Pagina 1 van 2

Dienstregeling 2027

Geplaatst: vr 07 mar 2025, 21:50
door tjoektjoek
NS heeft het productiemodel gepubliceerd met vooruitzichten voor de komende twee jaar. Dit is sinds kort verplicht vanwege de nieuwe concessie. De belangrijkste toevoegingen aan de dienstregeling zijn:
Productiemodel 2026 en 2027 schreef:NS is voornemens onderstaande productstappen op te nemen in Dienstregeling 2027, conform Bijlage 10, onderdeel 1.b.ii. Op dit moment bestaan diverse onzekerheden, waarmee onderstaande opsomming gaandeweg nog kan wijzigen:
  • 5e IC Direct Schiphol Airport – Rotterdam Centraal
  • Herstel rechtstreekse verbinding Groningen – Rotterdam Centraal door IC Groningen – Schiphol Airport te koppelen aan 5e IC Direct Schiphol Airport – Rotterdam Centraal
  • 5e/6e Sprinter Utrecht Centraal – Houten Castellum in de spits
  • 3e/4e Sprinter Dordrecht - Den Haag Centraal op zondag

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: vr 07 mar 2025, 22:00
door Dionysusnu
Dus eigenlijk 50% van de bedoelde doorkoppeling Zwolle-Shl-Rtd?

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: vr 07 mar 2025, 22:03
door jelmerrr
Ik dacht dat Enschede-Schiphol terug zou komen?

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: vr 07 mar 2025, 22:31
door ITF
Op pagina 27 staat een afbeelding van de hoeveelheid treinen in de dienstregeling 2027 per traject en alleen de rode cijfers geven een wijziging in de hoeveelheid treinen aan. Tussen Breda, Tilburg en Eindhoven zijn de cijfers ook rood, alleen volgens mij veranderd er daar niks vergeleken met de dienstregeling in 2026 (of 2025). In het productiemodel staat verder ook niks vermeld over extra treinen op dit traject, terwijl die al aangekondigd waren. Zijn deze rode cijfers dan een foutje? Of weet de NS nog niet zeker wanneer deze extra treinen daadwerkelijk gaan rijden?

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: vr 07 mar 2025, 23:04
door Bemined
Het zijn juist 2 treinen minder, de volumekaart uit de concessie ging uit van dat de extra intercity's Breda - Eindhoven al vanaf 2025 zouden gaan rijden maar dat is uitgesteld.

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: za 08 mar 2025, 07:00
door Treintje1989
tjoektjoek schreef: vr 07 mar 2025, 21:50 NS heeft het productiemodel gepubliceerd met vooruitzichten voor de komende twee jaar. Dit is sinds kort verplicht vanwege de nieuwe concessie. De belangrijkste toevoegingen aan de dienstregeling zijn:
Productiemodel 2026 en 2027 schreef:NS is voornemens onderstaande productstappen op te nemen in Dienstregeling 2027, conform Bijlage 10, onderdeel 1.b.ii. Op dit moment bestaan diverse onzekerheden, waarmee onderstaande opsomming gaandeweg nog kan wijzigen:
  • 5e IC Direct Schiphol Airport – Rotterdam Centraal
  • Herstel rechtstreekse verbinding Groningen – Rotterdam Centraal door IC Groningen – Schiphol Airport te koppelen aan 5e IC Direct Schiphol Airport – Rotterdam Centraal
  • 5e/6e Sprinter Utrecht Centraal – Houten Castellum in de spits
  • 3e/4e Sprinter Dordrecht - Den Haag Centraal op zondag
Volgens de toelichting op pagina 24 rijdt die 5e ICD alleen ma-vr 7.00-19.00 van Rtd naar Shl vv. Op overige tijden rijdt de 700 dan tot Shl lijkt mij. Verder wordt er ook weer een grote slag om de arm gehouden gezien de instroom van ICNG.

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: za 08 mar 2025, 09:14
door ITF
Bemined schreef: vr 07 mar 2025, 23:04 Het zijn juist 2 treinen minder, de volumekaart uit de concessie ging uit van dat de extra intercity's Breda - Eindhoven al vanaf 2025 zouden gaan rijden maar dat is uitgesteld.
Ah, helder. Is er al een idee wanneer deze extra IC's gaan rijden? Pas in dienstregeling 2028 denk ik?

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: za 08 mar 2025, 21:06
door RobertT
Er is ook nog het aantal reizigers,enige tijd geleden gaf NS aan dat het aantal reizigers op deze route nog te laag is voor een verdubbeling van het aantal IC's.Volgens mij had NS het toen over 2030? als waarschijnlijkheid.

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: za 08 mar 2025, 23:01
door waldo79
Een en ander zal mede afhangen van de openstelling van de boog bij Meteren (Kijfhoek - Brabant v.v.) op de Betuweroute.

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: zo 09 mar 2025, 05:41
door Z2N
Het grootste knelpunt lijkt me de vertraagde volledige openstelling van spoor 4 in Tilburg als gevolg van de seinenaffaire.

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: zo 09 mar 2025, 08:43
door waldo79
Dat het uitstel van het openen van spoor 4 in Tilburg zoveel vertraging met zich meebrengt.

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: zo 09 mar 2025, 08:49
door Bemined
Die extra IC zou dan vlak voor/achter de 3600 komen te rijden en dat kan alleen als beide op een eigen perron binnen kunnen komen op Tilburg.

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: zo 09 mar 2025, 09:06
door Sebbo
Het probleem ligt ook bij de overwegsituatie in Boxtel, voordat die is opgelost, dus een milieuvergunning voor de vervangende onderdoorgang, kunnen de 3e en 4e trein ook niet rijden

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: zo 09 mar 2025, 10:56
door Meltrain
Wat bedoel je met de overwegsituatie in Boxtel?

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: zo 09 mar 2025, 11:23
door Suus
In Boxtel zitten twee overwegen precies op de plek waar de lijnen naar ‘s-Hertogenbosch en Tilburg splitsen, met ertussen een kruising. Die moeten weg, want zijn samen te veel minuten per uur gesloten voor wegverkeer.

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: zo 09 mar 2025, 12:33
door IIVQ
En wat is "De Tilburgse Seinenaffaire"?

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: zo 09 mar 2025, 12:42
door Dionysusnu
In Tilburg is voor de ombouwontwerpen een nieuw type sein gebruikt, het zogenaamde Nieuwe Generatie Sein. Dat type is echter in 2023 afgekeurd vanwege gebrekkige zichtbaarheid. Het bestaande type seinen plaatsen gaat ook niet, want die hebben meer ruimte nodig dan een NGS.

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: zo 09 mar 2025, 13:12
door Meltrain
Suus schreef: zo 09 mar 2025, 11:23 Die moeten weg, want zijn samen te veel minuten per uur gesloten voor wegverkeer.
Volgens wie? Zijn daar wettelijke regels voor?

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: zo 09 mar 2025, 13:51
door verfmeer
Daar zijn normen voor ja. Als een overweg te lang dicht blijft, gaan mensen tussen de slagbomen door toch oversteken. Daarom moet iedere overweg die meer dan 5 minuten dicht is op zicht gepasseerd worden. Dat soort situaties wil je niet standaard in je dienstregeling hebben.

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: zo 09 mar 2025, 20:34
door cassie127
Meltrain schreef: zo 09 mar 2025, 13:12
Suus schreef: zo 09 mar 2025, 11:23 Die moeten weg, want zijn samen te veel minuten per uur gesloten voor wegverkeer.
Volgens wie? Zijn daar wettelijke regels voor?
De situatie mag tegenwoordig niet meer onveiliger worden ten opzichte van nu is er afgesproken. Dat is ook een van de redenen waarom de spitspendel Amersfoort - Harderwijk uitgesteld is

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: di 11 mar 2025, 13:32
door VIRM
Dionysusnu schreef: vr 07 mar 2025, 22:00 Dus eigenlijk 50% van de bedoelde doorkoppeling Zwolle-Shl-Rtd?
Yup. En dat overdag. Kennelijk verwachten ze ook volgend jaar nog gedoe met de instroom van ICNG?

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: di 11 mar 2025, 14:52
door MaartenD
Hoezo, is dat gedoe al voorbij dan? Het is alweer een maand geleden dat de vorige nieuwe in dienst kwam. 4 dit jaar. Met dat tempo duurt het nog wel 2,5 jaar voordat alle stellen in dienst zijn.

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: di 11 mar 2025, 15:14
door Michael
Als de levering op het huidige tempo door blijft gaan zal het wel even duren voor alles in dienst is inderdaad. Het laatste stel dat naar Nederland is gekomen is de 3105 (het stel dat bij de ontsporing in dreileben was betrokken en voorzien is van 2 nieuw gebouwde bakken) op zondag 2 maart.

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: di 11 mar 2025, 17:43
door huibf
Hoe zit het met de internationale trein Eindhoven-Düsseldorf? En de daaraan gekoppelde patroontijden van de IC en Sprinters tussen Eindhoven/Deurne/Venlo.

Re: Dienstregeling 2027

Geplaatst: di 11 mar 2025, 17:52
door Bemined
Die zou in principe gewoon achter de 3500 passen, waarbij deze dan alleen wel wat langzamer ingelegd moet worden omdat de IC meer stops heeft. Versnelling wordt mogelijk zodra de omleidingsgoederenpaden niet meer nodig zijn.