Pagina 1 van 7
Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 08:49
door tjoektjoek
https://nieuws.ns.nl/enkele-verbetering ... ling-2026/
NS bouwt in 2026 verder aan de dienstregeling. In 2025 is een grote structuurwijziging doorgevoerd en daar wordt volgend jaar op doorgeborduurd, met nieuwe frequentieverhogingen en rechtstreekse verbindingen. Zo worden Zeeland en Noord-Brabant beter met elkaar verbonden en gaan er meer treinen rijden tussen Amersfoort en Deventer. Daarnaast gaan reizigers in de vroege ochtend en late avond er opnieuw op vooruit. Dat staat in de Adviesaanvraag Dienstregeling 2026 aan regionale overheden en de reizigersorganisaties, verenigd in het Locov.
- Frequentieverhoging: uitbreiding van de kwartierdienst op de Zaanlijn (Uitgeest – Amsterdam Centraal) in het weekend overdag in combinatie met een verbetering tussen Amsterdam Centraal en Breukelen.
- Een rechtstreekse verbinding tussen Zeeland en Bergen op Zoom enerzijds en Breda, Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Nijmegen, Arnhem Centraal en verder naar Zwolle anderzijds.
- Frequentieverhoging tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht op zaterdag.
- Frequentieverhoging tussen Amersfoort Centraal en Deventer op maandag tot en met vrijdag overdag (tussen de spitsen).
- Het toevoegen van diverse extra treinen waarbij de bereikbaarheid in de avonduren en de ochtend verbetert. Bijvoorbeeld van en naar Schiphol en op de corridor Nijmegen – Utrecht Centraal – Amsterdam Centraal, Amersfoort Centraal – Zwolle en Amersfoort Centraal – Deventer.
- Diverse verbeteringen van de bereikbaarheid van en naar Noord-Nederland, zoals bijvoorbeeld in het weekend een Intercity die een uur later dan nu uit Leeuwarden rijdt naar Utrecht Centraal.
- Een aangepaste dienstregeling op vrijdag tot en met zondag als gevolg van de werkzaamheden bij Vught.
Ik zie nog geen herstel van de lijnen tussen Rotterdam en Noord-Nederland in de adviesaanvraag voor dienstregeling 2026.
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 12:36
door Treintje1989
Klopt. Twente is tevens nog niet rechtstreeks verbonden met Schiphol conform dienstregeling 2025. Als ik het goed begrijp gaat NS eerst proberen om dat te herstellen, daarna de doorkoppeling van de HSL naar het noorden. Probleem is alleen dat men zowel van de instroom als ICNG als de HSL perikelen afhankelijk is. Stel dat er op een gegeven moment wel genoeg ICNG zou zijn, dan is het alsnog ook wachten totdat de HSL gefixt is.
Persoonlijk heb ik mijn prognoses maar lekker een aantal jaar vooruitgezet in elk geval. Dan laat ik me graag verrassen.
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 12:39
door Dionysusnu
Ik ben benieuwd naar de genoemde wijzigingen rond Vught. Komt er nog een infrabeperking bij, of wordt er geschoven om de huidige opzet te verbeteten?
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 12:53
door Sebbo
ik denk dat het hier de tijdelijke sporen betreft die met max 80km/u bereden kunnen worden
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 13:08
door Treintje1989
Inderdaad een snelheidsbeperking van 80 km/u.
De
2900 zal vr-zo
Ekz-
Asd rijden en de
2700 zal
Amr-
Mt rijden en 1x per uur
Wt overslaan. De tak van
Hrl gaat wel elk uur door na
Ht en verder noordwaarts ipv 1x per 2 uur zoals nu.
In de adviesaanvraag staat een en ander uitgebreid beschreven zie
https://www.locov.nl/publicaties+en+adv ... 86754.aspx
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 13:19
door ITF
Als ik het kaartje op pagina 24 van
dit NS document goed begrepen rijden de treinseries als volgt op vr t/m zo:
1x/uur
2700 Alkmaar - Eindhoven - Weert - Sittard - Maastricht
1x/uur
2700 Alkmaar - Eindhoven (splitsen/combineren met s13900) - Sittard - Maastricht + 1x/uur s13900 Alkmaar - Eindhoven (splitsen/combineren met
2700) - Weert - Sittard - Heerlen
1x/uur
3900 Eindhoven - Weert - Sittard - Heerlen
Dus vanuit Heerlen is er voortaan 1x/uur een rechtstreekse verbinding met 's-Hertogenbosch en noordelijker, in plaats van 1x/2 uur.
Op weekenddagen overdag rijdt er weer elk kwartier een sprinter tussen Uitgeest en Breukelen, maar betekent dit dat er in de doordeweekse daluren geen extra sprinters rijden en er dan dus maar elk half uur een sprinter rijdt?
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 13:28
door atroffa010
Zo te zien keert de 7700 tussen
Rtd en
Gdg tijdens de spitsuren weer niet terug
Ook wordt de 1100 dus niet verlengd naar
Vl, zoals hier werd aangegeven.
https://www.ns.nl/binaries/_ht_17089558 ... n-2026.pdf
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 13:51
door tjoektjoek
Verlengen naar Venlo kan pas als er genoeg ICNG zijn ingestroomd en eerst de andere verbindingen naar het noorden en oosten zijn hersteld. Dus niet voor 2027.
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 14:11
door ITF
Waarom wordt de
1100 eigenlijk weer naar Venlo verlengd? En wat gebeurt er dan met de
3500 ten oosten van Eindhoven?
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 16:06
door Daniel
ITF schreef: ↑di 11 feb 2025, 13:19
Als ik het kaartje op pagina 24 van
dit NS document goed begrepen rijden de treinseries als volgt op vr t/m zo:
1x/uur
2700 Alkmaar - Eindhoven - Weert - Sittard - Maastricht
1x/uur
2700 Alkmaar - Eindhoven (splitsen/combineren met s13900) - Sittard - Maastricht + 1x/uur s13900 Alkmaar - Eindhoven (splitsen/combineren met
2700) - Weert - Sittard - Heerlen
1x/uur
3900 Eindhoven - Weert - Sittard - Heerlen
Dus vanuit Heerlen is er voortaan 1x/uur een rechtstreekse verbinding met 's-Hertogenbosch en noordelijker, in plaats van 1x/2 uur.
En wat voor interval wordt dat dan? Elke 20 minuten of 30/15/15 o.i.d.?
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 16:07
door Wubbo
Treintje1989 schreef: ↑di 11 feb 2025, 12:36
Klopt. Twente is tevens nog niet rechtstreeks verbonden met Schiphol conform dienstregeling 2025. Als ik het goed begrijp gaat NS eerst proberen om dat te herstellen, daarna de doorkoppeling van de HSL naar het noorden. Probleem is alleen dat men zowel van de instroom als ICNG als de HSL perikelen afhankelijk is. Stel dat er op een gegeven moment wel genoeg ICNG zou zijn, dan is het alsnog ook wachten totdat de HSL gefixt is.
Dat klopt voor herstel van beide verbindingen met Noord-Nederland. Herstel van de verbinding met Enschede is puur afhankelijk van ICNG.
ITF schreef: ↑di 11 feb 2025, 14:11
Waarom wordt de
1100 eigenlijk weer naar Venlo verlengd? En wat gebeurt er dan met de
3500 ten oosten van Eindhoven?
De 3500 zou dan in Eindhoven eindigen.
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 16:37
door Bemined
Treintje1989 schreef: ↑di 11 feb 2025, 12:36Stel dat er op een gegeven moment wel genoeg ICNG zou zijn, dan is het alsnog ook wachten totdat de HSL gefixt is.
Voor de
700 was eerder een oplossing bedacht deze in Rotterdam op de
2400 te laten keren, dan zou het wel inpasbaar moeten zijn met de snelheidsbeperking. Of er voor de
800 ook al iets bedacht was weet ik niet.
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 16:56
door Dionysusnu
Daniel schreef: ↑di 11 feb 2025, 16:06
ITF schreef: ↑di 11 feb 2025, 13:19
Als ik het kaartje op pagina 24 van
dit NS document goed begrepen rijden de treinseries als volgt op vr t/m zo:
1x/uur
2700 Alkmaar - Eindhoven - Weert - Sittard - Maastricht
1x/uur
2700 Alkmaar - Eindhoven (splitsen/combineren met s13900) - Sittard - Maastricht + 1x/uur s13900 Alkmaar - Eindhoven (splitsen/combineren met
2700) - Weert - Sittard - Heerlen
1x/uur
3900 Eindhoven - Weert - Sittard - Heerlen
Dus vanuit Heerlen is er voortaan 1x/uur een rechtstreekse verbinding met 's-Hertogenbosch en noordelijker, in plaats van 1x/2 uur.
En wat voor interval wordt dat dan? Elke 20 minuten of 30/15/15 o.i.d.?
Ervan uitgaande dat de tijden niet significant veranderen, anders dan nodig bij Vught, wordt dat volgens mij 30-11-19. De verbinding van/naar Utrecht wordt 41-19, als ik goed begrijp hoe ze het vleugelen gaan doen. Dat is namelijk juist de trein die Weert overslaat, om tijd te hebben voor het splitsen/koppelen in Eindhoven.
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 17:11
door ITF
Bemined schreef: ↑di 11 feb 2025, 16:37
Treintje1989 schreef: ↑di 11 feb 2025, 12:36Stel dat er op een gegeven moment wel genoeg ICNG zou zijn, dan is het alsnog ook wachten totdat de HSL gefixt is.
Voor de
700 was eerder een oplossing bedacht deze in Rotterdam op de
2400 te laten keren, dan zou het wel inpasbaar moeten zijn met de snelheidsbeperking. Of er voor de
800 ook al iets bedacht was weet ik niet.
Het idee is toch dat de
700 en de
800 doorrijden naar Breda en de
1800 ingekort wordt tot Rotterdam? Of kan dat pas als de snelheidsbeperkingen op de HSL opgelost zijn?
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 17:12
door ITF
Wubbo schreef: ↑di 11 feb 2025, 16:07ITF schreef: ↑di 11 feb 2025, 14:11
Waarom wordt de
1100 eigenlijk weer naar Venlo verlengd? En wat gebeurt er dan met de
3500 ten oosten van Eindhoven?
De 3500 zou dan in Eindhoven eindigen.
Welke voordeel wordt er gecreëerd als de
1100 naar Venlo rijdt? Is de reizigersstroom Breda - Eindhoven - Venlo groter dan de stroom 's-Hertogenbosch - Eindhoven - Venlo?
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 17:19
door Bemined
ITF schreef: ↑di 11 feb 2025, 17:11
Het idee is toch dat de
700 en de
800 doorrijden naar Breda en de
1800 ingekort wordt tot Rotterdam? Of kan dat pas als de snelheidsbeperkingen op de HSL opgelost zijn?
Doel was Groningen/Leeuwarden - Rotterdam en Enschede/Schothorst - Breda. Doordat Hanzelijn voorlopig nog 140km/u bleef werd dat echter omgewisseld, maar toen de HSL ook een snelheidsbeperking kreeg werd dat weer omgewisseld. Eigenlijk een dubbele ontkenning dus, waardoor de IC uit Amersfoort niet niet naar Breda gaat.
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 17:34
door Sebbo
ITF schreef: ↑di 11 feb 2025, 17:12
Wubbo schreef: ↑di 11 feb 2025, 16:07ITF schreef: ↑di 11 feb 2025, 14:11
Waarom wordt de
1100 eigenlijk weer naar Venlo verlengd? En wat gebeurt er dan met de
3500 ten oosten van Eindhoven?
De 3500 zou dan in Eindhoven eindigen.
Welke voordeel wordt er gecreëerd als de
1100 naar Venlo rijdt? Is de reizigersstroom Breda - Eindhoven - Venlo groter dan de stroom 's-Hertogenbosch - Eindhoven - Venlo?
Die redenering heb ik ook nooit echt begrepen. Het enige voordeel wat ik me kan voorstellen is een minder lange haltering in Eindhoven of makkelijker spoorgebruik op het westelijke emplacement in Eindhoven. Ik zie voornamelijk nadelen eigenlijk, naast dat mij lijkt dat de vervoersstroom richting Utrecht groter is dan naar Breda; importeer je op die manier ook de minder punctuele 1100 op het best wel drukke traject Eindhoven-Venlo (vooral terwijl de Zevenaar-Oberhausen eruit ligt) en bij de kering van 6 minuten in Venlo die al vaak niet gehaald wordt.
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 18:06
door Suus
Toen de voorganger van de 1100, de 1900, naar Venlo reed was de verdeling van reizigers vanaf Helmond en verder naar zowel ‘s-Hertogenbosch als Tilburg ongeveer 50/50. Een voordeel wat ik zie in de 1100 naar Venlo doortrekken is dat het de minst frequente verbinding is vanaf Eindhoven, waardoor bij aansluitingverlies op dit moment de reistijd fors oploopt, terwijl dat bij een overstap naar ‘s-Hertogenbosch mee zal vallen door de hoogfrequente dienst.
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 18:32
door Meltrain
Op zaterdag 4 Sprinters per uur tussen Dordrecht en Den Haag.

Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 20:12
door Vinny
ITF schreef: ↑di 11 feb 2025, 17:12
Wubbo schreef: ↑di 11 feb 2025, 16:07ITF schreef: ↑di 11 feb 2025, 14:11
Waarom wordt de
1100 eigenlijk weer naar Venlo verlengd? En wat gebeurt er dan met de
3500 ten oosten van Eindhoven?
De 3500 zou dan in Eindhoven eindigen.
Welke voordeel wordt er gecreëerd als de
1100 naar Venlo rijdt? Is de reizigersstroom Breda - Eindhoven - Venlo groter dan de stroom 's-Hertogenbosch - Eindhoven - Venlo?
Ik vermoed dat ze zo een betrouwbaarder dienstregeling kunnen maken omdat de passage door Vught wegens langdurige werkzaamheden wat lastiger is. Voor de reizigers maakt het niet zo veel uit, behalve zoals Suus al aangeeft vanaf Venlo richting het noorden/westen er minder tijdverlies is bij een missende aansluiting.
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 20:38
door atroffa010
Meltrain schreef: ↑di 11 feb 2025, 18:32
Op zaterdag 4 Sprinters per uur tussen Dordrecht en Den Haag.
Eindelijk

Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 22:01
door henrivanderweijden
Wat mij opvalt is dat NS de drg op Koningsdag gaat opstarten als op een zondag. Iemand enig idee wat hier de reden voor is?
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: di 11 feb 2025, 22:13
door Daniel
Koningsdag lijkt me typisch een dag waarop er in de vroege ochtend nog niet zo gek veel reizigers zijn (hooguit rond steden met een Koningsnacht). En opstarten als op een zondag is bij NS natuurlijk nog niet zo heel extreem laat, dat zit voor m'n gevoel wel redelijk in lijn qua begintijd met de busvervoerders die doorgaans als op zaterdag rijden op Koningsdag.
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: wo 12 feb 2025, 08:01
door VIRM
Meltrain schreef: ↑di 11 feb 2025, 18:32
Op zaterdag 4 Sprinters per uur tussen Dordrecht en Den Haag.
Sowieso goed dat frequenties in de weekenden en de vroege/late uurtjes op veel plekken worden opgevoerd. Aan de andere kant blijft ICNG/HSL dus een hoofdpijndossier.
Ik ben overigens benieuwd welk materieel NS gaat inzetten op de Sprintercity Zwolle - Vlissingen.
Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: wo 12 feb 2025, 08:23
door henrivanderweijden
Haha, over dat matrieel las ik de eerste klachten al over in de PZC.
De stoelen in de huidige sprintertrein gaat men niet missen maar wel de gelijkvloerse instap. Vooral mensen met fietsen , rolstoelen en kinderwagens klagen hierover. Er is namelijk in Zeeland geen alternatief, alleen intercitymatrieel.
(Nou heeft NS en voorgangers natuurlijk zo'n 150 jaar gereden zonder gelijkvloerse instap maar dat vergeet men snel).