Pagina 5 van 10

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 10 feb 2024, 13:04
door OVinspecteur
Gaat de reistijd tussen R'dam en Amersfoort en tussen R'dam en Zwolle in het eindbeeld over de HSL überhaupt wel korter worden dan via Utrecht? Anders lijkt het me compleet maf om die extra reizigers over Schiphol en A'dam Zuid te willen trekken. Zeker als je weet dat de HSL nogal storingsgevoelig is. :neg:

Verder is het natuurlijk ook echt super onwenselijk dat er (in de tussenliggende jaren) vanuit Noord- en Oost-Nederland meerdere keren overgestapt moet worden om op de Eurostar terecht te komen. Dat maakt het risico veel te groot dat je te laat aankomt op R'dam C of A'dam C en dat kun je bij dat soort verbindingen echt niet hebben. En andersom ook niet voor passagiers die vanuit Rotterdam en Dordrecht op de trein naar Berlijn terecht willen komen.
Laat die treinen uit Groningen, Leeuwarden en Enschede vanaf Utrecht voorlopig naar R'dam doorrijden en maak een pendel Amersfoort - Utrecht - Den Haag. Dan los je de meeste hoofdbrekens wel op.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 10 feb 2024, 13:14
door Suus
De dienstregeling rondom Gouda wordt niet heel veel anders dan nu, en dan is het verdedigbaar dat de treinen uit Amersfoort allemaal naar Den Haag Centraal rijden. De IC naar Rotterdam Centraal vertrekt in Utrecht Centraal steeds 5 minuten na de IC naar Den Haag Centraal, en de treinen uit Den Haag komen 5 minuten na de intercity uit Rotterdam aan. Als je de lange-afstandstreinen naar Rotterdam zou laten rijden, wordt de overstap in Utrecht Centraal kort en bij kleine vertragingen onbetrouwbaar. Door het op de voorgestelde manier te doen is de overstap in Utrecht behoorlijk betrouwbaar.

Reizigers voor de Eurostar naar Parijs uit Noord-Nederland kunnen overigens op Schiphol blijven overstappen.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 10 feb 2024, 13:37
door Meltrain
Maar NS zou ook de treinen naar Rotterdam eedder kunne later vertrekken en later laten aankomen, zodat de langeafstandstreinen van/naar Rotterdam rijden.
Vermoedelijk verbeteren de overstappen in Rotterdam daarmee ook.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 10 feb 2024, 14:30
door Bemined
OVinspecteur schreef: za 10 feb 2024, 13:04 Gaat de reistijd tussen R'dam en Amersfoort en tussen R'dam en Zwolle in het eindbeeld over de HSL überhaupt wel korter worden dan via Utrecht?
Amersfoort niet, Zwolle wel. In eerste instantie zo'n 2 minuten sneller, zodra de Hanzelijn naar 180km/u gaat zo'n 7 minuten sneller.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 10 feb 2024, 14:47
door OVinspecteur
Blijft de reistijd R'dam - Amersfoort uiteindelijk gelijk via de HSL of neemt die zelfs toe t.o.v. de huidige route over Utrecht? In beide gevallen lijkt er mij geen rechtvaardiging om treinen via de HSL van/naar Amersfoort te gaan rijden en de oude route te slopen.

Naar Groningen wel dan, maar doe dit pas als je de hele route kunt rijden. Dus als er voldoende treinen en opgeleide machinisten zijn en als de problemen op de HSL verholpen zijn.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 10 feb 2024, 14:56
door waldo79
Rotterdam - Amersfoort via de HSL kan niet sneller zijn. Het is dusdanig om en daarbij is de route door het Gooi traag.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 10 feb 2024, 15:00
door Bemined
De route Rotterdam - Amersfoort via de HSL is ook niet specifiek bedoelt voor doorgaande reizigers maar is vooral een logistieke doorkoppeling. Op de lange termijn moet 2000 gewoon weer van/naar Amersfoort gaan rijden en in het eindbeeld van de concessie zou zelfs de 2800 door moeten gaan rijden en heb je 10x per uur Amersfoort - Utrecht (waarvan 2 sprinters).

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 10 feb 2024, 19:44
door VIRM
Dus tot die tijd heb je tusse Rotterdam en Amersfoort een nodeloze overstap. Past het niet om één van de series uit Rotterdam door te trekken?
TffpaA schreef: za 10 feb 2024, 11:33 Het kaartje in het document is inderdaad wel een beetje ruk, ja. De serienummers zijn nog net te lezen, maar de teksten in de infoboxen totaal niet -0-
Jij kunt ast beter!

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 10 feb 2024, 20:18
door Daniel
waldo79 schreef: za 10 feb 2024, 14:56 Rotterdam - Amersfoort via de HSL kan niet sneller zijn. Het is dusdanig om en daarbij is de route door het Gooi traag.
Niet sneller nee, maar ook weer niet gigantisch veel trager. Als ik het zo gauw zie zou het voor reizigers naar de Sprinterstations tussen Rotterdam en Dordrecht en naar Dordrecht en verder zelfs aantrekkelijker kunnen zijn: scheelt dan een overstap t.o.v. via Utrecht en halveert de huidige ellenlange overstap in Rotterdam naar een heel nette 5 minuten overstap.

Alleen naar Rotterdam Centraal zelf blijft reizen via Utrecht dan het snelst, voor verdere reizen maakt het in tijd niks uit. Of is het eigenlijk zelfs sneller, want het pad richting Schiphol vertrekt een minuut later.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 10 feb 2024, 20:48
door Suus
Als die overstap op Rotterdam Centraal op werkdagen overdag wordt gemaakt is die niet zo lang, want van maandag tot donderdag rijdt de sprinter Den Haag Centraal - Dordrecht 6x/uur en op vrijdag ook nog 4x/uur.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 10 feb 2024, 21:37
door Meltrain
Ervan uitgaande dat op vrijdag de tijden (min of meer) hetzelfde zijn als in Dienstregeling 2021, is de overstap 16 minuten. Dan zou Daniel nog best wel eens gelijk kunnen hebben.
Een nadeel blijft natuurlijk dat je bij reizen via de HSL een toeslag moet betalen. Gaat NS dan ook veel meer paaltjes plaatsen?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 10 feb 2024, 21:47
door en-es
Wat mij betreft wel. Gaat wel wat kosten, op al die stations.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 10 feb 2024, 22:06
door Daniel
Meltrain schreef: za 10 feb 2024, 21:37 Ervan uitgaande dat op vrijdag de tijden (min of meer) hetzelfde zijn als in Dienstregeling 2021, is de overstap 16 minuten. Dan zou Daniel nog best wel eens gelijk kunnen hebben.
Dat dus: het probleem van Rotterdam Centraal is dat het via Amsterdam precies een half uur verder van knoop Zwolle ligt dan via Utrecht, waardoor je er een kwartier overstaptijd tussen kwartiersdiensten hebt. Daar werkt de kortere route via de HSL dus in je voordeel voor de aansluitingen.
Een nadeel blijft natuurlijk dat je bij reizen via de HSL een toeslag moet betalen. Gaat NS dan ook veel meer paaltjes plaatsen?
Ik las hier eerder ergens dat de HSL-toeslag in de nieuwe concessie afgeschaft wordt.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 04:31
door JordiBrabant
Dat heeft inderdaad iemand ooit geopperd, maar heb ik nooit bevestigd gezien.
Volgens concessie HRN mag NS tot 30% van Shl-Rtd als toeslag vragen, als alle treinen minstens 200kmh kunnen, anders max 20%, dat is €4,35/2,90 in 2024.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 09:43
door DDietzen
Ik vermoed dat dat verhaal over de afschaffing van de toeslag een zichzelf versterkend gerucht is. Eén iemand hoeft maar te opperen op basis van eigen opvattingen dat de toeslag afgeschaft zou kunnen worden en dat gaat een eigen leven leiden en verspreidt zich als een lopend vuurtje over alle fora (zelfs in België is het gerucht al opgepikt).

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 09:46
door Zabe
rooddolfijn schreef: zo 28 jan 2024, 11:08 Het plan om de 7400 ook in het weekend te laten rijden werd in dienstregeling 2022 in de praktijk gebracht. De weekendbediening van de 7400 sneuvelde vrij snel weer door het personeelstekort.
Ik had ook een kwartierdienst op de Zaanlijn verwacht doordeweeks. Nu hebben wij nog steeds een 30 minuten interval, behalve in de spits. Dus het dienstregeling is slechter dan 20 jaren geleden...jammer.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 13:44
door IIVQ
JordiBrabant schreef: zo 11 feb 2024, 04:31 Dat heeft inderdaad iemand ooit geopperd, maar heb ik nooit bevestigd gezien.
Volgens concessie HRN mag NS tot 30% van Shl-Rtd als toeslag vragen, als alle treinen minstens 200kmh kunnen, anders max 20%, dat is €4,35/2,90 in 2024.
Zou NS dan een schadevergoeding aan ProRail vragen, omdat hun spoor te langzaam is en ze dus toeslag mislopen?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 14:00
door en-es
Ik ben nog geen officieel bericht tegengekomen waarin afschaffing van de toeslag ter sprake kwam. Wel veel aannames.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 14:01
door Korot
IIVQ schreef: zo 11 feb 2024, 13:44
JordiBrabant schreef: zo 11 feb 2024, 04:31 Dat heeft inderdaad iemand ooit geopperd, maar heb ik nooit bevestigd gezien.
Volgens concessie HRN mag NS tot 30% van Shl-Rtd als toeslag vragen, als alle treinen minstens 200kmh kunnen, anders max 20%, dat is €4,35/2,90 in 2024.
Zou NS dan een schadevergoeding aan ProRail vragen, omdat hun spoor te langzaam is en ze dus toeslag mislopen?
Ik denk dat NS dan vrij snel wordt teruggewezen, omdat een deel van de schade komt omdat NS met zwaar materiaal (TRAXX locs) over de HSL gaat, waar die niet voor ontworpen is.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 14:09
door verfmeer
Als de hogesnelheidslijn niet voor de TRAXXen geschikt was, had Prorail ze daar niet moeten toelaten. Dat heeft Prorail wel gedaan, dus is eventuele schade die daardoor ontstaan is ook Prorail's verantwoordelijkheid.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 14:09
door Z2N
Dat het baanvak een stuk minder stabiel blijkt dan eerder beloofd is heeft meer te maken met bouwfouten tijdens het betongieten in de polder. (A)

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 14:43
door Dionysusnu
IIVQ schreef: zo 11 feb 2024, 13:44
JordiBrabant schreef: zo 11 feb 2024, 04:31 Dat heeft inderdaad iemand ooit geopperd, maar heb ik nooit bevestigd gezien.
Volgens concessie HRN mag NS tot 30% van Shl-Rtd als toeslag vragen, als alle treinen minstens 200kmh kunnen, anders max 20%, dat is €4,35/2,90 in 2024.
Zou NS dan een schadevergoeding aan ProRail vragen, omdat hun spoor te langzaam is en ze dus toeslag mislopen?
Nee hoor, het materieel kan namelijk gewoon 200 (A)
En dat is wat in de HRN-concessie als voorwaarde staat. Niet dat die snelheid ook gebruikt moet worden.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 15:24
door Bemined
Daniel schreef: za 10 feb 2024, 20:18Niet sneller nee, maar ook weer niet gigantisch veel trager. Als ik het zo gauw zie zou het voor reizigers naar de Sprinterstations tussen Rotterdam en Dordrecht en naar Dordrecht en verder zelfs aantrekkelijker kunnen zijn: scheelt dan een overstap t.o.v. via Utrecht en halveert de huidige ellenlange overstap in Rotterdam naar een heel nette 5 minuten overstap.
Als je vanuit de 5100 overstapt richting Amersfoort ben je inderdaad wel net iets sneller met de 1800 via Schiphol dan met wachten op de 2800. Vanuit de 2200/2300 wordt het waarschijnlijk weer een net-niet aansluiting.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 16:07
door Wubbo
IIVQ schreef: zo 11 feb 2024, 13:44
JordiBrabant schreef: zo 11 feb 2024, 04:31 Dat heeft inderdaad iemand ooit geopperd, maar heb ik nooit bevestigd gezien.
Volgens concessie HRN mag NS tot 30% van Shl-Rtd als toeslag vragen, als alle treinen minstens 200kmh kunnen, anders max 20%, dat is €4,35/2,90 in 2024.
Zou NS dan een schadevergoeding aan ProRail vragen, omdat hun spoor te langzaam is en ze dus toeslag mislopen?
Die zou NS dan aan Infraspeed moeten vragen.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 16:11
door VIRM
Meltrain schreef: za 10 feb 2024, 21:37 Ervan uitgaande dat op vrijdag de tijden (min of meer) hetzelfde zijn als in Dienstregeling 2021, is de overstap 16 minuten. Dan zou Daniel nog best wel eens gelijk kunnen hebben.
Een nadeel blijft natuurlijk dat je bij reizen via de HSL een toeslag moet betalen. Gaat NS dan ook veel meer paaltjes plaatsen?
Dan mag NS voor ingang van de nieuwe dienstregeling toeslagzuilen gaan plaatsen op Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Almere Centrum, Almere Buiten, Lelystad Centrum, Hilversum, Amersfoort Centraal en misschien Amersfoort Schothorst en Amersfoort Vathorst. Oh, en na een woedende menigte huisvrouwen ook op Amsterdam RAI. ;) Om het maar even eenvoudig te houden.
Zabe schreef: zo 11 feb 2024, 09:46
rooddolfijn schreef: zo 28 jan 2024, 11:08 Het plan om de 7400 ook in het weekend te laten rijden werd in dienstregeling 2022 in de praktijk gebracht. De weekendbediening van de 7400 sneuvelde vrij snel weer door het personeelstekort.
Ik had ook een kwartierdienst op de Zaanlijn verwacht doordeweeks. Nu hebben wij nog steeds een 30 minuten interval, behalve in de spits. Dus het dienstregeling is slechter dan 20 jaren geleden...jammer.
Terwijl op de Zaanlijn er doordeweeks overdag genoeg reizigersaanbod is.