EuroCity Brussel - Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
DovaModaal

EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door DovaModaal »

Ook over de EuroCity Brussel - Rotterdam, vanaf 15/12/2024 de ingekorte versie van de "trage" Benelux, is al wat informatie op de website te vinden.
EuroCity: goedkope treinreizen van België naar Nederland
De EuroCity-treinen verzekeren een flexibele, dagelijkse verbinding tussen België en Nederland. Ze brengen je meermaals per dag van Brussel naar Rotterdam (en omgekeerd) met onderweg haltes in (middel)grote steden zoals Antwerpen, Mechelen, Breda en Rotterdam.

Vanuit de stations Breda en Rotterdam reis je makkelijk door naar andere bestemmingen in Nederland, ideaal dus als je onze Noorderburen wat beter wilt leren kennen.

InterCity Brussel - Amsterdam verdwijnt
Vanaf 15 december 2024 rijdt de InterCity Brussel - Amsterdam niet meer, EuroCity Direct en EuroCity zullen vanaf dan de verbinding tussen België en Nederland voorzien.

EuroCity: de voordeligste manier om Rotterdam te bereiken
Hoge frequentiegraad: 16 EuroCity-treinen verbinden dagelijks Brussel/Antwerpen met Rotterdam
Aantrekkelijke tarieven variëren naargelang flexibiliteit van het ticket en bezettingsgraad. Combineerbaar met nationale kortingen (bijv. voor grote gezinnen) voor het Belgische deel van de reis.
Talrijke aansluitingen in Breda, Rotterdam en Amsterdam naar heel Nederland
Kinderen jonger dan 12 jaar reizen gratis onder begeleiding van een volwassenen (max. 4 kinderen per volwassene)

De voornaamste rechtstreekse EuroCity-verbindingen
Brussel - Rotterdam
Rechtstreeks 2u07
vanaf
€ 13.40 *

Brussel - Breda
Rechtstreeks 1u23
vanaf
€ 15 *

Antwerpen - Rotterdam
Rechtstreeks 0u42
vanaf
€ 10.10 *

Antwerpen - Breda
Rechtstreeks 0u33
vanaf
€ 10 *

EuroCity
De flexibele en meest betaalbare manier om Breda en Rotterdam te bereiken.

Tussen Brussel-Zuid en Rotterdam-Centraal
Tussenstops in Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels-Airport Zaventem, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen en Breda
16 treinen per dag in elke richting
Tussen Brussel en Antwerpen: via klassieke spoorlijn - tussen Antwerpen en Rotterdam via hogesnelheidslijn
Brussel-Zuid - Rotterdam-Centraal in 2u07
Brussel - Rotterdam vanaf € 13,40*
Prijzen variëren naargelang flexibiliteit van het ticket en bezettingsgraad. Combineerbaar met nationale kortingen (bijv. voor grote gezinnen) voor het Belgische deel van de reis.
https://www.b-europe.com/NL/Treinen/EuroCity
[AANVULLING]
Voor mij meest opvallend is dat ook voor de "trage" EuroCity er een vorm van prijsvariatie/yield management zal gelden, toch voor het internationaal ticket dat nodig is om de grens over te steken: "Prijzen variëren naargelang flexibiliteit van het ticket en bezettingsgraad.

Betekent dat dat waar eerder al mee geëxperimenteerd werd in de zomer, nu blijvend wordt, zelfs al is de kans op overbezetting kleiner gezien het ingekorte traject en het alternatief van de 16 nieuwe EuroCity Direct-treinen die de directe verbinding maken tussen de Randstad, Antwerpen en Brussel?
2023
Reserveringen naar Duitsland en treinbinding naar België
https://www.treinreiziger.nl/ns-neemt-m ... ar-belgie/
Laatst gewijzigd door DovaModaal op vr 11 okt 2024, 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.
gpvos

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door gpvos »

De treinbinding was inderdaad ingevoerd vanwege de drukte. Met een verdubbeld aanbod zou die dus moeten kunnen vervallen.
NMBS Internationaal schreef:Combineerbaar met nationale kortingen (bijv. voor grote gezinnen) voor het Belgische deel van de reis.
Die beperking "voor het Belgische deel van de reis" staat me niet aan. Nederlandse kortingskaarten werken dus niet benoorden de grens? (Voor de huidige ICD Brussel geldt dat alleen voor de Flexpreis.)[/quote]
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

gpvos schreef: vr 11 okt 2024, 14:32 Die beperking "voor het Belgische deel van de reis" staat me niet aan. Nederlandse kortingskaarten werken dus niet benoorden de grens? (Voor de huidige ICD Brussel geldt dat alleen voor de Flexpreis.)
Vermoedelijk wel maar daar laat de NMBS zich niet over uit.
100% korting is overigens op dit moment combineerbaar met Early Bird. Early Bird combineren met andere kortingen gaat alleen als je op de grens splitst.
gpvos

Bericht door gpvos »

Oh ja, uiteraard, die 100% gebruik ik ook wel eens.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
DovaModaal

DovaModaal schreef: vr 11 okt 2024, 13:44 Ook over de EuroCity Brussel - Rotterdam, vanaf 15/12/2024 de ingekorte versie van de "trage" Benelux, is al wat informatie op de website te vinden.

https://www.b-europe.com/NL/Treinen/EuroCity
Ook deze pagina is weer verdwenen, gelukkig had ik hem op tijd gearchiveerd: :lol:
https://archive.ph/zdUNM
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik had de gewone ICD van 10:39? vanaf Shl willen nemen, maar door privé-omstandigheden werd dat 11:39, 9232. Vervolgens bleek de HSL gestremd ten zuiden van Shl en het zou “tot ±12:30" duren. Ik heb niet gegokt dat de icd van 12:39 zou rijden, en heb een spr naar NOI genomen en toen randstadrail E naar Rtd, waar ik in de lounge heb gewacht. Ik had de keuze tussen de ICDI van 13:11 of de "testtrein" t9536 van 13:19. Maar de mevrouw van de balie van de Lounge bezweerde dat er in die trein geen reizigers mee mochten - en ze vroeg het nog na aan een HC die even binnen kwam om een thee te pakken, dus ik heb niet het risico genomen afgewezen te worden en nóg een uur later te zijn, dus maar de gewone ICD naar Berghem genomen.

Voor wat het waard is, mochten er dus geen reizigers mee met de test-"eurocity", hoewel dat veel Eurostar-reizigers een uur vertraging had kunnen schelen.

Overigens was mijn gok een juiste: de trein 9236 waar ik in Rtd instapte was daar begonnen.
DovaModaal

Er staat nu bij NMBS een bijkomende pagina online met voor beide treinen info over de tarieven, maar zonder de exacte tarieven.
Hier het gedeelte over de "trage" EuroCity Brussel-Rotterdam:

Het zinnetje "Prijzen variëren naargelang flexibiliteit van het ticket en bezettingsgraad" staat er overigens nog steeds, maar daar is niets van te merken in volgende tarieven:
Tarieven EuroCity
Voor reizen tussen België en Nederland met EuroCity gelden volgende tarieven:

Standard Ticket:
Voor een enkele reis of een heen- en terugreis
Te koop tot het laatste moment vóór het vertrek
100% terugbetaling bij annulering tot 1 dag voor de voorziene reisdatum

Weekend Ticket:
Voor een heen- en terugreis tijdens hetzelfde weekend (heenreis van vrijdag t.e.m. zondag, terugreis op zaterdag of zondag)
30% korting t.o.v. het Standard Ticket
Niet omwisselbaar of terugbetaalbaar.

Senior Ticket:
Voor reizigers vanaf 65 jaar
Voor een enkele reis of een heen- en terugreis (geen uurbeperkingen)
Niet omwisselbaar of terugbetaalbaar

Youth Ticket:
Voor reizigers jonger dan 26 jaar
Niet omwisselbaar of terugbetaalbaar

Standard Kids:
Voor alleenreizende kinderen jonger dan 12 jaar
100% terugbetaling bij annulering tot 1 dag voor de voorziene reisdatum

Kinderen jonger dan 12 jaar reizen gratis indien ze begeleid zijn door een volwassene van min. 18 jaar (max. 4 gratis kinderen per volwassene. Als er meer kinderen per volwassene zijn, moet vanaf het 5e kind een Standard Kids ticket gekocht worden.)

Belgische kortingen: Heb je recht op kortingen geldig op de binnenlandse treinen van NMBS in België (bv. kaart voor Grote Gezinnen, kaart voor Verhoogde Tegemoetkoming of Journalistenkaart)? Dan kun je ook op het Belgische gedeelte van een internationaal traject genieten van 50% korting of gratis reizen (naargelang de voorwaarden van je kortingskaart) aan boord van EuroCity.
Meer info over nationale kortingskaarten vindt u op nmbs.be >
Fiets aan boord van EuroCity en Eurocity Direct
Aan boord van de EuroCity en Eurocity Direct kunnen om veiligheidsredenen maximaal 4 fietsen worden meegenomen. Hiervoor koop je een speciaal fietsticket online, via ons Contact Center of in stations met verkoop van internationale tickets.

De prijs voor een fietsticket tussen België en Nederland is afhankelijk van de afstand. Voorbeelden (prijs per enkele reis):

Brussel-Breda: €7,50
Brussel-Rotterdam: €10,30
Brussel-Amsterdam: €14,10
Antwerpen-Breda: €5,40
Antwerpen-Rotterdam: €8,20
Antwerpen-Amsterdam: €12
Omdat het aantal plaatsen beperkt is, raden we jou aan om buiten de piekuren te reizen. De reiziger moet zelf en op eigen risico zijn fiets in- en uitladen.
https://www.b-europe.com/NL/Treinen/EuroCity/Tarieven
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Het EC-tarievengamma is dus hetzelfde als wat er nu naar Maastricht en Roosendaal geldt. NS zal vermoedelijk ook via Breda geen weekendretour willen verkopen.
DovaModaal

De vervoerders NS en NMBS hebben vandaag ook de gewone EuroCity Brussel - Rotterdam gelanceerd.
Kaartjes zijn vanaf vandaag te koop:

Dit komt uit hun persberichten:
Elke ochtend vertrekt rond 07.00 uur de eerste EuroCity van Rotterdam naar Brussel. De tickets zijn te boeken vanaf 13,10 euro enkele reis Rotterdam - Brussel. De prijzen variëren tussen de 13,10 euro en 32,70 euro voor de tweede klas, afhankelijk van moment van boeken en gewenste mate van flexibiliteit.

Vooruitblik
De treintickets voor de EuroCity Direct en EuroCity zijn vanaf vandaag te boeken via NS International. De prijzen variëren en worden bepaald door het moment van boeken, moment van reizen en de mate van flexibiliteit. Voor reizigers tot en met 25 jaar en groepen gelden speciale kortingen.
https://nieuws.ns.nl/eerste-reizigers-m ... r-brussel/
“saver” tarieven beschikbaar die geldig zijn voor de gekozen trein op bepaalde dagen (zonder zitreservatie): ​ Deze tickets kunnen tot enkele dagen voor de reisdatum gekocht worden. [..] Wie gebruikt maakt van een “saver” tarief dient in tegenstelling tot het flex tarief wél een specifieke trein te boeken. [NVDR: ["treinbinding"]
De EuroCity (de huidige InterCity) rijdt tussen Brussel-Zuid en Rotterdam-Centraal: een flex tarief tussen Antwerpen en Rotterdam bijvoorbeeld is al beschikbaar vanaf 25,20 EUR. Aan het saver-tarief zijn voor dat traject al tickets aan 10,10 EUR verkrijgbaar.
https://press.nmbs.be/treinaanbod-tusse ... nst-ejmglp
teun

Bericht door teun »

En vreest niet: voor de reguliere EC kunt u nog steeds met 100% korting totaan de grens reizen. :Y
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Dat kan, maar zie die verbinding maar eens uit de boekingsmodule te krijgen, bv. voor iets als Utrecht naar Brussel-Zuid. Via de NMBS zou dat moeten lukken maar NS laat veel van die verbindingen helemaal niet zien. Zelfs sommige verbindingen met de ECD ontbreken.
Als je een goedkope Saver zoekt met de EC zonder verdere korting, zal je dat via NS dus vaak niet lukken.
MetroRET

Bericht door MetroRET »

Ook zo handig dat beide treinen op onhandige plekken worden ingehaald door de 9300, wat het dus voor de NSi-planner lastig maakt, gezien je daar vreemd genoeg geen via-station kan invoeren.

- de 9200 wordt door de 9300 ingehaald tijdens de D-tour via Airtport Zaventem.
- de s9500 wordt door de 9300 ingehaald tijdens het stationnement op Antwerpen-Centraal (doordeweeks tot wel 12 minuten).
ITF

Bericht door ITF »

Wat is er onhandig aan het inhalen van de 9200 tijdens de lus langs Zaventem?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Bemined

Bericht door Bemined »

Niet het inhalen zelf is onhandig maar het algoritme achter de reisplanner die zo de goedkopere maar langzamere verbinding niet altijd laat zien.
DovaModaal

DovaModaal schreef: di 15 okt 2024, 13:36 Er staat nu bij NMBS een bijkomende pagina online met voor beide treinen info over de tarieven, maar zonder de exacte tarieven.
Hier het gedeelte over de "trage" EuroCity Brussel-Rotterdam:
Wat gisteren online stond en ik hier citeerde, was dus fout.
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

rvdborgt schreef: wo 16 okt 2024, 15:10 Dat kan, maar zie die verbinding maar eens uit de boekingsmodule te krijgen, bv. voor iets als Utrecht naar Brussel-Zuid. Via de NMBS zou dat moeten lukken maar NS laat veel van die verbindingen helemaal niet zien. Zelfs sommige verbindingen met de ECD ontbreken.
Als je een goedkope Saver zoekt met de EC zonder verdere korting, zal je dat via NS dus vaak niet lukken.
NS-int app geeft alleen ES treinen die te boeken zijn. Overige treinen niet. Of je moet even bellen ....
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

rvdborgt schreef: wo 16 okt 2024, 15:10 Dat kan, maar zie die verbinding maar eens uit de boekingsmodule te krijgen, bv. voor iets als Utrecht naar Brussel-Zuid. Via de NMBS zou dat moeten lukken maar NS laat veel van die verbindingen helemaal niet zien. Zelfs sommige verbindingen met de ECD ontbreken.
Bij de NMBS Internaional (of B-Europe) kun je wel een via-station invullen en als je Brussels Airport Zaventem invult als via-station dan krijg je wel de 9200 voorgeschoteld. Helaas is NMBS International niet zo geavanceerd als de reisplanner van Deutsche Bahn, maar als je bijvoorbeeld naar London wilt en je wilt pas vanaf Brussel de Eurostar pakken dan krijg je via NMBS International veel goedkopere opties eruit dan via NS International, mits je Brussels Airport Zaventum als tussenstation aangeeft.
-
Commendatore

Bericht door Commendatore »

Als ik nu voor december kijk, dan zie ik met honderd procent korting in Nederland “full flex” prijzen die veel lager zijn dan wat je nu betaald. Stijgen die nog naarmate het tijdstip nadert of is dat gewoon de “Normalpreis”?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Met 100% korting in Nederland betaal je in de EC vanaf de grens. En dat is goedkoper dan nu want aan Belgische kant is dat binnenlands tarief tot de grens.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Je krijgt vanaf de grens te maken met het start/basistarief van de NMBS die bij alle grensovergangen begint met €2,50 2e klas of €3,30 1e klas (indien je gebruik maakt van 100% korting NL)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es

Bericht door en-es »

Ik heb voor 4 januari een dagretour Baarn-Antwerpen gekocht voor 40,80 euro. In maart betaalde ik daarvoor ongeveer 50 euro. Heen met EC via Hilversum en Rotterdam en terug met ECD via Amsterdam Zuid en Hilversum. Heenreis was 14,70 euro en terugreis 26,10 euro. Diezelfde reis in de 1e klasse had 90 euro gekost, dat vond ik iets teveel.
Commendatore

Bericht door Commendatore »

Ik lees wat negatieve verhalen over de betrouwbaarheid van deze trein momenteel en als ik kijk, zie ik ook dat vandaag in elk geval de treinen met vertrektijd 16:45 en 17:45 vanuit Antwerpen-Centraal zijn uitgevallen. Dat is niet echt handig op het moment dat je dan niet met de andere Eurocity mee mag.
en-es

Bericht door en-es »

Daar sta je dan op het perron.
isadora

Bericht door isadora »

Tijd voor een Vlaamsche Friet. :D :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Commendatore schreef: zo 22 dec 2024, 17:43 Ik lees wat negatieve verhalen over de betrouwbaarheid van deze trein momenteel en als ik kijk, zie ik ook dat vandaag in elk geval de treinen met vertrektijd 16:45 en 17:45 vanuit Antwerpen-Centraal zijn uitgevallen. Dat is niet echt handig op het moment dat je dan niet met de andere Eurocity mee mag.
Dat mag je dus wel bij dit soort verstoringen, maar de communicatie daarover is op zijn best matig en het personeel weet er kennelijk nog minder over.
Plaats reactie