Pagina 6 van 10

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 17:53
door Meltrain
In Twente is men niet blij met het vervallen van de rechtstreekse trein tussen Enschede en Schiphol:
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2312119/d ... er-de-dupe
VIRM schreef: zo 11 feb 2024, 16:11
Meltrain schreef: za 10 feb 2024, 21:37 Ervan uitgaande dat op vrijdag de tijden (min of meer) hetzelfde zijn als in Dienstregeling 2021, is de overstap 16 minuten. Dan zou Daniel nog best wel eens gelijk kunnen hebben.
Een nadeel blijft natuurlijk dat je bij reizen via de HSL een toeslag moet betalen. Gaat NS dan ook veel meer paaltjes plaatsen?
Dan mag NS voor ingang van de nieuwe dienstregeling toeslagzuilen gaan plaatsen op Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Almere Centrum, Almere Buiten, Lelystad Centrum, Hilversum, Amersfoort Centraal en misschien Amersfoort Schothorst en Amersfoort Vathorst.
Amfs zou dan inderdaad wel paaltjes moeten krijgen, maar Avat niet.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 18:04
door Suus
Ik begrijp de weerstand tegen deze plannen, maar ik zou ook niet zo goed weten hoe NS dit anders op kan lossen. Mocht de instroom van ICNG nu opeens geweldig bijtrekken dan zou er in een wijzigingsblad wellicht een vervroegde aanpassing gedaan kunnen worden.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 18:22
door Bemined
Ik had eigenlijk ook wel verwacht dat de NS de mogelijkheid om dit tussentijds terug te draaien zou benoemen om het nieuws minder hard aan te laten komen. Omwisselen van de 1600/11700 doet men nu al regelmatig op dagplanniveau bij werkzaamheden en dus prima per wijzigingsblad gedaan moeten kunnen worden. Doorrijden naar Enschede kost slechts 3 extra composities, dus maximaal 6 stellen als alles gekoppeld rijdt. Zoveel zullen er toch wel gedurende de eerste paar maanden van 2025 geleverd kunnen worden?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 19:07
door jelmerrr
Eem deel van de weerstand zit hem in dat het een mogelijke definitieve wijziging is, wat als achteruitgang gezien wordt vanwege overstappen met koffers.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 19:09
door Milco
Reizigers uit bijvoorbeeld Den Helder, Alkmaar, Enkhuizen, Heerlen, Maastricht en Vlissingen moeten ook altijd overstappen (ook met koffers) als ze naar Schiphol willen reizen...

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 19:33
door MarkSmit
jelmerrr schreef: zo 11 feb 2024, 19:07 Eem deel van de weerstand zit hem in dat het een mogelijke definitieve wijziging is, wat als achteruitgang gezien wordt vanwege overstappen met koffers.
Maar het toekomstbeeld is toch juist doorrijden naar Enschede? Het is nu tijdelijk dat hij in Schothorst stopt.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 19:34
door TffpaA
Klopt.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 20:30
door jelmerrr
De verantwoordelijke van mobiliteit van regio Twente heeft gesprekken met NS gehad. Daaruit blijkt dat het een mogelijkheid is dat het definitief zo blijft.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 20:32
door TffpaA
Het zal, maar net zo goed - of nog veel meer - is het mogelijk dat Enschede in de eindsituatie gewoon weer direct op Schiphol wordt aangesloten.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 20:50
door SuperGhost
Het zou denk ik goed zijn als men dit definitief maakt, aangezien het voor betere spreiding in de reguliere treinen zorgt.

Echter is het volgens mij ook de bedoeling dat de huidige IC (Deventer)-Amersfoort-Amsterdam C ingeruild wordt voor een extra IC naar Schiphol (zodat er een kwartiersdienst Amersfoort-Schiphol ontstaat). Wellicht is het dan een beter idee om tegen die tijd deze IC 1x p/2u door te rijden naar Hengelo i.p.v. Deventer, zodat een uursdienst Twente-Schiphol ontstaat samen met de IC-Berlijn i.p.v. alleen op Deventer-Schiphol. Wellicht zou je die binnenlandse ritten zelfs in Enschede kunnen beginnen (al is het voor Enschede dan 1x p/2h) als dat nog past op dat station.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 12 feb 2024, 11:00
door IIVQ
En gaan bedenken hoe het gaat met spits- en daltoeslag. Het is toch raar dat als je om 8:30 in Amersfoort instapt, en dus ver ná de dal het toeslagplichtige deel doorreist, toch spitstoeslag moet betalen. Dan ben je goedkoper uit door een los toeslagkaartje via de interwebs te kopen.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 12 feb 2024, 12:39
door DDietzen
Dat niet, want een los toeslagkaartje is altijd tegen spitstarief (A)

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 13 feb 2024, 12:56
door TffpaA
De CU gaat Kamervragen stellen over het verdwijnen van de trein van en naar het oost'n:

https://www.ovpro.nl/trein/2024/02/13/c ... -schiphol/

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 13 feb 2024, 13:59
door CamilleKreemers
Heeft de landelijke overheid niks beter te doen?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 13 feb 2024, 14:08
door TffpaA
De politiek bedoel je? En niks beters dan zich profileren bedoel je?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 13 feb 2024, 16:41
door Reiziger Delft
CamilleKreemers schreef: di 13 feb 2024, 13:59 Heeft de landelijke overheid niks beter te doen?
NS heeft beloofd om in 2009 een volwaardige HSL-dienst aan te bieden. Nu 15 jaar later is dat nog steeds niet gelukt en begint men zelfs treindiensten te knippen naar Oost-Nederland als gevolg van de HSL-problematiek. En ja er is een overstap in Amersfoort, maar gezien de huidige punctualiteit van de HSL in combinatie met het weigeren te wachten op aansluitingen, zal deze vaak niet gehaald worden. Daar mag je als overheid op een gegeven moment wel iets van vinden.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 13 feb 2024, 16:42
door Roeland
Hoe wordt in 2025 de aansluiting in Uitgeest? voor overstappers Wormerveer van/naar Alkmaar?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 13 feb 2024, 16:57
door Bemined
In die hoek zal weinig veranderen tot alle PHS projecten uitgevoerd zijn. Alleen de s3400 keert dus terug maar die stopt niet in Uitgeest.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 14 feb 2024, 15:54
door OVinspecteur
Er lukte al die jaren al niet zo veel met de HSL, dus dan maar als een olievlek over heel het land uitsmeren om solidair te zijn met elkaar. Net als met de echte vlekken, die men tegenwoordig ook niet meer uit de treinen wegkrijgt. Bouwfouten, haperende systemen, personeelstekorten en toeslagzuilen op stations waar men geacht wordt er geen gebruik van te hoeven maken omdat je je als reiziger met meer overstappen kunt terugwerken richting die oorspronkelijke kortere reistijd.

Ik voel de volgende toeslagenaffaire alweer aankomen.. :X

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 14 feb 2024, 16:12
door TffpaA
Ja, want ook hier zijn duizenden met name bruine burgers de dupe geworden van een meedogenloze overheid die de burger per definitie wantrouwt.

:')

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 14 feb 2024, 20:11
door Meltrain
NS besluit later dit jaar of IC Direct-toeslag tussen Schiphol en Rotterdam vervalt:
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... am-vervalt

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 00:37
door gpvos
Waarom staat dat nou weer bij Luchtvaartnieuws? De ICD concurreert toch niet met vluchten Schiphol-Zestienhoven?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 08:08
door en-es
Omdat veel luchtreizigers overstappen van/op de ICD?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 12:30
door tjoektjoek
gpvos schreef: vr 16 feb 2024, 00:37 Waarom staat dat nou weer bij Luchtvaartnieuws? De ICD concurreert toch niet met vluchten Schiphol-Zestienhoven?
Deze trein wordt ook vaak genomen door medewerkers van luchtvaartmaatschappijen. Ik zie met regelmaat klm'ers in de trein.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 15:16
door Mikos
Het schijnt dat de ICD ook stopt op Schiphol. Luchtvaartnieuws pakt al het nieuws rondom Schiphol mee, ook wanneer er geplande werkzaamheden zijn en af en toe zelfs berichten over (grote) verstoringen.

Op dit forum gaat het ook weleens over het openbaar vervoer over de grens.