgedoopt naar Eurocity (Direct). De Eurocity is de trage IC tussen Rotterdam en Brussel, de Eurocity Direct de snelle tussen Amsterdam en Brussel.
Gaat dit dan ook gepaard met (extra) toeslagen/prijsverhogingen/etc?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Is toch al het geval? Ik heb onlangs een urly burd naar Antwerpen gekocht die goedkoop was maar ook treinbinding heeft. Vraag me wel af wat voor hoogwaardig materiaal gaat rijden als Eurocity. Maar goed net als op dat forum zullen er op dat Belgisch forum ook wel insiders zitten die meer weten dan ons.
En naast de nachttrein Amsterdam - Almere vanaf dienstregeling 2025 wil Lelystad nu ook worden aangesloten op het nachtnet op vrijdag- en zaterdagnacht. Zie dit artikel van Omroep Flevoland.
Als ik het goed begrijp, willen de reizigersorganisaties dat de snelle IC Brussel doorgetrokken wordt naar Charleroi. Ik denk niet dat NS daar echt op zit te wachten. Wel snap ik dat ze de snelle IC meer stops willen geven tussen Antwerpen en Brussel. Dan wordt het een onderscheidender product t.o.v. Eurostar.
tjoektjoek schreef: ↑vr 29 mar 2024, 22:41
Als ik het goed begrijp, willen de reizigersorganisaties dat de snelle IC Brussel doorgetrokken wordt naar Charleroi.
Nee, ze begrijpen een overstap in Brussel. Waar ze meer moeite mee hebben is dat de snelle intercity
1.) De langzame intercity inhaalt tijdens de stop in Breda.
2.) De reistijd Rotterdam - Antwerpen erg ruim lijkt
3.) De snelle intercity maar liefst 10 minuten op Antwerpen-Centraal stilstaat
4.) Door het non-stoppad tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid er een van de vier binnenlandse intercity's tussen Brussel-Zuid en Antwerpen-Centraal geschrapt moet worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
De 9500 haalt de 9200 niet pas vlak voor Brussel Noord in, de 9500 gaat een half uur na de 9200 uit Rotterdam weg en komt 5 minuten na voor de 9200 in Brussel aan. Wel haalt de 9300 dus de 9500 in bij Antwerpen. de 9300 vertrekt een kwartier na de 9500 uit Rotterdam en komt komt een kwartier eerder in Brussel aan.
Laatst gewijzigd door Bemined op za 30 mar 2024, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Antwerpen Centraal - Brussel Zuid doe je volgens de NMBS planner 46 minuten over (en dat is nog met stops die de 9500 niet maakt). De 9200 via Brussel Luchthaven doet er 60 minuten over.
Als de 9500 5 minuten na de 9200 op Brussel Zuid aankomt, dan zat hij er gezien het kwartier verschil in reistijd en 10 minuten stilstand in Antwerpen dus precies 30 minuten na de 9200 gezeten hebben.
Dat betekent dus ook dat bij een half uur na de 9200 uit Rotterdam vertrekken de reistijdwinst door het overslaan van Breda en Noorderkempen precies 0 minuten is. Dat stuk doet hij dus inderdaad buitengewoon lang over. Maar een inhaling van de 9200 is er niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn fout, er blijkt toch een inhaling in te zitten, terwijl de 9200 via het vliegveld rijdt gaat de 9500 er voorbij en komt dus 5 minuten eerder in Brussel aan. Inhaling zal net voor Brussel Noord zijn dus.