Pagina 1 van 4

NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 11:27
door TffpaA
Dit verdient volgens mij wel iets meer aandacht dan een korte aanstipping in nota bene 'alledaagse gebeurtenissen' - want zo 'alledaags' is een verlies van bijna een half miljard (!) euro niet:

https://www.parool.nl/nederland/ns-duik ... ~b6295b07/

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 11:50
door Mdk
Met als zeer relevante voetnoot dat dus 318 miljoen daarvan een puur boekhoudkundig verlies is dat de verminderde verwachte inkomsten van de nieuwe HRN-concessie betreft (veroorzaakt door de hogere stroomprijs en verminderde vervoersvraag door covid).

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 12:08
door Station Luchtbal
Ook hier dan de link: NS Jaarverslag 2023, met, naast de financiële verantwoording, een hele boel andere informatie.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 12:09
door CamilleKreemers
Wat houdt een boekhoudkundig verlies in?

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 12:14
door Roeland
In het verslag staat:
NS heeft in 2023 € 548 miljoen (2022: € 431[3] miljoen) geïnvesteerd[4] in met name de aankoop van nieuwe treinen en het moderniseren van bestaande treinen. De operationele kasstroom uit bedrijfsactiviteiten[5] is uitgekomen op € 229 miljoen (2022: € 366 miljoen) en is daarmee, net als afgelopen jaren, onvoldoende om de investeringsuitgaven te dekken.
En als voetnoot 5:
De operationele kasstroom uit bedrijfsactiviteiten dient als een jaar-op-jaar vergelijkbare indicator van het kas genererend vermogen van de operationele activiteiten. Deze indicator is afgeleid van het geconsolideerde kasstroomoverzicht in de jaarrekening en betreft het resultaat na aanpassingen na aftrek van betaalde/ontvangen winstbelasting en na aflossing van leaseverplichtingen.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 12:28
door Dennenboom
Dat gaat juist om de kas. Dat is geld wat je kunt tellen. Een boekhoudkundig verlies is er b.v. als je assets minder waard worden. Je hebt dan geen cent minder in de kas. Andersom kan het ook meer waard worden als de marktomstandigheden weer wijzigen. Zit altijd wel iets subjectiefs in.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 12:33
door Roeland
Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat NS dit nu zo presenteert, om een forse tariefstijging in 2025 te beargumenteren.
NS zou er bijv. ook voor kunnen kiezen om de drg-2025 iets minder ambitieus in te steken, bijvoorbeeld ETMET op Shl - Nm nog een (paar) jaar uit te stellen.

Vooral deze alinea in https://www.nsjaarverslag.nl/jaarversla ... n-het-kort is veelzeggend:
Het kabinet heeft op verzoek van de Tweede Kamer een bedrag van € 120 miljoen vrijgemaakt waardoor NS een voorgenomen tariefsverhoging van de treinkaartjes en abonnementen van 8,7% in 2024 kon uitstellen. Vooralsnog betreft het een eenmalig bedrag en geen structurele oplossing. NS is derhalve genoodzaakt om vanwege stijgende kosten en het reeds opgelopen ‘indexatiegat’ over de afgelopen jaren de uitgestelde tariefsverhoging in 2025 alsnog door te voeren, bovenop de reguliere inflatie. Dat kan een verhoging van meer dan 10% betekenen voor 2025.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 13:35
door en-es
Minder reizigers, hoe zou dat toch komen? Heeft Koolmees zich daarin al verdiept?

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 13:58
door Dennenboom
Nederland is toch een van de weinige landen die qua reizigers(kilometers) nog significant (11%) onder het niveau van 2019 zit, toch?
Exorbitante tariefsverhogingen gaan trouwens echt niet in helpen om financiële gaten te dichten, daar kwam NS begin tachtiger jaren al eerder achter, maar dat is men kennelijk al weer vergeten.

Edit: maar geen zorgen. Arriva kan het goedkoper :) :
https://www.ovpro.nl/trein/2024/02/27/a ... ag-kunnen/

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 15:32
door Negen
Dennenboom schreef: di 27 feb 2024, 13:58 Nederland is toch een van de weinige landen die qua reizigers(kilometers) nog significant (11%) onder het niveau van 2019 zit, toch?
Exorbitante tariefsverhogingen gaan trouwens echt niet in helpen om financiële gaten te dichten, daar kwam NS begin tachtiger jaren al eerder achter, maar dat is men kennelijk al weer vergeten.

Edit: maar geen zorgen. Arriva kan het goedkoper :) :
https://www.ovpro.nl/trein/2024/02/27/a ... ag-kunnen/
Maar wij Nederlanders zijn goed in het klagen dat alles duurder is en daarom maar de auto pakken! (Alsof dat goedkoop is, maar ja de meeste mensen hebben immers al een auto en die gaan dus echt niet voor het OV kiezen) Overigens hoor ik zelf als kassamedewerker ook vaak genoeg dat alles duurder wordt, maar dat is al jaren zo nietwaar?
Maar enfin, wij Nederlanders zijn maar verwend :-)
Trouwens, al die ambtenaren werken ook veel meer thuis. Persoonlijk zou ik dat juist niet fijn vinden maar ja.
Anyways, ben student en heb nog geeneens een rijbewijs dus voorlopig ga ik lekker met het OV. (heb er zelf niet zo veel tegen ondanks dat ik in het weekend zelf 'maar' een uurdienst heb met trein)

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 15:54
door tjoektjoek
Het is heel controversieel, maar ik denk dat NS moet bezuinigen conducteurs in de sprinters. Als de proeven van de Airportsprinter vlot verlopen, dan zou dat over enkele jaren ingevoerd kunnen worden. Op sprinterstations kunnen dan gastheren/vrouwen (van 6:30 tot 18:30) van de NS staan overdag om mensen te woord te staan, of te helpen bij incidenten. In de avond alleen controleurs zoals bij RET. De regionale lijnen doen het ook al en RET rijdt ook prima zonder conducteur tussen Den Haag en Rotterdam. Zo kan je in de kosten snijden en het personeelstekort terugdringen. Of er moet flink geïnvesteerd worden in ov en niet gezien worden als kostenpost, maar we zien welke partijen hebben gewonnen tijdens de laatste verkiezingen: we verkiezen private baten boven publieke baten.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 15:56
door ArrivaBas
Ik heb een auto, maar reis alsnog met openbaar vervoer naar het werk. Het is als je niet verder kijkt dan je neus lang is een behoorlijke kostenpost inderdaad, maar als je een degelijke reiskostenvergoeding krijgt van je werkgever, en dat doen negen van de tien werkgevers inmiddels omdat ze anders 1-0 achterstaan op de arbeidsmarkt, is het openbaar vervoer onderaan de streep niet duur.

Het zou hierbij wel helpen om het huidige oerwoud aan OV-abonnementen terug te brengen tot één keuze, à la Deutschlandticket. Mijn reisgedrag is te flexibel voor de abonnementen die er nu zijn, en/of het bijpassende abonnement is duurder dan vol tarief reizen. Eén overkoepelend abonnement maakt het voor veel mensen overzichtelijker en met een scherpe prijs wordt het openbaar vervoer dan weer aantrekkelijker. Maar dan moet het Rijk wel de regie over het OV pakken en financieel gaan bijspringen zoals Berlijn dat sinds de oorlog in Oekraïne is gaan doen.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 17:28
door Dennenboom
Waarom is overigens het OV vrij abonnement afgeschaft? Gebeurde geruisloos midden in de corona tijd. Zal toen inderdaad geen vraag naar zijn geweest, maar waarom die kaart niet weer herintroduceren voor de gewone consument? We hadden als een van de eersten in Europa een universeel abonnement, maar dat kan nu kennelijk niet meer. De bedrijven hebben liever dat je voor elke reis apart betaalt. Zo krijg je wel gemakkelijker de kosten en het gebruik in lijn, maar hierdoor wordt wel steeds bij elke reis de afweging OV of ander vervoer gemaakt. En dat kan best in het nadeel van het OV gebruik werken.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 18:50
door erka
Doe zoals in Zwitserland: maak individuele reizen duur, maar een abonnement goedkoop. Halbtax (50% korting op al het OV) kost voor Zwitsers per jaar 190 CHF (200 euro). NS Altijd Voordeel is 20% spits 40% dal, alleen in de trein en kost al 27*12 = 324 euro per jaar, dus 1,5x duurder voor minder waar voor je geld. Als Zwitser heb je Halbtax er binnen een paar reizen al helemaal uit.
Verder hebben ze in Zwitserland alleen maar Halbtax en verder niet al die soorten zoals bij NS. Veel simpeler, elke Zwitser heeft zo ongeveer Halbtax, is dus ook enorme vaste inkomstenbron voor de SBB.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 19:38
door Nitein-Repart
Nadeel van een Halbtax-systeem is dat treinreizen voor de zeer incidentele reiziger en voor de (buitenlandse) toerist behoorlijk prijzig is.

Ik ben voorstander van een BTM-supplement op de NS-abonnementen wat ongeveer tussen de 10 en 20% van het tweede klas abonnement bedraagt. Weekend voordeel met BTM is dan € 2,50 per maand, Weekend vrij met BTM wordt dan € 40 per maand, Dal vrij met BTM wordt dan € 137,95 per maand en Altijd vij met BTM (voorheen OV vrij) wordt dan € 406,80 per maand. Zo bevorder je de tariefsintegratie.

Ook ben ik van mening dat er een uitgekledere versie moet komen van het Holland-Travel-Ticket voor circa € 25 waarbij het niet mogelijk is om naar bestemmingen te reizen met een zeer hoge vervoersvraag. Waarschijnlijk zijn dat Amsterdam en Schiphol. De goedkope kruidvatkaartjes zijn er niet meer en komen niet meer terug, maar er moet wel een alternatief komen voor de incidentele vrijetijdsreiziger. Door een aantal bestemmingen uit te sluiten, kun je en de reizigers beter spreiden, en rustige treinen beter laten benutten.

Verder vind ik het Sparpreis-concept wat in Duitsland bestaat wel een goed idee. Als je vroeg boekt en met rustige treinen reist dan zou je spotgoedkoop naar Groningen of Maastricht kunnen reizen. Zeker voor slechtbezette Sprinters zou een Sparpreis-concept wel een goed idee zijn. Een Sprinter Almelo-Apeldoorn die vooral warme lucht vervoert in het weekend zou een stuk aantrekkelijker worden als er Sparpreis-kaartjes voor € 5 worden aangeboden om tussen Almelo en Apeldoorn te reizen met de Sprinter.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 20:18
door teun
In Nederland heb je met Dal Voordeel wat mij betreft een beter product dan de halbtax, voor een derde van de prijs 80% van de korting zolang je voor het begin van de spits incheckt.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 20:54
door Tochjo
Nitein-Repart schreef: di 27 feb 2024, 19:38 Verder vind ik het Sparpreis-concept wat in Duitsland bestaat wel een goed idee. Als je vroeg boekt en met rustige treinen reist dan zou je spotgoedkoop naar Groningen of Maastricht kunnen reizen.
NS heeft met NS PrijsTijd Deal pas zoiets geïntroduceerd.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 20:55
door Z2N
Er is nog een praktische optie die NS voor komend jaar zou kunnen vragen: het schrappen van de BTW op treintickets. Daarmee kan de prijsverhoging eenmalig vrijwel volledig opgevangen worden. Voor dit jaar riep NS daar al toe op, en aangezien er nog steeds onderhandeld wordt over een nieuw kabinet is dit het moment om daarvoor te lobbyen bij de formerende partijen.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 21:05
door Philip
teun schreef: di 27 feb 2024, 20:18 In Nederland heb je met Dal Voordeel wat mij betreft een beter product dan de halbtax, voor een derde van de prijs 80% van de korting zolang je voor het begin van de spits incheckt.
Nou, als je vaker dan incidenteel reist heb je de extra 10% korting er zo uit t.o'v. de € 135 die het abonnement extra kost. En dan heb ik het nog niet over reizen in de spits. Voor forenzen is een halbtax-abonnement ontzettend voordelig.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 21:31
door Meltrain
en-es schreef: di 27 feb 2024, 13:35 Minder reizigers, hoe zou dat toch komen? Heeft Koolmees zich daarin al verdiept?
Dat strookt, op de vrijdagen na, overigens niet mijn waarneming. De treinen zijn weer net zo druk als voor Corona.
ArrivaBas schreef: di 27 feb 2024, 15:56 Het zou hierbij wel helpen om het huidige oerwoud aan OV-abonnementen terug te brengen tot één keuze, à la Deutschlandticket. Mijn reisgedrag is te flexibel voor de abonnementen die er nu zijn, en/of het bijpassende abonnement is duurder dan vol tarief reizen.
Er was een engel dat werkgevers geen abonnementen mochten vergoeden van de Belastingdienst, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Maar goed, ik krijg alle ritten vergoed, dus ik klaag verder niet. :)
Nitein-Repart schreef: di 27 feb 2024, 19:38 Ik ben voorstander van een BTW-supplement op de NS-abonnementen wat ongeveer tussen de 10 en 20% van het tweede klas abonnement bedraagt.
Waarom wil je extra BTW betalen? :s

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 21:45
door VIRM
Wat dan niet in de berichtgeving wordt genoemd: NS krijgt vanaf volgend jaar een meevaller van 93 miljoen euro per jaar. In plaats van 80 miljoen euro per jaar aan de staat te moeten afdragen voor de HRN, ontvangt NS 13 miljoen euro subsidie.

Wat weer 'teniet kan worden gedaan' door de loonstijgingen, als ze bij NS eenmaal een nieuwe CAO hebben natuurlijk.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 23:34
door erka
Philip schreef: di 27 feb 2024, 21:05
teun schreef: di 27 feb 2024, 20:18 In Nederland heb je met Dal Voordeel wat mij betreft een beter product dan de halbtax, voor een derde van de prijs 80% van de korting zolang je voor het begin van de spits incheckt.
Nou, als je vaker dan incidenteel reist heb je de extra 10% korting er zo uit t.o'v. de € 135 die het abonnement extra kost. En dan heb ik het nog niet over reizen in de spits. Voor forenzen is een halbtax-abonnement ontzettend voordelig.
Halbtax kost je 16,50 euro per maand. Één incidenteel treinritje is al duurder. Dus elke Zwitser (ook de zeer incidentele reiziger) heeft gewoon zo'n kaart want kost geen drol (zeker niet met Zwitserse inkomens, maar 16,50 euro in Nederland per maand is ook goed te doen). Het grote voordeel voor vervoermaarschappijen is dat ze zich verzekerd weten van een vrij vast jaarlijks inkomen.
Wel mee eens dat het voor toeristen erg duur wordt. Maar ook daar geldt: koop een Swiss Rail of Interrail voor Zwitserland en je hebt er na een paar dagen ook alweer uit.

Ik zie veel meer in zo'n systeem dan in het toepassen van het Duitse systeem voor Nederland. Duitsland zit toch qua afstanden, frequenties en treinsysteem anders in elkaar. Zwitserland lijkt veel meer op Nederland, ook hoe forensen zich bewegen van en tussen de grote steden.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: di 27 feb 2024, 23:39
door Chrysa
En zo jaag je keuzereizigers dus weg. Ik maak regelmatig de som of een halbtax uit kan in mijn situatie en het antwoord is meestal net niet. Laat maar dan, zit ik niet vast aan een aankoop van 190 franc. En nee, een vignet van 2024 heb ik ook nog niet.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: wo 28 feb 2024, 00:09
door Suus
Met de vroegboekkortingen bij NS die soms groter zijn dan je met een kortingskaart krijgt* en de steeds absurde verhouding tussen de korting die een kortingskaart oplevert ten opzichte wat het kost**, ga ik mij afvragen of met het automatisch goedkoper maken van de vervoersbewijzen in de daluren niet hetzelfde effect wordt bereikt als met het in stand houden van de kortingskaart. Maar ja, dat is natuurlijk wel tariefdifferentiatie en dat mag politiek niet, dus nu wordt voor € 5,60 € 2,50 per maand gedaan alsof het al niet bestaat :')

* Ik vind enkeltjes Rotterdam Centraal - Tilburg met 51% korting via NS.nl.
** Een enkeltje Rotterdam Centraal - Tilburg is met een kortingskaart € 6,04 goedkoper, dus de kosten van de kortingskaart zijn met één ritje al terugverdiend.

Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’

Geplaatst: wo 28 feb 2024, 06:31
door regenmaker
Laat de NS eerst maar beginnen met regionale tariefintegratie. Bijboorbeeld waarom is Brabant Vrij niet geldig op de trein in Brabant. Als je nu een stuk moet afleggen met bus + trein moet je 2 verschillende anonnementen aanschaffen als je die reis vaak maakt. Dan kan ik bijvoorbeeld beter lijn 99 nemen van Uden naar Nijmegen in plaats van via Oss met de trein te reizen.