Reiskosten OV vs. auto

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Niels »

Afgesplitst van Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Ik vraag me weleens af of ooit onderzocht wordt welke behoefte aan verbindingen er bestaat onder mensen die nu geen gebruik maken van ov. Ik zelf zou best klant willen worden, maar de verbindingen zijn voor mij zo slecht (in Amsterdam) dat de auto of fiets vaak veel sneller is. Men zou eens moeten onderzoeken (bijvoorbeeld door een vraag aan bewoners of werknemers) aan welke verbindingen men nu eigenlijk behoefte heeft. Ik heb de indruk dat men vooral onderzoekt op basis van het bestaande net, onder bestaande reizigers. Ik woon en werk al mijn hele leven in Amsterdam, maar mij is nooit naar mijn reisbehoefte gevraagd, los van één keer een enquete IN de tram (ik schat in 1989 een keer, maar als je dat IN de tram doet bereik je nog steeds die mensen niet). A
Ik hoef niet per se door de Leidsestraat, maar de lijn naar mijn bestemming rijdt daar nu eenmaal doorheen. Dan kan je wel zeggen dat die straat zo druk is, maar dat is iets anders dan dat veel mensen daar naartoe willen.
Iets anders geldt voor de trein. Ik ben daar incidentele reiziger, maar als ik het af en toe overweeg schrik ik van de prijs voor een "retour". Zeker als je met z'n tweeën reist is de auto bijna altijd goedkoper. En dat nog los van de omslachtige manier van kaartjes kopen, met toeslagen voor iets wat Intercity Direct heet en waarvoor ik eerst moet uitzoeken hoe dàt nou weer werkt (gewoon een trein, toch ?), kortingen waar ik alleen gebruik van mag maken als ik eerst een soort abonnement aanschaf etc. Ik kan me nooit aan de indruk onttrekken dat als je gewoon een keer met de trein wilt (in de daluren, en dat moet je ook eerst onderzoeken) je een dief van je eigen portemonnee bent. Helemaal als men dalreizigers wil aantrekken moet dat mijns inziens veel goedkoper en eenvoudiger,
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Als je incidenteel reist, zijn abonnementen vaak niet interessant. Maar vervoerders bieden wel losse kortingen aan voor populaire routes.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

En dat moet je dus als incidentele reiziger gaan onderzoeken. Met bus, tram of metro is het nog allemaal redelijk te begrijpen. Maar zodra je iets met de trein wil doen kan ik mij best voorstellen dat het voor een incidentele reiziger niet altijd even goed te snappen is hoe het met alle abonnementen, kortingen en meereisdingen werkt.

Overigens moet je bij autoreizen ook nog de afschrijving van je auto meerekenen, evenals verzekeringen en benzine.
Beul van de blindegeleidelijn
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Niels »

Als voorbeeld: we zouden vandaag (maandag, daluren) voor twee personen retour Amsterdam Centraal - Roterdam Centraal € 41,60 PER PERSOON kwijt zijn (volgens planner NS). Dat is inclusief €5,80 toeslag voor Intercity Direct (wat dat dan weer is en hoe dat werkt weet ik als incidentele potentiële klant niet). Daarbovenop komen dan nog de kosten voor het voor- en natransport om naar en van de stations te komen. Eurootje of 6 per persoon. Ik bliep gewoon in- en uit volgens de allermodernste technieken, dus met m'n telefoon of OV-chipkaart, want ja, als incidentele reiziger heb ik uitgezocht (!) dat ik daarmee geld bespaar door geen kaartje uit een automaat te kopen.
Kom ik dus voor twee personen op net geen HONDERD euro. Ik vind dat absurd veel geld.
We bezitten een auto. Tuurlijk, als ik de vaste kosten ook meereken wordt het verschil wel kleiner, maar ik geloof niet dat dat redelijk is als je die auto toch al hebt. En dan heb ik het nog niet over de extra tijd die de OV-reis kost, en niet over het comfortverschil, en niet over de vrijheid dat je met de auto kunt vertrekken wanneer je wilt, en niet over de moeite die je moet doen als incidentele reiziger om uit te zoeken hoe "de trein" tegenwoordig werkt.
Als ik op Schiphol zie hoe mensen (incidentele reizigers pur sang) moeite staan te doen om bij een automaat treinvervoer naar elders te regelen voel ik plaatsvervangende schaamte. Die mensen hebben geen OV-chipkaart en weten niet dat je ook je telefoon kunt gebruiken om een Euro voor een papieren kaartje te besparen. Nog los van de absolute hoofdprijs die ze moeten betalen. Daar is ook geen informatie over te vinden, tenzij je je blijkbaar in je thuisland eerst inleest in de gebruiksaanwijzing voor de Nederlandse trein.
Ik vind dit allemaal niet passen bij een toegankelijk openbaar vervoer voor de dalurenreiziger. Ik hoor NS-marketingafdelingen klagen over lege dalurentreinen, maar men werkt dit zelf in de hand door het voor incidentele reizigers zò ingewikkeld en duur te maken dat ze ofwel niet reizen, ofwel een alternatief gebruiken (zoals ik).
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ThatPCDude »

Die toeslag geldt voor treinen die gebruik maken van de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda. Deze zijn te herkennen aan de 'Intercity Direct' benaming en bestaan vaak nog uit losse rijtuigen met twee locomotieven, al kan je tegenwoordig ook steeds meer ICNG vinden op die verbindingen. Dat je €5,80 hebt betaald per persoon aan toeslagen vind ik frappant, gezien je jezelf een 'dalurenreiziger' noemt, terwijl een toeslag in de daluren toch echt maar €1,74 per persoon is (link)...
De 'daluren' die de NS (ten rechte of ten onrechte hou ik in het midden) aanhoudt zijn van begin dienst t/m 06:30, van 09:00 t/m 16:00 en van 18:30 t/m einde dienst.
Over het hele concept van die toeslag moet ik wel zeggen dat ie eigenlijk nergens op slaat, zeker vanwege de enorme hoeveelheid tijdelijke snelheidsbeperkingen vanwege constructiefouten in de viaducten en het feit dat het maar weinig beter of sneller is dan met de 'reguliere' IC via Haarlem, Leiden en Den Haag.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Niels schreef: za 03 feb 2024, 15:41 Iets anders geldt voor de trein. Ik ben daar incidentele reiziger, maar als ik het af en toe overweeg schrik ik van de prijs voor een "retour". Zeker als je met z'n tweeën reist is de auto bijna altijd goedkoper. En dat nog los van de omslachtige manier van kaartjes kopen, met toeslagen voor iets wat Intercity Direct heet en waarvoor ik eerst moet uitzoeken hoe dàt nou weer werkt (gewoon een trein, toch ?), kortingen waar ik alleen gebruik van mag maken als ik eerst een soort abonnement aanschaf etc. Ik kan me nooit aan de indruk onttrekken dat als je gewoon een keer met de trein wilt (in de daluren, en dat moet je ook eerst onderzoeken) je een dief van je eigen portemonnee bent. Helemaal als men dalreizigers wil aantrekken moet dat mijns inziens veel goedkoper en eenvoudiger,
Niels schreef: ma 05 feb 2024, 09:45 Als voorbeeld: we zouden vandaag (maandag, daluren) voor twee personen retour Amsterdam Centraal - Roterdam Centraal € 41,60 PER PERSOON kwijt zijn (volgens planner NS). Dat is inclusief €5,80 toeslag voor Intercity Direct (wat dat dan weer is en hoe dat werkt weet ik als incidentele potentiële klant niet). Daarbovenop komen dan nog de kosten voor het voor- en natransport om naar en van de stations te komen. <knip>
Kom ik dus voor twee personen op net geen HONDERD euro. Ik vind dat absurd veel geld.
Een abonnement waarbij je 40% korting krijgt tijdens de daluren kost €5,60 per maand (en nu tijdelijk de eerste drie maanden €2,50 per maand). Met 2 reizen per maand heb je dat geld er sowieso uit. Je kunt het abonnement ook per maand stopzetten.
Als je minimaal één dag van tevoren een rustige trein uitzoekt, kun je zelfs kaartjes met 60% korting kopen, zonder abonnement: https://www.ns.nl/uitgelicht/prijstijd-deal
Je levert dan alleen wel wat in qua flexibiliteit, omdat je per se met die trein moet reizen.
ThatPCDude schreef: ma 05 feb 2024, 10:07 Dat je €5,80 hebt betaald per persoon aan toeslagen vind ik frappant, gezien je jezelf een 'dalurenreiziger' noemt, terwijl een toeslag in de daluren toch echt maar €1,74 per persoon is (link)...

Die €5,80 is retour hè? (2x €2,90). ;)
Dus je hebt wel gelijk dat het inderdaad goedkoper kan, maar je moet wel een eerlijke vergelijking maken.
ThatPCDude schreef: ma 05 feb 2024, 10:07 Over het hele concept van die toeslag moet ik wel zeggen dat ie eigenlijk nergens op slaat, zeker vanwege de enorme hoeveelheid tijdelijke snelheidsbeperkingen vanwege constructiefouten in de viaducten en het feit dat het maar weinig beter of sneller is dan met de 'reguliere' IC via Haarlem, Leiden en Den Haag.

De IC Direct is weldegelijk sneller, maar de toeslag is wat mij betreft onterecht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Is het een idee om deze discussie in een daarvoor geschikter draadje voort te zetten? Met alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam heeft het weinig meer te maken.
🗣
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ThatPCDude »

Meltrain schreef: ma 05 feb 2024, 11:21 Die €5,80 is retour hè? (2x €2,90). ;)
Dus je hebt wel gelijk dat het inderdaad goedkoper kan, maar je moet wel een eerlijke vergelijking maken.
Zo ver was ik ook wel. Maar het gaat mij erom dat Niels zich een dalurenreiziger noemt, maar wel zegt het spitstarief betaald te hebben. (immers 2 x 1,74 = €3,48)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dionysusnu »

Meltrain schreef: ma 05 feb 2024, 11:21
Als je minimaal één dag van tevoren een rustige trein uitzoekt, kun je zelfs kaartjes met 60% korting kopen, zonder abonnement: https://www.ns.nl/uitgelicht/prijstijd-deal
Je levert dan alleen wel wat in qua flexibiliteit, omdat je per se met die trein moet reizen.
Nee, die treinbinding is er niet meer. Het is nu gewoon een eticket voor de daluren. Maar de korting loopt geleidelijk af, dus je moet wel flink langer dan 1 dag van te voren boeken om die 60% te krijgen.

Dal voordeel is zelfs efficiënt als je eens in de 2 of 3 maanden een retour maakt met de trein. Het is zo triviaal dat ik me eigenlijk steeds verbaas dat je er een abonnement voor nodig hebt.
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Niels »

ThatPCDude schreef: ma 05 feb 2024, 14:52
Meltrain schreef: ma 05 feb 2024, 11:21 Die €5,80 is retour hè? (2x €2,90). ;)
Dus je hebt wel gelijk dat het inderdaad goedkoper kan, maar je moet wel een eerlijke vergelijking maken.
Zo ver was ik ook wel. Maar het gaat mij erom dat Niels zich een dalurenreiziger noemt, maar wel zegt het spitstarief betaald te hebben. (immers 2 x 1,74 = €3,48)
Nou, de NS reisplanner rekent gewoon €2,90, hoor. Bij vertrek 10:30 uur op een doordeweekse dag. Zowel voor de heen- als voor de terugreis. Als ik beide vinkjes weghaal (dus geen toeslag voor heen en terug) ben je voor twee personen alsnog €71,60 kwijt.
We zijn met de auto gegaan. Da's mijn punt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

TffpaA schreef: ma 05 feb 2024, 11:22 Is het een idee om deze discussie in een daarvoor geschikter draadje voort te zetten? Met alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam heeft het weinig meer te maken.
Nee zeg, wat een stom plan.








Oh wacht, te laat :shock:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door TffpaA »

:Y

Waarom boven ieder bericht zo'n 'Re:' met de toppiquetitel herhaald moet worden blijft me overigens een raadsel. Zeker als het de oude is.
🗣
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door VIRM »

Tja, als je de vaste kosten van de auto niet meerekent en vol tarief reist met de trein terwijl het echt goedkoper kan, gaat de vergelijking niet echt op. Neemt niet weg dat het hele stelsel ontzettend ingewikkeld is gemaakt voor de incidentele reiziger.
Beul van de blindegeleidelijn
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Dionysusnu »

Maar zoals Niels zegt, die auto heb je al, dus die vaste kosten raak je niet zomaar kwijt door de trein te nemen. Uiteraard zijn er mensen zonder auto, maar dat zijn niet de incidentele reizigers waar we het nu over hebben.
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Niels »

Omgekeerd geredeneerd vind ik het ook uhm... bijzonder:
NS transporteert -in de daluren- dus liever 2x2 lege stoelen met volgens hen een waarde van een dikke €70, dan dat ze die stoelen bijvoorbeeld verkoopt voor €35.
En daarmee voor deze twee ritten een auto van de weg haalt en zo bijdraagt aan het redden der aarde.
En helpt een mede door henzelf aangehaald probleem aan te pakken door (huidge en potentieel toekomstige) reizigers te verleiden in de daluren te reizen en zo peperdure infrastructuur beter te benutten I.p.v. nieuw te moeten aanleggen vanwege de piekmomenten.
En de Nederlandse bevolking te ondersteunen door een behoefte goedkoper te vervullen in deze kostbare tijden.
En werkgevers te motiveren (door lagere kosten) hun personeel andere werktijden te geven.
En nieuwe klanten aan te trekken.
En, oh ja, een omzet van €35 te genereren in plaats van nu nul.

Ik zie hier trouwens ook wel een verantwoordelijkheid voor de opdrachtgever: de overheid en daarmee het volk/de belastingbetaler.
En ik zelf zou €35 bijdragen, I.p.v. nu nul.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door VIRM »

Bij NS is dat kwartje inmiddels ook gevallen, door nu in de daluren tot zestig procent korting aan te bieden.
Beul van de blindegeleidelijn
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Niels »

Nou, het zal me benieuwen maar ik ben niet optimistisch. Maar ze beweren een succesvolle pilot (?) te hebben uitgevoerd. Misschien waren anderen dolenthousiast.
Het is geen luchtvaartmaatschappij waarbij ik bij een hoge prijs een andere maatschappij kan kiezen. We hebben het over treinreizen van het formaat metrorit in andere STEDEN (i.p.v. een heel land). Hoeveel mensen dat 6 weken van tevoren gaan plannen ??

Mijn grootste bezwaar is wederom de ingewikkeldheid en de benodigde voorbereiding. Een dag van tevoren vind ik wel te plannen. Langer is al bezwaarlijk. Mijn leven draait niet om de planning van de spoorwegen.
En alles draait weer om NS zelf. De klant moet zich aanpassen aan dat bedrijf. Bij een normaal bedrijf werkt dat juist omgekeerd. We hebben het over lege, onverkochte plaatsen, hè ?

Ik heb geen marketing gestudeerd (wel mijn hele werkzame leven bij het openbaar vervoer gewerkt), maar volgens mij kiezen automobilisten misschien voor het openbaar vervoer op grond van gemak, comfort en prijs. Gemak gaat erop achteruit (vanwege de benodigde voorbereiding en het vooraf moeten plannen), comfort verandert niet t.o.v. nu (en dan blijft de auto winnen). En of de nieuwe lagere prijs dan doorslaggevend gaat zijn..... ik vermoed dat deze formule op automobilisten weinig invloed heeft.

Ik vraag me trouwens af of een trein die op de voorgaande dag nog steeds heel rustig is voor een spotprijs aangeboden wordt. Dan zie ik er wel wat in. Maar wat doe je dan met mensen die eerder een duurder kaartje hebben gekocht ?
Laatst gewijzigd door Niels op di 06 feb 2024, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door en-es »

Wat NS doet is wat andere maatschappijen ook doen. Ver van te voren goedkope tickets aanbieden. Lagere tarieven op minder drukke tijden.

Overigens zat ik gisteravond in de auto van een collega en ik schrok wel toen hij vertelde wat hij allemaal kwijt is voor dat autorijden.
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Niels »

Welke andere maatschappijen dan ? NS is monopolist. De enige concurrent is de auto.
En autorijden is inderdaad ook duur. Overigens vooral door belastingen en accijnzen.

Met je opmerking "lagere tarieven op minder drukke tijden" ben ik het 100% eens. Dat is nou net mijn punt. Maar of je dat nou heel ver van tevoren moet/wilt/kunt plannen, daar denk ik (als automobilist) anders over.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Z2N »

Dat "ver vooruit plannen" is tot de avond voor de reis, dat valt toch wel mee voor de gemiddelde keuzereiziger? Voor studenten en forenzen maken de prijzen van treinkaartjes niet heel veel uit (mijn werkgever laat me met een mobiliteitskaart reizen, in plaats van de woon-werkkosten te vergoeden aan 23 cent per kilometer), dus als keuzereizigers voor ietsjes eerder kopen geld kunnen besparen op rustigere tijden/trajecten, is dat mooi meegenomen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5810
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Mikos »

Ik kan je relaas een heel eind volgen en ben het ten dele ook wel met je eens, Niels. Maar er zitten ook wel wat argumenten in je betoog die de plank misslaan. Ik zal ze niet stuk voor stuk langsgaan, maar het komt neer op het volgende:

Je gaat er vanuit dat incidentele reizigers 'dom' zijn en geen vooronderzoek doen. Zoals de mensen die op Schiphol bij een kaartautomaat staan, waarbij je zegt 'plaatsvervangende schaamte' te voelen. Maar voor de mensen die ervoor kiezen niet even te onderzoeken hoe iets 'beter' of 'goedkoper' kan, is er juist die automaat: aardig laagdrempelig en je kunt daar precies krijgen wat je als incidentele, onvoorbereide reiziger wilt: een treinkaartje van A naar B. Laten we die kaartautomaat als de basis nemen: het meest laagdrempelig, maar ook meestal het meest duur.
En die onvoorbereide, incidentele reizigers zijn er ook zeker wel, getuige de mensen die alleen al op Schiphol bij die kaartautomaat staan.

Maar de reiziger die ervoor kiest om vooraf informatie op te zoeken, is in de meeste gevallen een heel stuk goedkoper of beter (als in: financieel efficiënter) uit, bijvoorbeeld door een dagkaart aan te schaffen in plaats van een handvol enkele reizen. Dat kan dus al door je reis te plannen en daarbij je reis digitaal aan te schaffen. Scheelt je al die ene euro voor de toeslag van een papieren chipkaartje.
En deze reizigers zijn er in veel grotere mate. Er zijn meer dan genoeg toeristen die op Schiphol al in het bezit zijn van een E-ticket (is al goedkoper dan dat kaartje uit de automaat) of daar (bij diezelfde automaat) een (meerdaagse) dagkaart hebben afgehaald.

Gaan we dat vergelijken met de auto, dan is dat volgens mij niet veel anders. Je kunt ervoor kiezen om onvoorbereid bij de eerste autodealer die bij jou om de hoek zit een auto te kopen. Als dat een Bentley-dealer blijkt te zijn ga je daar een heel stuk duurder uit zijn dan bij Sjakie's Garage vijftig meter verderop die nog wel een afgeragde Twingo voor je heeft staan. Maar dat zoek je natuurlijk vooraf wel uit. Toch?
Niels schreef: di 06 feb 2024, 10:14 NS transporteert -in de daluren- dus liever 2x2 lege stoelen met volgens hen een waarde van een dikke €70, dan dat ze die stoelen bijvoorbeeld verkoopt voor €35.
Hoe tegenstrijdig dat ook klinkt: het doel is uiteindelijk niet om alle stoelen bezet te hebben. Openbaar Vervoer is een basisvoorziening en ontworpen om iedereen ermee te kunnen laten reizen. Als je dan bij voorbaat alle stoelen al hebt verkocht, is er geen zitplaats meer vrij voor iemand die incidenteel de trein instapt. En hoe onaantrekkelijk is dat? Uiteraard zit er wel een commerciële inslag achter het bedrijf en verkopen ze die stoelen liever wel aan jou voor de hoofdprijs, maar de realiteit is nu eenmaal anders. Dat is iets waarin je evenwicht moet vinden. Op dit moment zijn de treinen tijdens de Daluren onvoldoende bezet, dus het evenwicht moet teruggevonden worden. Dat tracht men op verschillende manieren te bereiken. Momenteel loopt er een campagne voor Flex Dal Voordeel en de eerder in dit topic genoemde PrijsTijd Deals met 60% korting op vooraf gekochte tickets.

En ook voor vooraf uitzoeken geldt hetzelfde: wanneer je met de auto ergens incidenteel naartoe gaat, kijk je vaak vooraf even naar hoelang de rit gaat duren en hoe je er komt (bijvoorbeeld door werkzaamheden). De een doet dat twee minuten voor vertrek, de ander een paar dagen van tevoren. En daarmee is de cirkel weer rond: Wie dat twee minuten voor vertrek doet bij de trein, staat bij de kaartautomaat om een kaartje te kopen of checkt in met bankpas of telefoon of koopt een E-ticket voor de hoofdprijs. Wie dat vooraf doet, zal zien dat er tickets met korting tot 60% worden verkocht voor die treinreis van morgen.
(en dan blijft de auto winnen)
Het is geen wedstrijd; als je alle automobilisten in de trein trekt, zijn alle treinen overvol. Wanneer je alle treinreizigers de auto injaagt, staan de wegen overal vast. Het is een aardige weegschaal. De inzet van het OV is dan ook niet om alle automobilisten het OV in te krijgen, maar ze er meer gebruik van te laten maken. Bijvoorbeeld door jou met je auto van Amsterdam naar een buitenwijk van Rotterdam te laten rijden naar een P+R en vanaf daar gebruik te maken van het OV om op je eindbestemming te komen. En wanneer er geen OV rijdt in de buurt van je eindbestemming, dat je dan vanaf die P+R een keer een deelauto gebruikt voor het laatste stuk. Of een OV-Fiets.

Het is niet allemaal zo zwart/wit als dat het misschien ooit eens is geweest: OF een auto OF het OV. Het OV is niet voor alles de oplossing. Net zo min als dat de auto voor alles de oplossing is. De truc is je te verleiden een keer gebruik te maken van het OV, waardoor je de auto wat vaker laat staan. Daardoor zijn er meer reizigers in het OV en is het minder druk op de weg.
Laatst gewijzigd door Mikos op di 06 feb 2024, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

ThatPCDude schreef: ma 05 feb 2024, 10:07 Die toeslag geldt voor treinen die gebruik maken van de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda.
Tussen Rotterdam en Breda is een aantal jaar geen toeslag meer nodig. Alleen tussen Rotterdam en Schiphol is een toeslag verplicht.
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Niels »

Mikos, dank voor je moeite om een uitgebreide reactie te schrijven.
Maar ik denk er toch heel anders over. Zoals ik schreef ben ik normaliter automobilist, maar wilde een keer met de trein (2 personen, retour, buiten de spits). Ik wilde me best voorbereiden en keek dus in de ns-reisplanner waar dat tripje ruim €70 bleek te gaan kosten, alleen al voor het treindeel. Dan knap je gauw af. Mijn benzinekosten zouden grofweg €25 bedragen, ongeacht het aantal personen. Uiteraard zijn er meer kosten, maar die heb ik grotendeels toch al betaald (de vaste). Komt er nog wat bij voor parkeren. Daarentegen kan ik vertrekken wanneer ik wil en is de reistijd veel korter.
Ik maakte die vergelijking ook enkele dagen voor de geplande reis, dus misschien wordt dat met dat nieuwe NS-aanbod voordeliger.

Ik beschouw incidentele reizigers niet als dom, maar vind het raar dat je voor zo'n publieke voorziening eerst uitgebreid onderzoek moet verrichten om voor een "fatsoenlijke" (lees: redelijk t.o.v. het alternatief) prijs te kunnen reizen. Alleen al die toeslagenkwestie -waarvoor die reisplanner al €5,80 per persoon extra in rekening wenste te brengen en ja, die bleek ik te kunnen uitzetten- en Flexabonnementen etc. Ik vind dat best veel werk voor zo'n lullig treinritje.

Je vergelijking tussen het ritje met de trein en het aanschaffen van een auto vind ik wat vergezocht, tenzij je bedoelt dat beide ongeveer even duur zijn. Nog niet, geloof ik.

Met je laatste alinea's ben ik het ook oneens, We hebben het over de daluren, waarbij zowel treinen als wegennet overcapaciteit hebben. Mensen die een auto hebben, kunnen dus kiezen. Maar nu zullen ze niet snel voor de trein kiezen, lijkt me. Dus als NS daarin een groter marktaandeel zou willen hebben (wat ik me vanuit klimaatdoelen en hogere opbrengsten zou kunnen voorstellen) moeten ze volgens mij op de prijs aantrekkelijk zijn. En dat zijn ze nu totaal niet. Al die andere maatregelen die je noemt (fietsen, deelauto etc.) kunnen hooguit dienen om bestaande nadelen van ov-reizen te verkleinen. Maar het wegnemen van een paar nadelen zal niet genoeg zijn om de balans voor mensen die kunnen kiezen te doen doorslaan. Ik vind het dan ook vooral marketingpraatjes.
Ik vind dat reizen op saldo de norm zou moeten zijn. Dat moet a) betaalbaar zijn en b) concurrerend met het alternatief. Dat zijn ze nu beide niet. Voor veelgebruikers kan je korting geven, maar dat zijn volgens mij veelal spitsreizigers, en daarmee een andere doelgroep.

Volgens mij zou de beste en meest voor de hand liggende oplossing zijn om reizen in de daluren gewoon veel goedkoper te maken. Daarbovenop nog extra korting als je uiterlijk de dag voor vertrek boekt is fijn, maar maakt alles wel weer gecompliceerder. En al helemaal als je dat voor een specifieke trein moet doen.

Maar goed, we denken er gewoon verschillend over. In ieder geval is de trein op deze manier voor mij, mijn situatie, mijn wensen geen aantrekkelijk alternatief.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5810
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Mikos »

Wanneer je heel sec kijkt naar de prijzen die je noemt, lijken die inderdaad astronomisch hoog: Dat gaan we toch zeker wel met de auto doen?! Dat kan ik absoluut volgen, want 70 euro om op en neer naar Rotterdam te komen is wel heel veel voor 2 personen.

De verleiding waar ik het eerder over had, is in dit specifieke voorbeeld te vinden in de online Reisplanner (waarin je die prijs hebt opgezocht - in de app staat er op de homepagina een banner ter promotie): De prijsvergelijking met wanneer je een abonnement zou hebben gehad:
Reiskosten met e-ticket: €17,90 enkele reis, 2e klas, vol tarief, geen abonnement
(...)
Reiskosten met Flex Dal Voordeel: €10,74 enkele reis, 2e klas, 40% korting in daluren + weekend
Bestel Dal Voordeel. Je krijgt altijd 40% korting in daluren + weekend. Deze reis is al €8,16 goedkoper dan met een treinkaartje uit de automaat.
Dan is het aan de reiziger om wel of niet verder te kijken naar dat abonnement.
"Hmm, Flex Dal Voordeel voor maar 2,50 per maand? Dus op dat retourtje Rotterdam heb ik dan 16,32 p.p. korting? Dus samen 32,64 korting? Dat is wel interessant! Dan kunnen we misschien ook wel een keer met de trein naar ouders/vrienden/zee in plaats van met de auto."

Ga je daar iedereen mee bereiken? Nee. Degene die helemaal geen reis plant gaat dat niet zien. Misschien op tv tijdens de reclame.

Maar dan was je ineens nog maar 43 euro kwijt (exclusief toeslag, want je kunt er ook voor kiezen niet met IC Direct te gaan) voor 2 personen. Dan wordt het al rap interessanter, toch? Elk nog 2,50 erbij voor dat abonnement waar je nog een maand plezier van zou kunnen hebben, rond het af naar 46 euro. IC Direct erbij, 7 euro extra voor de toeslag. Maar dat laatste is dus een keuze.

Dan lijkt 53 euro weer heel wat, maar heb je naast je retour Rotterdam ook een abonnement waar je een maand plezier van kunt hebben. Op die manier wordt de auto namelijk ook gerekend; die heb je toch al. Wegenbelasting, onderhoud, brandstof, eventueel een parkeervergunning thuis, eventueel een parkeerkaartje op bestemming, autoverzekering... En als je het helemaal goed wilt uitrekenen, moet je de aanschafwaarde met alle bijbehorende kosten ook in de berekening meenemen. En de waarde van de privéparkeerplaats die je misschien bij je huis hebt gekocht. Dat doet natuurlijk niemand, maar daardoor blijft het altijd wel een beetje appels met peren vergelijken. En dat maakt het weer wat moeilijker om iemand te verleiden eens met het OV op stap te gaan. Zeker als je alleen heel sec naar de bedragen kijkt. Want 70 euro voor twee treinretourtjes Rotterdam, pff...
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Reiskosten OV vs. auto

Bericht door Niels »

Ik zeg niet dat dat niet klopt. Zal best. Maar ik ga normaliter nooit met de trein, grotendeels vanwege het voor- en natransport wat het tijdrovend en duurder maakt. Ik heb een auto voor de deur staan waarvoor alle vaste kosten al gemaakt zijn (toegegeven, bij elke extra rit slijten de banden wat meer). Ik kijk dus vooral naar verbruikskosten, dus benzine en parkeren of ov-kaartjes. Saldoreizen, dus. En de auto bespaart heel veel tijd en is vreselijk comfortabel, en ik kan gaan wanneer ik wil.
Zelfs als de trein al concurrerender is blijven de andere nadelen overeind. Dus waarom zou ik ? En de keuzestress om goedkoper met de trein te kunnen (maar in jouw berekening nog steeds duurder dan de auto) wil ik ook niet, want waarom zou ik ?
En eerst een abonnement nemen om daarna extra treinreisjes te maken omdat ik toch een abonnement heb, daar trap ik niet in. Shampoo kopen door kale mensen omdat het in de aanbieding is....

Als ik ergens naartoe wil/moet beoordeel ik soms (meestal niet, want dan is de auto vanzelfsprekender) de opties. En dan laat NS me afhaken met hun ingewikkeldheden en prijs.

Overigens vind ik het wel komisch (hoewel, eigenlijk is het triest) dat misschien wel de helft van alle autokosten die je opsomt, overheidskosten zijn.

Maar misschien val ik buiten hun doelgroepen, hoewel ik al meebetaal aan de lege stoelen in de vorm van belastingen.
Wel zonde van die lege stoelen, hun gemiste inkomsten en de klimaatgevolgen. En wat dit nog te maken heeft met een publieke voorziening is me een raadsel, tenzij je geen alternatief hebt. Zelfs mijn 82-jarige moeder heeft net een nieuwere auto gekocht omdat de trein voor haar te moeilijk en duur is geworden. Zij was ook dalurenreizigster. Nu niet meer.

Maar ja, marketing, hè. Maar misschien wordt het interessanter met dat nieuwste product van ze, hoewel ik niet optimistisch ben (voor mijzelf).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 193 gasten